Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Ombygning af Fleischmann 4177 til 3-skinne digital

Efter inspiration herfra http://www.eisenbahnclinic.com/ har jeg købt en 4177 DC analog på ebay for at prøve at bygge den om til 3-skinne digital.

Ejeren af websiden, Wolfgang Leitenberger - som i øvrigt også er "min" ESU-supporter - skriver, at "Fleischmann DC motor installed in the tender needs modifications ".

Hvorfor det ? Hvis jeg ændrer strømoptag til slæbesko og retur via hjul og installerer en LokSound dekoder, sender LokSound'en vel den jævnstrøm til motoren, som den gerne vil have ? Eller er det noget fiksfakseri her, som jeg ikke kan gennemskue og som betyder, at motoren skal modificeres ? I givet fald hvordan ?

Normalt (3-skinne) bruger jeg dekoderens sorte ledning til masse. Den blå har jeg aldrig brugt - kommer den i spil her ? ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Efter inspiration herfra http://www.eisenbahnclinic.com/ har jeg købt en 4177 DC analog på ebay for at prøve at bygge den om til 3-skinne digital.Ejeren af websiden, Wolfgang Leitenberger - som i øvrigt også er "min" ESU-supporter - skriver, at "Fleischmann DC motor installed in the tender needs modifications ".
Hvilket er korrekt.På de der oldnordiske Fleischmann maskiner er den ene motorpol forbundet til stel/chassis. Du skal have isoleret begge kulholdere fra chassis, det kan gøres ved at skifte motorskjoldet, elelr blot modificere det eksisterende.Det du ser på buillledet skal blot have skåret en printbane.
"Kresten" skrev:
Hvorfor det ? Hvis jeg ændrer strømoptag til slæbesko og retur via hjul og installerer en LokSound dekoder, sender LokSound'en vel den jævnstrøm til motoren, som den gerne vil have ? Eller er det noget fiksfakseri her, som jeg ikke kan gennemskue og som betyder, at motoren skal modificeres ? I givet fald hvordan ?Normalt (3-skinne) bruger jeg dekoderens sorte ledning til masse. Den blå har jeg aldrig brugt - kommer den i spil her ? ?

Ikke nødvendigvis, Men når du ikke bruger den blå ledning er du også vant til at lyset "flimrer" lidt. Om du skal bruge den blå ledning afhænger af om du lader chassis være den ene pol eller ej. Lamperne i den der oldnordiske konstruktion får den ene forsyning fra chassis og den anden fra den isolerede sleder. Når du nu kobler begge sammen, har du nok den sorte ledning på chassis/hjul i bege sider og behøves ikke at bruge den blå ledning. Isolerede du i steet chassis fra og brugte den sorte leder kun til hjuloptagene, vkunne du bruge den blå leder til forsyning af pærer og dermed få roligere lys.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Hej Klaus,

tak for dit svar. Som sædvanen tro giver anledning til et par ekstra spørgsmål:

Citat:
det kan gøres ved at skifte motorskjoldet
Skifte til hvad ? Findes det i en anden udførelse ? Som man evt. kan købe som reservedel ?
Citat:
Det du ser på buillledet skal blot have skåret en printbane.

Have skåret en printbane ? Kan du oversætte det til dansk - hvad mener du ?

Eller betyder din reference til "oldnordiske Fleischmann modeller", at man med fordel kan anvende en mere moderne motortype (som vel at mærke går at indpasse i lokomotivet) ?

Ja, jeg er jo vant til, at masse=chassis=hjul, så der bliver nok lidt udfordringer. :?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Skifte til hvad ? Findes det i en anden udførelse ? Som man evt. kan købe som reservedel ?
http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digitalsteuerung_flm_motorschilder.php?rubrik=digitalsteuerung
"Kresten" skrev:
Have skåret en printbane ? Kan du oversætte det til dansk - hvad mener du ?
Se ovenstående....
"Kresten" skrev:
Eller betyder din reference til "oldnordiske Fleischmann modeller", at man med fordel kan anvende en mere moderne motortype (som vel at mærke går at indpasse i lokomotivet) ?

Nej, at du var meget bedre tjent med en Roco BR 50.

Flesichmanns konstruktion er fra midt 70'erne, kan have problemer med at slæbe tunge tog og har en motor der ikke er særligt harmonisk. Den kan selvfølgelig bringes til at køre bedre med en dekoder, men det bliver aldrig en Roco, men 5 polet motor, træk på mange aksler og så mangler den et pænt udseende.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digitalsteuerung_flm_motorschilder.php?rubrik=digitalsteuerung

Tak for henvisningen - den kan vist selv jeg forstå.

Enig i din forkærlighed for Roco's maskiner - min enlige Roco-MZ kører "blødere end smør" og langt bedre end alle mine andre lokomotiver. Men jeg har en forkærlighed for "at pille" - og så er det så lækkert, hvis det virker bagefter... Sjovere end færdigkøbte maskiner, der bare gør, hvad de skal Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Men jeg har en forkærlighed for "at pille" - og så er det så lækkert, hvis det virker bagefter...

Så skal du også gøre det.........

Men vær ikke overrasket, hvis lyden druker i tandhjulsstøj, fra motoren....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Men vær ikke overrasket, hvis lyden druker i tandhjulsstøj, fra motoren....

Så må jeg jo "bare" ud at skaffe nye tandhjul osse. Sådan et ombygningsprojekt kan jo hurtigt komme til at koste det dobbelte af en spritny model der bare kan det hele. Smile

Det er jo den sjove side af modelbane-hobbyen... men fortæl for Guds skyld ikke nogen om det. De vil jo tro, man er idiot...

Laughing out loud

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Så må jeg jo "bare" ud at skaffe nye tandhjul osse.

SB har vej et kit til det?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Men når du ikke bruger den blå ledning er du også vant til at lyset "flimrer" lidt

Mens jeg venter på mit Fleischmann-lok (som ifølge sælger er sendt i går), har jeg rodet med Seuthe røgmoduler i diverse ældre Märklin-lokomotiver, som alle har fået indbygget lokpilot eller loksound. De virker lidt som vinden blæser... af-og-til. Eller også virker de slet ikke på nogle lokomotiver eller også virker de hele tiden på andre lokomotiver. Jeg har læst på seuthe-dampf og hos ESU, har skiftet mellem Seuthe 10 og 11, men kan ikke finde nogen fornuftig sammenhæng mellem hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Traditionelt har jeg aldrig brugt den blå ledning, men altid ført retur direkte til masse ved motorskjold el.lign. Det er jo samme sted, som den sorte ledning fra lokpilot føres hen - og dermed også hvor den blå ender - i en eller anden forstand ???.

Seuthe 10 og 11 er til hhv. 10-16V og 16-22V. ESU anbefaler Seuthe 10.

For at lede efter årsagen til mit røgmodul-problem, har jeg forsøgt at måle spændingen over "midterlederen" i røgmodulet og hhv. blå ledning og masse. Den viser 6-7V til blå ledning og kun 3-4V til masse. Hvorfor det - blå ledning ender jo på en eller anden måde også i masse ???

Og når nu Seuthe anfører 10-16V eller 16-22V - er forklaringen så, at spændingen simpelthen ikke er tilstrækkelig ?

Når du skriver, at lyset bør flimre (har jeg nu aldrig lagt mærke til) ved brug af masse - er blå ledning en bedre "masse" end masse ? Bør jeg i fremtiden bruge den blå ledning i st.f. direkte til masse ? ESU's vejledning er jo lidt tvetydig på det punkt.

Og hvad gør jeg mon galt med mine røgmoduler ???

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Traditionelt har jeg aldrig brugt den blå ledning, men altid ført retur direkte til masse ved motorskjold el.lign.
Oh ak og ve. Det må du altså ikke.Vi tager lige dekoderelektronik for begyndere: Den røde og den sorte ledning som er forsyning føres ind i en ensretterbro på dekoderen. På den anden side af denne ensretterbro er der så plus og minus. Plus er den blå ledning og minus er det output der er fra funktionsudgangen.Grunden til at lyset så alligevel virker med "masse" er at man har halvdelen af DC spændingen (groft sagt) i den sorte ledning, men også grunden til at lyset "flimrer"Når du så forbinder den sorte og den blå ledning, kortslutter du sådan set den ensretterbro der er i iendgangen. Den tager ikke skade, men du mister alt det gode ved at have en fast stabil DC forsyning.
"Kresten" skrev:
Når du skriver, at lyset bør flimre (har jeg nu aldrig lagt mærke til) ved brug af masse - er blå ledning en bedre "masse" end masse ?
Nej, det er en bedre forsyning end masse.
"Kresten" skrev:
Bør jeg i fremtiden bruge den blå ledning i st.f. direkte til masse ? ESU's vejledning er jo lidt tvetydig på det punkt.Og hvad gør jeg mon galt med mine røgmoduler ???

Det du gør galt er at du køber Märklin lokomotiver (og "Flæskefrederik") hvor "masse" er så fast defineret. Moderne konstruktioner a'la Roco og næsten alle andres har ikke hele cahssis som den ene strømoptager, men lavet i isoleret plastic. Her fører man den blå ledning rundt som plus til alle forbrugerne og minus kommer gennem funktionsudgangen. Med dine nuværende lokomotiver er min anbefaling at du får den blå ledning sioleret fra. Der, hvor du skal bruge en røgindsats isolerer du røgindsatsen fra "masse" og får yderkappen forsynet fra den blå ledning (alene!) og tilslutter lederen i bunden til en funktionsudgang.

Vær for øvrigt opmærksom på, hvor meget strøm røggeneretoren trækker og hvor meget strøm du har til rådighed på din funktionsudgang.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 97

PB

Hej Gruppe

Det burde nok være på sin plads at fortælle at Fleischmann 4177, er en Tysk Br.50

meget lig vore N maskiner. Omtalte maskine blev produceret fra 1971 til 1986, med forskellige opgraderinger.

[u] Vigtigst af alt er dog at maskinen også blev produceret for 3 skinneudgave fra 1971 til 1976, og at der så burde findes reservedele til den.(Også krogen foran)[/u]

Mine Fleischmann maskiner af denne tybe kører uden den larm, der bliver omtalt. Der er immervæk en 7 - 8 stykker af slagsen, og alle kører upåklageligt.

En fejl har de dog. Da der "kun" er tenderdrev og selv om de trækker godt, kører selve lokomotivet en smule skævt i sporet, da det jo bliver skubbet bagfra.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Oh ak og ve. Det må du altså ikke.

Nåja - det har da fungeret så nogenlunde indtil videre. Smile

Men som jeg forstår dig, skal jeg altid(!) forsyne "forbrugere" (AUX, lys, m.v.) fra blå ledning og så vidt muligt isolere dem fra masse ?

Jeg skal også altid føre sort ledning til masse ?

Det er figurerne i ESU's vejledning (2 og 3a på side 6) der har forvirret lidt. Figur 2 kan jo opfattes som et 2-leder lok, mens 3a jo mest af alt ligner et 3-leder med slæbesko. Men jeg skal altså bruge en kombination ?

Og den type Seuthe røgmodul, du anbefaler, er f.eks. no. 12 (kan ikke lige huske spændingen, men ihvertfald isoleret fra masse og med 2 ledninger) ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Men som jeg forstår dig, skal jeg altid(!) forsyne "forbrugere" (AUX, lys, m.v.) fra blå ledning og så vidt muligt isolere dem fra masse ?
Jeps
"Kresten" skrev:
Jeg skal også altid føre sort ledning til masse ?
Nej, sort ledning er det ene strømoptag. Så vidt mulig skal du holde strømoptag til hjulene og ikke andet - desværre kan det være rimeligt svært på eksempelvis Märklins maskiner
"Kresten" skrev:
Og den type Seuthe røgmodul, du anbefaler, er f.eks. no. 12 (kan ikke lige huske spændingen, men ihvertfald isoleret fra masse og med 2 ledninger) ?

Den er lettest at bruge, men ellers normalt bare dem der passer ned i holderen og som kan isoleres fra hvis der bruges "masse".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Nej, sort ledning er det ene strømoptag. Så vidt mulig skal du holde strømoptag til hjulene og ikke andet - desværre kan det være rimeligt svært på eksempelvis Märklins maskiner

OK. Altså sort-til-hjul (hvis det kan lade sig gøre), alternativt sort-til-masse (hvor vi så håber på, at masse=hjul). Er det korrekt forstået ?

Så må jeg jo i gang med om-ombygningerne... Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Det burde nok være på sin plads at fortælle at Fleischmann 4177, er en Tysk Br.50 meget lig vore N maskiner

Tak for info - jeg tror, at jeg har en Märklin-model i tilsvarende N-udførelse et eller andet sted. Kan det ikke passe ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
OK. Altså sort-til-hjul (hvis det kan lade sig gøre), alternativt sort-til-masse (hvor vi så håber på, at masse=hjul). Er det korrekt forstået ?
Ja. Sort er det ene optag, hvor rød er det andet. I "nødstilfælde" bruger man så en af polerne sammen med funktionsudgangene.
"Kresten" skrev:
Så må jeg jo i gang med om-ombygningerne... Smile

Så længe det virker er det vel ikke nødvendigt....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Tak for info - jeg tror, at jeg har en Märklin-model i tilsvarende N-udførelse et eller andet sted. Kan det ikke passe ?

Ganske sikkert. BR 50 (og variationer heraf) er en af de mest byggede maskiner i Tyskland - også i model.

Fleischmann har lavet den i en menneskalder - eller ihvertfald i de sidste 40 år

http://hfkern.hf.funpic.de/Fleischmann/Dt_D050.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Som sagt, så gjort. Alle "forbrugere" ført til blå ledning. Sort ledning ført til loddepunkt i tenderen, som er forbundet med loddepunkt ved motorskjold. Lamperne - for-og-baglys - giver klart mere lys nu. Men hvorfor daler lysstyrken med stigende hastighed ? Det har jeg da ikke været ude for før...???

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Som sagt, så gjort. Alle "forbrugere" ført til blå ledning. Sort ledning ført til loddepunkt i tenderen, som er forbundet med loddepunkt ved motorskjold.
Men ikke forbundet til nogle af motorpolerne?
"Kresten" skrev:
Lamperne - for-og-baglys - giver klart mere lys nu. Men hvorfor daler lysstyrken med stigende hastighed ? Det har jeg da ikke været ude for før...???

Pas, det har jeg heller ikke.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Men ikke forbundet til nogle af motorpolerne?

Naturligvis ikke - motorpolerne er forbundet med grå og orange som sædvanlig.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Naturligvis ikke - motorpolerne er forbundet med grå og orange som sædvanlig.

Godt.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.