Efter inspiration herfra http://www.eisenbahnclinic.com/ har jeg købt en 4177 DC analog på ebay for at prøve at bygge den om til 3-skinne digital.
Ejeren af websiden, Wolfgang Leitenberger - som i øvrigt også er "min" ESU-supporter - skriver, at "Fleischmann DC motor installed in the tender needs modifications ".
Hvorfor det ? Hvis jeg ændrer strømoptag til slæbesko og retur via hjul og installerer en LokSound dekoder, sender LokSound'en vel den jævnstrøm til motoren, som den gerne vil have ? Eller er det noget fiksfakseri her, som jeg ikke kan gennemskue og som betyder, at motoren skal modificeres ? I givet fald hvordan ?
Normalt (3-skinne) bruger jeg dekoderens sorte ledning til masse. Den blå har jeg aldrig brugt - kommer den i spil her ? ?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ikke nødvendigvis, Men når du ikke bruger den blå ledning er du også vant til at lyset "flimrer" lidt. Om du skal bruge den blå ledning afhænger af om du lader chassis være den ene pol eller ej. Lamperne i den der oldnordiske konstruktion får den ene forsyning fra chassis og den anden fra den isolerede sleder. Når du nu kobler begge sammen, har du nok den sorte ledning på chassis/hjul i bege sider og behøves ikke at bruge den blå ledning. Isolerede du i steet chassis fra og brugte den sorte leder kun til hjuloptagene, vkunne du bruge den blå leder til forsyning af pærer og dermed få roligere lys.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Hej Klaus,
tak for dit svar. Som sædvanen tro giver anledning til et par ekstra spørgsmål:
Have skåret en printbane ? Kan du oversætte det til dansk - hvad mener du ?
Eller betyder din reference til "oldnordiske Fleischmann modeller", at man med fordel kan anvende en mere moderne motortype (som vel at mærke går at indpasse i lokomotivet) ?
Ja, jeg er jo vant til, at masse=chassis=hjul, så der bliver nok lidt udfordringer. :?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, at du var meget bedre tjent med en Roco BR 50.
Flesichmanns konstruktion er fra midt 70'erne, kan have problemer med at slæbe tunge tog og har en motor der ikke er særligt harmonisk. Den kan selvfølgelig bringes til at køre bedre med en dekoder, men det bliver aldrig en Roco, men 5 polet motor, træk på mange aksler og så mangler den et pænt udseende.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak for henvisningen - den kan vist selv jeg forstå.
Enig i din forkærlighed for Roco's maskiner - min enlige Roco-MZ kører "blødere end smør" og langt bedre end alle mine andre lokomotiver. Men jeg har en forkærlighed for "at pille" - og så er det så lækkert, hvis det virker bagefter... Sjovere end færdigkøbte maskiner, der bare gør, hvad de skal
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Så skal du også gøre det.........
Men vær ikke overrasket, hvis lyden druker i tandhjulsstøj, fra motoren....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Så må jeg jo "bare" ud at skaffe nye tandhjul osse. Sådan et ombygningsprojekt kan jo hurtigt komme til at koste det dobbelte af en spritny model der bare kan det hele.
Det er jo den sjove side af modelbane-hobbyen... men fortæl for Guds skyld ikke nogen om det. De vil jo tro, man er idiot...
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
SB har vej et kit til det?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Mens jeg venter på mit Fleischmann-lok (som ifølge sælger er sendt i går), har jeg rodet med Seuthe røgmoduler i diverse ældre Märklin-lokomotiver, som alle har fået indbygget lokpilot eller loksound. De virker lidt som vinden blæser... af-og-til. Eller også virker de slet ikke på nogle lokomotiver eller også virker de hele tiden på andre lokomotiver. Jeg har læst på seuthe-dampf og hos ESU, har skiftet mellem Seuthe 10 og 11, men kan ikke finde nogen fornuftig sammenhæng mellem hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Traditionelt har jeg aldrig brugt den blå ledning, men altid ført retur direkte til masse ved motorskjold el.lign. Det er jo samme sted, som den sorte ledning fra lokpilot føres hen - og dermed også hvor den blå ender - i en eller anden forstand ???.
Seuthe 10 og 11 er til hhv. 10-16V og 16-22V. ESU anbefaler Seuthe 10.
For at lede efter årsagen til mit røgmodul-problem, har jeg forsøgt at måle spændingen over "midterlederen" i røgmodulet og hhv. blå ledning og masse. Den viser 6-7V til blå ledning og kun 3-4V til masse. Hvorfor det - blå ledning ender jo på en eller anden måde også i masse ???
Og når nu Seuthe anfører 10-16V eller 16-22V - er forklaringen så, at spændingen simpelthen ikke er tilstrækkelig ?
Når du skriver, at lyset bør flimre (har jeg nu aldrig lagt mærke til) ved brug af masse - er blå ledning en bedre "masse" end masse ? Bør jeg i fremtiden bruge den blå ledning i st.f. direkte til masse ? ESU's vejledning er jo lidt tvetydig på det punkt.
Og hvad gør jeg mon galt med mine røgmoduler ???
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det du gør galt er at du køber Märklin lokomotiver (og "Flæskefrederik") hvor "masse" er så fast defineret. Moderne konstruktioner a'la Roco og næsten alle andres har ikke hele cahssis som den ene strømoptager, men lavet i isoleret plastic. Her fører man den blå ledning rundt som plus til alle forbrugerne og minus kommer gennem funktionsudgangen. Med dine nuværende lokomotiver er min anbefaling at du får den blå ledning sioleret fra. Der, hvor du skal bruge en røgindsats isolerer du røgindsatsen fra "masse" og får yderkappen forsynet fra den blå ledning (alene!) og tilslutter lederen i bunden til en funktionsudgang.
Vær for øvrigt opmærksom på, hvor meget strøm røggeneretoren trækker og hvor meget strøm du har til rådighed på din funktionsudgang.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Gruppe
Det burde nok være på sin plads at fortælle at Fleischmann 4177, er en Tysk Br.50
meget lig vore N maskiner. Omtalte maskine blev produceret fra 1971 til 1986, med forskellige opgraderinger.
[u] Vigtigst af alt er dog at maskinen også blev produceret for 3 skinneudgave fra 1971 til 1976, og at der så burde findes reservedele til den.(Også krogen foran)[/u]
Mine Fleischmann maskiner af denne tybe kører uden den larm, der bliver omtalt. Der er immervæk en 7 - 8 stykker af slagsen, og alle kører upåklageligt.
En fejl har de dog. Da der "kun" er tenderdrev og selv om de trækker godt, kører selve lokomotivet en smule skævt i sporet, da det jo bliver skubbet bagfra.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
Kresten
Indlæg: 1.044
Nåja - det har da fungeret så nogenlunde indtil videre.
Men som jeg forstår dig, skal jeg altid(!) forsyne "forbrugere" (AUX, lys, m.v.) fra blå ledning og så vidt muligt isolere dem fra masse ?
Jeg skal også altid føre sort ledning til masse ?
Det er figurerne i ESU's vejledning (2 og 3a på side 6) der har forvirret lidt. Figur 2 kan jo opfattes som et 2-leder lok, mens 3a jo mest af alt ligner et 3-leder med slæbesko. Men jeg skal altså bruge en kombination ?
Og den type Seuthe røgmodul, du anbefaler, er f.eks. no. 12 (kan ikke lige huske spændingen, men ihvertfald isoleret fra masse og med 2 ledninger) ?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den er lettest at bruge, men ellers normalt bare dem der passer ned i holderen og som kan isoleres fra hvis der bruges "masse".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
OK. Altså sort-til-hjul (hvis det kan lade sig gøre), alternativt sort-til-masse (hvor vi så håber på, at masse=hjul). Er det korrekt forstået ?
Så må jeg jo i gang med om-ombygningerne...
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak for info - jeg tror, at jeg har en Märklin-model i tilsvarende N-udførelse et eller andet sted. Kan det ikke passe ?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Så længe det virker er det vel ikke nødvendigt....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ganske sikkert. BR 50 (og variationer heraf) er en af de mest byggede maskiner i Tyskland - også i model.
Fleischmann har lavet den i en menneskalder - eller ihvertfald i de sidste 40 år
http://hfkern.hf.funpic.de/Fleischmann/Dt_D050.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Som sagt, så gjort. Alle "forbrugere" ført til blå ledning. Sort ledning ført til loddepunkt i tenderen, som er forbundet med loddepunkt ved motorskjold. Lamperne - for-og-baglys - giver klart mere lys nu. Men hvorfor daler lysstyrken med stigende hastighed ? Det har jeg da ikke været ude for før...???
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Pas, det har jeg heller ikke.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Naturligvis ikke - motorpolerne er forbundet med grå og orange som sædvanlig.
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Godt.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model