Flot stykke værktøj. bare ærgerligt at den "kun" kan løfte 32 tons. Det rækker jo som en skrædder, hvis det der skal løftes vejer det dobbelte (f eks den ene halvdel af et lokomotiv).
Flot stykke værktøj. bare ærgerligt at den "kun" kan løfte 32 tons. Det rækker jo som en skrædder, hvis det der skal løftes vejer det dobbelte (f eks den ene halvdel af et lokomotiv).
De 32 ton er så vidt jeg ved ved fuldt udlæg, læste et sted at den ved 5,7 meters rækkevidde løfter 55 tons. Og ganske vist er det formentlig i underkanten til f.eks. at løfte den ene ende af en Me, men DSB har mig bekendt planer om alle deres tog i fremtiden skal være togsæt. Og ellers har man vel stadig den store kran 147, som ved leveringen i 1984 fremvist et løft af litra Me.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Vi taler jo netop kun om at løfte den ene halvdel af lokomotiver (f eks hvis det er afsporet med den ene boggie). At DSB går over til togsæt, er jo ikke det samme som at der ikke længere skal køre lokomotiver i Danmark. Ekspertisen (og vi taler virkelig om ekspertise) på "hjælpevognsområdet" skal ligge et sted, og lige nu er det hos DSB. Der er vel ikke nogen der kunne forestille sig, at man skulle ringe efter Falck eller Dansk Autohjælp, hvis der skal sættes lokomotiver eller vogne (eller andre jernbanekøretøjer) på sporet efter en afsporing?
[...] Der er vel ikke nogen der kunne forestille sig, at man skulle ringe efter Falck eller Dansk Autohjælp, hvis der skal sættes lokomotiver eller vogne (eller andre jernbanekøretøjer) på sporet efter en afsporing?
Hvorfor dog ikke. Såvidt jeg ved, har Falck da erfaring og materiel til bjærgning af store køretøjer, og en togvogn kunne de vel også klare, med mindre man kun kan komme frem til harvaristedet ad banen? Det har de næppe materiel til?
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Hvornår kommer den som model til H0? Og hvis den bliver digitaliseret, kræver det så ikke omkring 20-25 funktionstaster at betjene den?
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Flot stykke værktøj. bare ærgerligt at den "kun" kan løfte 32 tons. Det rækker jo som en skrædder, hvis det der skal løftes vejer det dobbelte (f eks den ene halvdel af et lokomotiv).
Svend
mr-data
Indlæg: 805
De 32 ton er så vidt jeg ved ved fuldt udlæg, læste et sted at den ved 5,7 meters rækkevidde løfter 55 tons. Og ganske vist er det formentlig i underkanten til f.eks. at løfte den ene ende af en Me, men DSB har mig bekendt planer om alle deres tog i fremtiden skal være togsæt. Og ellers har man vel stadig den store kran 147, som ved leveringen i 1984 fremvist et løft af litra Me.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Nu har man jo også de to lastbiler med kraner, samt et hav af løftepuder og donkrafte, der også kan løfte en del....
og skal lige siges at det er sjælendt at man behøver at løfte et helt lokomotiv af en gang.
Med venlig hilsen
Peter
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Vi taler jo netop kun om at løfte den ene halvdel af lokomotiver (f eks hvis det er afsporet med den ene boggie). At DSB går over til togsæt, er jo ikke det samme som at der ikke længere skal køre lokomotiver i Danmark. Ekspertisen (og vi taler virkelig om ekspertise) på "hjælpevognsområdet" skal ligge et sted, og lige nu er det hos DSB. Der er vel ikke nogen der kunne forestille sig, at man skulle ringe efter Falck eller Dansk Autohjælp, hvis der skal sættes lokomotiver eller vogne (eller andre jernbanekøretøjer) på sporet efter en afsporing?
Svend
Ole
Indlæg: 246
Hjælpekran 147 er ophugget i foråret 2010.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvorfor dog ikke. Såvidt jeg ved, har Falck da erfaring og materiel til bjærgning af store køretøjer, og en togvogn kunne de vel også klare, med mindre man kun kan komme frem til harvaristedet ad banen? Det har de næppe materiel til?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H