Låst

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Ros til Hobbytrade S.

SVJMJKs formand har fået sit eksemplar af S-maskinen fra Hobbytrade (736). En flot maskine - som hvad angår trækkraft slår selv Heljans sejtrækker litra E. E-maskinen kan "kun" klare 104 aksler, S-maskinen trækker af med mindst 130 aksler - vi har ikke flere vogne på anlægget pt. Lyden er for en gang skyld behagelig lav, dog er skovlelyden for høj. Hvis man skubber vognene er der dog et mindre problem, da fjederen der holder kulissen måske er for tynd, koblingen synker når der skubbes (4-5 CC & B vogne).

Men husk at afprøve maskinen i forretningen - vi kasserede 1 eksemplar med en grov fejl i gangtøjet (der manglede en nitte i gangtøjet) samt et eksemplar der vraltede værre end en gås.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"F.Ormstrup" skrev:
SVJMJKs formand har fået sit eksemplar af S-maskinen fra Hobbytrade (736). En flot maskine - som hvad angår trækkraft slår selv Heljans sejtrækker litra E. E-maskinen kan "kun" klare 104 aksler, S-maskinen trækker af med mindst 130 aksler - vi har ikke flere vogne på anlægget pt. Lyden er for en gang skyld behagelig lav, dog er skovlelyden for høj. Hvis man skubber vognene er der dog et mindre problem, da fjederen der holder kulissen måske er for tynd, koblingen synker når der skubbes (4-5 CC & B vogne).Men husk at afprøve maskinen i forretningen - vi kasserede 1 eksemplar med en grov fejl i gangtøjet (der manglede en nitte i gangtøjet) samt et eksemplar der vraltede værre end en gås.

Vil du mene at 1 ud af 3 er godt? eller tæller du også dem med fra serie 0? (hvis du har haft sådan en)

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Møtrik" skrev:
Vil du mene at 1 ud af 3 er godt? eller tæller du også dem med fra serie 0? (hvis du har haft sådan en)

Serie 0 var som bekendt en fejl.

1 ud af 3 er da ikke ligefrem godt, men for at lave et frit citat af Klaus Moppe: kontroller i forretningen - så bliver du ikke skuffet.

Jeg blev dog, da jeg troede at Felder havde fået Eco og Cl boggier, skuffet - Udenbys maskiner hører ikke med på min bane.

Lidt billeder - vi har desværre videoproblemer (kortet passer ikke i min bærbare)

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

Ja det må fabrikanternes slutkontrol der udføres på disken Wink Ellers dejlige billeder, er det fra din private bane ? nogle dejlige kurver. (virker sgu lidt akavet at skrive det i forum hvor nok 97% er mænd)

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Kan det øverste frontlys slukkes separat?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Møtrik" skrev:
Ja det må fabrikanternes slutkontrol der udføres på disken Wink Ellers dejlige billeder, er det fra din private bane ? nogle dejlige kurver. (virker sgu lidt akavet at skrive det i forum hvor nok 97% er mænd)
Er der noget nyt i det!Billederne er fra klubanlægget.Mit kamera ku' sandelig lave en video (Hurra for instruktionsvideoer på nettet). Undskyld kvaliteten. Men på link er der 4 meget små videoer af vidunderet i fart!
"bl" skrev:
Kan det øverste frontlys slukkes separat?

Ja på F3.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Mægtigt! Takker!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Flemming

Tak for testen...

Men hvordan testede i jeres S-maskine? Hvilket spor (mærke)? Kørsel gennem sporskifter (afvigende spor)? Forlæns/baglæns? Uden problemer? Hastighed? "Køre-langsomt-egenskaber"?

Ville være glad for et par af dine (eventuelt foreløbige) meninger her...

På forhånd tak og med venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hej FlemmingTak for testen...Men hvordan testede i jeres S-maskine? Hvilket spor (mærke)? Kørsel gennem sporskifter (afvigende spor)? Forlæns/baglæns? Uden problemer? Hastighed? "Køre-langsomt-egenskaber"?Ville være glad for et par af dine (eventuelt foreløbige) meninger her...På forhånd tak og med venlig hilsenLars

Maskinen skal køres til, efter ca. 1 times kørsel kører den uden mystiske "hak", grat på tandhjul/snekke ??

Vi kører på Tillig, Peco code 75 & 100, Piko og Rocoline skinner. Ved testen hos Felderbanen klarede den en industrikurve (Märklin K), her i klubben har den trukket 130 aksler op af en 2% stigning, klaret samme træk gennem en s-kurve (r=600)på en stigning (ca.1,5%). Kørt gennem afvigende gren på Peco Finescales korteste sporskifte. Kørt gennem Tilligs næstmindste kurveskifte.

Skubbet en Roco rensevogn + 5 personvogne(CC & B) både retvendt og baglæns.

Den kunne ikke køre langsomt i starten, men efter en time listede den afsted (begge retninger) uden problemer.

Jan Møller ændrede opsætningen af decoderen, da jeg hentede den - ikke med min gode vilje - det var andre ting jeg selv skulle have, det tog ca. 30 min. at finde et brugbart eksemplar - incl.kundebetjening - og indstille CV - værdierne. Han havde fået de korrekte CV - værdier af Hobbytrade.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Så der skal en "selectione speciale" tilfor at finde et brugbart eksemplar på nuværende stade af produktet.

Jeg kan se, at du har observeret stort set de samme fejl som jeg + at der var en alvorlig strøoptagsfejl på min. Koblingsfejlen (kortkoblingskulissen) synes jeg også er seriøs og er tilsyneladende en konstruktionsfejl-

Ærgeligt som bare pokker.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Man må håbe at forhandlerne tjener på karrusellerne, hvad de taber på Hobbytrade-gyngerne.

Jeg mener selvfølgelig at Hobbytrade burde ha' fikset alle disse fejl med gangtøj, gratter, strømoptag, CV-værdier osv., men det vil selvfølgelig hæve prisen yderligere. Men det betyder jo faktisk at når de ikke gør det, vil "almindelige" kunder af deres varer, synes at Hobbytrade laver noget skidt og fremover falde fra et godt segment. De mere hardcore modeljernbane-freaks, kan heldigvis enten selv eller få forhandlerens hjælp, få materiellet til at køre.

Så nu er jeg nok mere interesseret i at prøve karusellerne end jeg var for nogle måneder siden - beklager Hobbytrade, det er ikke nemt at gøre alle tilfredse (endda før de har købt varen)

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"Techek" skrev:
Man må håbe at forhandlerne tjener på karrusellerne, hvad de taber på Hobbytrade-gyngerne.Jeg mener selvfølgelig at Hobbytrade burde ha' fikset alle disse fejl med gangtøj, gratter, strømoptag, CV-værdier osv., men det vil selvfølgelig hæve prisen yderligere. Men det betyder jo faktisk at når de ikke gør det, vil "almindelige" kunder af deres varer, synes at Hobbytrade laver noget skidt og fremover falde fra et godt segment. De mere hardcore modeljernbane-freaks, kan heldigvis enten selv eller få forhandlerens hjælp, få materiellet til at køre.Så nu er jeg nok mere interesseret i at prøve karusellerne end jeg var for nogle måneder siden - beklager Hobbytrade, det er ikke nemt at gøre alle tilfredse (endda før de har købt varen)

Har du ikke læst hvad der står i tråden?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"Amagerkaner" skrev:
Har du ikke læst hvad der står i tråden?

Jo, det har jeg.

Men hvis jeg leverede et produkt hvor af kun 1 ud af 4 fungerede og jeg forventede at kunden selv reparerede den (eller fik en professionel til det), så blev jeg fyret indenfor kort tid - eller også måtte jeg bruge mere tid og flere penge på at perfektionere mit produkt. Så må kunden selvfølgelig betale regningen i sidste ende.

Jeg køber ihvertfald [u]ikke[/u] Hobbytrades litra S før jeg er 100% sikker på at den fungerer - eller sætter jeg for høje krav?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
Har du ikke læst hvad der står i tråden?
Jo, det har jeg.Men hvis jeg leverede et produkt hvor af kun 1 ud af 4 fungerede og jeg forventede at kunden selv reparerede den (eller fik en professionel til det), så blev jeg fyret indenfor kort tid - eller også måtte jeg bruge mere tid og flere penge på at perfektionere mit produkt. Så må kunden selvfølgelig betale regningen i sidste ende.Jeg køber ihvertfald [u]ikke[/u] Hobbytrades litra S før jeg er 100% sikker på at den fungerer - eller sætter jeg for høje krav?

Jeg kan kun sige: "Prøv den hos forhandleren inden du tager den med hjem, så du får en der virker".

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"Klaus_H" skrev:
Jeg kan kun sige: "Prøv den hos forhandleren inden du tager den med hjem, så du får en der virker".

Det vil jeg så gøre.

Men gør Hr. og Fru Danmark det? Bevares, med risiko for at jeg bevæger mig ud på tynd is mht. markedskræfter, kundesegmenter og produktionsstørrelser, så tror jeg at "almindelige" modelbanefolk måske ikke tænker over at man skal prøve varen før man tager den hjem? Hvem vasker fx. sit tøj i forretningens vaskemaskine et par omgange før man køber den (den koster endda ofte meget mere).

Bliver det så ikke i sidste ende forhandleren der (skal) påtage sig servicen (man må håbe de har en fed avance der kan dække omkostningerne ved service og mindre reparationer) og producenten der formindsker sit mulige kundesegment, fordi de almindelige kunder ofte oplever mangler og fejl, på varerne? Så kan vi andre "feinschmeckere" samle vores penge ind til at støtte og holde liv i den bedste, danske modeljernbanefabrik, et par måneder, indtil de endegyldigt stopper produktionen?

IMHO

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"Techek" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Jeg kan kun sige: "Prøv den hos forhandleren inden du tager den med hjem, så du får en der virker".
Det vil jeg så gøre.Men gør Hr. og Fru Danmark det? Bevares, med risiko for at jeg bevæger mig ud på tynd is mht. markedskræfter, kundesegmenter og produktionsstørrelser, så tror jeg at "almindelige" modelbanefolk måske ikke tænker over at man skal prøve varen før man tager den hjem? Hvem vasker fx. sit tøj i forretningens vaskemaskine et par omgange før man køber den (den koster endda ofte meget mere).Bliver det så ikke i sidste ende forhandleren der (skal) påtage sig servicen (man må håbe de har en fed avance der kan dække omkostningerne ved service og mindre reparationer) og producenten der formindsker sit mulige kundesegment, fordi de almindelige kunder ofte oplever mangler og fejl, på varerne? Så kan vi andre "feinschmeckere" samle vores penge ind til at støtte og holde liv i den bedste, danske modeljernbanefabrik, et par måneder, indtil de endegyldigt stopper produktionen?IMHO

Så var det jeg stod af... :?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Men gør Hr. og Fru Danmark det? Bevares, med risiko for at jeg bevæger mig ud på tynd is mht. markedskræfter, kundesegmenter og produktionsstørrelser, så tror jeg at "almindelige" modelbanefolk måske ikke tænker over at man skal prøve varen før man tager den hjem? Hvem vasker fx. sit tøj i forretningens vaskemaskine et par omgange før man køber den (den koster endda ofte meget mere).

Jeg kan sagtens følge dig og er i princippet enig. Men nu bliver der ikke produceret modeltog på samme måde som siemens laver vaskemaskiner, eller sony laver elektronik til den almindelige forbruger.

Jo tingene skal bare virke, det er ikke anderledes med S-maskinen, men jeg vil ikke sammenligne S-maskinen med forbrugs elektronik eller vaskemaskiner. Det af den årsag at den bliver produceret til et relativt begrænset marked, i relativt lille oplag.

Ikke at det skal være en undskyldning, det ændrer blot arbejdsvilkårene for de producenter der kaster sig ud i at producere modeller til sådan nogle som os.

Til forskel for at købe en vaskemaskine, har vi, når vi køber et fint nyt lokomotiv, som regel muligheden for at afprøve hvad vi køber før vi tager det med hjem.

Det må vi jo så gøre, eller alternativt vente på produktionen bliver fejlfri....

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Jeg foreslår at Hobbytrade (tilføj selv flere fabrikanter) eller forhandlerne vedlægger en lille papirlap øverste i æskerne, hvorpå der står:

"Denne vare er sandsynligvis mere eller mindre defekt - returnér varen til Deres forhandler, hvor eventuelle produktionsfejl vil blive udbedret og afregnet."

Ærligt men markedsføringsmæssigt en meget dårlig idé ik'?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"Amagerkaner" skrev:
Så var det jeg stod af... :?

Helt seriøst: Er det meget svært at forstå mine formuleringer?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
Så var det jeg stod af... :?
Helt seriøst: Er det meget svært at forstå mine formuleringer?

Næh...og jeg er da også enig med dig.

Nu er jeg selv meget glad for Hobbytrades produkter, så det er møj træls når sådanne nogle svipser sniger sig ind i programmet.

At det ER utroligt svært at få så små produkter (som et H0 modeltog i min verden er) til at fungere 100% hver gang er så en helt anden snak - jeg turde ikke starte som modeltogsfabrikant med de skyhøje krav som jeg og alle andre entusiaster i dag stiller.

Dette fritager dog ikke fabrikanten (som jo frivilligt har besluttet sig for at lave dette produkt) for slutansvaret for at produktet lever op til forbrugernes forventninger.

Høje krav? Javist, men det er jo netop de gentagende højere og højere krav som er med til at flytte standarden i den rigtige retning for alle modeltogsfolk - og set i det lys er berettiget kritik i mine øjne helt OK.

Og ja:jeg ville selv købe S-maskinen trods begynder fejl hvis jeg ellers lige kunne finde noget at bruge den til, men det er jo en helt anden snak Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
1) Så der skal en "selectione speciale" tilfor at finde et brugbart eksemplar på nuværende stade af produktet.2) Jeg kan se, at du har observeret stort set de samme fejl som jeg + at der var en alvorlig strøoptagsfejl på min.3) Koblingsfejlen (kortkoblingskulissen) synes jeg også er seriøs og er tilsyneladende en konstruktionsfejl-
add 1) Der er da ikke noget mærkeligt i at afprøve maskinerne ved køb. Det bør man altid gøre (bla. derfor køber jeg aldrig lokomotiver pr. postordre). At der bliver fundet lidt "nitter" er ganske normalt ved nykonstruktioner, har foreløbig været med til at finde fejl ved Märklin (T - maskiner), Heljan (P - maskiner) og Hobbytrade (D & S - maskiner). Til gængæld er fejlene normalt rettet på lidt ældre konstruktioner.add 2) Ja, på enkelte maskiner, men jeg oprettede nu denne tråd fordi Jans eksemplar virker som den skal - se fx. de små videoer på SVJMJKs blog, og jeg ikke bryder mig om de hylekor der tilsydeladende altid er når en nykonstruktion rammer markedet. Der var endda lavet en tråd til det formål: "Første indtryk af S maskinen".add 3) En for tynd pianotråd = konstruktionsfejl. Det er nu at overdrive !!
"Techek" skrev:
Jeg foreslår at Hobbytrade (tilføj selv flere fabrikanter) eller forhandlerne vedlægger en lille papirlap øverste i æskerne, hvorpå der står:"Denne vare er sandsynligvis mere eller mindre defekt - returnér varen til Deres forhandler, hvor eventuelle produktionsfejl vil blive udbedret og afregnet."Ærligt men markedsføringsmæssigt en meget dårlig idé ik'?

Hvorfor det, når det er meget let at undgå fejlene - få prøvet maskinen på forhandlerens prøvebane før køb.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

"F.Ormstrup" skrev:
og jeg ikke bryder mig om de hylekor der tilsydeladende altid er når en nykonstruktion rammer markedet. Der var endda lavet en tråd til det formål: "Første indtryk af S maskinen".

Hej Flemming

Nu synes jeg at det er et stærkt udtryk, at jeg har oprettet en tråd til et hylekor. Det var langt fra min intention, men blot for at videregive mine erfaringer med det eksemplar, jeg fik med hjem. Under de lidt specielle omstændigheder den dag ved forhandleren, kunne der ikke afprøves.

Jeg var selvfølgelig skuffet over nyerhvervelsen, men har da også i høj grad selv været med at lave afprøvninger af nye produkter og fundet skavanker.

Andre kunen jo bruge informationerne som vejledning til, hvad de skulle kigge efter ved deres indkøb af S-maskinen.

Jeg har ingen intention om at genere Hobbytrade eller andre - men gerne hjælpe med at løse problemerne. En begyndelse er nu en gang at finde og påpege problemerne.

Hvis vi ikke kan bruge dette forum til at udveksle erfaringer og ideer uden at skulle beskyldes for at være en del af et "hylekor", så har vi egnetlig ikke meget at bruge "sporskiftet" til.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej

Det vil jeg nu også give Gert ret i at man skal lige klappe hesten lidt med at beskylde gert for det. Hvis man ikke må oprette en tråd hvor man fortæller om diverse gode ting og dårlige ting om de forskellige mærkers modeller, hvor skal vi så få tingene at vide. Du får jo ikke HT eller hvem det nu må være til at sige det var en mindre heldig model, køb du heller en HELJAN.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Gert Frikke" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
og jeg ikke bryder mig om de hylekor der tilsydeladende altid er når en nykonstruktion rammer markedet. Der var endda lavet en tråd til det formål: "Første indtryk af S maskinen".
Hej FlemmingNu synes jeg at det er et stærkt udtryk, at jeg har oprettet en tråd til et hylekor. Det var langt fra min intention, men blot for at videregive mine erfaringer med det eksemplar, jeg fik med hjem. Under de lidt specielle omstændigheder den dag ved forhandleren, kunne der ikke afprøves.Jeg var selvfølgelig skuffet over nyerhvervelsen, men har da også i høj grad selv været med at lave afprøvninger af nye produkter og fundet skavanker.Andre kunen jo bruge informationerne som vejledning til, hvad de skulle kigge efter ved deres indkøb af S-maskinen.Jeg har ingen intention om at genere Hobbytrade eller andre - men gerne hjælpe med at løse problemerne. En begyndelse er nu en gang at finde og påpege problemerne.Hvis vi ikke kan bruge dette forum til at udveksle erfaringer og ideer uden at skulle beskyldes for at være en del af et "hylekor", så har vi egnetlig ikke meget at bruge "sporskiftet" til.Gert

Hele pointen med et forum er jo netop at man kan diskutere diverse ting, godt såvel som skidt. Og være enige og uenige. Det må du, Flormstrup, altså lære.

Der er vist ingen, der ikke synes at modellen ligner forbilledet og kritikken virker mest som udtryk for skuffelse, snarere end vrede. De fleste venter jo meget utålmodigt efter diverse fabrikanters nyheder, også denne.

Og nej, det er ikke let at styre fabrikationen af damplokomotiver. Slet ikke samleprocessen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Det er en flot model, den kører som en drøm, trækker godt og er meget støjsvag.

Den kan Hobbytrade godt være stolte af.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"Techek" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
Så var det jeg stod af... :?
Helt seriøst: Er det meget svært at forstå mine formuleringer?

Nej, det er det med småt der er bogstaver, så jeg fårstår udmærket dine...øh... formuleringer...

Jeg har egentlig ikke så meget, at tilføje andet end, at en vis forhandler på Vesterbrogade i Kbh faktisk insisterer på, at teste trækkraft inden man forlader forretningen.

Hvorfor mon?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"Techek" skrev:
Jeg foreslår at Hobbytrade (tilføj selv flere fabrikanter) eller forhandlerne vedlægger en lille papirlap øverste i æskerne, hvorpå der står:"Denne vare er sandsynligvis mere eller mindre defekt - returnér varen til Deres forhandler, hvor eventuelle produktionsfejl vil blive udbedret og afregnet."Ærligt men markedsføringsmæssigt en meget dårlig idé ik'?

Sikke da noget fis!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"Jens Didriksen" skrev:
"Techek" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
Så var det jeg stod af... :?
Helt seriøst: Er det meget svært at forstå mine formuleringer?
Næh...og jeg er da også enig med dig.Nu er jeg selv meget glad for Hobbytrades produkter, så det er møj træls når sådanne nogle svipser sniger sig ind i programmet.At det ER utroligt svært at få så små produkter (som et H0 modeltog i min verden er) til at fungere 100% hver gang er så en helt anden snak - jeg turde ikke starte som modeltogsfabrikant med de skyhøje krav som jeg og alle andre entusiaster i dag stiller.Dette fritager dog ikke fabrikanten (som jo frivilligt har besluttet sig for at lave dette produkt) for slutansvaret for at produktet lever op til forbrugernes forventninger.Høje krav? Javist, men det er jo netop de gentagende højere og højere krav som er med til at flytte standarden i den rigtige retning for alle modeltogsfolk - og set i det lys er berettiget kritik i mine øjne helt OK.Og ja:jeg ville selv købe S-maskinen trods begynder fejl hvis jeg ellers lige kunne finde noget at bruge den til, men det er jo en helt anden snak Smile

Hvorfor kan Roco så lave den ene supermaskine efter den anden?

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
Hvorfor kan Roco så lave den ene supermaskine efter den anden?

Hvis du går tilstrækkelig langt tilbage så lavede Roco så sandelig heller ikke supermaskiner.

Roco (og de andre gamle fabrikanter) har en kæmpemæssig erfaringsbank at trække på hver gang de udvikler en ny model, både mht. drivværk, gangtøj og kraftoverføring. Hverken Heljan, Hobbytrade eller Tog og Tecno har disse muligheder så derfor er det uprøvet land for dem hver gang. Personligt er jeg imponeret af de produkter der alligevel kommer ud af det.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Var en tur hos Lekbo i dag. Fik som lovet byttet min 0 serie S maskine til en ny, kører som en drøm, maskinen blev naturligvis prøvekørt i forretningen, jeg var så overbevist at jeg uden tøven forudbestilte en F maskine. Fik ved samme lejlighed byttet en stak Cl boogier og 2 forsk. ECO vogne med hjem, de er afsindigt flotte.

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"tybalt" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
Hvorfor kan Roco så lave den ene supermaskine efter den anden?
Hvis du går tilstrækkelig langt tilbage så lavede Roco så sandelig heller ikke supermaskiner.Roco (og de andre gamle fabrikanter) har en kæmpemæssig erfaringsbank at trække på hver gang de udvikler en ny model, både mht. drivværk, gangtøj og kraftoverføring. Hverken Heljan, Hobbytrade eller Tog og Tecno har disse muligheder så derfor er det uprøvet land for dem hver gang. Personligt er jeg imponeret af de produkter der alligevel kommer ud af det.

Det forstås! Men hvis man vil spise kirsebær med de store, så må man lære ikke, at sluge stenene.

Ikke at jeg ikke tager hatten af for vores hjemlige producenter.

Men igen, hvis vi lige tager trådens udgangspunkt, så nævnes det jo faktisk at Litra S, faktisk kører fint... Shock

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

Ja lad os nu da få en masse maskiner ud at køre, så bliver det også nemmere at danne det korrekte billede, fremfor et par enkelte uheldige. Så lang tid vi ikke er ude i E-maskine problemer, er det vel " Ik´så ring endda "... Jeg synes nu stadig det er positivt at se alt det danske materiel der kommer på markedet. Så må vi nok leve med der engang imellem er nogle små kameler der skal sluges, så lang tid de danske producenter udvikler deres knowhow...

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"märklintossen" skrev:
Ja lad os nu da få en masse maskiner ud at køre, så bliver det også nemmere at danne det korrekte billede, fremfor et par enkelte uheldige. Så lang tid vi ikke er ude i E-maskine problemer, er det vel " Ik´så ring endda "... Jeg synes nu stadig det er positivt at se alt det danske materiel der kommer på markedet. Så må vi nok leve med der engang imellem er nogle små kameler der skal sluges, så lang tid de danske producenter udvikler deres knowhow...

Enig ! Bare tænk på hvor lidt der var for 10 år siden,så er det da et sandt Eldorado idag med masser af dansk matriel!

Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det jeg tror mange er lidt trætte af, er de endeløse diskussioner om en ny model. Bare søg på E-maskinen herinde.

Men er nået til som Moppe og andre siger herinde, få modellen prøvekørt først inden hjemtagning, hvis man ikke føler sig sikker. Det gør min stamforhandler i hvert fald gladeligt, hvis man spør ad.

Min E-maskine fik jeg med hjem uden prøvekørsel, men ikke desto mindre kom den til at køre bedre og bedre efter noget prøvekørsel og det var vel at mærke på K-skinner. I dag kører den praktisk taget som den skal, uden andet end prøvekørsel og det er jeg godt tilfreds med.

Jeg synes måske nok også at en hel del var fremme med den store kritik her. En ting kan man i hvert fald være sikker på, og det er i hvert fald at ens forhandler bestemt også kun har interesse i at tingene fungerer og er i orden.

Jeg synes vi skal passe på med ikke straks at komme med massiv kritik, lige så snart der kommer en ny model frem. Roco, Märklin og andre har også "mandagseksemplarer" der ikke fungerer optimalt. Det kan bare ikke undgås. Jeg synes man kan læse mellem linjerne i tråden her, at S-maskinen i DC er en flot og velkørende model stort set.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
1) Jeg synes jeg at det er et stærkt udtryk, at jeg har oprettet en tråd til et hylekor. Det var langt fra min intention, men blot for at videregive mine erfaringer med det eksemplar, jeg fik med hjem. Under de lidt specielle omstændigheder den dag ved forhandleren, kunne der ikke afprøves.Jeg var selvfølgelig skuffet over nyerhvervelsen, men har da også i høj grad selv været med at lave afprøvninger af nye produkter og fundet skavanker.2) Andre kunen jo bruge informationerne som vejledning til, hvad de skulle kigge efter ved deres indkøb af S-maskinen.3) Jeg har ingen intention om at genere Hobbytrade eller andre - men gerne hjælpe med at løse problemerne. En begyndelse er nu en gang at finde og påpege problemerne.4) Hvis vi ikke kan bruge dette forum til at udveksle erfaringer og ideer uden at skulle beskyldes for at være en del af et "hylekor", så har vi egnetlig ikke meget at bruge "sporskiftet" til.
add 1) Nu var hylekoret også mest myntet på kritikken af fx. Heljans fortræffelige E - maskine. Den nye tråd skulle så - som den tilsvarende om E - maskinen give det store flertal der har fået upåklagelige maskiner en chance for at komme til orde.add 2) Fint nok, men alt det er jo løst ved en afprøvning i butikken.add 3) Selvfølgelig har du da ikke det, men jfr. ovenstående - fejlene kan findes før køb.add 4) Selvfølgelig skal Sporskiftet bruges til udveksling af erfaringer, og din "kritik" af S - maskinen er da også fin nok, men igen ikke generel for alle maskiner.
"märklintossen" skrev:
1) Ja lad os nu da få en masse maskiner ud at køre, så bliver det også nemmere at danne det korrekte billede, fremfor et par enkelte uheldige. 2) Så lang tid vi ikke er ude i E-maskine problemer, er det vel " Ik´så ring endda "... 3) Jeg synes nu stadig det er positivt at se alt det danske materiel der kommer på markedet. Så må vi nok leve med der engang imellem er nogle små kameler der skal sluges, så lang tid de danske producenter udvikler deres knowhow...
add 1) Fornuftig betragtning der kan gælde alle maskiner fra alle producenter.add 2) Nu igen, ØV! E - maskinen kører upåklagelig, hvis man har sørget for at få et ordentligt eksemplar med fra forretningen.add 3) Enig, at enkelte af kamelerne så skyldes at skinne producenterne ikke overholder deres egne normer mht. skinner jfr. Märklin og Mh samt Tillig og N - maskinen.
"Amagerkaner" skrev:
[Hvorfor kan Roco så lave den ene supermaskine efter den anden?

Har du hørt om de første MY med "sound" samt deres flotte Østrigske Damplokomotiv (kan desværre ikke huske navn og nr.)

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

[quote="tybalt"Hvis du går tilstrækkelig langt tilbage så lavede Roco så sandelig heller ikke supermaskiner.[/quote]

Det er så her du hiver deres elendige kontruktioner op af hatten?

Roco har rent tenisk og køremæssigt lagt et godt og vel bredt hestehår foran deres konkurrenter i 40 år.

Bevares, deres sporvogne kører for stærkt og et par andre maskiner lider af det samme, men i europæisk 2 skinne drift er der ingen på siden af dem.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Det er så her du hiver deres elendige kontruktioner op af hatten?Roco har rent tenisk og køremæssigt lagt et godt og vel bredt hestehår foran deres konkurrenter i 40 år.Bevares, deres sporvogne kører for stærkt og et par andre maskiner lider af det samme, men i europæisk 2 skinne drift er der ingen på siden af dem.Klaus

Hej Klaus

Du underbygger netop min pointe. Roco har 40 års erfaring på bagen med motorer, drivlinier, boogier, gangtøj mv.

Hver gang Roco kommer med en ny model bygger de den med de 40 års viden i bagagen og lægger en lille smule på toppen hver gang. Og ja, jeg er enig i at der ikke er nogen der er på højde med dem når det gælder kvaliteten af produkterne.

Netop derfor er jeg også imponeret over Heljan, Hobbytrade og andre der, uden denne erfaring, alligevel lykkes med at få fine modeller på markedet. Tænk på hvilke supermodeller de ville kunne lave om 40 år. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Netop derfor er jeg også imponeret over Heljan, Hobbytrade og andre der, uden denne erfaring, alligevel lykkes med at få fine modeller på markedet. Tænk på hvilke supermodeller de ville kunne lave om 40 år. Smile

Nu er det jo ikke dem alene der skal opfinde det "dybe hjul", men deres samarbejdspartnere ude i østerland har også en del erfaring at høste ud med.

Det er nok ikke helt tilfældigt at hjulene fra en Hobbytrade maskine passer på en Heljan og omvendt. Det er nok heller ikke tilfældigt at begge kører med åbne bogies, hvor tandhjulene stikker ud, hvor Roco har kørt med lukkede i (næsten) alle deres produkter i en laaaaaaaaang årrække.

Klays

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Har du hørt om de første MY med "sound" samt deres flotte Østrigske Damplokomotiv (kan desværre ikke huske navn og nr.)

Ha ha, der fik du mig... :oops: Du mener problemerne med, at de "tabte" lyden.

Nu er jeg selv tilhænger af " lydløse" anlæg, så i min lille verden har det aldrig betydet det store. Men jo, du har da ret. Dog kører deres materiel stadig klasser over så meget andet på markedet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
Ha ha, der fik du mig... :oops: Du mener problemerne med, at de "tabte" lyden.Nu er jeg selv tilhænger af " lydløse" anlæg, så i min lille verden har det aldrig betydet det store. Men jo, du har da ret. Dog kører deres materiel stadig klasser over så meget andet på markedet.

Jeg skulle jo finde et eller andet, og du har evig ret - der er ikke de store problemer med Rocos materiel. - men som med alt andet, der kan forekomme mandagsmodeller indimellem.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Nu har jeg hentet min model af S 740 hos min sædvanlige modelbaneforhandler.

Lokomotivet - et "jomfrueligt" eksemplar taget direkte ud af æsken - blev prøvekørt i forretningen, og resultatet var at det [u]kørte perfekt [/u]og at lyden var tilpas dæmpet, faktisk som jeg husker lyden fra S-maskinerne, da de kørte på Nordbanen Laughing out loud

Der har heller været problemer med nogle af de tidligere lokomotiver, som er solgt i forretningen, så der er bestemt ingen grund til at vente med at købe.

Men det gælder for alle lokomotiver, at man bør få dem prøvet (og set efter) inden man køber dem - også når man anskaffer sig en S-maskine :!:

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Alle de her sidste tilbagemeldinger lyder rigtig, rigtig godt!

Det ville have været bittert, hvis vi endnu en gang skulle have oplevet et problemfyldt, dansk damplokomotiv.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"bl" skrev:
Alle de her sidste tilbagemeldinger lyder rigtig, rigtig godt!Det ville have været bittert, hvis vi endnu en gang skulle have oplevet et problemfyldt, dansk damplokomotiv.

Du kan roligt glæde dig til en velkørende maskine, den er ikke på højde med det bedste fra Roco, men den er sammenlignelig med Heljans E - maskine hvad angår gode køreegenskaber.

Men i modsætning til mange maskiner fra de store gamle producenter kræver den tilkørsel.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Du kan roligt glæde dig til en velkørende maskine, den er ikke på højde med det bedste fra Roco, men den er sammenlignelig med Heljans E - maskine hvad angår gode køreegenskaber. Men i modsætning til mange maskiner fra de store gamle producenter kræver den tilkørsel.

Jeg håber så sandelig ikke, den er på "højde" med den E-maskine, jeg har stående!

Og ellers tilkører jeg alle nye maskiner.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"bl" skrev:
[Jeg håber så sandelig ikke, den er på "højde" med den E-maskine, jeg har stående!

E - maskinen er bedre på enkelte punkter og vise versa. Hvis du har fået et mandagseksemplar af E - maskinen, hvorfor har du så ikke fået den byttet til en der fungerer eller fået pengene tilbage.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Nu skal vi ikke diskutere Heljans E-maskine længere, det har været gjort ofte nok!

Lad os i stedet glæde os over, et hobbytrade alligevel fik leveret et godt produkt.

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 246

PB  Hjemmeside

Hentede min S 738 i går, og prøvekørte den i forretningen på en lille stump spor uden problemer.

Har så i dag sat den til at køre på min rullestand, og lagde godt mærke til at der i venstre side på bagerste kobbelhjul var en "stang" der ikke kørte med rundt. Den fik jeg sat på plads så det kørte korrekt, men efter ca. 15 min. kørsel var alle stænger på det bagerste kobbelhjul faldet af.

Genmonterede så gangtøjet og prøvede igen, men den famøse "stang" bliver ved at sætte sig fast.

Den må nok retur til forhandleren :?

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Nu skal vi ikke diskutere Heljans E-maskine længere, det har været gjort ofte nok!

Hvis du mener det, skal du nok undlade at hive den ind i debatten.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"bl" skrev:
Nu skal vi ikke diskutere Heljans E-maskine længere, det har været gjort ofte nok!
Hvis du mener det, skal du nok undlade at hive den ind i debatten.

Nu var det Flemming der både sammenlignede med E maskinen og som spurgte til den. Hatten af for Bjarne, at han netop ikke følger op på spørgsmålet, så vi får forplumret denne tråd med den evindelige E maskine. Jeres interne strid må I gerne forskåne os andre for.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Nu var det Flemming der både sammenlignede med E maskinen og som spurgte til den. Hatten af for Bjarne, at han netop ikke følger op på spørgsmålet, så vi får forplumret denne tråd med den evindelige E maskine.
Sammenlignede ja. Spurgte til ???
"bl" skrev:
Nu skal vi ikke diskutere Heljans E-maskine længere, det har været gjort ofte nok!Bjarne
Enig, men hvorfor trækker du den så ind i diskussionen i dette indlæg: citat bl. "Jeg håber så sandelig ikke, den er på "højde" med den E-maskine, jeg har stående!" Jeg brugte den kun til sammenligning, så alle os (vel 90 - 95 %) der har et velkørende eksemplar har noget at referere til.
"Ole" skrev:
Har så i dag sat den til at køre på min rullestand, og lagde godt mærke til at der i venstre side på bagerste kobbelhjul var en "stang" der ikke kørte med rundt. Den fik jeg sat på plads så det kørte korrekt, men efter ca. 15 min. kørsel var alle stænger på det bagerste kobbelhjul faldet af.Genmonterede så gangtøjet og prøvede igen, men den famøse "stang" bliver ved at sætte sig fast.

Der var den samme fejl på en af de maskiner Felderbanen måtte "kassere"

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"bl" skrev:
Alle de her sidste tilbagemeldinger lyder rigtig, rigtig godt!Det ville have været bittert, hvis vi endnu en gang skulle have oplevet et problemfyldt, dansk damplokomotiv.
Du kan roligt glæde dig til en velkørende maskine, den er ikke på højde med det bedste fra Roco, men den er sammenlignelig med Heljans E - maskine hvad angår gode køreegenskaber. Men i modsætning til mange maskiner fra de store gamle producenter kræver den tilkørsel.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.