Hejsa.
Jeg har to MA lyntog. Den ene har en LokSound 2.5 og den anden har en LokPilot 3.0.
Nu vil jeg mægtig gerne have de to tog til at køre sammen i dobbeltraktion, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg indstiller dekoderne korrekt. Jeg har prøvet med præcis de samme indstillinger for bremseforsinkelse, acceleration, maksimalhastighed og mellemste hastighed. Køreegenskaberne nærmer sig hinanden, men den ene er stadig en anelse hurtigere end den anden, og den anden trækker stadig en anelse hurtigere fra den første og bremser til gengæld langsommere. Det er som om at det er helt umuligt at ramme præcis de samme køreeenskaber. Jeg har prøvet at justere lidt på CV'erne, fordi jeg tænkte, der selvfølgelig kunne være individuelle forskelle, men stadigvæk, så synes jeg ikke det fungerer. Min tanke var at det simpelthen skal være to helt ens dekodere for at opnå de bedste køreegenskaber.
Er der nogen der kan være behjælpelig med nogle tips og tricks?
Venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Jeg er betemt ikke ekspert i dette, men mon ikke de to tog mekanisk kan have nogle forskelle? Isaer motorene kan vel have boerstene (hvis de ellers bruger den slags) mere eller mindre slidte, og permanente magneter (hvis de ellers bruger den slags) mere eller mindre staerke.
Jeg tror at sagen maa vaere at normalisere de 2 togs indstillinger, d.v.s. indstille parametrene fuldstaendigt individuelt for hvert enkelt tog.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nu mener du vel lok sound 3,0
Du indstiller dem lettest ved at skrive de vigtige cv værdiger ned på den som du ønsker som referece !! disse værdiger giver du nu den anden MAér også !
Der næst laver du en rund bane, og stille dem med nogle cm mellem sig, og lade dem kører på samme tid, afstanden mellem dem skulle gerne forblive ens hele tiden, om ikke, så stil lidt på værdigen i den ene...
Nå først du har været dette igemmen, skulle de kører ens fremover
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det er ret langhåret for ikke nok er der forskel på dekoderne - men også på undervognene.
Jeg har fire sæt i alt:
MA461 rød
MA463 rød
MA460 sølvpil (i virkeligheden en ommalet version af MA461.
MA466 sølvpil
461'erne har en type undervogn.
463, 466 og sandsynligvis også den nye udgave af 460 (som IKKE er den jeg har) har en anden type - og de opfører sig forskelligt.
Når så dekoderne også er forskellige er det meget besværligt.
Jeg var så heldig at jeg havde to 461'ere (den ene blot ommalet), så jeg har byttet undervogne, så jeg nu har to heltog - et i rødt og et sølvpil, som parvis har samme undervogne.
Men jeg har tænkt mig at bytte 3.0 dekoderen ud i 466 med en 2.0 dekoder, for så kan jeg som grundindstilling vælge samme værdier.
Jeg fandt nemlig også ud af, at lydene ligger forskelligt i de to versioner (flot Roco ... meget flot), så det er håbløst at betjene dem samlet og få et fornuftigt resultat.
Det heltog jeg har til at køre nu er en sølvpil med ens undervogne og ens 2.0 dekodere. Jeg købte faktisk en LokProgrammer fordi jeg havde problemer netop med at få mine lyntog til at makke ret. Og ved at bruge samme metode som KillerP beskriver fik jeg dem til at køre helt ens. Eneste man skal huske er, at den ene maskine skal have en parameter for at køre baglæns.
LokProgrammer gjorde det meget lettere, da jeg først programmerede køreegenskaberne som jeg ville have dem med det ene tog (bremselængde osv.) - så gemte jeg blot data i en fil og læste dem ind i det andet lokomotiv. Derpå vendte jeg retningen. Så en smule trimning frem og tilbage ... og den sad i øjet.
Mit bedste råd til dig er, at finde nogle at bytte undervogne/dekodere med, så du får ens karakteristikker for begge ender.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det bliver heldigvis ikke noget problem, for jeg har faktisk en 463 i reserve. Jeg har godt bemærket at det er to forskellige udgaver, men jeg havde ikke forestillet mig, at det kunne have betydning.
Venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Nej; jeg mener LokPilot 3.0.
MA'en er købt dekoderløs så LokPilot er blevet eftermonteret. Jeg ville ikke ofre prisen på en LokSound.
Venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Tjaa ... blot at de bare kører lidt forskelligt. Jeg kunne se det tydeligt, da jeg havde lagt samme parametre ind på to togsæt - og der var himmelvid forskel på, hvordan de accellererede, hastighed osv.
Jeg tænkte, at det blev dæleme for besværligt, at trimme dem ind, når de var så forskellige. Blot at få trimmet ens bremselængder ville jo være hamrende besværligt.
Da jeg byttede undervognene rundt så de blev ens parvis ... ja så var der kun småtteri-trim tilbage.
Jeg har ikke studeret det nøjere - om der er forskel på motor, kardanger, gearing el.lign. ... jeg fik jo løst mit problem.
Men det kan jo godt undre mig, at man laver et lyntog som halvtog og har klargjort dem til dobbelttraktion ... og så ikke laver ens maskiner, så det er praktisk muligt.
Andre har løst problemet ved at fjerne motoren fra den ene ende, så den bliver en dummy.
I øvrigt lyder det altså ret fedt, når begge maskiner banker derudad.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej. Det kan lade sig gøre, hvis man gør sig umage med at justerer start-, mellem-, tophastigheder, acc og opbremsning ind efter hinanden. Ens CV værdier gør det ikke, fordi undervognene er så forskellige. Styrevognene kan være tilbøjelige til at afspore ved for meget skub eller træk. Det kan afhjælpes ved at udskifte "gummi-hjulene" med metalhjul. Der er masser af trækkraft alligevel - og det giver bedre strømoptag. Læg også gerne ekstra vægt i styrevognene. Efterjustér hastighederne en gang imellem. En trimning kan gøres forholdsvis hurtigt, synes jeg. Hygge
Leif - TFJS
Lars K
Lokoføre hos Hectorrail
Indlæg: 69
Hej.
Jeg forstår ikke at i gør sådan et stort problem ud af det. byt dog de hjul der har gummiringe til nogle uden, så kan i køre dobbelttraktion, det er da ikke raketteknologi.
Lokomotivføre hos TX Logistik.
Leif Bach
Indlæg: 122
Jeg er meget enig i at udskifte hjulene. Det batter. Hygge.
Leif - TFJS
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Er det bare at bestille et sæt ved Roco?
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Leif Bach
Indlæg: 122
Du skal bare bestille hos din forhandler. Han har det nok ikke på lager. Køb måske ekstra sæt, hvis du også har "Sølvpilen". Der kommer nok en halvdel mere? Generelt skifter jeg gerne gummihjul ud, fordi strømoptaget bliver mere stabilt. Jeg mangler ikke trækkraft, men mine stigninger er også max 2%. MA lynet er så lille og let, at der næppe kan komme trækproblemer ved stejlere stigninger.
Leif - TFJS