Picture

johnh

PB

ROCO 8 x sporskiftedekoder (10775) - hjælp søges

Hej alle.

Som absolut nybegynder inden for ROCO-digitaldrift har jeg et spørgsmål vedr 8xdekoderen (katalognummer 10775).

Jeg har besluttet mig for at alt skal være digitalt på den bane jeg vil bygge. Til at begynde med vil jeg lave en oval bane-prøveopstilling med et overhalingsspor, hvor jeg kan 'prøve mig frem', både med sporlægning, digitaldrift, landskab osv osv.

Allerede inden jeg er nået så langt, er jeg løbet ind i et lille problem:

Hvordan får jeg strøm til sporskiftedekoderen?

Har kigget lidt omkring i forummet, og har ikke kunnet finde svar, så nu spørger jeg!

I brugsanvisningen står at der skal tages strøm fra 'Track out' på strømforsyningen. Den udgang bruger jeg lissom til sporet....

Skal jeg klippe ledningen fra 'Track Out' over, og samle den i en kronmuffe, så der går en ledning til sporet og en ledning til dekoderen?

På dekoderen er der 3 ledere - men i strømledningen er der kun 2. Hvordan får jeg sat ledningen rigtigt på, så jeg ikke mørkelægger hele byen med en kortslutning?

De ingredienser jeg har er vist på billedet:

Strømforsyning (10764), Ledning til spor (61190), sporskiftedekoder (10775) og sporskiftemotor (61195).

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe med at skære det i pap for mig, så jeg kan fatte det? (Det kan godt være en opgave Laughing out loud )

Med meget venlig hilsen

John

Digitalsporskifter

Like 0 kan lide

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

PB  Hjemmeside

Hej John

Du kan godt klippe ledningen over og sætte kronmuffe på, men den nemmeste og pæneste løsning er at købe en ledning 61190 mere, klippe stikket af og sætte de stik på der passer til sporskiftedekoderen. Den midterste leder skal du ikke bruge her. Den anden ende sluttes til skinnerne.

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

PB  Blog

"johnh" skrev:
Hej alle.Som absolut nybegynder inden for ROCO-digitaldrift har jeg et spørgsmål vedr 8xdekoderen (katalognummer 10775).Jeg har besluttet mig for at alt skal være digitalt på den bane jeg vil bygge. Til at begynde med vil jeg lave en oval bane-prøveopstilling med et overhalingsspor, hvor jeg kan 'prøve mig frem', både med sporlægning, digitaldrift, landskab osv osv.Allerede inden jeg er nået så langt, er jeg løbet ind i et lille problem:Hvordan får jeg strøm til sporskiftedekoderen?Har kigget lidt omkring i forummet, og har ikke kunnet finde svar, så nu spørger jeg!I brugsanvisningen står at der skal tages strøm fra 'Track out' på strømforsyningen. Den udgang bruger jeg lissom til sporet....Skal jeg klippe ledningen fra 'Track Out' over, og samle den i en kronmuffe, så der går en ledning til sporet og en ledning til dekoderen?På dekoderen er der 3 ledere - men i strømledningen er der kun 2. Hvordan får jeg sat ledningen rigtigt på, så jeg ikke mørkelægger hele byen med en kortslutning?De ingredienser jeg har er vist på billedet:Strømforsyning (10764), Ledning til spor (61190), sporskiftedekoder (10775) og sporskiftemotor (61195).Er der en venlig sjæl der kan hjælpe med at skære det i pap for mig, så jeg kan fatte det? (Det kan godt være en opgave Laughing out loud )Med meget venlig hilsenJohn

Hej!

Det er nu ikke så svært, du har stort set selv gættet det.

Du skal enten klippe ledningsparret til sporet over og ved hjælp af et par kronmuffer forbinde dem både til spor og dekoder, eller du kan lade de ledninger være og så lodde en ledning til hver skinne og så forbinde dem til dekoderen.

Ledningerne skal forbindes til J og K på dekoderen, den midterste pol bliver ikke brugt.

Jeg går ud fra at du har fået en manual med da du købte dekoderen, men ellers er den her: http://roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/10775.pdf

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide

Picture

johnh

PB

Hej begge 2.

Jeg takker for svarene - det har så absolut givet mig et skub i den rigtige retning. Jeg skynder mig videre Laughing out loud

Med venlig hilsen

John

Like 0 kan lide

Picture

Thrane

PB

Hej

følger lige med hér.

Hvad hvis du man bruger Rocoline skinner (den uden ballast), så kan man jo ikke bruge den medfølgende stømledning til skinnerne.

Kan man så i stedet for lodde ledning direkte på to skinnelasker? Men der mangler jo så de to kobberhætter der sidder på det fine medfølgende kabel - der skal gå ind i centralen.

??

Like 0 kan lide

Picture

bluesy

PB

"Thrane" skrev:
Hejfølger lige med hér.Hvad hvis du man bruger Rocoline skinner (den uden ballast), så kan man jo ikke bruge den medfølgende stømledning til skinnerne. Kan man så i stedet for lodde ledning direkte på to skinnelasker? Men der mangler jo så de to kobberhætter der sidder på det fine medfølgende kabel - der skal gå ind i centralen.??

Ja så kan de loddes på, ingen problemer der

Like 0 kan lide

Picture

Thrane

PB

"bluesy" skrev:
"Thrane" skrev:
Hejfølger lige med hér.Hvad hvis du man bruger Rocoline skinner (den uden ballast), så kan man jo ikke bruge den medfølgende stømledning til skinnerne. Kan man så i stedet for lodde ledning direkte på to skinnelasker? Men der mangler jo så de to kobberhætter der sidder på det fine medfølgende kabel - der skal gå ind i centralen.??
Ja så kan de loddes på, ingen problemer der

Tak for svar

Er hermed gjort. Goddam svært...

Smile

Like 0 kan lide

Picture

bluesy

PB

"Thrane" skrev:
Tak for svarEr hermed gjort. Goddam svært...Smile

Ja de sætter sig ikke på af sig selv Wink

Dennis

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.