Som det måske er gået op for de fleste, er jeg meget interesseret i dels den kommende Femern-forbindelse, såvel som Sydbanen i Rødby - Puttgardens velmagtsdage, og sluttelig forbindelsen mellem Kbh. og resten af Sjælland.
Nu er det jo vedtaget, at der skal bygges en ny bane over Køge til Ringsted, som vel især skal aflaste den "gamle" bane over Roskilde.
Men hvordan har man tænkt sig at indføre denne bane til Ringsted? Jeg mener at kunne huske, at man på et tidspunkt snakkede om at lade den blive ført ind sammen med den eksisterende, vel at mærke i de samme spor, men kan det virkelig passe? Jeg mener, Ringsted er trods alt den station hvor stort set al trafik fra Syd- (enkelte lokaltog over Lille Syd undtaget) og Vest-sjælland føres videre mod Roskilde og København; og der er vist ikke just udsigt til at trafikken bliver mindre i fremtiden.
Det mest fornuftige ville vel være, at man skaffede noget ekstra plads syd for den eksisterende østlige udførsel, indtil man når ud for tættere bebyggelse, og så anlægge et par ekstra spor. Det vil vel "bare" kræve en 8 - 10 meter i bredden, og noget af den plads kan vel skaffes ved at fjerne det eksisterende spor til postcenteret, som ikke har været brugt i mange år, og derudover forsøge at forhandle sig ud af resten med Ringsted Kommune, og de enkelte grundejere som evt. må give afkald på et antal kvadratmeter.
Så vidt jeg har forstået, er det planen at navnlig godstog og lyntog (og evt. kommende højhastighedstog) skal føres denne vej, mens regionaltog og intercity fortsat skal benytte den gamle strækning.
Og det er vel sandsynligt, at de fleste godsoperatører vil foretrække at kunne køre via Sydbanen, for dermed at kunne tilbyde sine kunder en kortere transporttid?
Sidst, men ikke mindst, hvor mange godstog fra Norge/Sverige der fortsat vil køre via Jylland hvis de kun undgå det? Det er jo trods alt en forholdsvis stor omvej at køre, navnlig hvis der ikke er nogen kunder at betjene i området, eller er noget der skal omlæsses.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
fætter.guf
Indlæg: 5
Du kan gå ind på Banedanmark hjemmeside under banearbejde. Det er en side kun med København - Rindsted banen. Bla med link til de rapporter der er blevet lavet om miljøforhold, hvor banen skal gå, og en hel masse andet. God læselyst
Hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars
Sydbanen
Indlæg: 321
Sporet til postcenteret bruges, godt nok ikke til post tog, men til bil tog, yil auto logik
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Cargoman
Indlæg: 491
Bane Danmark holder i øjeblikket en række Åbent Hus arrangementer http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=13216
Jeg var i dag inde at se dette, og fik hermed også svar på dit spørgsmål.
Den nye bane mødes med den eksisterende ved Kværkeby, og vil løbe parrallel på sydsiden indtil Ringsted. Først umiddelbart før Ringsted station vil der blive anlagt en række transversaler, så man kan skifte mellem de to baner.
Der kommer altså til at ligge to dobbeltsporede baner ud fra Ringsted i den ende også.
Moderne tog på danske skinner
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
I nordenden af Ringsted vil banerne krydse i niveau.
Jeg tænker på, hvis man i dag skulle have bygget Hvidovre fjern, om man da ville have undladt at bygge de mange broer - eller i det hele taget undladt at bygge den gamle udfletningsstation om.
Svend
mr-data
Indlæg: 805
Først tak for de mange svar.
Dernæst:
Nordenden af Ringsted? Så vidt jeg kan se på kortet er det øst- og vest-enden det drejer sig om..
Ang. Hvidovre fjern, godt spørgsmål, tendensen er vist idag at man hovedsalig laver krydsninger i niveau, i hvert fald herhjemme; det er i hvert fald min forståelse. At dette så ikke er videre praktisk, og kan resultere i problemer med at lægge en velfungerende køreplan er så en anden side af sagen.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.