Havde en lille diskution over eftermiddagskaffen.
Hvad er for og bag på en MOér.
Kan gitter for vinduerne fås som færdig tilbehør, eller skal man selv i gang med hobbyværktøjet og hjemme bygge.
Lille Nord.
__________________
__________________
Kører AC, mest epoke III-IV og kun dansk. Mangler både penge og plads til et anlæg. Afreagere hos en god Ven med storbane, hvor jeg både bygger og kører.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Dem kan du få hos Freja Modeltog.
MVH
Lars
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
halløj
mit bud er at boggie med 3 hjul er front på mo.
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
Lille Nord
Konsulent
Indlæg: 15
Hej Lars.
Tak for hjælpen. så er der købt gitter.
Allan.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
halløj
mit bud er at boggie med 3 hjul er front på mo.
Den ende med motoren er altid forenden.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
je
Egå
Indlæg: 129
Den ende med motoren er altid forenden.
Er det nu rigtigt? Hvis en solo-MO betjenes fra førerrum 2 (den "kolde ende"; altså den modsat motorrummet), så kører man frem i den retning, som dette førerrum er i, og så er det vel forenden?
Derfor betegner man førerrummene som F1 og F2 frem for at give dem en "retning" (for-ende; bag-ende). Og når man så skal rangere med køretøjer med to førerrum, så er det lokomotivførerens placering, der angiver, hvad, der er frem eller tilbage, og dermed vel også forende og bagende?
/Jan
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Nu bliver det lidt mere kompliceret.
1)
Et motorlokomotivs forende, A-ende, er den, hvor hovedmotoren sidder nærmest.
Dette gælder altid, når lokomotivet rangerer - uden materiel tilkoblet.
Så snart der er tilkoblet materiel, er forenden, den ende hvor lokomotivet befinder sig.
Er der vogne i begge ender, er det hovedmotoren der bestemmer.
Når materiellet bliver et tog, dvs det indgår i en køreplan, er det som hovedregel lokomotivet, der bestemmer forenden af toget.
2)
Er det tale om et lok med midterstillet føreplads fe. MH/MT, er det stadig hovedmotoren, der definerer forenden, når det rangerer.
Med materiel eller i køreplan gælder det samme, som ovenfor.
3)
Undtaget herfra er styrevognstog og togsæt.
Der er det den aktive ende, der definerer forenden, dvs der hvor lokoføreren kontrollerer toget fra.
4)
Hvis nu toget kun består af en selvkørende enhed, Lokomotiv, motorvogn, trolje mm, er det retningen/ den aktive ende, der bestemmer, hvor forenden er.
dvs at f.eks en MO:
Der rangerer solo er motorenden forenden.
Kobles der vogne på, er det den frie ende, der er forenden.
Er der vogne i begge ender, er det hovedmotoren der bestemmer.
Dvs at under rangering sker det ofte at frem byttes om i takt med rangerbevægelserne og på og afkobling af vogne.
Det kan være meget forvirrende for rangist og lokofører, da lydsignalet ,et fløjt/trut/dyt for frem, to for bak, skal tilpasses den aktuelle situation, hvergang definationen af forenden skifter.
Kører den solo i en køreplan, er det den aktive ende, der er forenden.
Er der tilkoblet vogne i en køreplan, er det den frie ende, der er forenden. med mindre der er en aktiv styrevogn
Håber det er tydeligt nok nu
vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Som en sand historie kan jeg så tilføje at min Bedstefar, Niels Peder Thomsen fra Struer, altid insisterede på at køre i den "kolde ende" når han kørte MO på grund af spetaklet fra motoren, også selvom den var kold om vinteren. Han var Damplokomotivfører og endte som kørelærer på MO men kom aldrig til at køre MY/MX.
Gods skal da transporteres på skinner...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
bare lige et indslag
på en MH siger DSB således i betjenningsvejledningen :
mvh
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Forenden på Mt og Mh er den ende der er malet med gule og sorte markeringer.
Andre ranger maskiner er den ende hvor skorstenen findes forende, det gælder også damplokomotiver.
I forhold til SR er forenden på lokomotiver med føre plads i begge ender:
1. Den ende der ikke er tilkoblet vogne.
2. Den ende lokomotivføren styrer lokomotivet fra.
Det fore går i nævnte rækkefølge.
SR beskriver det således:
5.1.1.1.
Generelt
Rangerlederen skal træffe aftale om rangeringens gennemførelse med
- andre rangerledere i området
- lokomotivfører og rangerhjælpere
- eventuelt andet personale jf. SIN.
Ved rangering med lokomotiver og togsæt med medgivet
rangerleder skal det aftales, hvilket førerrum lokomotivføreren skal
køre fra. Lokomotivføreren må herefter ikke skifte førerrum, uden det
er aftalt med rangerlederen.
Mvh
Bent
Winther også om sommeren