Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.894

PB  Hjemmeside

I mere end tyve år har der ikke kørt tog: Signallyset lyser stadig

https://jv.dk/aabenraa/i-mere-end-tyve-aar-har-der-ikke-koert-tog-signallyset-lyser-stadig

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 2 kan lide
Top

Picture

morsing

IT Konsulent

Bierton United Kingdom

Indlæg: 119

PB  Hjemmeside

Hvem skifter pæren?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.894

PB  Hjemmeside

Nå, ikke mig i hvert fald.    Tongue

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.767

PB

Jeg ser faktisk det signal næsten dagligt og har taget flere billeder af det i forskellige årstider over de sidste par år  Smile

Det er faktisk ikke så længe siden, at det røde lys ikke lyste over en længere periode. Der troede jeg faktisk, at de havde slukket for det permanent. Men lyset kom tilbage igen og nu lyser det fint rødt igen   Laughing out loud

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

morsing

IT Konsulent

Bierton United Kingdom

Indlæg: 119

PB  Hjemmeside

LasseSteen skrev:

Jeg ser faktisk det signal næsten dagligt og har taget flere billeder af det i forskellige årstider over de sidste par år  Smile

Det er faktisk ikke så længe siden, at det røde lys ikke lyste over en længere periode. Der troede jeg faktisk, at de havde slukket for det permanent. Men lyset kom tilbage igen og nu lyser det fint rødt igen   Laughing out loud

 

 

Ja nogen må da skifte pæren, den holder vel næppe 25 år.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.767

PB

morsing skrev:

Ja nogen må da skifte pæren, den holder vel næppe 25 år.

 

Præcis Smile

Men kan man finde en pære der virker i 25 år, så vil jeg gerne have besked. Det vil unægteligt gøre tingene lidt lettere i min bolig  Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 155

PB  Blog  Hjemmeside

Ja det kan godt se lidt mærkeligt ud at, signalet lyser, når banen til Aabenraa er nedlagt.
Men som der også står i artiklen, så er der en naturlig forklaring.

Hvis det gamle signal er slukket, så kan det ikke lade sig gøre at køre tog til og fra spor 1 i Rødekro for det, der på jernbanesprog, hedder "normal signalgivning, det vil sige grønt lys.
Det skyldes den måde sikringsanlægget, som styrer signalerne til og fra Rødekro Station, er bygget.

Man kunne selvfølgelig bygge sikringsanlægget om, så signalet kan slukkes men, en sådan ombygning er ikke noget man bare lige gør og, det løber op i et milionbeløb, så det er betydeligt billigere at udskifte den lille 15 watts pære en gang imellem, indtil de nye signalsystem når frem til Sønderjylland.

Så Banedanmark sender folk ud med en ny pærer, når den gamle går ud.

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

morsing

IT Konsulent

Bierton United Kingdom

Indlæg: 119

PB  Hjemmeside

Eller montere end lille modstand så det ser ud som om pæren stadig virker.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.767

PB

Knarbjerg skrev:

. . . . indtil de nye signalsystem når frem til Sønderjylland.

Og det nye signalsystem er godt på vej kan jeg se her, både nord og syd for Rødekro  Smile

Eller hvis jeg skal være helt ærlig, så er det fra min side et  Sad( og ikke en smiley. Jeg forstår selvfølgelig denne udvikling indenfor signalteknik, men jeg er personligt meget ked af at se de "rigtige" signaler forsvinde fra jernbanebilledet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 135

PB

morsing skrev:

Eller montere end lille modstand så det ser ud som om pæren stadig virker.

Den lille modstand skal så bare kunne tåle 500mA konstant, så om du brænder varme af inde i relæhuset eller i signalet betyder jo ikke noget. Og der skal løbe så meget strøm, da der er overvågning på lampen ( som er det udtryk, banen anvender om "pære").

Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 135

PB

morsing skrev:

Eller montere end lille modstand så det ser ud som om pæren stadig virker.

Den lille modstand skal så bare kunne tåle 500mA konstant, så om du brænder varme af inde i relæhuset eller i signalet betyder jo ikke noget. Og der skal løbe så meget strøm, da der er overvågning på lampen ( som er det udtryk, banen anvender om "pære").

Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.767

PB

je skrev:

Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.

 

Skifter de virkelig sådan en pære én gang årligt ? 

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 135

PB

LasseSteen skrev:

je skrev:

Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.

 

Skifter de virkelig sådan en pære én gang årligt ? 

Har du prøvet at regne lidt på levetiden? Nå den skal brænde året rundt, så kommer du over 8000 timers brændetid. Søger man lidt på nettet, så skal du være heldig at finde en glødelampe/- pære, der har så lang brændetid.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perjc

Frederikshavn

Indlæg: 33

PB  Blog

I USA er der på en brandstation en lyspære der hver dag har lyst konstant siden 1909

__________________

MY-Fans

Like 0 kan lide
Top

Picture

morsing

IT Konsulent

Bierton United Kingdom

Indlæg: 119

PB  Hjemmeside

Perjc skrev:

I USA er der på en brandstation en lyspære der hver dag har lyst konstant siden 1909

https://youtu.be/j5v8D-alAKE?si=EA8K2eejya2gHsi1

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

4464 Bittern

Indlæg: 24

PB

je skrev:

morsing skrev:

Eller montere end lille modstand så det ser ud som om pæren stadig virker.

Den lille modstand skal så bare kunne tåle 500mA konstant, så om du brænder varme af inde i relæhuset eller i signalet betyder jo ikke noget. Og der skal løbe så meget strøm, da der er overvågning på lampen ( som er det udtryk, banen anvender om "pære").

Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.

 

Montering af en modstand istedet for en pære i signalet, er i bund og brund en ombygning af sikringsanlægget.

Og så længe banen til Åbenå ikke er nedlagt ved lov, skal signalet kunne vise stop ved inkørsel til Rødekro.

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.767

PB

Perjc skrev:

I USA er der på en brandstation en lyspære der hver dag har lyst konstant siden 1909

Jeg kender personer i USA, hvor pæren ikke har lyst i mange år . . . om nogensinde  :bigsmile:  Wink

 

Like 4 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.