https://jv.dk/aabenraa/i-mere-end-tyve-aar-har-der-ikke-koert-tog-signallyset-lyser-stadig
mvh,
Gert
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
https://jv.dk/aabenraa/i-mere-end-tyve-aar-har-der-ikke-koert-tog-signallyset-lyser-stadig
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 119
Hvem skifter pæren?
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.894
Nå, ikke mig i hvert fald.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Jeg ser faktisk det signal næsten dagligt og har taget flere billeder af det i forskellige årstider over de sidste par år
Det er faktisk ikke så længe siden, at det røde lys ikke lyste over en længere periode. Der troede jeg faktisk, at de havde slukket for det permanent. Men lyset kom tilbage igen og nu lyser det fint rødt igen
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 119
Jeg ser faktisk det signal næsten dagligt og har taget flere billeder af det i forskellige årstider over de sidste par år
Det er faktisk ikke så længe siden, at det røde lys ikke lyste over en længere periode. Der troede jeg faktisk, at de havde slukket for det permanent. Men lyset kom tilbage igen og nu lyser det fint rødt igen
Ja nogen må da skifte pæren, den holder vel næppe 25 år.
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Ja nogen må da skifte pæren, den holder vel næppe 25 år.
Præcis
Men kan man finde en pære der virker i 25 år, så vil jeg gerne have besked. Det vil unægteligt gøre tingene lidt lettere i min bolig
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 155
Ja det kan godt se lidt mærkeligt ud at, signalet lyser, når banen til Aabenraa er nedlagt.
Men som der også står i artiklen, så er der en naturlig forklaring.
Hvis det gamle signal er slukket, så kan det ikke lade sig gøre at køre tog til og fra spor 1 i Rødekro for det, der på jernbanesprog, hedder "normal signalgivning, det vil sige grønt lys.
Det skyldes den måde sikringsanlægget, som styrer signalerne til og fra Rødekro Station, er bygget.
Man kunne selvfølgelig bygge sikringsanlægget om, så signalet kan slukkes men, en sådan ombygning er ikke noget man bare lige gør og, det løber op i et milionbeløb, så det er betydeligt billigere at udskifte den lille 15 watts pære en gang imellem, indtil de nye signalsystem når frem til Sønderjylland.
Så Banedanmark sender folk ud med en ny pærer, når den gamle går ud.
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 119
Eller montere end lille modstand så det ser ud som om pæren stadig virker.
LasseSteen
Indlæg: 1.767
. . . . indtil de nye signalsystem når frem til Sønderjylland.
Og det nye signalsystem er godt på vej kan jeg se her, både nord og syd for Rødekro
Eller hvis jeg skal være helt ærlig, så er det fra min side et ( og ikke en smiley. Jeg forstår selvfølgelig denne udvikling indenfor signalteknik, men jeg er personligt meget ked af at se de "rigtige" signaler forsvinde fra jernbanebilledet.
je
Egå
Indlæg: 135
Eller montere end lille modstand så det ser ud som om pæren stadig virker.
Den lille modstand skal så bare kunne tåle 500mA konstant, så om du brænder varme af inde i relæhuset eller i signalet betyder jo ikke noget. Og der skal løbe så meget strøm, da der er overvågning på lampen ( som er det udtryk, banen anvender om "pære").
Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.
je
Egå
Indlæg: 135
Eller montere end lille modstand så det ser ud som om pæren stadig virker.
Den lille modstand skal så bare kunne tåle 500mA konstant, så om du brænder varme af inde i relæhuset eller i signalet betyder jo ikke noget. Og der skal løbe så meget strøm, da der er overvågning på lampen ( som er det udtryk, banen anvender om "pære").
Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.
Skifter de virkelig sådan en pære én gang årligt ?
je
Egå
Indlæg: 135
Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.
Skifter de virkelig sådan en pære én gang årligt ?
Har du prøvet at regne lidt på levetiden? Nå den skal brænde året rundt, så kommer du over 8000 timers brændetid. Søger man lidt på nettet, så skal du være heldig at finde en glødelampe/- pære, der har så lang brændetid.
Perjc
Frederikshavn
Indlæg: 33
I USA er der på en brandstation en lyspære der hver dag har lyst konstant siden 1909
MY-Fans
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 119
I USA er der på en brandstation en lyspære der hver dag har lyst konstant siden 1909
https://youtu.be/j5v8D-alAKE?si=EA8K2eejya2gHsi1
4464 Bittern
Indlæg: 24
Eller montere end lille modstand så det ser ud som om pæren stadig virker.
Den lille modstand skal så bare kunne tåle 500mA konstant, så om du brænder varme af inde i relæhuset eller i signalet betyder jo ikke noget. Og der skal løbe så meget strøm, da der er overvågning på lampen ( som er det udtryk, banen anvender om "pære").
Men det vil da spare en årlig udskiftning, men koster så lidt i forhold til en ændring af sikringsanlægget.
Montering af en modstand istedet for en pære i signalet, er i bund og brund en ombygning af sikringsanlægget.
Og så længe banen til Åbenå ikke er nedlagt ved lov, skal signalet kunne vise stop ved inkørsel til Rødekro.
LasseSteen
Indlæg: 1.767
I USA er der på en brandstation en lyspære der hver dag har lyst konstant siden 1909
Jeg kender personer i USA, hvor pæren ikke har lyst i mange år . . . om nogensinde :bigsmile: