Er der korntog i Danmark?
Hvis ikke, hvordan kornet transporteres derefter?
Hvis alt det korn transporteres med skib?
mvh,
Gert (fra Holland)
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Er der korntog i Danmark?
Hvis ikke, hvordan kornet transporteres derefter?
Hvis alt det korn transporteres med skib?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak for svar Bent!
Er der særlige korntransporter lastbil i skala HO?
(Jeg vil bygge en DLG terminal i min havn.)
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Gert.
(Jeg vil bygge en DLG terminal i min havn.)
Du glemmer at fortælle, hvilken epoke, vi taler om.
I de "gode, gamle dage" var der en terminal på enhver mindre havn, og bønderne kom kørende med korn i alt, der kunne køre: Hestevogne, traktor-trukne vogne, varevogne, lastbiler - alt, hvad der havde hjul og kunne transportere noget korn. Som tiden er gået er det mere og mere blevet lastbiler, men ikke nødvendigvis noget mere specielt: Den lokale vognmands biler, vil jeg tro. Der skal jo kun køres korn i en kort sæson, så vognmanden skulle gerne kunne bruge bilen til noget andet resten af året.
Se denne dejlige billedserie fra Århus Havn for en masse inspiration:
http://www.flickr.com/photos/seedeich/5477636510/in/set-72157624214860997/
MVH
Lars
bqg
Indlæg: 1.102
Meget korn bliver hentet på marken i sættelad fra de mindre gårde, der ikke selv har tørrefaciliteter.
De større gårde kører hjem til eget tørreanlæg, for at afvente kornpriserne stiger og kører selv til korn og foderstof når de ikke har så meget markarbejde.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
MY1104
Indlæg: 112
Der har faktisk kørt korntog sidst i 1990erne. Har en del gange oplevet Mz med rent korntog i aalborg. toget kørte imellem Århus og aalborg havn. Vognene var containervogne og containerne var gamle MÆRSK containerer hvor man havde skåret taget af og lagt en form for rulle pressenning henover. I Aalborg blev continerne læsset på lastvogn med læssekran og kørt på havnen.
Containerne var grå og beskidte
toget var ofte et rent korntog og jeg har kun set og fotograferet det med Mz foran
med jernbane hilsen
anders
I morgen er i dag historie.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak for svar Lars, Hans og Anders.
Min epoke er 1990 - 2000.
Her i Holland kører specielle kornvogne (Fra Frankrig, Italien og Tjekkiet).
Jeg vil også gerne bruge dem på min danske lay-out.
Men det er så ikke realistisk...
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Gert.
Ja, så skal du have en af de flotte, gule DLG biler, du kan se i den billedserie, jeg linkede til ovenfor.
Jeg vil også gerne bruge dem på min danske lay-out.
Men det er så ikke realistisk...
Nej, den slags har vi vist aldrig haft i Danmark: Roetog i store mængder - men systematisk transport af korn, det har der ikke været meget af. Som så meget andet er den slags mest foregået via søen - man kunne i mange år spotte havnene langt væk, selv om man var langt ude på havet, fordi man kunne holde øje med kornsiloerne. Vi har heller ikke haft ret mange tog med stenkul som i de fleste andre lande, det foregik også via havnene. Det er undtagelser, men de er sjældne.
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Ja, så skal du have en af de flotte, gule DLG biler, du kan se i den billedserie, jeg linkede til ovenfor.
Det er smukt! Er der en model i H0 skala?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Der har faktisk kørt korntog sidst i 1990erne. Har en del gange oplevet Mz med rent korntog i aalborg. toget kørte imellem Århus og aalborg havn. Vognene var containervogne og containerne var gamle MÆRSK containerer hvor man havde skåret taget af og lagt en form for rulle pressenning henover. I Aalborg blev continerne læsset på lastvogn med læssekran og kørt på havnen.
Containerne var grå og beskidte
toget var ofte et rent korntog og jeg har kun set og fotograferet det med Mz foran
med jernbane hilsen
anders
Hej.
Styrke mæssig lyder der usandsynlig at man skærer taget ud af ældre containere for at transportere korn. Er du sikker på at det ikke er såkaldte Open top containere du har set. De er styrke mæssig designet så ståltoppen er erstattet af en presenning og containeren kan løftes indeholdende last uden at kollapse.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 509
da Gert
har du mulighed for at få fingrene i bøgerne : Med gods på krogen 1 og 3 fra Grimstrup film og Forlag , der er en del billeder fra Tølløsebanen , DLG havde to ugentlige transporter med foder ;med Tdgs og foder til dyr , mig bekendt er det også korn i foder, det sluttede i 2003 , og så vidt jeg husker foregik transporterne imellem Høng og Århus .
Roco har lavet brugbare vogne for år tilbage , både med DSB logo og også sæt hvor DLG var trygt på , numrene kan jeg ikke huske , den type blev også brugt til transport af kunstgødning ,
Christian
http://3modul.dk/
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Hej Christian,
Tak for din svar. Jeg tjekker disse bøger!
Et korntog i nærheden af min hjemby i dag: http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/8677978503/in/photostream/lightbox/
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Gert.
Det er smukt! Er der en model i H0 skala?
Det er jo meget langt fra min epoke III og mine interesser, så jeg ved det ikke - det er sikkert andre, der kan svare bedre end mig; men jeg synes, jeg har set den på QXL eller noget i den retning. Flot er den - vi har jævnligt mødt den på landevejene.
Og så vil jeg gerne præcisere mit svar: Jeg mener fortsat ikke, vi har haft mange rene korntog i Danmark - men til gengæld har vi haft masser af tog, der kørte med forarbejdet korn i form af foderstoffer, mel, brød og meget andet godt. Det er den basale transport af korn fra landmand til grovvareselskab, jeg har udtalt mig om - men det var vist også det, du spurgte om?
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak Lars. Nu ved jeg, at jeg har ingen brug for at gøre sidespor i min DLG terminal.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
der var lidt engang, men mener at det var forarbejdet - altså ikke direkte korn - men foderstoffer og kunstgødning. Korn var som skrevet bil, hestevogn og skibes områder
KFK, DLG og FAF havde nogle vogne der var ombyggede HD/IAL/IAR vogne, samt Indlejede HJ vogne til silovogne for korn-og foderstof til henholdsvis bundtømning eller sidetømning via transportør. og nok mere lokale tansporter.
heljan udgav i sin tid disse vogne som byggesæt - og i de tidligere numre af tidsskriftet LOKOMOTIVET er der omtale af disse vogne (nr 39. 1995) og andre
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Gert.
Nix - det ved du ikke: Alle siloer, der lå på en havn med havnespor, havde bestemt også deres egne spor. Siloerne var/er jo ikke kun til korn - det er handelssteder, hvor landmænd både sælger deres korn, men også køber deres foderstoffer, gødning og meget andet godt.
Og mange af de andre varer ankom pr. bane, så du har bestemt brug for sidespor!
Min kæphest er den vestlige del af Limfjorden, og et af de steder, jeg har studeret rigtigt meget, er Skive:
Skive Havn fik udgivet bogen Havnen midt i Jylland i anledning af havnens 125 års jubilæum - jeg købte et eksemplar ved at skrive til Skive Museum. Det er en fantastisk bog, der fortæller historien om livet i en mindre, dansk provinshavn - og så er den fyldt med dejlige fotos, hvor man bl.a. kan se havnesporene på mange af billederne. Den bog har mere end noget andet påvirket sporplanen på min kommende havnebane.
Samtidigt findes der også et gammel VHS bånd om livet ved og omkring Skive Havn. Det kan vi danskere låne hjem fra Skive Lokalhistoriske Samling gennem folkebibliotekerne, men jeg ved ikke, om du har samme muligheder. Det er i Danmark lovligt at lave en kopi til privat brug, og det gjorde jeg, da jeg ikke kunne få lov til at købe en kopi - havde ellers gerne spyttet lidt i kassen for filmen. Jeg ser den meget ofte, for også den er meget inspirerende: Her kan man bl.a. se, hvordan foderstoffer ankommer med skib, bliver losset over i havnens siloer og pakhuse - og kørt derfra med tog. Foruden lastbil og traktor, naturligvis.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Jep, jeg har dem begge: KFK vognen i KFKs sarte, lysegrønne farve, og DLG vognen i den skrappe gule. Det var min søns favoritvogne, da han var lille - på grund af dem lærte han kombinationerne KFK og DLG længe før, han kunne læse - og han kunne genkende siloerne, når vi kørte rundt i Danmark. De er flotte - men desværre udenfor min epoke.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
og så en sporplan af Skive havn 1943
og her udsnit
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
MY1104
Indlæg: 112
VEDR CONTAINERTYPE.
Jeg er ikke ekspert på containere så jeg ved ikke om det er forstærkede containere eller ej , men jeg ved at der stod MÆRSK inde bag den grå malig/snavs og har derfor formodet at det var gamle ombyggede containere.
Men det var sjovt at opleve et godstog der kun bestod af disse vogne. Altså et korntog, hvilke korn der har været transporteret ved jeg ikke.
med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Henning.
Tusind tak for det: Jeg har altid spekuleret på, hvordan sporene lå i nordhavnen, lige netop den del har jeg ikke kunnet finde billeder af. En lidt speciel løsning op langs gasværket - men det viser jo bare, at man netop godt kan tillade sig næsten alt på en havnebane...
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' igen.
Jeg kom til at tænke på, at selvom jeg godt ved det, ved de fleste andre det sikkert ikke: Skive Havn har en meget stor DLG silo - helt som Gert gerne vil lave det. Den er ikke med på Hennings kort, da den ikke var bygget i 1943 - men den blev opført for JAF (Jysk Andels Foderstofforretning) i 50erne, og ændrede ejerskab til DLG, da DLG blev skabt af bl.a. JAF i 1969.
Siloen ligger på molen mellem nord- og sydhavnen:
Som det kan ses, ligger der spor på begge sider af den - og det gør der vist stadigvæk den dag i dag.
Jeg kan så også fortælle en anden historie, der på mange måder ligner den med kornet: Med Skive er vi i kartoffelavlernes område, og bogen om Skive Havn har et dejligt billede fra 40erne, hvor man kan se landmændene holde i en ubeskriveligt lang kø hele vejen op ad bakken, mens de venter på at få vejet bilen/traktoren med årets kartoffelhøst ved vejerboden, der ligger på sydhavnens forplads:
Vejerboden ligger ved den røde cirkel. Efter vejning er kartoflerne sikkert blevet solgt til nogle af de virksomheder, der lå på havnen, og herefter sendt med skib til andre steder i Danmark. Desværre er der heller ikke meget tog involveret her.
MVH
Lars
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Meget korn bliver hentet på marken i sættelad fra de mindre gårde, der ikke selv har tørrefaciliteter.
De større gårde kører hjem til eget tørreanlæg, for at afvente kornpriserne stiger og kører selv til korn og foderstof når de ikke har så meget markarbejde.
Mange lokale Andels korn og foderstof forretninger havde/har deres egne biler. Bla. Roskilde Andelsfoderstofselskab eller bare Roskilde Andel
Deres biler var Orange med sort skrift. Nu bruges containere, som sættes af på marken og afhentes, når der er klar.
Måske også med andre vognmænd som underentreprenører.
Men hele året så man disse lastbiler, da varerne blev solgt til andre bønder, eller møller igennem året
Der blev også kørt kunstgødning, frø, såsæd og almuligt andet, som bønderne fik leveret gennem deres grovvareforretning.
Dvs at de fleste af varerne blev/bliver handlet og distribueret lokalt, og derfor kom heltog med korn sjældent på tale.
Eller forarbejdet og videresolgt
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
lidt billeder fra Skive Havn
de 3 første er fra lokalhistorisk arkiv/Skive
Skive Kulimport og i bagrunden gasværket
indkørsel fra Skive N
Jydsk andels foderstofs silo + Valdemar i forgrunden
så fra tresserne - foto Torkild Balslev
og fra firserne - foto Hans Henrik Tholstrup
mvh
henning h087
ps - Lars kan jo nok fortælle lidt mere om dem
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
så må der jo også hellere komme lidt sporplaner af Skive station før og efter ombygning samt Skive Nord
Skive H før 1962
og her stationsområdet
og her i sidetrukket version
Skive H 1883
efter ombygning i 1962, og efter nedlæggelse af Skive-Vestsalling Jernbane - det må så komme i artiklen om ombygningen
og her i trukket
så gamle Skive N
og her i trukket version
og har hele historien af Skive H ombygning - må hellere se at få den scannet færdig og lagt ind - så med lidt ventetid - så.....
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Henning.
Joh, det kan jeg jo nok godt.
Gert - sig til, hvis du føler, vi stjæler din tråd: Selv synes jeg, vi holder sporet så nogenlunde.
Jep: Dertil kan tilføjes, at der ligger et Esso oliedepot nord for kuloplaget - dvs. helt til højre for billedet. Jeg ved fra andre billeder, at Essos tankskibe lagde til lige ved depotet - dvs. udenfor selve havnen. Jeg har altid ment, at det var lidt underligt med et olie/benzin depot så tæt på gasværket, hvor man har masser af åben ild - men det tog man ikke så nøje i gamle dage. Mere om det nedenfor.
Og så kan man jo også passende bemærke selve gasbeholderen i skoven i baggrunden: Den ligger et stykke fra selve gasværket, hvilket kan gøre det lettere at eftergøre i model. Billedet må være taget først på dagen, for beholderen er endnu langt fra fyldt op - det ville den normalt være sidst på dagen, så den var klar til at levere, når husmødrene gik i gang med den varme mad om aftenen.
Her har vi sydhavnens forplads i forgrunden og den lile vejerbod. Jeg skal få scannet det gamle billede med kartoffelbilerne, men indtil da må man nøjes med at forestille sig den uendelige række af køretøjer op ad vejen mod byen.
Lige til venstre for pladsen ligger havnens købmand - det hvide hus med en lastbil foran. Her drak havnearbejderne og andet godtfolk masser af øl ude på trappen. Forhåbentligt det gode lokaløl fra bryggeriet Hancock.
I trekanten mellem de to veje, lige bag det gule hus, ligger Skives BP depot. Igen olie og benzin, denne gang i relativ tæt bebyggelse. Og med privat sidespor, hvor man passende kan have nogle af sine alt for mange BP vogne holdende.
JAFs silo blev senere revet ned og erstattet af den meget store udgave, man ser på de nyere billeder nederst. Det er den DLG silo, Gert skal bygge!
Valdemar var en tidligere dampfærge, der endte sine dage som isbryder i Skive. EVP har en masse om den på hans hjemmeside.
De sidste billeder er flotte, men jeg har vist ikke så meget at tilføje her.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Nåede lige at få scannet lidt billeder, før jeg skal ud ad døren igen: De er alle fra bogen om Skive havn nævnt ovenfor, og bogen angiver ikke fotograf på nogen af dem.
Gerts silo først: Den ligger der stadigvæk, men nu står der DLG på den. Billedet er fra midten af 50erne, da siloen var helt nybygget. Det lille hus, der ligger på molen ved havneudmundingen helt til højre i billedet er til fiskekællingerne, der pillede rejer og rensede muslinger herinde:
Det næste er det omtalte billede fra en kartoffelhøst lige efter 2. verdenskrig:
Endeligt kunne jeg ikke dy mig for at tage billedet af de øldrikkende havnearbejdere med. Det er fra 1926, og i bogen kan man finde navnene på samtlige personer på billedet:
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Nix - det ved du ikke: Alle siloer, der lå på en havn med havnespor, havde bestemt også deres egne spor. Siloerne var/er jo ikke kun til korn - det er handelssteder, hvor landmænd både sælger deres korn, men også køber deres foderstoffer, gødning og meget andet godt.
Du har overbevist mig! Jeg stadig gøre en sidespor.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!