Der er jo efterhånden flere modeller med røggenerator, men umiddelbart har jeg syntes at det måske var for voldsomt. Måske jeg skal revurdere min opfattelse :
http://www.youtube.com/watch?v=Nlk0AjvT6yY
__________________
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Roco Z21
Rocrail via Digitrax PR3
Raspberry Pi med Rocrail
3D print og tegning
Tobran
Indlæg: 184
Jeg er helst fri for det på modeller, men det ses da når man står ved banen i større eller mindre omfang. Nok mest ved igangsætning, hvor maskinen knokler.
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Der er ikke noget så charmerende som røg fra en dieselmaskine, men det link er godt nok voldsomt
Jeg har selv en BR215 fra ESU med røggenerator, men jeg bruger det ikke. Jeg synes ærlig talt det ser helt tosset ud. Det er efter min mening på ingen måde naturtro . . . og så er jeg helst fri. Men det er så min personlige mening
mr-data
Indlæg: 805
Jeg gætter på at noget af den vide røg i den video kan skyldes noget så banalt som kold fugtig luft, som bliver ramt af varm luft fra udstødningen fra motoren. Men alligevel ret voldsomt.
Men at se og høre en dieselmotor der får lov til at arbejde, navnlig hvis den er trykladet, er en sand fornøjelse for mit vedkommende. Tag f.eks. Scanias 16 liters V8 motor inden den blev "tæmmet" (læs: optimeret til nutidens miljøkrav), det var musik der ville noget.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Synes, at det er en fin idé med en røggenerator i dieselmaskiner, når blot den kan kobles til og fra digitalt, så man kun aktiverer den under opstart med f.eks. tunge tog. Omvendt ryger damplokomotiver heller ikke konstant under kørslen, så her er det også relevant at kunne koble røgen fra, f.eks. mens toget ruller de sidste meter ind på en station. Man kan så stille spørgsmålstegn ved, hvor realistiske en røggenerators "puf-puff"er er i forhold til forbiledernes røgudvikling, men sådan er der så meget. Det må blive en smagssag.
Med venlig hilsen
Morten
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
Det er vist meget normalt med de der engelske dieseler, http://youtu.be/pv_cGG56QA4
Prøv bare en søgning på youtube med deltic cold start, så er der masser af Clag som de kalder det. Det meste af den røg der kommer i starten, er uforbrændt brændstof, men der er bare til den kommer rigtigt igang
Og jo, jeg har rodet med min del af gamle dieselmotorer, så er ikke i tvivl om, at det er det der ryger 
Men Deltic motoren er jo i sig selv interessant i sin specielle konstruktion http://youtu.be/Yftg5Ip0YlA
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Synnes nok jeg havde læst om den et sted: http://www.modelbaneeuropa.dk/deltic.html
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner