Picture

okhansen

Indlæg: 241

PB

Egentlig synes jeg diesellok med røg er overkill

Der er jo efterhånden flere modeller med røggenerator, men umiddelbart har jeg syntes at det måske var for voldsomt. Måske jeg skal revurdere min opfattelse Big smile :

 

http://www.youtube.com/watch?v=Nlk0AjvT6yY

__________________

H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Roco Z21
Rocrail via Digitrax PR3
Raspberry Pi med Rocrail
3D print og tegning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Billede

Jeg er helst fri for det på modeller, men det ses da når man står ved banen i større eller mindre omfang. Nok mest ved igangsætning, hvor maskinen knokler.

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.821

PB

Der er ikke noget så charmerende som røg fra en dieselmaskine, men det link er godt nok voldsomt Big smile

Jeg har selv en BR215 fra ESU med røggenerator, men jeg bruger det ikke. Jeg synes ærlig talt det ser helt tosset ud. Det er efter min mening på ingen måde naturtro . . . og så er jeg helst fri. Men det er så min personlige mening Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jeg gætter på at noget af den vide røg i den video kan skyldes noget så banalt som kold fugtig luft, som bliver ramt af varm luft fra udstødningen fra motoren. Men alligevel ret voldsomt.

Men at se og høre en dieselmotor der får lov til at arbejde, navnlig hvis den er trykladet, er en sand fornøjelse for mit vedkommende. Tag f.eks. Scanias 16 liters V8 motor inden den blev "tæmmet" (læs: optimeret til nutidens miljøkrav), det var musik der ville noget.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Synes, at det er en fin idé med en røggenerator i dieselmaskiner, når blot den kan kobles til og fra digitalt, så man kun aktiverer den under opstart med f.eks. tunge tog. Omvendt ryger damplokomotiver heller ikke konstant under kørslen, så her er det også relevant at kunne koble røgen fra, f.eks. mens toget ruller de sidste meter ind på en station. Man kan så stille spørgsmålstegn ved, hvor realistiske en røggenerators "puf-puff"er er i forhold til forbiledernes røgudvikling, men sådan er der så meget. Det må blive en smagssag.

 

 

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 0 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 243

PB  Hjemmeside

Det er vist meget normalt med de der engelske dieseler, http://youtu.be/pv_cGG56QA4

Prøv bare en søgning på youtube med deltic cold start, så er der masser af Clag som de kalder det. Det meste af den røg der kommer i starten, er uforbrændt brændstof, men der er bare til den kommer rigtigt igang  Wink Og jo, jeg har rodet med min del af gamle dieselmotorer, så er ikke i tvivl om, at det er det der ryger Smile

Men Deltic motoren er jo i sig selv interessant i sin specielle konstruktion http://youtu.be/Yftg5Ip0YlA  Smile

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.650

PB

Synnes nok jeg havde læst om den et sted: http://www.modelbaneeuropa.dk/deltic.html

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.