Den 15. og 16. april 2010 rejste den daværende hollandske dronning Beatrix med tog til København, fordi flytrafikken i en stor del af Europa var blevet sat på grund af et vulkanudbrud på Island.
NS SR10 (som vognen kaldes) blev sendt sammen med Donauwalzer og ankom til Danmark ved Padborg. Derefter gik ruten utvivlsomt gennem Kolding, Odense og Slagelse til København.
Jeg arbejder i øjeblikket på en bog om hollandske vogne, og den bemærkelsesværdige historie om denne kongelige togrejse til Danmark vil have en separat side.
Derfor leder jeg efter billeder af den hollandske kongevogn i Danmark. Hvem kan hjælpe mig?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!




Mandag d. 18/5/2026 - 20:11
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 406
Prøv evt. at spørge på jernbanen.dk forum hvis der ikke kommer svar her.
Mange af landets jernbanefotografer færdes derinde
Mvh
Johnni Christensen
cbt
Indlæg: 1.186
Den 15. og 16. april 2010 rejste den daværende hollandske dronning Beatrix med tog til København, fordi flytrafikken i en stor del af Europa var blevet sat på grund af et vulkanudbrud på Island.
NS SR10 (som vognen kaldes) blev sendt sammen med Donauwalzer og ankom til Danmark ved Padborg. Derefter gik ruten utvivlsomt gennem Kolding, Odense og Slagelse til København.
Jeg arbejder i øjeblikket på en bog om hollandske vogne, og den bemærkelsesværdige historie om denne kongelige togrejse til Danmark vil have en separat side.
Derfor leder jeg efter billeder af den hollandske kongevogn i Danmark. Hvem kan hjælpe mig?
mvh,
Gert
Der var også besøg af hollandsk kongevogn i 1922:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=91048
Billeder og video fra 2010:
https://www.railorama.dk/fotos/1246,9
https://www.youtube.com/watch?v=Iw_emfKw6vc&list=PL684A70FB9A3FB05B&index=6
https://www.youtube.com/watch?v=Zv8eI-zx_VU
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.454
I mellemtiden har vi modtaget et fremragende billede. Mange tak til alle for hjælpen!
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!