I forbindelse med en oprydning har jeg fundet et par gamle fløjter af den type som anvend(t(es af personalet ved rangering og til at blæse afgang. Det er nogen som jeg har arvet gennem familien; hverken jeg eller min far har været ved banerne, men min farfar og hans far var begge ved DSB, og det er af den vej jeg har fået dem. De er så vidt jeg kan se lavet af træ og har kendt bedre dage, så jeg kunne godt tænke mig at give dem en behandling i form af noget olie eller lak. Men hvilken slags kunne være fornuftigt at bruge?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Helweg
Indlæg: 316
Flemming leth ville nok sige Linolie
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Glem alt om lak. Brug Linolie eller, ja nu skal fløjten vel puttes i munden for at den virker, så hvorfor ikke madolie.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Forøvrigt er - så vidt jeg erindrer - der til det meste af fløjten anvendt ben (fint og flot håndarbejde!). Jeg har heldigvis fået reddet mig et par ubrugte eksemplarer mens tid var.
Svend
mr-data
Indlæg: 805
Tak for tipsene, jeg prøver med raps-olie som jeg alligevel har stående. Og ja, self. skal den munden, for at virke, og det er planen jeg vil til at være aktiv ved Museumsbanen (jeg er allerde medlem af DJK), og her kunne det nok tænkes at man ville bruge sådan en.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
De er ikke lavet af træ, men af Indisk bøffelhorn, har læst i en bog jeg har om en mand som ikke lavede andet en at snitte fløjter til DSB, kan ikke lige huske hvor mange horn det var han brugte pr. år men det var mange.Hvordan de efterbehandles ved jeg ikke, men olie er nok ikke en god ide?
PS. Bogen heder, Tog mod Gedser perron 1, side 68, Indiske bøfler dirigerer Danmarks togtrafik.
mr-data
Indlæg: 805
De er ikke lavet af træ, men af Indisk bøffelhorn, har læst i en bog jeg har om en mand som ikke lavede andet en at snitte fløjter til DSB, kan ikke lige huske hvor mange horn det var han brugte pr. år men det var mange.Hvordan de efterbehandles ved jeg ikke, men olie er nok ikke en god ide?
PS. Bogen heder, Tog mod Gedser perron 1, side 68, Indiske bøfler dirigerer Danmarks togtrafik.
At de er lavet af noget horn eller ben, fik jeg selv en mistanke om; nu har de stået i rapsolie natten over, og de eneste steder der kan ses en forandring er lige akkurat de steder der har været dækket af olie. Havde det været træ, burde de mig bekendt have "trukket" en del mere olie, men det har de ikke.
Der er sket en vis forandring, helt specifikt er de blevet lidt mere mørke og blanke i farven. Jeg lagde i øvrigt mærke til, at hovedparten af olien havde lagt sig som en art "hinde" på overfladen som var lige til at tørre af; men selv efter dette bevarer de den ændrede farve, som formentlig har sat sig i overfladen.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.