Hej alle
Jeg roder fortsat med Arduino-styring af Togcenter Gentoftes signaler. Jeg er nået til I-signalet, som skal kodes op.
Og efter at have kigget både Lundstens side og SR igennem, så kan jeg stadig ikke finde en forklaring på, hvad den gule lanterne betyder, når den er tændt sammen med den røde.
Så vidt jeg kan gennemskue betyder den sammen med den grønne, at sporvejen enten er kortere eller går gennem en anden rute end den korteste/bedste. Altså hvis man bare skal køre ligeud og stoppe ved enden af perronen, så er signalbilledet en grøn lampe. Men skal man skifte til et andet perronspor, eller skal man stoppe tidligere ved perronen (altså ikke ved enden), så vises gul og grøn. Er det korrekt?
Men sammen med rød, kan jeg ikke se fidusen? En rød betyder stop. En blinkende rød betyder stop og ryk frem. Men hvorfor en gul også?
Jeg håber, at der er en signalkyndig, der kan hjælpe mig.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hvis der ikke kommer noget andet svar, så vil jeg foreslå at prøve på at skrive en email til banedanmark, da det er nutidige signaler det drejer sig om.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Et indkørselssignal har to, tre eller fire lanterner: én brandgul, to grønne og én rød. I udformningen (høj, rektangulær baggrundsplade med rundet top og bund) kan det til dels minde om flere af de andre hovedsignaler. Set ovenfra er lamperne anbragt i rækkefølgen gul-grøn-rød-grøn, og der vises bestemte farvekombinationer med hver deres betydning. Således vises 'stop' ved en gul og en rød lampe, eller ved blot et rødt lys.
Så snart der er fastlagt en togvej ind på stationen fra indkørselssignalet, vil dette under normale omstændigheder komme til udtryk med en farve eller farvekombination:
Herudover findes den specielle visning 'stop og ryk frem', der f.eks. kan vises med den gule lampe over en blinkende, rød lampe. Fælles for denne visning samt 'kør med begrænset hastighed' og 'kør' er, at der er fastlagt en indkørselstogvej ind på stationen, men ikke nødvendigvis ud ('stop og ryk frem' er dog et særtilfælde, der beskrives nærmere i sikkerhedsreglementet. Når der vises to grønne lys, kan lokomotivføreren påregne, at der er frit hele vejen gennem stationen og stykket umiddelbart efter.
På et indkørselssignal kan der findes flere forskellige former for skilte og elektriske tableauer. Her kan nævnes hastighedstavlen og den elektriske hastighedsviser, der begge anvendes i forbindelse med kørsel med begrænset hastighed. De anbringes ikke sammen på et signal. Hastighedsviseren, der bruger symboler til at informere om den tilladte hastighed fra signalet, er dog også tændt ved 'kør' og 'kør igennem' og skal adlydes under alle omstændigheder - havde der i disse tilfælde i stedet siddet en hastighedstavle, ville denne kunne ignoreres. således kan der signaleres bl.a. 40 km/t, 60 km/t mv. fra signalet.
Da et indkørselssignal også anvendes på endestationer (altså hvor banestrækningen ender), er der ikke behov for to grønne, men kun én grøn lampe, da der naturligvis ikke er mulighed for at køre igennem stationen. Derfor findes der mange indkørselssignaler med kun tre lamper.
Mvh Allan
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
brand
Lokomotivfører - DSB
Indlæg: 3
Hej Per
den gule lampe er kun ved indkørsel på en station. indkørselssignalet (I-signal) eller stationsindkørselssignalet (SI-signal). Det vil sige at når du har et signal med gul lampe, ved du at du nærmere dig en stationsgrænse.
Her er sikkerhedsreglementet fra Banedanmarks hjemmeside http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=6338
Der kan du se at den gule lampe kun bruges på I-og SI-signaler Og kun i forbindelse med du skal standse eller kun må fortsætte med lav hastighed ind på stationen (stop, ind med 40,ind med 60 eller det tekniske hjælpesignal stop og ryk frem, som kun må bruges hvis normal signalgivning ikke kan anvendes (hvis et dækningssporskifte eller en perronoversgangssignal er defekt))
Spørg endelig igen, hvis du mangler mere info
Brian Andersen
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Tak for svarene ... og specielt til Brian, som der kom med forklaringen.
Gult over rødt betyder, at man nærmer sig en station.
Men ellers har den gule ingen betydning i forhold til det røde signal. Resten havde jeg kunnet læse mig til i Lundsten og SR.
Så kan jeg komme videre med at programmere signalstyringen.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
je
Egå
Indlæg: 131
Tak for svarene ... og specielt til Brian, som der kom med forklaringen.
Allan gjorde da også et godt forsøg.
Gult over rødt betyder, at man nærmer sig en station.
Hvis vi skal nørde i det, så er det ikke korrekt, da VI/VM/VU signaler også har gul lanterne øverst, når de er "aktive".
Du kan også prøve at betragte den gule som en hastighedsindikation. Når den lyser, så er hastigheden maksimalt 60 km/t.
/Jan
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det har slået mig, at SR er ret bagvendt skruet sammen. Der er en hulens masse signalbilleder, hvor man kan se gennem tabeller og se, hvornår hvilket signalbillede betyder hvad.
Men med min baggrund, hvor jeg forsøger at gøre tekniske ting (IT) forståeligt for almindelige brugere, kan jeg se, at man kunne have lavet det hele noget mere tilgængeligt ved at starte med at sige:
Grøn betyder "Kør".
To grønne eller blinkende grøn betyder "Kør gennem ... næste signal viser også grønt".
Rød betyder "Stop".
Blinkende rød betyder "Stop og ryk frem" (noget er galt og vi kan ikke sige, om sporet er ledigt eller ej).
Gul betyder "Kør forsigtigt/langsomt - forvent stop".
Og så kan man derefter nørde videre med hastighedsvisere og undertavler.
Men som SR er skruet sammen skal man dæleme spole godt og grundigt igennem det hele ... og jeg kom til kort, da jeg ikke forstod forskellen på en rød og en gul-rød.
Tak for alle inputs!
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk