Jeg vil blot her kraftigt anbefale Jernbanemuseets DVD med følgende to film på:
"Fyn sådan set" og "My-lokomotivet, Statsbanernes nye dieselelektriske lokomotiver".
Begge film er på ca. 12 minutter og man må sige, at det er en ret dyr DVD i forhold til antal minutter.
"Fyn sådan set" er førerrumsoptagelser fra en My mens den kører over Fyn. Filmen er optaget i 1966 og er i farver. Det er helt fantastiske scenerier man får serveret her. Det er i øvrigt den film, der kører når man kigger ud gennem førerrummet på MY 1112 på museet.
Filmen om My-lokomotivet indeholder en indledning om kul og der vises klip hvor der læsses kul fra De Forenede Kulimportører over i Pr-vogne, der skubbes op på kulanlægget ved CVK. Desuden klip af et lokomotiv, der samles - den første tur med My 1101 fra Trollhättan til København, nogle af de første testkørsler med lange godstog.
Så ... selvom det var dyrt, så er det alle pengene værd. Køb den og støt museet.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det lyder som en film der også må indgå i samlingen. Men rigtigt nok, varigheden har afholdt mig fra at købe den tidl. Og det kunne så også være en passende lejlighed til at besøge Jernbanemuseet igen, der er faktisk nogen meget spændende udstillinger.
Kender godt "Fyn sådan set", i Odense er der bl.a. klip med en motorvogn fra OMB, ret interessant (hvilket også røber at filmen er fra omkring 1966). Men fornemmer tydeligt hvor dominerende MY og MX var på det tidspunkt, ved at se de krydsende tog.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg har set denne film maaaaaange gange, og en gang fandt jeg en hjemmeside hvor manden bag siden havde gennemgået filmen klip for klip, og fandt frem til hvilke tog man mødte i filmen ud fra tjenestekøreplanen for pågældende år. Vedkommende bag hjemmesiden påstod at filmen ikke var optaget ombord på et enkelt tog, men sammenklippet med optagelser fra flere MY-trukne tog, så man kunne møde de moderne Ma'ere, My'ere osv. uden at møde de "grimme" og umoderne damplokomotiver. Hvis dette er korrekt skal man nok ikke lægge filmen til grund for hvilke og hvor hyppigt de forskellige materieltyper kørte på daværende tidspunkt.
Men en interessant film, ja det er det.
Er der iøvrigt nogen som kender hjemmesiden jeg omtaler her i indlægget, så må I meget gerne linke til det
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Arrrh Dennis ... det er det man har Google til.
Men tak for tippet.
http://www.togsiderne.dk/fyn/Fyn.htm
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars
Indlæg: 538
og "manden bag siden" modtager meget gerne input til ændringer/forbedringer, hvis andre har mod på at trave gamle køreplaner igennem
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Verden er åbenbart ret lille ... alle er tilsyneladende at finde her på Sporskiftet.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars
Indlæg: 538
Det er jo her, det sner
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Google.... Nåh ja, det har jeg hørt om før
Rart du fandt siden, især fordi jeg så åbenbart ikke huskede helt galt :roll:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Selv om der naturligvis er klippet i filmen og et eller to damptog måske er udeladt, så var dieslen meget dominerende på det tidspunkt.
Kigger man i Lars Viiholt-Nielsens nyligt udgivne bog hos Banebøger; "Der var engang, LVN´s jernbanebilleder 1960-62", en bog der i øvrigt varmt kan anbefales hvis man interesserer sig for 1960´erne, så nævner han her at fra 1962 var der kun lejlighedsvis damp i Nyborg (og dermed over den fynske hovedbane). Og fra slutningen af 1960´erne, kom der pludselig mere damp ud at køre i 2. distrikt, skriver han senere. Da kom det i øvigt DSB til gode, at man ikke havde nedlagt de større dampdepoter i Jylland/Fyn.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.913
Hvad var grunden til dette?
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det er et godt spørgsmål
For det bliver ikke nævnt direkte i bogen.
En forklaring kan være uddannelse af damplokomotivførere og fyrbødere.
Og mangel på dieselmaskiner indtil MZ´erne for alvor slog igennem. Kigger man på jernbanen.dk kan man se at MZ 1401-1410 blev leveret fra 1967-69 (og i 67 endda kun MZ 1401). Den næste store strøm af MZ´ere kom i første halvår af 1970, hvor MZ 1411-1426 blev leverede. Det passer godt med, at det var her den planmæssige dampkørsel i DK ophørte.
I dette kan der måske også være noget med nogen materieloverflytninger mellem 2. og 1. Distrikt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars
Indlæg: 538
Arrrh Dennis ... det er det man har Google til.
Men tak for tippet.
http://www.togsiderne.dk/fyn/Fyn.htm
MVH:Per
Siden er langt om længe blevet opdateret og findes nu her
http://www.skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=672&I...
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk