Hej alle
I forbindelse med mit databaseprojekt JernbaneBasen.dk søger jeg information om, hvordan reglerne for brug af majuskler, minuskler og kapitæler hænger sammen:
Altså ... hvornår/hvorfor hedder det:
Det ovenstående er blot et eksempel ... og det er ikke lige præcist DENNE vogntype, jeg ønsker svar på - men logikken bag.
Jeg ønsker nemlig at bygge den logik ind i databasen, så alle litra bliver rigtige uanset, hvordan det bliver indtastet.
Ligeledes ville det være rart for reglerne for opdeling af litranummeret før 1965 ... var det altid Xx 12 345 og Zz 123 456?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Skalatog.dk
Randers NØ
Indlæg: 181
Er ikke helt sikker på spørgsmålet.
Men hvis det er bogstaverne, ved jeg at i ABNS står:
A = 1. klasse
B = 2. klasse
N = Kan jeg ikke lige huske -.-
S = Styrvogn
og nogen har -e efter fx. ADNS-e hvor det lille e står for at den er ombygget til elektronisk drift, altså kan køre med EA. Havde det ikke været en ombygning/tilføjelse, men noget der var fra starten havde der ikke væren bindestreg og vognen ville derfor hedde ADNSe. Om det så er med stort eller lille e ved standard skal jeg ikke kunne sige.
Håber det kunne hjælpe lidt.
M.v.h
Michael
Michael - DSB Epoke IV/V - 2-skinne
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Michael
Tak ... spørgsmålet går på hvornår det er store og små bogstaver.
Hovedgrupperne har jeg styr på, da jeg har lavet en funktion, der udlæser dem fra UIC-nummeret (på materiel efter 1965).
Men nu du tager emnet med -e op, så vil jeg da høre, om nogle af jer har en liste over betydningerne?
I øvrigt betyder n vist nok nærtrafik.
k = kiosk
t = talested
e = elektronisk styring
s = styrevogn
l = ledning til styrevognstog
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
mr-data
Indlæg: 805
"N" betyder ganske rigtigt Nærtrafik.
Dette er hvad jeg kan huske vedr. litra:
A: 1. klasse, Business eller slet ret DSB 1.
B: 2. klasse eller Standard.
D: Pak- eller - rejsegodsrum; dvs. plads til cykler, barnevogne og øvrige former for omfangsrig bagage.
E: Hovedlitra for Eletriske lokomotiver og andre trækkraftsenheder (EA, ER, ET, EG).
e: Underlitra for styrevogne indrettet til drift med elektrisk lokomotiv (EA).
F: Hovedlitra for materiel til Fjern-trafik (bl.a. IC3)
F (2): Underlitra for mellemvogn.
M: Motor-vogn eller -lokomotiv (ME, MY, MFA/MFB og mange flere)
N: Nærtrafik
S: Styrevogne.
Lad os kigge på et par eksempler:
IC3 har tre vogne og dermed 3 litra:
MFA: Motorvogn til Fjerntrafik, A: har pladser til 1. klasse (jvf. jernbanen.dk); bruges desuden til kende forskel på de to motorvogne.
FF: Mellemvogn (F) til Fjerntrafik
MFB: Motorvogn til Fjerntrafik, B: har kun pladser på 2. klasse (jvf. jernbanen.dk); bruges desuden til kende forskel på de to motorvogne.
IR4 har fire vogne og dermed 4 litra:
ER (1): Motorvogn (har 2 banemotorer) til Regionaltrafik. Har desuden pladser på 1. klasse, hvilket dog ikke fremgår af litra.
FR (2 stk.): Mellemvognt il Regionaltrafik. Har kun pladser på 2. klasse, hvilket dog ikke fremgår af litra.
ER (2): Motorvogn (har 2 banemotorer) til Regionaltrafik. Har kun pladser på 2. klasse, hvilket dog ikke fremgår af litra.
En videreudvikling af BNS, er ADNS: Indrettet til 1. klasse, udstyret med pak-/rejsegodsrum, beregnet for Nærtrafik, har Styrerum.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bjerg
ingeniør
Indlæg: 45
det afhænger af hvilken periode. 1893-1966 er underlitra = kapitæler efter 1966 er underlitra = minuskler.
UTJ
Indlæg: 438
Hej alle
I forbindelse med mit databaseprojekt JernbaneBasen.dk søger jeg information om, hvordan reglerne for brug af majuskler, minuskler og kapitæler hænger sammen:
Det er meget enkelt: DSB har ikke haft nogen politik om det i skrivelser. Det er kun påskriftnørder blandt svellernørder som revser hinanden for den slags. DSB kunne ligesågodt skrive "EH" som "Eh" i en skrivelse. I forbindelse med UIC-litreringen af godsvognene i 1965/66 blev det dog fastlagt at hovedlitra var med stort og resten med småt, dvs Hbillns og Kbs........... Men det betyder dog ikke at der ikke i mange skrivelser er skrevet som man lystede. Det er nu engang budskabets forståelse hos modtageren som er det vigtigste.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg vil sige det samme som UTJ: Jeg mindes også at have set alverdens mærkelige kombinationer af litra, der egentligt skulle være det samme - og vel også er det, hvis man ser bort fra stavemåden. Ikke blot i skrivelser, men også på selve vognene - her synes der heller ikke altid at være system i tingene.
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Okay .. og efter 1974 og det "nye" designprogram blev My til MY ... så er det nye regler, der trådte i kraft der?
Er der en, der kan fortælle mig om der er regler for, hvad der er - og hvor mange karakterer der er i - hovedltra, underlitra og så funktioner?
Jeg tænker på om det ALTID er første bogstav (og kun første), der er hovedlitra og efterfølgende underlitra?
Altså
M = hovedlitra for motorlokomotiv
y = underlitra for den specielle maskine
Med korrektion efter 1974 så det bliver:
M
Y
AB = første og anden klasse
n = nærtrafik
s = styrevogn
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Ved AB er A og B hovedlitra
ved BDh er B og D hovedlitra og h underlitra
ved ADns er A og D hovedlitra og n og s underlitra
Er der nogen særlig du er i tvivl om?
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
mr-data
Indlæg: 805
Okay .. og efter 1974 og det "nye" designprogram blev My til MY ... så er det nye regler, der trådte i kraft der?
Er der en, der kan fortælle mig om der er regler for, hvad der er - og hvor mange karakterer der er i - hovedltra, underlitra og så funktioner?
Jeg tænker på om det ALTID er første bogstav (og kun første), der er hovedlitra og efterfølgende underlitra?
Om der kom nye regler i '74 i forbindelse med det nye designprogram, det ved jeg ikke. Mig bekendt har UIC's regler hele tiden været at hovedlitra var med stort, resten med småt. Muligvis kan det skyldes, at DSB's designere har syntes det så bedre ud med kun store bogstaver, men jeg ved det ikke med sikkerhed.
Ang. hvorvidt første bogstav "altid" er hovedlitra, afhænger mig bekendt af materiel-typen. Ved personvogne siger man vistnok, at den fineste klasse skal stå først, næst-fineste derefter og så fremdeles; og at øvrige bogstaver, f.eks. NS (i en ADNS) kommer type/anvendelse (i det her tilfælde Nærtrafik) først og derefter funktion (i det her tilfælde styrevogn).
Ved lokomotiver og motorvogne er reglen vistnok, at hovedtype/kraftkilde (dvs. elektisk eller forbrændingsmotor (diesel) står først, derefter følger type-/serie-angivelse (f.eks. My/Mz/Me og Ea/Eg osv.).
Ved godsvogne angiver første bogstav, så vidt jeg har forstået, hovedtype (f.eks. åben vogn, vogn med skydedør, vogn med beholder osv.), hvor efterfølgende bogstaver så angiver særlige kendetegn/funktioner ved denne type (f.eks. muligheder for surring af gods, beslag til skibs-container (moderne 20 og 40 fods) osv).
Det skal lige siges, at ovenstående er sådan som jeg har forstået tingene, om det rent faktisk er korrekt, ved jeg ærligt talt ikke.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.