Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Litra EA opgraderes

I følge en notits i seneste nr. af Jernbanen (DJKs blad), skal DSBs resterende EA-lokomotiver (3001, 3004, 3007, 3010, 3020 og 3022) opgraderes til fortsat drift. Opgraderingen omfatter de elektriske installationer, for dem i nummerserien 3001 - 3010 inkl. hovedtransformatoren, styringen for at gøre hard- og software på de to serier (3001 - 3010 blev bygget mellem 1984 og 1986, de resterende i 1992) mere ensartet og dermed lette vedligeholdelsen, og komponenter til drift med styrevogn skal opgraderes til samme version som i ME for drift med dobbeltdækkerne. Desuden skal lokomotiverne have en omgang rustbehandling og opmaling.

Det er meningen at de opgraderede EA sammen med et antal dobbeltdækker-vogne skal varetage den del af den sjællandske regional-trafik som ER (IR4) i dag udfører, for at disse kan frigøres til IC-trafikken.

Efter sigende skal opgraderingen ske på DSBs værksteder på Otto Busses vej i København i løbet af 2014. Hvorfor DSB selv skal udføre arbejdet nævnes der ikke noget om, ligesom det ikke fremgår om arbejdet har været udbudt i licitation. Jeg gætter på at det skyldes prisen, og at man ikke har været tvunget til at udbyde arbejdet når der ikke er tale om en nybygning. Hvad projektet kommer til at koste nævnes ikke, men det er da positivt at man vælger at bevare nogle af disse maskiner; og forhåbentlig bliver mindst 1 eksemplar overført til Jernbanemuseet eller DSB Museumstog, når de engang bliver afløst af andre lokomotiver eller togsæt.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top