Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Personførende togs oprangering juni 1956, Togplan 6, 2. Distrikt (Internationale tog, part 1)

Var meget heldig antikvarisk at falde over en gammel togplan 6, der viser persontogenes oprangering i juni 1956 (2. Distrikt, Jylland/Fyn).

Her vises først de internationale tog, hvor en del stadig gik over Storebælt.

Takket være producenterne, er det muligt at oprangere stort set korrekte tog til modeljernbanen, omend at det på langt de fleste private anlæg ikke vil være realistisk med tog på 8-10 bogievogne.

Da vi skriver juni 1956 er den internationale vognklassereform slået igennem, dvs. international III klasse er væk. 

WL = sovevogn (fås fra LS Models). WR = spisevogn (er på vej også fra LS Models). PW = tysk 4-akslet rejsegodsvogn med forhøjning i den ene ende, fås bl.a. fra Roco.

Bemærk udstrakt brug af MY i togene allerede dengang. Og ret spændende at se hvordan en Nordpil kunne være oprangeret, det er muligt helt at eftergøre dette i model takket være Heljan. 

Bogserien "Internationale tog....." fra bane bøger kan klart anbefales for et nærmere studium, og bøgerne kan lånes på biblioteket hvis man ikke har dem. Deri kan man også se fotos af de vogne der var i togene. 

Det kan godt tage lidt tid at hente en side fra vedhæftede filer, til gengæld står tingene meget klart og tydeligt.

Fortsættelse følger, efterhånden som hæftet bliver scannet ind  Wink

Mvh

Claus

 

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

Er du en af dem, jeg har været i budkrig med? Smile

Jeg ville også gerne have haft den togplan, men det er lykkedes mig at købe mange andre i den seneste tid. Jeg er gået i tænkeboks for at finde en god måde at lave dem i HTML, og så er det tanken, at de skal puttes i biblioteket her på Sporskiftet. Til den tid kunne informationen fra din jo komme med, hvis du scanner det hele.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hej Lars

Skal ikke kunne sige om det har været tilfældet  Smile

Mener også helt klart at det lige så godt kan vises fx herinde, da så mange som muligt her vil se det. Du kan bare bruge løs af de indscannede filer.

Har et hæfte mere liggende, der også kunne være interessant.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.