Så har man hørt det med vi andre gør alt for at vore skinner på Modelanlægget skal være rene, DSB har 4 Maskiner fordelt på hele landet ,der "vasker skinnerne" men med Grus lignende sand og metalspåner,en hollandsk opfindelse,årsagen er at Bladene fra træerne fedter sporene til
og ja de gamle Dampmaskiner måtte bruge sand om vinteren,det ved vi alle.
__________________
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er nu ikke DSB der kører rundt med (eller ejer) disse troljer som "bekæmper" løvfald, men Banedanmark. Men ellers er den god nok...... og de har forresten kørt rundt i årevis på denne tid af året
Svend
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Der er langt fra KBH til der hvor tingene sker!
Som du siger Jimmy, gammel god solid viden går tabt ved de højtlønnede slipsedyr!
Og så får de sgu et gyldendt håndtryk for at forlade det lort de selv har lavet. Du og jeg, vi får 3 G dage. (jeg er i arbejde og frygter intet, du har set min kone ikk?)
Mvh
Knud
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Som du siger Jimmy, gammel god solid viden går tabt ved de højtlønnede slipsedyr!
Hvis du hentyder til Jimmy's kommentar omkring dampmaskiner med sand, så burde jeg nok informere dig om at moderne tog i mange tilfælde også har sand med. Nogle har dog i stedet magnetskinnebremse.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
mr-data
Indlæg: 805
Som du siger Jimmy, gammel god solid viden går tabt ved de højtlønnede slipsedyr!
Hvis du hentyder til Jimmy's kommentar omkring dampmaskiner med sand, så burde jeg nok informere dig om at moderne tog i mange tilfælde også har sand med. Nogle har dog i stedet magnetskinnebremse.
Nogen moderne togsæt har sågar begge dele, f.eks. de 13 IC2 som i 1997 blev bygget til de danske privatbaner. Her kan tydeligt se sand-påfyldning hvis man står helt op ad toget; og selv på en vis afstand kan man desuden se magnet-bremsen på de to yderste bogier. Se evt. billedet på dette link: http://www.lollandsbanen-privat.dk/Regionstog/IC2/IMG_3965.JPG
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Ja, det nytter jo ikke meget at kunne blokere hjulene, hvis man ikke kan stå fast på de fedtede skinner.
Bjarne
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Desiro har også magnetskinnebremse og sand. Det gode MotorRegional tog fra slut halvfjerdserne, som nu snart igen skal krydse det Danske landskab som erstatning for IC4, har såmænd også både magnetskinnebremse og sand.
Venlig hilsen
Carsten
mr-data
Indlæg: 805
Ja, det nytter jo ikke meget at kunne blokere hjulene, hvis man ikke kan stå fast på de fedtede skinner.
Rene skinner er ikke kun vigtige ved bremsning; også ved i gangsætning har det betydning. Jeg har personligt hørt, hvordan IC2'eren, hernede på Lollandsbanen (som ellers meget "flad" mht. stigninger), har lavet "hjulspin" under acceleration i efterårs- og vinter-månderne; her har lokomotivføreren så måtte sande sporet for at kunne "stå fast". Tilsvarende, så har min farfar som arbejdede ved DSB i Korsør fortalt, at nogen gange ved lavvande kunne forskelligt skidt og møg resultere i, at rangermaskinen (typisk en F) ikke kunne stå fast på bro-klappen (efter sigende brugte man ikke færgevogne efter '50 eller '60); her måtte man så bruge sand for at kunne trække i land.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Ja, det nytter jo ikke meget at kunne blokere hjulene, hvis man ikke kan stå fast på de fedtede skinner.
Det nytter ikke noget at blokere hjulene i det hele taget, så bremser man enormt dårligt. ;) (De gamle lokomotivfolk kaldte det at "køre slæde" og der blev tit en "træsko" ud af det)
Gods skal da transporteres på skinner...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Ja, det nytter jo ikke meget at kunne blokere hjulene, hvis man ikke kan stå fast på de fedtede skinner.
Det nytter ikke noget at blokere hjulene i det hele taget, så bremser man enormt dårligt. ;) (De gamle lokomotivfolk kaldte det at "køre slæde" og der blev tit en "træsko" ud af det)
Naturligvis nytter det ikke at blokere, hverken i biler, i et tog eller et fly, men det var heller ikke det, der var pointen.
Bjarne