Efter lang tid har jeg endelig fået tegnet en plan til mit nye anlæg, som jeg selv synes ser meget fornuftig ud. Samtidig har jeg valgt, at skifte fra C til K-skinner.
Anlægget bliver dansk epoke 3 til tidlig epoke 4.
Jeg vil gerne hører andres mening om planen, inden jeg går i gang, bl.a. omkring hvad der burde laves anderledes eller hvad der burde ændres eller tilføjes. Kom gerne med idéer og forslag.
Sporskiftet i midten af diamanten, er et jeg har kortet lidt af og rettet ud så det bliver næsten som de smalle sporskifter. Derfor kan det være der på selve banen, men ikke på tegningen i wintrack.
Indkørslen til ”tunnellerne” har jeg tænkt mig, at kamuflere så godt så muligt med vejbro, træer, buske og/eller skov.
Da jeg kun har en demo version af wintrack, kan jeg ikke opload sporplanen så det er muligt, at redigere i den.
Philip 17 år
Nyt anlæg under planlægning
Dansk epoke III - tidlig epoke IV
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej det ser godt ud ,men hvad siger du til at lade banen kører rundt på nogle hylder i lokalet det vil forlænge strækningen en hylde på 30cm i dybden hele værelset rundt som du så også kan lave landskab til
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Philip,
Jeg kan godt lide selve stationen, der er mange rangermuligheder der, udtrækssporet er dog lidt kort. Stigningen fra skyggebanegården bliver nok temmelig stejl og det bliver nok nødvendig at lægge treskifterne ind på stigningen - dette øger faren for afsporinger. Du har kun vendesløjfe i en retning og ingen overhalingsspor under jorden.
Jeg ville prøve/teste Jimmys idé, altså langs med væggen hvis det overhoved er muligt. Bibeholde stationen - udtrækssporet kan gøres længere nedad og du kan lægge en skyggebanegård under stationen med overhalingsspor og vendesløjfe. Denne kan måske endda simulere begge endestationer på strækningen.
Jeg ville nok heller ikke skifte fra C til K - profilet på C-skinner er meget flottere og punktkontakterne ikke så synlige. Til gengæld er det en intellektuel udfordring ikke at have nogen englænder til rådighed...
Her er der et eksempel på, hvor flot et anlæg i C-kan se ud (fra Stummis gamle Forum):
http://stummi.foren-city.de/topic,27604,-endbahnhof-steinheim-12-bilder....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Philip
Indlæg: 21
Det er desværre ikke helt muligt. Fordi jeg på den ene væg har en dør der åbner indad, på den anden væg er der et meget stort vindue og på den tredje væg er der en række indbyggede skabe.
Overhalingsspor ved jeg ikke lige hvordan jeg skal få plads til. Jeg ville prøve at sporene til at falde så lidt så muligt, så lige kan komme under stationsterrænet. Og så prøve at få landskabet til at stige og falde omkring sporene, så godt så muligt. Men du har nok ret i, at stigningen vil blive temmelig stejl alligevel. :?
Her er der et eksempel på, hvor flot et anlæg i C-kan se ud (fra Stummis gamle Forum):
http://stummi.foren-city.de/topic,27604,-endbahnhof-steinheim-12-bilder....
Ja det ser bestemt godt ud, desværre tror jeg ikke at mine evner rækker så langt, til at ku’ kamuflere c-skinnerne så flot. Jeg valgte også, at bruge K-skinner pga. det er muligt, at bruge flexskinner.
Philip 17 år
Nyt anlæg under planlægning
Dansk epoke III - tidlig epoke IV
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Du kunne jo lave de Hylder som moduler og sætte dem på nogle aftagelige ben og til daglig gemme modulerne under hovedanlægget
Hilsen
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Mht. K-fleksskinnen, skal du være opmærksom på at den kun kan bruges i meget bløde kurver. Selv har jeg valgt at bruge det på lange lige stykker. Radius 4 tænkte jeg oprindeligt på at bruge fleksskinnen i, men det det ville være blevet for bøvlet, fandt jeg ud af efter skriveri herinde. Her har jeg brugt de faste 2241-skinner i stedet for. Man skal helt op i radius 8-10 stykker, hvis K-fleksskinnen skal bruges i kurver. Og det er de færreste af os der har plads til det.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du skal huske at du kun kan nå cirka 50 cm ind over anlægget, hvis du skal påspore en vogn......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Findes der tabeller over rækkevidde i forhold til livvidden ............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
Tror godt dybden på anlægget kan være forskellig, alt efter hvordan den enkelte bruger sit anlæg.
Hvis man ønsker at rangere meget, så bliver man hurtigt træt af at skulle strække kroppen af led, for at nå de fjerneste steder.
Omvendt kan der på et parade anlæg, hvor togene ”bare” skal køre rundt, godt være spor, der ligger længere væk end man lige kan nå fra forkanten af anlægget. Ens rækkevidde øges jo en del, hvis man stiller sig op på noget.
Men af hensyn til vedligeholdelse vil jeg da anbefale at man tænker sig grundigt om, da det jo ofte er i de områder, der er vanskelige at komme til, ”udfordringerne” opstår.
S
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Du kan roligt regne med, at forholdet er omvendt proportionalt.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H