Ved et dødsygt uheld faldt vores N-maskine en god meter ned fra sporene og landede på gulvet. Så nu får vi brug for lidt nyt værktøj...
Røgpladerne faldt af og skal formentlig loddes på plads. Hvor finder man file el. andet, som er fine nok til at slibe lodningerne i niveau med resten ? Eller alternativer til lodning (det er metal) ?
Førerhuset faldt af og gik i flere dele. Det er limet sammen, men man kan stadig se samlingerne. Hvad kan man bruge til at spartle dem ud med - går ud fra, at slibning foregår med smergellærred ?
Når det hele er samlet igen, skal det jo sprøjtemales og have nye litreringer. Er der nogen specielle teknikker til overføring af de meget fine litreringer, så de ikke folder helt og aldeles sammen ? Og til at sørge for, at de ikke falder af igen ?
Vi er sk... ærgerlige, men må vel hellere tage det som en oplevelse og en udfordring at få pænt igen...
Kresten
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Da' Kresten.
Den lak, du alligevel skal have ovenpå den blanke maling, du skal bruge som udgangspunkt, når du skal have dekaler på.
Da du alligevel bor i Københavns området, vil jeg foreslå dig at besøge Model & Hobby i Frederiksborggade - det kan du få næsten alt det, du behøver. Og så er priserne endda rimelige.
MVH
Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
Hej Lars
Tak for de gode råd - så kan jeg jo slå et smut omkring Brinck's med det samme...
Et lille tillægsspørgsmål: Jeg går ud fra, at min Dremel er alt for hårdhændet til slibning efter spartelmasse i dette tilfælde ?
Kresten
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej Kresten
Du har allerede fået et godt råd, så jeg vil nøjes med at svare på ovenstående.
Nålefile er måske løsningen hvis du har noget der skal files. Nedenstående sælger til private på nettet, men der er sikkert også andre.
Skal lige for en god ordens skyld nævne at jeg ingen erfaringer har med nedenstående leverandør.
http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=115&produkt=2436
Venlig hilsen
Carsten
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Joh, men Model & Hobby har også masser af nålefile til rimelige priser, så man kan vel lige så godt købe hos dem, hvis man alligevel skal derind for at købe alt det andet?
MVH
Lars
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Kresten
Det er da noget rigtigt skidt.
Jeg tror ikke du kan lode på røgpladerne, de er nok lavet blik. Man kan ganskevist lode på mange forskellige metaller. Men de skal renses godt af for at få et godt resultat. Genneralt er Märklins modeller svære at lode på, da selve lokomotivet (keddelen) mange gange er lavet i zinkgods. Mit råd er nok at du skal lime røgpladerne på.
Min erfaring med Cyanolim er lidt bob bob. Cyanolim er godt til at holde ting på plads og det kan også godt tåle et konstandt træk. Men limen har det med tiden, at blive skør. Så hvis det der er limet får et slag, kan limen ikke holde, den springer simpelhen. Jeg anvender mormal 2-komponet lim til at lime med. Det holder bare bedre og kan tåle noget mere.
Araldite laver 2 forskellige typer 2-komponent lim. En hurtig tørende, som er tør inden for 10min og hærdet inden for ca.3-4 timer. En langsom tørende, som er er tør efter ca.1 time og hærdet inden for 24 timer. Bruger selv den hurtig tørende, men det er nok lidt temperament der afgøre hvilke man vil benytte.
Spatelmasse fåes også i flere udgaver. Loctite laver det der kaldes Plastic Padding. Den findes i en rød og blå udgave. Den blå bliver hård når den hærder og den røde er blød når den er hærdet. Igen er det temperament der vil afgører hvilke man vil bruge. Begge udgaver kan slibes ned med en fil eller lidt meget meget fint sandpapir og en glaspensel.
Alle lim typerne og nålefile kan fås i en velassorteret hobbyforretning eller evt i et byggemarkede, glaspenslen fås i kontorforsynings forretning.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Kresten
Indlæg: 1.044
Plastic Padding :?: :?: :?:
Er det den gode gamle pasta, som vi brugte til at reparere vores første knallerter og biler med ? Men ja, det kan vel osse finde anvendelse til legetøj...
I øvrigt tak for tip mht. lodning og lim
Kresten
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Kresten.
Ja det er den samme Plastic Padding, som bliver brugt til div reperationer på knallerter, biler mm.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg har fundet en glaspensel her: http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.a...
Men hvad bruger man den til - og hvordan ?
Kresten
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Kresten.
En glaspensel er nærmest en blyant. Men i stedet for en stift, er det mange meget små glas hår. Du kan gører disse glashår korter eller længere, lig en stiftblyant. Når du stryger disse glashår over en overflade f.eks førehus siden, sliber denne overflade. Pas på ikke at få et glashår op i fingeren, det kan gører djævelsk ondt, samtidig er det enkelte hår svært at find. Efter brug, vask hænderne i koldt vand. Fordelen med glaspenslen er at den ikke laver store risser, i den overflade der arbejdes på. Hvis der er spartlet, start med noget fint sandpapir og afslut med glaspenslen.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Afrenser. Er eminent til at afrense hjul og kontaktpunkter med.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej Lars
Det har du ret i.
Kender ikke butikken, men da den efterhånden er blevet lovprist en del, skal jeg da forbi, næste gang turen går til København.
Venlig hilsen
Carsten
Litra P
Indlæg: 1.852
Fedt - endnu et godt tip - tak! Har lige brugt den til fjernbetjeningen på min bil, hvor kontaktfladerne åbenbart var temmelig korroderede. Virkede perfekt...
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Kresten
Indlæg: 1.044
Min N-maskine er forsynet med "fake-lanterner" - 2 stk. for og 1 bagpå. I forbindelse med renoveringen, kan jeg jo lige så godt få sat lys i dem.
Den bageste lanterne er ydermere brækket af og blevet væk, men jeg har nogle Weinert-lanterner i messing, godtnok til en BR03, men de kan sikkert bruges. Imidlertid er den bageste og den ene lanterne foran begge "på fod", så ledningerne skal skjules godt. Dertil kommer, at det jo er gevaldigt småt.
Er der nogen, der ved, om man kan få færdige lanterner med monterede led'er og ledninger i den størrelse - og hvor ?
Kresten
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Da jeg købte Litra F overdele hos Tikøb for ca 5 år siden, havde han nogle fine lanterner med lys - jeg husker en pris omkring 50,- pr stk.
mvh niels peter
DK-2720
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak for tipset - det bliver til en udflugt til det skønne Nordsjælland
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.044
Weinert anbefaler limning til større flader og lodning til mindre. Det lyder jo logisk - hvis man vel at mærke kan lodde i materialet.
I den forbindelse har jeg nogle flere spørgsmål:
- en god malingsfjerner, så jeg ikke får limen til at binde af i malinglaget ? Den med kaustisk soda og tapetklister duer vel ikke her...
- visse dele kan fås fra Weinert i både messing og "weissmetal" (hvidmetal - hvad er det?), hvor sidstnævnte koster det halve. Er der nogen forskelle på materialet som gør, at jeg bør vælge det ene frem for det andet ?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvidmetal er meget blødt og kan risikere at smelte ved varmen af en loddekolbe.
Køb messing.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Jo - men der er tale om en ikke-plan overflade - de rillede/ternede gangflader hen over hjulene, hvor vangerne fra røgpladerne skal monteres. Hvis jeg sliber, forsvinder de fine riller...
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du skal jo kun slibe der, hvor du skal have limen til at binde.
Er det for øvrigt store eller små røgplader du skal have på?
http://trains.manvell.org.uk/z-scale/motivepower/BR50-050_082_7-DB-Ep4-M...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Min N-maskine, som jeg oprindelig købte brugt hos Kystbanen, ligner N201 som fotograferet ved Fredericia her: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=808
Det er med det samme "skørt" og med røgpladerne monteret med to lodrette vanger (og desværre ikke som i Wienerts modeller, hvor alle vanger er monteret på røgkammeret/kedlen). De 2x2 lodrette vanger er nemlig også knækket af
Jeg har aldrig kunnet finde præcis den model i Märklins katalog, så jeg tror den har været ombygget da jeg købte den.
Grunden til mit sprm. om messing/hvidmetal var i øvrigt, at Weinert sælger et BR50 førerhus (mit er jo flækket), men til den pris (omkring €70) holder jeg mig nok til limning og udspartling af det gamle...
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Som du kan se på billederne er det ikke lodrette vange, men en gennemgående bøjle, der starter ved folpladen, går op bag røgpladerne og fortsætter over til kedlen. Det bør du let kunne lave ud af tyndt metal eller plast.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Ja - sådan en leveres røgpladerne fra Weinert også med, men bare med begge ender monteret på røgkammeret. Har overvejet, om man bare kan rette den ene ende ud og montere den lodret i stedet... må også lige prøve Model & Hobby, om de har så små messingstænger, så jeg selv kan lave det...
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er da forsøget værd. Den nederste skal alligevel bare afmonteres.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Da' Kresten.
Hvidmetal er hovedsageligt tin tilsat lidt antimon og kobber. Det er meget stærkere end rent tin, og godt at støbe i - men smeltepunktet ligger lavt, så det er meget svært at lodde.
Messing er klart bedre og stærkere - men også dyrere. Weinert plejer at have en god balance mellem de to materialer, så de bruger messing, hvor det er nødvendigt, og hvidmetal, hvor man kan "nøjes".
MVH
Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
I forbindelse med renoveringen er jeg stødt på begrebet "samle vha. nysølv-tråde". Jeg ved, at nysølv er en metallegering (kobber/nikkel/zink) , som jeg kan se at man også bruger til at lave skinner af.
Men at "samle vha. nysølv-tråde" ? Er det en slags lodning, hvor nysølv-tråden erstatter loddetin ?
Er loddefedt iøvrigt gået af mode, eller har jeg bare undgået det fordi jeg fortrinsvis lodder bittesmå dimser ? Og er min 15-30W loddekolbe OK til lodning af metalsamlinger, m.v. ?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Loddefedt er til tagrender.
Om kolben er kraftfuld nok, afhænger af, hvad det er du skal lodde sammen. En 50W med termostat er at foretrække.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
Loddefedt er ikke kun til tagrender. Loddefedt bruges i stor stil til modelbygning i messing og nysølv. (Jeg bruger det sandelig selv.) Bruger man ikke loddefedt, eller loddevand, kræver det, efter min erfaring, en temmelig stor mængde varme før tinnet flyder rigtigt ud på både messing og nysølv.
Måden jeg lodder på er ved at smøre lidt loddefest på samlingen, skære nogle [u]meget[/u] små skiver af tinnet og placerer dem ved samlingen og varmer op. På den måde undgår jeg at skulle rense alt for meget tin af igen, da de små skiver er meget nemme at styre med lidt øvelse.
Jeg bruger iøvrigt en termostatstyret loddekolbe fra Biltema ved en temperatur på ca. 280 grader.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
@kresten: Jeg kom til at tænke på om du evt. har et par billeder af hvordan dit lokomotiv er kommet til at se ud efter uheldet? Jeg har det faktisk bedre med at rådføre eller forklare ting ud fra noget visuelt, så som et billede eller en tegning, end ud fra en tekst.
Det jeg tidligere har skrevet, er udelukkende ud fra de "billeder" jeg har set for mit indre blik. Jeg håber du forstår hvad jeg mener
Ellers tror jeg at der er nogle stykker her på siden, der gerne vil se hvordan revisionen af maskinen skrider frem. Jeg vil i hvert fald gerne.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Kresten
Indlæg: 1.044
Jo, jeg forstår hvad du mener - skal nok få taget mig sammen til at lægge nogle billeder ud...
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.044
Hermed en billedserie af togulykken inkl. de indkøbte komponenter til reparation. Indtil videre er det kun førerhuset, der er klar til maling.
Ud over genstandene på billedet er også indkøbt litreringer samt en Loksound, som skal have den fine N-lyd fra Hammel/Hadsten (eller hvor det nu er - der er ihvertfald langt at gå!).
Der er udfordringer nok. Jeg har aldrig loddet/limet nysølv. Pærer til lanterner er "for lange", så jeg vil hellere have SMD'er (ligger i skuffen). Plovene skal på en eller anden måde monteres. Jeg formoder, lyset i lanterne kan tilsluttes direkte (SMD'er med modstand) til dekoderen uden om det medleverede print. Hele molevitten skal males (kan man mon opløse den lim, der er brugt ved montering af plastruder i førerhuset?). Til sidst litrering...
Jo, det skal nok blive fornøjeligt
Kresten
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
Da jeg skulle "krølle" røgskærmene til en N-maskine, brugte jeg en teske. Røgsærmen blev lagt på et forholdsvis blødt underlag, jeg husker ikke lige hvad jeg brugte dengang, men hvis man bruger en avis er man rimeligt godt hjulpet. Skeen gnides frem og tilbage langs centerlinien af skærmen med et let tryk. Jeg lagde den ene tomelfinger ned i skeen, og havde skaftet mellem resten af fingerene. Efterhånden som man ser at materialet giver efter, begynder man at arbejde sig ud ad mod det der ender med at blive top og bund.
Det er vigtigt at man bruger et jævnt tryk langs hele pladen, ad den ellers vil blive bananformet i længderetningen. Hvis dette sker, vendes skærmen bare om, og skærmen lægges på et hårdt underlag, og man tager noget rundt og ruller frem og tilbage på den anden led.
Hvis du ikke har vildledningen til Frejas løsdelssæt, så har jeg den liggende i elektronisk udgave, hvis du skulle være interesseret.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak for input. Jotak, jeg har fået tilsendt brugsforvirringen fra Peter/Freja.
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg har forsøgt at lodde røgskærme og stænger sammen, men det er mig komplet umuligt. Begge dele er i nysølv og samles med en 0,3mm nysølvtråd. Jeg bruger en elektronisk loddekolbe - max.=50W. Ligegyldigt hvor meget og hvor længe jeg varmer, binder loddetinnet overhovedet ikke. Er det et trick her, som jeg ikke kender ?
Kresten
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej!
Hvad for noget loddetin bruger du - og hvordan tilfører du det til loddestedet?
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Pærerne lignersådan nogle 1,2 volts "urpærer" som der tidligere var moderne at bruge. Slutter du dem direkte til dekoderen lyser de meget kraftigt, meget kortvarigt.........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Kresten.
For at få loddetinnet til at flyde skal du brug loddepasta eller lodevand. Dette vil rense overfladerne af således at loddetinnet flyder. Hvis du først fortinner de to enkelt dele, der skal loddes sammen, bliver processen noget nemmere. Husk at rense de loddet enmer af i sulfovand. Brug evt. en gammel tandbørste eller neglebørste til det. Jeg skal få taget et billede af min egen N-maskine, på den er røgskærmene og holderne loddet sammen.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Kresten
Indlæg: 1.044
Det er 1mm 60% Sn elektronikloddetin. Men jeg skal jo nok - som beskrevet af Ty2 406 - anskaffe mig noget loddevand (er der forskel på loddepasta og loddefedt?)
Jeg tilfører det ved at varme op - længe, synes jeg - og så forsøge at lade tinnet smelte ud langs materialerne.
Kresten
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hejsa!
jeg er "utryg" ved din sætning:
"Jeg tilfører det ved at varme op - længe, synes jeg - og så forsøge at lade tinnet smelte ud langs materialerne."Hvis du mener at du tilfører tinnet ved at varme op - altså tilfører loddetinnet med loddekolben - så går det galt.
Delene skal varmes op med loddekolben - tilfør tinnet med tin-tråden på materialerne - begge dele skal være så varme, at de smelter tinnet. Så skal det flyde pænt når rette temperatur opnås - især da du benytter blyholdigt loddetin. Nysølv er normalt meget nemt at lodde på.
Håber at dette hjælper dig.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Kresten
Indlæg: 1.044
Så udtrykte jeg mig uklart - det er præcis det, jeg gør. Men jeg sætter min lid til loddevand/-fedt/-pasta og den grundige afrensning før lodningen.
Dagen er blevet brugt til montering af Weinerts lanterner med lys og afprøvning af den nye flotte N-maskine lyd fra landevejen mellem Hadsten og Hammel ("Futtelifut" er dog slettet til fordel for aktivering af røgmodul)...
Billeder følger...
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
"Truttelut" - tak.
Nå ja, du er begrænset til ret få funktionstaster.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Kresten.
Så har jeg fået taget et billede af min N-maskine. Her kan du se at det kan lade sig gøre at lodde holder og røgskærm sammen. Lad være med at brug lodde fedt, det har jeg ikke gode erfaringer med. Jeg har lidt erfaring med loddepasta, det fungere. Loddevand er ganskevist noget krasbørstigt stads, men det er der garenti for at det virker.
Undskyld den manglende tender, som det kan ses er denne N-maskine et projekt der er undervejs.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak for dit flotte billede. Kunne du måske overtales til også at tage et billede af den anden side - der er nogle placeringer, jeg bikser lidt med ?
De eneste erfaringer, jeg har med lodning, er ledninger og elektronik i det små - bortet fra i helt gamle dage, hvor vi loddede skinnestrenge og -søm sammen på svellemåtter med midterledning på små skruer, og her anvendte vi altid loddefedt.
Er der nogen "hemmeligheder" med loddevand og/eller -pasta, som jeg skal kende ? Jeg forstår på Gert den grundige afrensning før lodning og at min loddetin åbenbart er OK. Påsmører man bare loddevand eller -pasta, varmer op og tilfører loddetin ?
Nu kan jeg jo lige så godt forsøge at lære det...
Kresten
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Kresten.
Selvfølgelig kan jeg tage billeder fra den anden side. Så her er nogle flere.
jeg brugte også loddefedt, da jeg byggede 3 skinne AC. Så det er nok ca.25 år siden jeg sidst har brugt det. Med loddefedt er det ikke helt så nødvendigt at rense af som det er med loddevand. Med loddevand SKAL der renses efter brug. Der vil altid sidde nogle rester af loddevandet tilbage. Det kan med tiden ødelægge det der loddet, hvis det ikke fjernes.
Hemmeligheden ved loddevand? Den kender jeg ikke, men det virker. Loddevand er syre, så det er noget man skal passe på med og det skal opbevares utilgængeligt for børn. Det ligner vand, med det direkte farligt at drikke.
Det jeg bruger hedder Stannol. Det er købt i et byggemarked. Det er en lille plastikflaske med skrue låg, hvorpå der er en pensel. Med penslen kan du påfører loddevandet, der hvor du skal bruge det.
Loddepasta er i en tube. Det påføres med med en stump tråd ex. ex.
Du påfører først loddevand/pasta der hvor det skal bruges. Varmer matrialet op med loddekolben og tilfører tin. For at det ikke bliver en kold lodning, skal begge emner være lige varme. Du er ikke i tvivl om når lodningen er korekt, for det første har du nok brændt fingerne, men tinnen flyder fint sammen langs begge emner.
Håber at du kan bruge noget af dette.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Jeg har lidt svært ved helt at følge diskussionen: Jeg kan godt huske det loddefedt, blikkenslageren brugte i gamle dage - det var noget med en dåse og en fedtet pensel, der fik et strøg hen over den samling, der skulle loddes med en gasflamme. Nok ikke det bedste til delikate modeller...
Til gengæld har jeg en klar anbefaling fra Peter hos Freja Modeltog om at bruge "Bera Loddefedt" - som ikke leveres i en dåse, men derimod i en tube. Jeg har eksperimenteret med loddevand og en del andet godt - men fedtet på tube er indtil videre det, der virker bedst for mig. Og åbenbart også for visse andre - selvom jeg anerkender, at andre mener, det kun er til tagrender. (Er der nogen af jer, der ved, hvor meget en zink-tagrende koster nu om dage? :roll: )
Pointen er vist, at nogen kun forbinder loddefedt med gamle dages loddefedt, mens andre kalder moderne loddefedt loddepasta, og atter andre synes, at loddefedt har ændret sig med tiden og ikke er det samme som for 25 år siden.
MVH
Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak for alle billederne og tak for anvisningerne om lodning. Jeg fik loddet skærme og stænger sammen i går aftes vha. loddevand, og det var jo nærmest en ud-af-kroppen oplevelse som loddetinnet fint flød sammen med materialet. Det gælder åbenbart her som i alle andre fag, at det rigtige værktøj og materialer gør underværker...
Afrensning både før og efter har jeg gjort m. 3-db. salmiakspiritus. Det affedter jo ihvertfald ganske udmærket - men er det også OK til efterfølgende afrensning, eller er en god gang opvaskevand at foretrække ?
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.044
Ja, det har jeg jo konstateret. Da jeg Googlede loddevand faldt jeg over denne hyggelige vejledning, som vel rettelig hører hjemme hos "Den lille Kemiker" eller i dette Gør-det-Selv forum: http://musikmuseum.dk/3OPSK.HTM
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.044
Ty2 406:
Gider du have besværet med at fotografere taget på førerhuset oppefra ? Jeg er ikke sikker på, hvordan det skal se ud...
Kresten
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Kresten.
Selvom mit førerums tag ikke er færdigt, skal jeg få taget et billede til dig.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Kresten.
Her er et par billeder at førehuset og taget på min N-maskine.
Lad være med at bruge min N-maskine som facitliste, for der er mange forskelligheder på maskinerne. N202 var den eneste der havde enhedsførehus. Dette førehus er det der er brugt på f.eks. Br01, 44, 50 og de fleste andre tyske lokomotiver, der er bygget efter enhedsprogrammet. Dette program var en del af reorganisionen DRG efter første verdenskrig. N201, 203-210 havde ÜK-førehus (ÜK=Übergangs Kriegslokomotiv) både med 1 og 2 vinduer. En Br50ÜK er en forenkelt udgave af en Br50. På ÜK'eren er der taget ca.6-7000 enket dele ud af, for at kunne produksere lokomotivet hurtigere.
Så du bliver nok nød til se på nogle billeder af den maskine du ønsker. Jeg vil forslå at du gå på jernbanen.dk. Her er der billeder af maskinerne og meget mere historie om de enkelte maskiner.
På nær N202, som havde ståtag. Havde de andre maskiner tagpap tag. Den hvide firkant du ser på mit tag er taglugen. hertil skal der lige lave en messinglem, for af færdig gører taget. Men ellers mangler der kun lidt håndbøjler før førehuset er færdigt.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Karlo Roed
Indlæg: 129
Taget er forkerter forkert, det skal være et tønde tag.
K. Roed
Roed