Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

Manuel styring af signaler

Hej NG

Er der evt nogel der ligger inde med et layout eller ved hvor man kan købe styringen til manuel styring af signaler??

Det jeg tænker på er at ejg har nogle märklin signaler som märklin selv har lavet kontrolpulte men der er kun 2 knapper (rød eller grøn) og det giver kun 2 muligheder. Men da det skal bygges ind i en sporpult så skal jeg ved at trykke på en rød knap kunne sætte signalet på rød, gul knap på grøn/gul og rød knap på rød.

Nogen der ved hvor det kan skaffes?

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 891

PB

Mine gamle signaler fra Märklin har umiddelbart kun to stillinger, nemlig grøn for kør og rød for stop. I de fleste signaler er der en ekstra ledning der tilsluttes den "strømdøde" strækning, så toget tvinges til at stoppe når signalet står på rødt/stop.

Nogle af signaler har dog flere stillinger (jeg har bare ikke nogen af dem)

Med din kontrolpult kan du, som du selv skriver, kun sætte signalet på rødt eller grønt, men kunne du ikke alternativt bruge to (2!) sæt skiftekontakter til at styre signalet til dets 3 eller flere forskellige stillinger? Bevares, det kræver lidt at finde ud af hvilke ledninger der skal tilsluttes strøm for at få fx. rød, rød/gul, gul og grøn/grøn, men det burde være muligt at regne ud.

Selv ville jeg montere en drejeknap med tre/fire stillinger på sportavlen og trække de respektive ledninger fra signalet til drejeknappen - så må du evt. finde ud af om du vil bruge et relæ til at "klippe" strømmen/spændingen til det strømdøde afsnit når signalet står på rødt. Men det er en anden snak ...

__________________

[ Billeder på Flickr | Märklin M-skinne på gulvtæppet med ungerne | Modul-glad | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 637

PB  Hjemmeside

http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html

Spørg / søg efter ringetryk - eller noget, der er bedre.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"Techek" skrev:
Mine gamle signaler fra Märklin har umiddelbart kun to stillinger, nemlig grøn for kør og rød for stop. I de fleste signaler er der en ekstra ledning der tilsluttes den "strømdøde" strækning, så toget tvinges til at stoppe når signalet står på rødt/stop.Nogle af signaler har dog flere stillinger (jeg har bare ikke nogen af dem)Med din kontrolpult kan du, som du selv skriver, kun sætte signalet på rødt eller grønt, men kunne du ikke alternativt bruge to (2!) sæt skiftekontakter til at styre signalet til dets 3 eller flere forskellige stillinger? Bevares, det kræver lidt at finde ud af hvilke ledninger der skal tilsluttes strøm for at få fx. rød, rød/gul, gul og grøn/grøn, men det burde være muligt at regne ud.Selv ville jeg montere en drejeknap med tre/fire stillinger på sportavlen og trække de respektive ledninger fra signalet til drejeknappen - så må du evt. finde ud af om du vil bruge et relæ til at "klippe" strømmen/spændingen til det strømdøde afsnit når signalet står på rødt. Men det er en anden snak ...

Signalerne skal ikke have nogen fuktion i sporet pt. Det kan evt komme senere.

Det jeg søger er et print, der kan styre feks 4 udgange, 1 til hver funktion i signalet, og som har 4 indgange. 1 til hver funktion.

Jeg ønsker ikke at bruge märklins controlpultet da jeg bygger min egen med sporoversigt på. Så printet må også kunne bruges til at styre evt sporskifter med. En knap til hver retning.

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"boholm" skrev:
http://www.miscel.dk/ElectronicShops.htmlSpørg / søg efter ringetryk - eller noget, der er bedre.

Har ringtryk i massevis, men det jeg søger er et print med funktionen at når jeg trykker på knap 1 så er det udgang 1 jeg har fat i.

Trykker jeg på knap 2 så er det udgang 2 osv osv

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 891

PB

Jamen, Thomas.

Du har jo svaret på dit eget spørgsmål.

Hvis du har fire knapper/ringetryk, så forbinder du det ene ben på alle knapper til hinanden og trækker en ledning derfra til din strømforsyning. Det andet ben på den anden knap, er så dine udgange.

Eller er der noget jeg misforstår ...

__________________

[ Billeder på Flickr | Märklin M-skinne på gulvtæppet med ungerne | Modul-glad | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 637

PB  Hjemmeside

Der er en ledning til hver stilling på et signal. Mange gange er farven den samme som det, signalet skal vise.

Så det eneste, du skal gøre, er at forbinde den røde/gule/grønne ledning til det ene ben på din knap - og det andet ben til transformatoren. På signalet sidder der en "retur" (sort/brun?), som også skal til transformatoren - bare den anden kontakt.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"Techek" skrev:
Jamen, Thomas.Du har jo svaret på dit eget spørgsmål.Hvis du har fire knapper/ringetryk, så forbinder du det ene ben på alle knapper til hinanden og trækker en ledning derfra til din strømforsyning. Det andet ben på den anden knap, er så dine udgange.Eller er der noget jeg misforstår ...

Så er der kun spændeing på når jeg trykker på knappen. Så snart jeg slipper knappen slukker lyset jo. Så det jeg leder efter noget der kan holde udgangen tændt indtil jeg trykker på en ny knap.

På de signaler jeg har fra Märklin er der 1 fælles ledning og 1 ledning pr LED.

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 637

PB  Hjemmeside

Har du katalognumre på signalerne? Det vil hjælpe ret så meget.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"boholm" skrev:
Har du katalognumre på signalerne? Det vil hjælpe ret så meget.

89390

89391

89392

89393

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 637

PB  Hjemmeside

89390 = Forsignal

Kan (skal!) forbindes "direkte" til hovedsignalet, dvs. et af de tre andre. Signalet har den finte, at når hovedsignalet viser gult, skal én gul og én grøn lampe være tændt - vist nok de to længst ude.

89391 = Bloksignal

Dette hovedsignal har kun to stillinger. En enkelt S-R-latch er rigeligt (CMOS 4043, indeholder 4 latches)

89392 = Indkørselssignal

Dette hovedsignal har tre stillinger: Rød, grøn og gul-grøn.

89393 = Udkørselssignal

Dette hovedsignal har 4 stillinger: To røde, grøn, gul-grøn og to hvide - en rød.

Alt dette lige for at opridse problemstillingen.

Jeg kan ikke huske, jeg har set noget elektronik, der kan give strøm til disse (eller andre for den sags skyld) ved hjælp af trykknapper. Men giv mig lidt tid, så jeg kan scanne lidt rundt på nettet.

Der udover burde det være sådan, at der er noget i sporet, der kan sætte signalet på rødt, når toget har passeret, men måske er "vi" ikke så langt ? Wink

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"boholm" skrev:
89390 = ForsignalKan (skal!) forbindes "direkte" til hovedsignalet, dvs. et af de tre andre. Signalet har den finte, at når hovedsignalet viser gult, skal én gul og én grøn lampe være tændt - vist nok de to længst ude.89391 = BloksignalDette hovedsignal har kun to stillinger. En enkelt S-R-latch er rigeligt (CMOS 4043, indeholder 4 latches)89392 = IndkørselssignalDette hovedsignal har tre stillinger: Rød, grøn og gul-grøn.89393 = UdkørselssignalDette hovedsignal har 4 stillinger: To røde, grøn, gul-grøn og to hvide - en rød.Alt dette lige for at opridse problemstillingen.Jeg kan ikke huske, jeg har set noget elektronik, der kan give strøm til disse (eller andre for den sags skyld) ved hjælp af trykknapper. Men giv mig lidt tid, så jeg kan scanne lidt rundt på nettet.Der udover burde det være sådan, at der er noget i sporet, der kan sætte signalet på rødt, når toget har passeret, men måske er "vi" ikke så langt ? Wink

Dejligt du har fanget min mening nu hehe. Beklager hvis det er kringlet skrevt.

Ved ikke om jeg skal sætte et par kontakt skinner ind efter signalet så det automatisk skifter til rødt for først og fremmeste skal man selv kunne styre signalerne og togene så der er ingen skinner uden spænding!

Man kunne evt bruge en 3 to 8 line decoder, 74HC138 og så et relæ pr udgang. Decoderen drives af 5 volt DC mens signalerne skal drives af 10 volt AC, hurra for märklin.

Ellers kunne man jo overveje Märklin bremsemoduler hvis de virker på de decoder der er i mine lokomotiver. Der er vi ude i n oget jeg ikke ved noget om hehe.

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Ah jeg tror jeg har forstået.

Du vil gerne benytte trykknapper - og ikke f.eks. vippekontakter eller dreje kontakter.

Du vil gerne ha at når du trykker een kontakt på "on" så går alle de andre på "off" (så signalet ikke viser både "kør" og "stop" samtidigt)

Men din løsning skal jo så ikke være mekanisk (som på en gammel bilradio) men elektronisk.

Er det ca forstået?

(ja beklager jeg har ikke svaret på dit spørgsmål)

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"boholm" skrev:
89390 = ForsignalKan (skal!) forbindes "direkte" til hovedsignalet, dvs. et af de tre andre. Signalet har den finte, at når hovedsignalet viser gult, skal én gul og én grøn lampe være tændt - vist nok de to længst ude.89391 = BloksignalDette hovedsignal har kun to stillinger. En enkelt S-R-latch er rigeligt (CMOS 4043, indeholder 4 latches)89392 = IndkørselssignalDette hovedsignal har tre stillinger: Rød, grøn og gul-grøn.89393 = UdkørselssignalDette hovedsignal har 4 stillinger: To røde, grøn, gul-grøn og to hvide - en rød.Alt dette lige for at opridse problemstillingen.Jeg kan ikke huske, jeg har set noget elektronik, der kan give strøm til disse (eller andre for den sags skyld) ved hjælp af trykknapper. Men giv mig lidt tid, så jeg kan scanne lidt rundt på nettet.Der udover burde det være sådan, at der er noget i sporet, der kan sætte signalet på rødt, når toget har passeret, men måske er "vi" ikke så langt ? Wink

Nu lader det til du har gennemskuet de tysk signaler for det har jeg ikke hehe. Så kan du måske fortælle mig om hvordan de forskellige signaler bør forbindes i for hold til hinanden.

Er 89391 også et hovedesignal eller er det 89392??

Opstilling:

Forsiganal 89390 foran bloksignal/hovedsignal 89391??

Forsiganal 89390 foran indkørsels signal 89392??

Hvordan skal de stå inden mod en station?

SIGNALOPSTILLING

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"frede2300" skrev:
Ah jeg tror jeg har forstået.Du vil gerne benytte trykknapper - og ikke f.eks. vippekontakter eller dreje kontakter.Du vil gerne ha at når du trykker een kontakt på "on" så går alle de andre på "off" (så signalet ikke viser både "kør" og "stop" samtidigt) Men din løsning skal jo så ikke være mekanisk (som på en gammel bilradio) men elektronisk.Er det ca forstået?(ja beklager jeg har ikke svaret på dit spørgsmål)

Det er 100% korrekt. Søger en elektrisk løsning som jeg kan lave i min "egen" sportavle og ikke en mekanisk ala märklins controlpulte.

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 637

PB  Hjemmeside

"trn85" skrev:
Nu lader det til du har gennemskuet de tysk signaler for det har jeg ikke hehe. Så kan du måske fortælle mig om hvordan de forskellige signaler bør forbindes i for hold til hinanden. Er 89391 også et hovedesignal eller er det 89392??Opstilling:Forsiganal 89390 foran bloksignal/hovedsignal 89391??Forsiganal 89390 foran indkørsels signal 89392??Hvordan skal de stå inden mod en station?

Indkørsels-, udkørsels- og bloksignaler hører til typen hovedsignaler. Så når man taler om et hovedsignal, kan det være et af de tre, man taler om. Det er de signaler, toget skal stoppe ved. Forsignalet er et signal til at advare lokoføreren om, at kommende hovedsignal er rød/gul/grøn/"whatever".

Bloksignaler bruges på strækinger, hvor det bare går derudaf - uden sporskifter (næsten). Er der sporskifter, skal der (næsten altid) foran det placeres et indkørselssignal, da alle sporanlæg med sporskifter skal betragtes som en station, hvor man jo skal have tilladelse til at køre ind. Udkørselssignaler bruges på de spor på stationen, hvor et tog kan holde stille. Som regel er det mest perronspor, der har udkørselssignaler. Godsspor har det også, men her er det lidt anderledes, og man bruges andre signaltyper og skilte.

Så . . .

Forsignal 89390 foran bloksignal 89391?? Ja. 500 meter før, hvis det skal være helt korrekt.

Forsignal 89390 foran indkørselssignal 89392?? Ja. 500 meter før, hvis det skal være helt korrekt.

Hvordan skal de stå inden mod en station? Et Indkørselssignal er det sidste signal på en strækning. Signalet skal stå 200-300 meter før det første sporskifte på stationen. Udkørselssignalet placeres lige før sporskiftet. Alle signaler placeres på højre side.

Kig denne tråd igennem for at få bedre forståelse: http://www.sporskiftet.dk/node/2707

OBS ! : Alle disse oplysninger gælder kun Vesttyskland. Andre lande har andre signaler og regler - bare se på Danmark :roll: Wink Cool Laughing out loud

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"boholm" skrev:
"trn85" skrev:
Nu lader det til du har gennemskuet de tysk signaler for det har jeg ikke hehe. Så kan du måske fortælle mig om hvordan de forskellige signaler bør forbindes i for hold til hinanden. Er 89391 også et hovedesignal eller er det 89392??Opstilling:Forsiganal 89390 foran bloksignal/hovedsignal 89391??Forsiganal 89390 foran indkørsels signal 89392??Hvordan skal de stå inden mod en station?
Indkørsels-, udkørsels- og bloksignaler hører til typen hovedsignaler. Så når man taler om et hovedsignal, kan det være et af de tre, man taler om. Det er de signaler, toget skal stoppe ved. Forsignalet er et signal til at advare lokoføreren om, at kommende hovedsignal er rød/gul/grøn/"whatever".Bloksignaler bruges på strækinger, hvor det bare går derudaf - uden sporskifter (næsten). Er der sporskifter, skal der (næsten altid) foran det placeres et indkørselssignal, da alle sporanlæg med sporskifter skal betragtes som en station, hvor man jo skal have tilladelse til at køre ind. Udkørselssignaler bruges på de spor på stationen, hvor et tog kan holde stille. Som regel er det mest perronspor, der har udkørselssignaler. Godsspor har det også, men her er det lidt anderledes, og man bruges andre signaltyper og skilte.Så . . . Forsignal 89390 foran bloksignal 89391?? Ja. 500 meter før, hvis det skal være helt korrekt.Forsignal 89390 foran indkørselssignal 89392?? Ja. 500 meter før, hvis det skal være helt korrekt.Hvordan skal de stå inden mod en station? Et Indkørselssignal er det sidste signal på en strækning. Signalet skal stå 200-300 meter før det første sporskifte på stationen. Udkørselssignalet placeres lige før sporskiftet. Alle signaler placeres på højre side.Kig denne tråd igennem for at få bedre forståelse: http://www.sporskiftet.dk/node/2707OBS ! : Alle disse oplysninger gælder kun Vesttyskland. Andre lande har andre signaler og regler - bare se på Danmark :roll: Wink Cool Laughing out loud

Damn jeg er nød til at sige det, men puha du har squ styr på det Laughing out loud

Et enkelt spørgsmål til det link du heviser til og til det du har skrevet.

Efter udkørselssignalet hvad er så det første signal der kommer? Forsignal eller hovedesignal??

Se evt billedet, den hæslig farve er togvejen og det se fra højre mod venstre så hvad skal der være ved de 2 "??" ??

download

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 637

PB  Hjemmeside

Hvis du mener, at der skal stå et signal lige dér, hvor ?? er, så tager du fejl. Der er ikke noget udkørselssignal på samme måde som i Danmark - og sikkert også andre steder. Så når du har fået grønt på dit udkørselssignal, vil det næste signal først dukke op nogle kilometer ude (vi ser lige bort fra rangersignaler, for dem kan du sagtens passere en del af, og de vil alle vise grønt ved to hvide lamper), nemlig dér hvor blokken slutter, og en ny blok starter.

Igen: Dette er tyske standarder og regler - ikke nogen andres !

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"boholm" skrev:
Hvis du mener, at der skal stå et signal lige dér, hvor ?? er, så tager du fejl. Der er ikke noget udkørselssignal på samme måde som i Danmark - og sikkert også andre steder. Så når du har fået grønt på dit udkørselssignal, vil det næste signal først dukke op nogle kilometer ude (vi ser lige bort fra rangersignaler, for dem kan du sagtens passere en del af, og de vil alle vise grønt ved to hvide lamper), nemlig dér hvor blokken slutter, og en ny blok starter.Igen: Dette er tyske standarder og regler - ikke nogen andres !

Okay puha må søge flere oplysninger på tyske hjemmesider nu.

Tusind tak fordi du gad at tage dig tiden til at fortælle mig om de tyske singaler. Det er jeg utrolig glad for Laughing out loud

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Lige et lille billede fra en tysk signalbog. Måske hjælper den dig videre Smile

Dsc_0523

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"Bibihest" skrev:
Lige et lille billede fra en tysk signalbog. Måske hjælper den dig videre Smile

Ikke dårligt, det er lige præcis sådan noget jeg har ledt efter Laughing out loud

Må jeg spørge om hvad bøgen hedder, så jeg selv kan finde den??

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Märklin signalbuch 03401

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"Bibihest" skrev:
Märklin signalbuch 03401

Okay jamen den må jeg jo ha købt så. Den så ud til at være illustreret udemærket

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Der er ikke så meget i den desværre. Det meste er om Märklins signaler og hvordan de tilsluttes og så er der en smule om placering.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"Bibihest" skrev:
Der er ikke så meget i den desværre. Det meste er om Märklins signaler og hvordan de tilsluttes og så er der en smule om placering.

Til 128 kr så går det nok. Så har jeg det hele på skrift og i billedeform Tongue

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 637

PB  Hjemmeside

Der er også denne:

http://www.alba-publikation.de/oxid.php/sid/80c61070239d293bba15bd9ba68f...

Jeg leder stadig . . .

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 575

PB  Hjemmeside

Nu vi er ved det, så er Märklins gamle signalbog 0340 tilgængelig som download herfra:

http://www.marklin.com/tech/

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 637

PB  Hjemmeside

Ok, det var så lidt sværere, end jeg havde regnet med.

Jeg har ikke kunnet finde noget, der var lige i øjet for dig - og lige til at gå til. Så for at hjælpe dig lidt på vej, vil det være rigtigt godt, hvis du kunne fortælle om dine erfaringer, evner og muligheder ud i det elektroniske?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

Hej Bo

Har ikke den store erfaring angående signaler, stillinger og placeringer, men jeg er uddannet elektronikfagtekniker, så kan jo nok selv "opfinde" det jeg skal bruge, men der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken 2 gange Wink Så hvis nogen lå inde med det, så ville det ha været super

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 575

PB  Hjemmeside

Nu kender jeg ikke lige de omtalte Märklin signaler, men hvis det må være en færdig løsning, så kunne nogle af Viessmanns moduler måske være brugbare:

http://www.viessmann-modell.com/en/produkte/elektr.php?typ=steuer&gr_nr=7&sprache_nr=2

Og ellers er vi nogle der er "sindssyge", og kaster os ud i at lave det hele selv. Jeg gjorde i hvert fald, og dette er hvad der kom ud af det:

http://www.ejberg.dk/trains/signalbrake/

Desværre er min konstruktion til digital styring, så den kan ikke umiddelbart bruges som du har brug for. Men det kunne man måske gøre noget ved.

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"Mikael" skrev:
Nu kender jeg ikke lige de omtalte Märklin signaler, men hvis det må være en færdig løsning, så kunne nogle af Viessmanns moduler måske være brugbare:http://www.viessmann-modell.com/en/produkte/elektr.php?typ=steuer&gr_nr=7&sprache_nr=2Og ellers er vi nogle der er "sindssyge", og kaster os ud i at lave det hele selv. Jeg gjorde i hvert fald, og dette er hvad der kom ud af det:http://www.ejberg.dk/trains/signalbrake/Desværre er min konstruktion til digital styring, så den kan ikke umiddelbart bruges som du har brug for. Men det kunne man måske gøre noget ved.

Jeg kender ikke Viessmann's moduler, men jeg tager en tur til Felderbanen på torsdag og høre hvad han kan anbefale. Evt også en tur forbi Hobbykælderen.

Sindsyge og sindsyge, hader folk bruger det ord hehe, for vi er jo trods alt bare tosset ikk. Har selv lavet et udlæg til hvordan det kan styres men hver gang man slukker for det, forbliver signalet slukket indtil man trykker på en knap. Så den skal enten kunne starte på rød eller huske sidste stilling. En skøn udfordring.

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 575

PB  Hjemmeside

Nej, sindssyg er nok ikke det bedste ord at anvende. Det er bare hvad jeg selv engang blev kaldt, da nogle andre så hvor meget jeg havde gjort ud af noget, der i bund og grund blot skulle blinke med nogle lysdioder.

Hvis du er til programmering af microcontrollere, så kunne min gamle lysdiodestyring nok nemt tilpasses til dit brug. 16 udgange til lysdioder, og nogle inputs til knapper. Og så bare lige skrive nogle scripts, som bestemmer hvad lysdioderne skal gøre når du trykker på de forskellige knapper.

http://www.ejberg.dk/ledfade2/

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"Mikael" skrev:
Nej, sindssyg er nok ikke det bedste ord at anvende. Det er bare hvad jeg selv engang blev kaldt, da nogle andre så hvor meget jeg havde gjort ud af noget, der i bund og grund blot skulle blinke med nogle lysdioder.Hvis du er til programmering af microcontrollere, så kunne min gamle lysdiodestyring nok nemt tilpasses til dit brug. 16 udgange til lysdioder, og nogle inputs til knapper. Og så bare lige skrive nogle scripts, som bestemmer hvad lysdioderne skal gøre når du trykker på de forskellige knapper.http://www.ejberg.dk/ledfade2/

Uhh jaa det var da en helt anden mulighed. Den havde jeg ikke lige overvejet.

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"Bibihest" skrev:
Lige et lille billede fra en tysk signalbog. Måske hjælper den dig videre Smile

Jaa så fik jeg købt Das HO-Signalbuch 03401 igår under mit besøg ved Felderbanen.

Må indrømme at 140kr er meget for den bog, men den giver en ganske udemærket forklaring til placering af signalerne på tyske strækninger, så i bund og grund er ejg tilfreds med den.

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.