Da' allesammen.
Indtil jeg får tid og overskud til at komme i gang med min rigtige bane (jeg har et kælderlokale til formålet), vil jeg have et testspor hjemme, så jeg kan prøve mit rullende materiel af. Det sted, jeg har bedst plads, er en stigereol, så der har jeg tænkt mig at anlægge 3 m. testspor.
Men så kom ideen jo om, at man lige så godt kunne pynte lidt på den med noget landskab, og jeg har også fået plads til en hel station; det bedste er dog kurven ind til stationen, den har en radius på 12 m. - det er ufatteligt, hvad man kan få plads til i sådan en stigereol .
Her følger i første omgang min sporplan - kommentarer modtages med kyshånd...
MVH
Lars
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 994
Aedelig Jul!
Jeg skal da gerne give dig et forslag; Hvis du endelig vil dekorere dit testspor, og du har hele 3 meter til raadighed, hvorfor laver du saa ikke et rigtigt "Timesaver" ranger-anlaeg???
Personligt kan jeg ikke se megen fidus i at lege med det du har tegnet op...
John Allens original; http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-timesaver.html
Peter Verheyens Timesaver (En glad bruger af dette system);
http://web.syr.edu/~pdverhey/eisenbahn/puzzle_article.shtml
Og endelig nogle kommentarer KONTRA;
(Meninger som jeg ikke deler, men ingen skal sige at jeg ikke er open-mindet )
http://www.housatonicrr.com/timesaver.htm
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Henrik.
Det har du ret i - men hver mand sine lyster: Jeg er lige så meget interesseret i landskabsbygning som kørsel, så foruden at være testspor skal det også være et øvested for landskab. F.eks. vil jeg lave en å med "vand", og det skal man jo også øve sig på.
Min idé med dette forvoksede diorama er at gengive noget i retning af Vrads, hvis natur jeg holder uendeligt meget af. Og så vil jeg - så vidt muligt - prøve at holde alt i de korrekte 1:87 mål.
De tekniske planer går mere på at installere et fungerende Weinert bomanlæg og vingesignaler fra Real Modell - og forhåbentligt få dem til at fungere med det karakteristiske lille "efterhop", når signalet går ned. Jeg har også tænkt mig at lege med lyd, så jeg kan få korrekt bimlende klokker, når bommene går ned, meldeklokker med lyd osv.
MVH
Lars
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Et fint "lille" diorama, måske man skulle overveje lidt af det samme, nede i stuen....
For her har jeg bare mine "overskuds" lokomotiver stående i et glasskab, de ville tage sig bedre ud i et diorama.....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Peter.
Jep, det var også den slags tanker, der fik mig til at gå i gang med denne bane.
MVH
Lars
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 994
Det synes jeg lyder som et spaendende projekt. Haaber at du poster billeder af arbejdet!
(Det med bommene og lyd kraever mindst en video for at se! )
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Til den slags projekt som Lars beskriver, kunne man også hente inspiration fra denne imponerende store/lille station:
http://www.modellrallaren.com/anlaggningar/sverige/H0/trangboda/index.shtml
Trång betyder selvfølgelig trang eller snæver.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Per.
Ja, det ser jo også godt ud - og du har helt ret, det er imponerende, hvad han har opnået med meget små midler.
Imidlertid er det også for stort for mig, jeg har kun 21 cm. mellem stigerne, så der kan ikke være mere end de to spor, jeg allerede har planlagt; og så må man jo ikke glemme udgangspunktet - det er altså først og fremmest et testspor.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Henrik.
Naturligvis - men da jeg er mere end hårdt arbejdsramt, skal du ikke forvente fremskridt i lyntempo - snarere det modsatte .
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Lars.
21 cm. i bredden er ikke meget, men jeg kan se at sporene krummer og ligger en smule på skrå langs med stationsbygningen, så måske var det muligt at lave et sidespor ind til et lille pakhus ved siden af stationsbygningen. Det er med til at give lidt liv og gøre miljøet interessant, mens sporet stadig kan bruges til diverse tests.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Dennis.
Nu er det naturligvis ikke lige til at se det, når man ikke lige ved det - men den lille bygning til venstre for selve stationsbygningen på sporplanen øverst er faktisk varehuset - og toilet - og skur - og redskabsrum - og meget andet. Der var ikke mere på denne type jyske landstationer.
Der kan sagtens have været et læssespor til venstre for stationen på planen, men så er det også det: Det var små stationer, og der var ikke meget liv. Og det er så også svaret på anden del af dit forslag - der var ikke meget liv på disse stationer, så jeg vil i lige så høj grad prøve at fange den halvøde stemning.
Det hele er omtalt i 'Lokomotivet' nummer 69, som har en lang artikel om Præriebanen: Der er også mange billeder af stationerne, der alle i høj grad ligner Engesvang - men det er påfaldende, så lidt liv der er på de mange billeder.
Præriebanen gik jo fra Silkeborg over Brande til Grindsted, og efter Silkeborg drejede den fra i Funder; hvis man i stedet fortsatte "ligeud" mod Herning, var (og er) Engesvang den første station efter Funder - så vi er i høj grad på de kanter.
Nu har jeg jo godt nok brugt Vrads som inspiration, men det har naturligvis noget at gøre med, at den stadig er der: Vrads lå på HBS (Horsens-Bryrup-Silkeborg). Men der er kun en 5-10 kilometer fra Vrads til Hjøllund, der til gengæld var en station på Præriebanen.
Min farfar arbejdede på St. Hjøllund Savværk, så jeg er rimeligt godt kendt på de kanter .
En ekstra charme: N-maskinen var fast inventar på Præriebanen, hvor den kørte brunkul til Århus flere gange dagligt. Og tager vi i stedet Silkeborg-Herning, har der kørt f.eks. MA-lyntog, så dette lille anlæg vil altså kunne lægge skinner til en masse af de mere eller mindre eksotiske maskiner, vi har fået samlet sammen de seneste år.
MVH
Lars