En utrolig historie (med fotos) kan du læse her:
http://rense.com/general89/rules.htm
Konklusionen er meget kynisk...
mvh,
Gert
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
En utrolig historie (med fotos) kan du læse her:
http://rense.com/general89/rules.htm
Konklusionen er meget kynisk...
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 505
var det ikke for fotoerne , kunne det lige så godt have været DSB
christian
http://3modul.dk/
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ups
Mon ikke der er noget der har fået varmet ørerne ovenpå denne omgang??
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
HA, længe leve regler og paragraffer. Med lov skal land bygges. Og brydes ned igen................
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
lekru
Indlæg: 100
Arrrrhhh pis! og så lige før lønforhadlingerne!
Dansk epoke III.
lekru
Indlæg: 100
Øhhhh ! Kylle
DSB har ikke beskæftiget sig med godstransport, siden År 2000! Du kunne ligeså godt have skrevet, ARRIVA, men flot, du udstiller blot dig selv!
Dansk epoke III.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Næppe. Danskerne er ikke specielt autoritetstro, så de havde nok flyttet maskinen og bagefter holdt endeløse møder og diskuteret sig ud af det, indtil en eller anden blev træt og en anden fik ret...
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Det er jo lettere at få tilgivelse end tilladelse, såååå :roll:
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det er jo lidt det samme med ICE ulykken i Tyskland for nogle år siden, hvor delene fra hjulet gik gennem bunden og op til nogle passagerer. Ingen ville stoppe toget, for reglen var at det kun var togføreren der måtte trække i nødstop og først efter han havde set på problemet. Lidt skidt når han er i den anden ende af toget.
Nogle gange skal regler sættes til side og det tror jeg også vi er meget bedre til herhjemme i Danmark end andre steder. Så længe man ved hvad man laver og kan stå inde for det, så vil jeg sige man SKAL bryde reglerne i sådanne situationer.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
A-Stjerne
Indlæg: 163
Det kunne lige så godt have været DSB eller en anden offentlig instans. Bureaukratiet har taget meget over. Lad mig komme med et andet eksempel:
6. Januar sneede Nordjylland til. Jeg er skolelærer på en aalborgensisk skole. Skolelederne fik indskærpet, at dem der ikke mødte på arbejde blev trukket i løn. Det i sig selv er nok fair nok, men man kunne jo stikke fingeren i jorden og overveje, hvor mange elever der møder, når man melder ud ( i øvrigt lige som alle andre skoler ) at skolen har nødpasning. Nødpasning er ikke ensbetydende med nødberedskab..... så
Vi sad 35 lærere og kiggede på hinanden mens en 36. passede de to elever, der var mødt frem.
kl 9.30 begyndte man så småt at sende enkelte lærere hjem, mens lærere der først skulle møde senere, fik af vide, at de blev trukket i løn, hvis ikke de kontaktede skolen.
alt i alt har Aalborg Kommune bare på min skole tabt 30 klasser gange 6 undervisningslektioner.
Hvis ikke lærerne var mødt, så kunne de have brugt deres timer på et andet tidspunkt til undervisning af elever. Nu har de været mødt og derfor er timerne brugt. Æv æv eleverne tabte..... Hvis man nu havde sagt: Der kommer nok max 50 elever. Vi skal så bruge ca. 5-6 lærere. Vi kalder de lærere ind, der bor tættest og som kan gå på arbejde..... men nej nej regler er regler.... kommunen vil forsøge at spare noget lærerløn, hvilket så ikke lykkedes....
Det er med garanti ikke et enestående eksempel fra Danmark. Så det godstog var også brændt, hvis det havde været DSB, det er jeg overbevist om...
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hvordan det :?: Reglerne i Danmark, som iøvrigt ikke er lavet af DSB, siger at et tog med brand i, ikke må standse på broer i tunneller og stationer med perronhaller. Det er forenklet skrevet, men forståeligt. I USA har man åbenbart en regel som siger at når noget på toget er defekt må det ikke flyttes selvom der er ild og toget holder på en træbro, sådan læser jeg ikke reglerne i Danmark...
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
DSB kører ikke godstog Det gør ARRIVA og DSBFirst heller ikke, og de er underlagt samme regler som DSB og ALLE andre operatører, person- som godstogsoperatører, på Banedanmarks skinnenet. Se iøvrigt mit indlæg ovenfor.
Jeg skal så ikke kunne sige at det ikke skal kunne ske, men reglerne er meget klare, så hvis reglerne følges, så burde det ikke ske. Men selvfølgelig, man kan tænke sig til mange ting og regler kan ikke tage højde for alle scenarier.
Synes bare det er en mærkelig sammenligning i kommer med, når I inddrager DSB i en Amerikansk ulykke.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Bibihest
Indlæg: 1.300
Nu er pointen jo ikke at toget er brændt det kan det gøre alle steder. Synes ikke dit eksempel er særlig godt. Der er forskel på om det drejer sig om lidt løn eller en ulykke. Hvis i vidste at 90% af børnene og lærere ville komme til skade, hvis de kom i skole den dag, så havde i forhåbentligt selv brudt reglerne og blevet hjemme. Uanset hvilke regler der så er for løn.
Er nu stadig sikker på, hvis der stod en lokomotivfører alene og så det brænde, så ville han køre over på den anden side. At hans overordnede så er en spade, kan han ikke gøre for. Sådan er det jo ofte. Dem der bestemmer har INGEN indblik i hvordan ting fungerer.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
A-Stjerne
Indlæg: 163
Min pointe er at ingen i offentlige instanser i hvert fald i Danmark tager selvstændig stilling og/eller ansvar.
Min leder traf ikke en selvstændig beslutning. Han ligger under for forvaltningen og vil ikke have problemer. Inde på forvaltningen sidder en og laver reglerne som igen ligger under for andre osv. Overholder man reglerne er ens røv fri.... SÅDAN er offentlig forvaltning og offentlige institutioner i Danmark skruet sammen. Det samme gør sig åbenbart gældende i USA. Den leder ville måske ikke risikere at toget kørte af sporet eller hvad ved jeg..... men det korte af det lange er, at man redder sin egen røv inden man tager selvstændig stilling som leder eller mellemleder.
Det gør sig i hvert fald gældende for det offentlige herunder DSB - om de kører med Gods eller ej.... Det gør sig sikkert også gældende nogle steder i det private.
Var togføreren kørt over broen og toget så var afsporet, godset ødelagt, toget efterfølgende brændt osv, men broen var reddet..... gæt hvem der havde fået skylden for ikke at have overholdt reglerne.
Man redder sin egen røv :twisted:
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Helt enig!
mvh. Dampfmeisteren
OleBerg
Indlæg: 29
Jeg er også enig med A-stjerne.
MVH Ole
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Kun hvis man er en kujon.
Jeg vil til enhver tid træffe den beslutning jeg mener der skal til, for at skaden bliver mindst. Hvis det betyder at regler skal brydes, så gør jeg det. Som udgangspunkt vil jeg foreligge konsekvenserne af ikke at gøre som jeg siger. Så kan de jo træffe et valg.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det er jeg så tilgengæld helt enig i
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Michael BJ
Indlæg: 277
Nemlig :!:
Det er det, der kendetegner forskellen mellem den handlekraftige professionelle og så skrankepaven, som blot dækker sig bag regler for at undgå at tage selvstændig stilling til noget som helst.
Heldigvis er der mange professionelle mennesker i det danske samfund (men desværre møder man også af og til den anden slags).
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
A-Stjerne
Indlæg: 163
Jeg gør da i mange tilfælde det samme.....men det lader sig ikke altid gøre... eksempel:
Marianne Jelved svarede mig til et foredrag: "Lærerne skal gøres som de ved er bedst". Uden at sige det direkte mente hun, at lærerne skulle begå civilulydighed (hvilket vi i DK er gode til) for at gøre det bedste for børnene.
I folkeskolerne findes noget der hedder Nationale Tests, som er obligatoriske for alle elever. Mange lærere herunder undertegnede mener ikke, at det er værd at spilde tid på i en i forvejen presset skoledag.
Jeg ved, hvad der er bedst for mine elever, hvordan de skal undervises, og hvordan de bedst lærer, men jeg bliver nødt til at "stoppe på broen" og lade mine elever samt "toget" brænde op, selv om jeg kunne lade dem passere.
Så kan man sige ja ja.... der er jo forskel på et tog og en bro, der brænder op, og nogle skoleelever der spilder deres tid.... men
Fremtiden i folkeskolen bliver søgsmål, fordi eleverne ikke lærere det, de skal. Den havner tilbage på mig, hvis jeg ikke har fulgt reglerne og undervisningskravene 100% . Desværre.... Jeg skal have fuld opbakning af min leder for at træffe større beslutninger på egen hånd. I mange tilfælde vil han ikke gøre det, da hans leder ikke vil bakke ham. Jo længere ud i leddene man komme jo nemmere er det at sige fra og øverst oppe sidder jo Undervisningsministeren, der har lavet reglerne og som i hvert fald ikke vil have dem brudt.
Derfor tillades det ikke i det offentlige på samme måde som i det private at "tænke og beslutte selv".
Det er i det offentlige alt for nemt at korsfæste "Den handlekraftige professionelle".
Men jeg havde nu alligevel kørt det tog over den bro.....
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hvis det ikke er tilladt at tænke selv og tage beslutninger , hvordan bliver man så en handlekraftig professionel ?
Tonny
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Som "handlekraftig professionel" i det offentlige system, opfylder man proformatingene - så er ministeren glad - og så arbejder man ellers seriøst med tingene uafhængigt af proformatingene.
Et strålende eksempel er de berømte "elevplaner"
Gert
.
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Michael BJ
Indlæg: 277
Ja, jeg har altså også mødt offentligt ansatte, der kunne finde ud af at handle uden at læne sig op af regler. Det betyder ikke nødvendigvis at man tager sagerne i egen hånd og ser stort på regler og instrukser, blot fordi man ikke forstår baggrunden for dem.
I min verden betyder det at man forstår at handle når noget er ved at gå skævt - også selvom man ikke kan spørge en overordnet eller slå op i et regelsæt.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Techek
Jelling
Indlæg: 903
Jeg har læst hele indlægget og delvist moret mig og græmmet mig, men jeg er dog blevet en anelse stødt over lekrus udmelding til Kylle.
I stedet for at fortælle Kylle at han "..., men flot, udstiller sig selv" (aka er en uvidende, ukyndig og gættende idiot), kunne du - lekru - blot oplyse hvem der tager sig af godstransport efter år 2000 og evt. ikke udstille dig selv som en alvidende, jeg-er-bedre-end-dig og du-skal-ikke-tro-du-ved-mere-end-mig person.
Respekt er ikke noget man får, men noget man gør sig fortjent til ...
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej alle
Nu er det jo nogle "gamle" billeder, jeg har iværtfald set dem før.
Når jeg som stationsbestyrer eller fjernstyrings ditto kom ind i en "unomal" situation.
Var det vigtigste løbende at underrette toglederen, som så altid gav mig frie hænder og
fred til at normalicere situationen igen. Toglederen disponerede udaftil og underrettede andre stationer m.m.
Når alt så var normalt igen, tog vi så en snak om hvad der eventuelt kunne være gjort bedre - eventuelt dagen efter.
Jeg har prøvet en del og ikke følt mig hæmmet i den givne situation.
Vi havde selvfølgelig kurser med senarier, der blev indøvet, så man ikke var helt blank.
Iøvrigt meget suppe, der er blevet kogt på denne sten, som sikkert også skulle være i et andet forum.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 505
det tager jeg nu ikke så tungt der findes jo heller ikke en sådan træbro herjemme , den der kommer nærmest er vel den over mølleåen på kystbanen , eller er den bleven udskiftet ,
det var nu også mere henvisning til vores beurakrati og åndsvage regler , vilket der er flere der har fanget
beklager hvis der er enkelte der ikke er bare lidt humoristiske , synd for dem , vi andre kan så bare trække på smilebåndet og glæde os til det bliver søndag , da skal vores moduler stå for den store prøvekørsel .
Christian
http://3modul.dk/
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg husker ikke eksakt årstallet, men mener bestemt den blev udskiftet i starten af 70'erne
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
... og har altid været af metal.
Bjarne