Godaften
Jeg sad lige og kigge i sidste udgave af lokomotivet, i artiklen om epoke IVa oprangeringer bliver der skrevet lidt om prototype lyn (aka APO lyn und so weiter)
Nu kom jeg til at tænke på om der egentlig ligger noget video på youtube eller et andet sted af den model af overnævnte som KM-text (mener jeg det var) lavede en model af ?
Vh
Claus
__________________
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Claus
har du prøvet at kontakte Søren Monies - han er måske den der ved
mest om det - såfremt modellen er fra KMtext
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra ME
Indlæg: 372
Hej Henning
Nej det har jeg godt nok ikke, men måske det var et forsøg værd.
Vh Claus
invader26
Indlæg: 98
Har desværre ikke noget video liggende, men jeg havde da fornyligt fornøjelsen af at se modellen rulle hos en udstiller i Valbyhallen. Se vedhæftede billede.
KM Text's udgave af denne model står da på min "wish-list", men de hænger jo ikke ligefrem på træerne :roll:
Litra ME
Indlæg: 372
Nej det gør de godt nok ikke
Vh Claus
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 138
Jeg tilslutter mig ønsket om et prototype lyn. En af de fejltagelser jeg har lavet i mit liv er, ikke at anskaffe mig et byggesæt i tide. Det er et smukt vognsæt, det skal det have.
Christian Nordbyen
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Den skulle også straks i min samling.
Mvh
Knud
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Hej
Den måtte også meget gerne komme på min bane, måske nogen kunne give opfordringen videre
Mvh.
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Jeg stiller mig op i køen af hylende folk, som ikke nåede det medens tid var: Var dengang fattig studerende, så det var slet og ret ikke en mulighed, at rejse beløbet i tide...
Et oplæg mere ville være fantastisk!
Desværre mener jeg, at have hørt eller læst, at de lavede så mange eksemplarer, som formene kunne holde til...
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
Litra ME
Indlæg: 372
Jeps jeg har også hørt at de ikke bliver lavet igen et alternativ kunne være at tegne vognene i et CAD program og så få dem 3D printet, men det ville være noget af en opgave med mange timer foran en computer
vh Claus
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Er det så nu at jeg skal afsløre hvad min computer har arbejdet på længe....
Med venlig hilsen
Peter
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hejsa, sjovt med aktiv visning. Hvad er det for et program ?
Jamen du er jo tæt på at have skallen klar til print. Antager det er H0 i størrelsen ?
Kan du genbruge dele som allerede er tegnet ind første gang så mellemvogne kan tegnes hurtigere ind ?
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Jesper:
hvis du trykker gem som 3D pdf i Solid works så virker det.
Mellemvognene er også næsten tegnet færdig. Og jo det er i H0
hilsen
Peter
Med venlig hilsen
Peter
Litra ME
Indlæg: 372
Øh aktiv visning
invader26
Indlæg: 98
Jeg bliver lidt nysgerrig... aktiv visning, hvordan? Jeg kan ikke se noget (link, henvisning, vedhæftning etc.) eller misforstår jeg?
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
den fine illustration er vist forsvundet ved flytningen til det nye sporskifte.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Ja og kan ikke få lov til af uploade den igen.
Med venlig hilsen
Peter
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
ja og du er ikke alene om problemet
det er simpelt noget p
og alle pdf filer er også forsvundet
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
invader26
Indlæg: 98
Har du venligst mulighed for at sende filen i en PM til mig? Jeg er meget nysgerrig
Litra ME
Indlæg: 372
så er de hvis åbent for billeder igen
Vh Claus
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Så prøver vi da bare igen
Med venlig hilsen
Peter
Litra ME
Indlæg: 372
F..k det er sejt
Laver du også selv undervogn og boogier ? eller er der noget på markedet der passer ??
Vh Claus
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Laver du også selv undervogn og boogier ? eller er der noget på markedet der passer ??
Vh Claus
Hej
KM Texts Prototypesæt blev leveret med undervogne og vinduer fra en tysk standardpersonvogn. Det passede fint, både undervogn og boogier.
(Har selv et sæt )
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
invader26
Indlæg: 98
Wauw... imponerende! Tak for kigget! Jeg er nu bare endnu mere hooked på at få denne i størrelse 1:87 til samlingen
KM Text's tidligere udgave var vist udstyret med en ROCO undervogn.
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Kan bekræfte, at det var Roco vogne, der brugtes. Af typen Bpmz (og/eller tilsvarende). I hvilken forbindelse, forhandlerne i den periode også kunne sælge en masse løse overdele til ombygning til DSB Ckm/Wrm!
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
invader26
Indlæg: 98
Peter; har du planer om at få 3D printet dine APO tegninger/modeller?
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Ja det har jeg. når jeg har fået nogle af de projekter, der ligger helt færdige.... al hvad jeg tegner, er der planer om at jeg vil have 3D printet, i et eller flere stk.
Med venlig hilsen
Peter
Triangel
Odense
Indlæg: 269
F..k det er sejt
Laver du også selv undervogn og boogier ? eller er der noget på markedet der passer ??
Vh Claus
Hej Claus
Jeg ved ikke helt endnu om jeg bruger de omtalte Roco vogne eller om jeg tegner nogle selv.
Med venlig hilsen
Peter
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hej Claus
Jeg har fundet et film klip på youtube som måske vil interessere dig..
http://www.youtube.com/watch?v=BCVr4w_B1zI
Det er med protolyntoget i Rødby færge, efter det er udrangeret i 1992.
Mvh. R 963
Litra ME
Indlæg: 372
Godmorgen R 963
Det var sku da et super klip , jeg synes det er fantastisk hvad der kan findes på tuben når bare man ved havd man skal søge efter
Vh Claus
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Var så lidt, ja man finder mange gode ting på youtube..
Mvh. R 963
invader26
Indlæg: 98
Så er der mulighed for at erhverve sig et sæt med 4 vogne:
http://www.qxl.dk/pris/modelhobby-rc/dansk/dsb/dsb-prototypelyntog-apo/v...
ct
Indlæg: 205
Her er lidt inspiration:
http://www.youtube.com/watch?v=_p76EMSegPA
Hilsen Christian
persmed
smed
Indlæg: 20
Hej ,kig forbi 3-moduls bane til hobbymessen
Mvh. Per
persmed
mr-data
Indlæg: 805
APO-Lynet eller IC5 som det siden blev kaldt er da absolut et interessant togsæt, og kunne være fristende at have på sit anlæg. De primære problemer det var:
En række tiltag burde være implementeret fra starten af, hvis de havde var togene sikkert blevet en noget større success.
Med hensyn til modellen, så har jeg prøvet at kigge på shapeways, og her koster overdel og undervogn i alt godt 4.000 kr. Dertil kommer så bogier, det kunne passende være Minden-Deutz fra enten Heljan eller anden producent, samt koblinger, bemaling osv. Og selvfølgelig noget interiør, med mindre man, som IC3, udstyrer dem med spejlglas.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Er du sikker på at den anden bogietype var MindenDeutz? Det var ikke samme slags som man brugte til A og B vognene, men mere i retning af dem som man bruge på 3.G. S-toget..
mr-data
Indlæg: 805
Er du sikker på at den anden bogietype var MindenDeutz? Det var ikke samme slags som man brugte til A og B vognene, men mere i retning af dem som man bruge på 3.G. S-toget..
Ja, det er jeg helt sikker på, i det at der i "Jernbanehistorisk Årbog" fra omkring årtundsig-skiftet var en længere artikel om disse tog. Her står der omtalt hvordan at ét togsæt kørte med samme type bogier som UIC-vognene (A, B, P og andre typer) hvilket var Minden-Deutz 2,5 meter; eller en videre-udvikling heraf. Det andet kørte med de nævnte Vegmann, og begrundelsen for at vælge forskellige typer var at man ville afprøve forskellige teknologier.
I øvrigt jeg i den forbindelse til at tænke på, hvorfor man dog ikke valgte at bygge vogne efter den ret u-kendte UIC type Z, som vi dog kender som WRm og den nye kongevogn. Type Z var en videre-udvikling af type X, hvor man bevarede vogn-længde (26,4 meter) og visse tekniske detaljer. Samtidig lavede man visse ændringer, såsom faste ruder og air-condition (kender vi APO-lynet og IC3), sving-skyde-dør (også kendt fra IC3 og APO), samt færre kupeer på både 1. og 2. klasse for højere komfort-niveau. Denne type var altså, teknisk set, meget lig IC5 og forskellene drejede sig om kobling mellem enkelt vogne (krog/kæde ved Z, særlige automat ved IC5), vognbredde og nogle enkelte andre ting. I Tyskland er de fleste lokomotiv-trukne vogne fra efter 1975 - 1980 baseret på type Z, og findes mig bekendt med både midt- og side-gang (dvs. med kupeer), med kiosk eller restaurant, og som styrevogn. Disse vogne er tilmed lidt lettere end IC5 (50 tons pr. vogn kontra 54 tons ved IC5), så hvorfor f..... DSB ikke valgte denne type, er for mig uforståeligt.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
kka-dk
Indlæg: 73
Er du sikker på at den anden bogietype var MindenDeutz? Det var ikke samme slags som man brugte til A og B vognene, men mere i retning af dem som man bruge på 3.G. S-toget..
Ja, det er jeg helt sikker på, i det at der i "Jernbanehistorisk Årbog" fra omkring årtundsig-skiftet var en længere artikel om disse tog. Her står der omtalt hvordan at ét togsæt kørte med samme type bogier som UIC-vognene (A, B, P og andre typer) hvilket var Minden-Deutz 2,5 meter; eller en videre-udvikling heraf. Det andet kørte med de nævnte Vegmann, og begrundelsen for at vælge forskellige typer var at man ville afprøve forskellige teknologier.
Mvh. Klaus K, KM Text (der lavde APO-sættet for år tilbage).
kka-dk
Indlæg: 73
På side 57 i den artikel du selv referer til (Jernbanenhistorisk årbog '02) står det samme i øvrigt. Og som lille pudsighed havde begge Afm-vogne Schlierer-bogien.
Mvh. Klaus K.
mr-data
Indlæg: 805
Er du sikker på at den anden bogietype var MindenDeutz? Det var ikke samme slags som man brugte til A og B vognene, men mere i retning af dem som man bruge på 3.G. S-toget..
Ja, det er jeg helt sikker på, i det at der i "Jernbanehistorisk Årbog" fra omkring årtundsig-skiftet var en længere artikel om disse tog. Her står der omtalt hvordan at ét togsæt kørte med samme type bogier som UIC-vognene (A, B, P og andre typer) hvilket var Minden-Deutz 2,5 meter; eller en videre-udvikling heraf. Det andet kørte med de nævnte Vegmann, og begrundelsen for at vælge forskellige typer var at man ville afprøve forskellige teknologier.
Mvh. Klaus K, KM Text (der lavde APO-sættet for år tilbage).
Er du sikker på at den anden bogietype var MindenDeutz? Det var ikke samme slags som man brugte til A og B vognene, men mere i retning af dem som man bruge på 3.G. S-toget..
Ja, det er jeg helt sikker på, i det at der i "Jernbanehistorisk Årbog" fra omkring årtundsig-skiftet var en længere artikel om disse tog. Her står der omtalt hvordan at ét togsæt kørte med samme type bogier som UIC-vognene (A, B, P og andre typer) hvilket var Minden-Deutz 2,5 meter; eller en videre-udvikling heraf. Det andet kørte med de nævnte Vegmann, og begrundelsen for at vælge forskellige typer var at man ville afprøve forskellige teknologier.
Mvh. Klaus K, KM Text (der lavde APO-sættet for år tilbage).
Hmm, så har min hukommelse svigtet mig. Nu har jeg så desværre ikke bogen til rådighed lige nu, ej heller den omtalte artikel, men det kunne være rart at læse det stykke om hvorfor M-D blev fravalgt. Kan og vil du evt. skanne artiklen fra DSB-bladet ind så jeg og andre kan læse den, eller i det mindste give en kort redegørelse?
På side 57 i den artikel du selv referer til (Jernbanenhistorisk årbog '02) står det samme i øvrigt. Og som lille pudsighed havde begge Afm-vogne Schlierer-bogien.
Det er et stykke tid siden jeg sidst har læst artiklen, så du har sikkert ret. Men var det så Wegmann- eller Schindler-Schierer-bogierne som voldte flest problemer, og som angiveligt skulle have været en prototype? I øvrigt DSB i en nøddeskal; prototype-komponenter i et prototype-tog, se bare IC3 hvor bl.a. computerne var forud for deres tid og voldte mange problemer.
Men hvor kan man så i øvrigt skaffe enten Wegmann eller Schindler-Schieren bogier hvis man vælger at bygge en model af toget?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
kka-dk
Indlæg: 73
Hmm, så har min hukommelse svigtet mig. Nu har jeg så desværre ikke bogen til rådighed lige nu, ej heller den omtalte artikel, men det kunne være rart at læse det stykke om hvorfor M-D blev fravalgt. Kan og vil du evt. skanne artiklen fra DSB-bladet ind så jeg og andre kan læse den, eller i det mindste give en kort redegørelse?
Jeg kan godt - men jeg vil ikke. Der er noget der hedder ophavsret I korthed var formålet med prototypelyntoget jo netop at afprøve ny teknologi, og der var jo sket en del på bogie-området siden de under B-vognende anvendte M-D-bogier blev konstrueret. Da der var gode erfaringer fra MR og 3G S-tog (og vel også tidligere MA og 2G S-tog)med Wegmann-bogier, blev valgt en type fra denne producent, men med yderligere slingredæmpning da den skulle kunne køre 160km/h. Med Schlieren-bogien har du netop indflydelsen fra UIC Z-vognene. Den er angiveligt smart fordi den pga. de store fjedre ikke behøver svingbjælken eller yderligere sligringsdæmpning.
Det er et stykke tid siden jeg sidst har læst artiklen, så du har sikkert ret. Men var det så Wegmann- eller Schindler-Schierer-bogierne som voldte flest problemer, og som angiveligt skulle have været en prototype? I øvrigt DSB i en nøddeskal; prototype-komponenter i et prototype-tog, se bare IC3 hvor bl.a. computerne var forud for deres tid og voldte mange problemer.
Der var som sådan ikke de store problemer med nogle af bogierne, men de var til sidst vanskeligt at skaffe reservedele til "ekstraudstyret" på især Wegmann-bogierne (slingredæmpning, blokeringsbeskyttere mm.), da bogien jo egentlig var udvklet til nærtrafik ved lavere hastigheder.
Det er dybest set forkert at kalde det dårlige dispositioner, begge bogietyper var (er) moderne konstruktioner konstrueret i stort tal.
Men hvor kan man så i øvrigt skaffe enten Wegmann eller Schindler-Schieren bogier hvis man vælger at bygge en model af toget?
Roco laver begge typer, Schlieren-bogierne (karakteristiske ved de to store fjedre i midten) sidder under stort set alle Eurofima/UIC Z-typerne, og Wegmann-typen sidder (/sad?) under nogle nærtrafikvogne, dog i sagens natur uden de ekstra slingredæmpere. Sidstnævnte type havde dog et til formålet uheldigt ophæng, idet de var beregnet til en lavere vognkasse. Jeg skaffede dem i sin tid hjem fra Roco som reservedele til det ene af mine egne sæt - samt begge Afm-vogne
Det er i øvrigt mystisk at artiklen i Jernbanehistorisk årbog kalder dem "Schindler-bogier", godt nok hedder firmaet Schindler-Schlieren, men i al tysksproget omtale kaldes de Schlieren-bogier.
Mvh. Klaus K.
mr-data
Indlæg: 805
Hmm, så har min hukommelse svigtet mig. Nu har jeg så desværre ikke bogen til rådighed lige nu, ej heller den omtalte artikel, men det kunne være rart at læse det stykke om hvorfor M-D blev fravalgt. Kan og vil du evt. skanne artiklen fra DSB-bladet ind så jeg og andre kan læse den, eller i det mindste give en kort redegørelse?
Jeg kan godt - men jeg vil ikke. Der er noget der hedder ophavsret I korthed var formålet med prototypelyntoget jo netop at afprøve ny teknologi, og der var jo sket en del på bogie-området siden de under B-vognende anvendte M-D-bogier blev konstrueret. Da der var gode erfaringer fra MR og 3G S-tog (og vel også tidligere MA og 2G S-tog)med Wegmann-bogier, blev valgt en type fra denne producent, men med yderligere slingredæmpning da den skulle kunne køre 160km/h. Med Schlieren-bogien har du netop indflydelsen fra UIC Z-vognene. Den er angiveligt smart fordi den pga. de store fjedre ikke behøver svingbjælken eller yderligere sligringsdæmpning.
Ang. ophavsretten så er det forståelig nok, men er reglerne ikke rimeligt lempelige når formålet som her ikke er at tjene penge, men blot dele information? Jeg var ikke klar over at man hos DSB havde tidligere erfaringer med Wegmann-bogier, men hvis man som du siger havde er det meget forståeligt.
Det er et stykke tid siden jeg sidst har læst artiklen, så du har sikkert ret. Men var det så Wegmann- eller Schindler-Schierer-bogierne som voldte flest problemer, og som angiveligt skulle have været en prototype? I øvrigt DSB i en nøddeskal; prototype-komponenter i et prototype-tog, se bare IC3 hvor bl.a. computerne var forud for deres tid og voldte mange problemer.
Der var som sådan ikke de store problemer med nogle af bogierne, men de var til sidst vanskeligt at skaffe reservedele til "ekstraudstyret" på især Wegmann-bogierne (slingredæmpning, blokeringsbeskyttere mm.), da bogien jo egentlig var udvklet til nærtrafik ved lavere hastigheder.
Det er dybest set forkert at kalde det dårlige dispositioner, begge bogietyper var (er) moderne konstruktioner konstrueret i stort tal.
Jeg synes bare at der i artiklen fra Jernbanehistorisk Årbog nævnes noget om vistnok Wegmann-bogien voldte visse problemer, bl.a. med hensyn til løbe-egenskaber; hvilket er ganske forståeligt hvis den her er anvendt til et andet formål end den er konstrueret til. Men at udtrykket "dårlige dispositioner" er forkert, er et spørgsmål om definitioner. Hvis betegnelsen "prototype" blev anvendt omkring Wegmann-bogien fordi at dette var en hel eller delvis (mht. det ekstra-udstyr du nævner) ny-udvikling hvor man få eller ingen driftserfaringerer har, udtrykket "dårlig disposition" i min bog berettiget. Det var jo f.eks. især derfor at man valgte den type frekvensomformer til litra EA som man gjorde, netop fordi at der med denne var gode driftserfaringer. At det så har vist sig at den type kan betegnes som en blindgyde, i og med at der ikke længere kan skaffes reservedele, er jo så en anden side af sagen.
Men hvor kan man så i øvrigt skaffe enten Wegmann eller Schindler-Schieren bogier hvis man vælger at bygge en model af toget?
Roco laver begge typer, Schlieren-bogierne (karakteristiske ved de to store fjedre i midten) sidder under stort set alle Eurofima/UIC Z-typerne, og Wegmann-typen sidder (/sad?) under nogle nærtrafikvogne, dog i sagens natur uden de ekstra slingredæmpere. Sidstnævnte type havde dog et til formålet uheldigt ophæng, idet de var beregnet til en lavere vognkasse. Jeg skaffede dem i sin tid hjem fra Roco som reservedele til det ene af mine egne sæt - samt begge Afm-vogne
Det er i øvrigt mystisk at artiklen i Jernbanehistorisk årbog kalder dem "Schindler-bogier", godt nok hedder firmaet Schindler-Schlieren, men i al tysksproget omtale kaldes de Schlieren-bogier.
Mvh. Klaus K.
Okay, det passer jo fint, Roco er jo normalt noget af den bedste kvalitet der findes, så det er heldigt. At man i Jernbanehistorisk årbog bruger en betegnelse ved jeg ikke hvad skyldes; det kan du passende spørge de to forfattere om, de kan vel modtage en e-mail.
Men nu du nævner UIC-Z (det har jeg også selv gjort), så kommer jeg igen til at tænke på hvorfor DSB gav sig i kast med et dyrt udviklings-projekt, når en tilpasset UIC-Z kunne opfylde de stillede krav til hvad man betegnede som fremtidens tog. Ganske vidst manglede visse detaljer såsom den særlige overgang og en førerplads, men hvor store problemer kan UIC-Z have haft med træk (som angiveligt var hoved-årsagen til valget af de faste overgange) når typen blev anskaffet i store styktal. Og at udvikle en styrevogn på basis af UIC-Z kunne vel næppe være et større projekt, både os danskere og tyskerne har bygget styrevogne baseret på UIC-vogne .
Og med et valg af en sådan europæisk standard-type havde man ikke alene sparet omkostninger til udvikling og forsøg, men man havde også haft en type som passede perfekt til EuroCity-trafikken som jo netop stillede krav om vogne med bl.a. aircondition. Men alt i alt må det siges at DSB indvandt en del værdifulde erfaringer som kunne videreføres til udviklingen af IC3, som på trods af visse børnesygdomme viste sig at blive den velnok største danske success med hensyn til personvognsmateriel.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Litra ME
Indlæg: 372
tak for info
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Direkte spørgsmål til KM text..
På qxl er den lige nu budt op til ca 3000. for et 4 vognssæt med alle løsdele inkluderet, og endda usamlet, så man kan lave det ordentligt, og ikke overtage et muligvis skamferet byggesæt...
Hvis det gamle oplag var på ca 50 stk, som annoncen foreskriver, kunne jeg snildt forestille mig et nyt oplag på f.eks 200 stk. Det giver ved hurtig hovedregningen en omsætning, hvor der MÅ være mulighed for fortjeneste, også selvom der skal købes løsdele ved andre producenter..
Når der kommer oplag på vogne fra "de store" danske producenter er vi gerne på ca 500 vogne, som f.eks. CL serien...
Kan du opfordres ved forudbestilling, samt evt forudbetaling på f.eks. 30 eller 50%, hvad der nu skal til...??
Mvh Steen Mogensen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
mr-data
Indlæg: 805
Direkte spørgsmål til KM text..
På qxl er den lige nu budt op til ca 3000. for et 4 vognssæt med alle løsdele inkluderet, og endda usamlet, så man kan lave det ordentligt, og ikke overtage et muligvis skamferet byggesæt...
Hvis det gamle oplag var på ca 50 stk, som annoncen foreskriver, kunne jeg snildt forestille mig et nyt oplag på f.eks 200 stk. Det giver ved hurtig hovedregningen en omsætning, hvor der MÅ være mulighed for fortjeneste, også selvom der skal købes løsdele ved andre producenter..
Når der kommer oplag på vogne fra "de store" danske producenter er vi gerne på ca 500 vogne, som f.eks. CL serien...
Kan du opfordres ved forudbestilling, samt evt forudbetaling på f.eks. 30 eller 50%, hvad der nu skal til...??
Mvh Steen Mogensen
Selvom spørgsmålet ikke var rettet til mig, vil jeg alligevel tillade mig at kommentere det.
Afhængig af hvor stort antal der skal produceres, bliver start investeringen ret hurtigt temmelig stor, og dermed bliver stykprisen også herefter når alle udgifter skal dækkes ind. Der findes en række forskellige muligheder for produktion, se neden for:
For de fleste vil prisen formentlig spille en vis rolle, uanset hvor eftertragtet en given model end måtte være. Og udover materiale-omkostninger skal en producent også have dækket sine omkostninger til udvikling af modellen, herunder prisen for støbeforme mv. Derfor skal disse ekstra-omkostninger fordeles som et tillæg til materiale-prisen pr. produceret enhed, hvorfor at jo færre styktal en model produceres i, desto højere bliver prisen.
Men jeg vil da helt klart give dig ret i, at det ville være rart hvis enten KM-text eller en anden producent ville lave en produktion af IC5/APO-lyntoget, så de knap så fingerfærdige kan få en sådan model.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
kka-dk
Indlæg: 73
Direkte spørgsmål til KM text..
På qxl er den lige nu budt op til ca 3000. for et 4 vognssæt med alle løsdele inkluderet, og endda usamlet, så man kan lave det ordentligt, og ikke overtage et muligvis skamferet byggesæt...
Hvis det gamle oplag var på ca 50 stk, som annoncen foreskriver, kunne jeg snildt forestille mig et nyt oplag på f.eks 200 stk. Det giver ved hurtig hovedregningen en omsætning, hvor der MÅ være mulighed for fortjeneste, også selvom der skal købes løsdele ved andre producenter..
Når der kommer oplag på vogne fra "de store" danske producenter er vi gerne på ca 500 vogne, som f.eks. CL serien...
Kan du opfordres ved forudbestilling, samt evt forudbetaling på f.eks. 30 eller 50%, hvad der nu skal til...??
Hej Steen.
Af forskellige årsager er det næppe realistisk. Jeg skal angive nogle af dem:
- Det kan godt være du kan forestille dig et oplag på ~ 200 stk., men tro mig, det er overhovedet ikke realistisk at sælge så mange som byggesæt. Hvis det var, er det lige ved projektet kunne lade sig gøre med brug af kommercielle masseproduktionsmetoder.
- De i det oprindelige oplag indgående Roco-vogne koster omtrent det dobbelte i dag i forhold til da vi lavede projektet i 2004. Dvs. slutbrugerprisen ville ende med omtrent en tredjedel mere end dengang, hvor mange allerede syntes det var i overkanten til deres pengepung. En pris på ~ 6000,- for et femvognstog som byggesæt er der ikke mange der er villige til at ofre, det er typisk en markant del af det de fleste bruger på hobbyen i løbet af et år (så QXl-sættet er faktisk billigt!). Sammenlign i øvrigt hvad 3D-print-udgaven vil koste, før man er færdig. Og for de af os der har prøvet printkvaliteten fra Shapeways ved man, at der er et meget stort efterbehandlingsarbejde, ligesom lange vognkasse har en tendens til at ekse/være ustabile. Teknologiens nuværende stade er IMHO simpelthen ikke egnet til slige sager (det er ikke generelt - men specifikt for stabiliteten af lange personvogne i H0).
- Løsdelene fra HT er problematiske at skaffe i større mængder - årsagerne hertil er vist beskrevet indgående i andre tråde på Sporskiftet ...
- De dengang anvendte produktionsmetoder vil ikke give en kvalitet der ville kunne tilfredsstille i dag - slet ikke i forhold til det angivne om prisen.
Sagt på en anden måde: Find 50 mennesker, der er villige til at afgive en bindende, skriftlig bestilling på et femvognssæt som byggesæt til ca. 6K, så skal vi nok lave et nyt oplag
Jeg kan muligvis få fremstillet et nyoplag af overdelene alene - skaf mig 15 bindende, skriftlige ordrer på firevognssæt til 1600,- eller femvognssæt til 2000,-; så gør jeg det
Mvh. Klaus K.
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Jeg er med på et sæt overdele til et 5-vognssæt til 2k.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 394
Hvad med at lave en afstemning - så får man et billede af hvem der er interesseret.
Hvis dette tal så er over minimumgrænsen kan man åbne for forudbestilling (evt. med aconto beløb) og håbe på at det bliver det samme antal som i afstemningen...
Mvh
Johnni Christensen
kka-dk
Indlæg: 73
Jeg tror desværre ikke en afstemning giver noget særligt revisende billede. 15 bindende bestillinger på overdele til fire- eller femvognssæt enten pr. mail, PM eller her i tråden er det der skal til. Hvis der er kommet nok ind, vil jeg derefter tilskrive hver enkelt med besked om at indbetale et á contobeløb (500,-), og gøre opmærksom på det er unika-leverancer, fremstillet specifikt til de pågældende og derfor uden returret. Beklager fremgangsmåden, der er lidt mere rigid end jeg egentlig har lyst til at være, men jeg har dårlige erfaringer med andre metoder.
Det er overdele i samme kvalitet som de oprindelige - hverken værre eller bedre.
Og så undskylder jeg præventivt overfor Lars - tråden burde vel nu flyttes til kommercielle indlæg
Mvh. Klaus K, KM Text
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 753
Sagt på en anden måde: Find 50 mennesker, der er villige til at afgive en bindende, skriftlig bestilling på et femvognssæt som byggesæt til ca. 6K, så skal vi nok lave et nyt oplag
Jeg kan muligvis få fremstillet et nyoplag af overdelene alene - skaf mig 15 bindende, skriftlige ordrer på firevognssæt til 1600,- eller femvognssæt til 2000,-; så gør jeg det
Mvh. Klaus K.
Hej Klaus
Fint og reelt med det tilbud - og tak for informationer omkring hvad der skal tænkes på!
Hvis ovenstående tilbud skal give en ordentlig respons, hvordan kunne man så sprede ordet bedst muligt? Jeg tror desværre ikke at Sporskiftet er nok, men sikkert en start. Men det burde være noget som folk blev gjort opmærksom overalt, a la på messer, ved den lokale modeltogsforhandler etc.
Jeg tror ikke der er 50 mennesker på dette forum som er parat til at binde sig til projektet, men jeg vil gerne tage fejl
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Lars
Indlæg: 538
Jeg tror desværre ikke en afstemning giver noget særligt revisende billede. 15 bindende bestillinger på overdele til fire- eller femvognssæt enten pr. mail, PM eller her i tråden er det der skal til. Hvis der er kommet nok ind, vil jeg derefter tilskrive hver enkelt med besked om at indbetale et á contobeløb (500,-), og gøre opmærksom på det er unika-leverancer, fremstillet specifikt til de pågældende og derfor uden returret. Beklager fremgangsmåden, der er lidt mere rigid end jeg egentlig har lyst til at være, men jeg har dårlige erfaringer med andre metoder.
Det er overdele i samme kvalitet som de oprindelige - hverken værre eller bedre.
Og så undskylder jeg præventivt overfor Lars - tråden burde vel nu flyttes til kommercielle indlæg
Mvh. Klaus K, KM Text
Det gør du nemmest ved at oprette en konto i din bank og bede interesserede indbetale de 1500/2000 kr + 85 kr til porto med angivelse af bestilling, navn, adresse og bankkonto senest en angiven dato.
Kommer der mindst 15, går du i gang og giver folk besked om at projetet er igangsat og at du forventer at levere sådan og sådan.
Kommer der ikke 15, sender du pengene tilbage igen. Det bliver max 14 overførsler, så det kan du godt klare.
På den måde frasorterer du alle dem, der godt liiiige vil se det an og måske alligevel ikke, når det kommer til stykket osv osv
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk