Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.317

PB

produktionstal

Hej!

PIKO udgav en bog om sig selv i 1999 i anledning af deres 50 års jubilæum. Det er på mange måder en spændende bog at læse, for den fortæller meget om arbejdsbetingelserne i det gamle DDR.

I bogen nævnes også, at PIKO blev udråbt som hovedleverandør af modeltog til den socialistiske (kommunistiske) verden.

Indtil 1984 opgiver de følgende produktionstal

10 mill. lokomotiver

23 mill. vogne

6 mill. modelbanesæt H0 (vel mest startsæt)

1 mill. modelbanesæt N

3 mill. transformatorer

Jeg synes at det er en imponerende produktion.

Nogen der har tilsvarende tal for andre producenter?

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hej!PIKO udgav en bog om sig selv i 1999 i anledning af deres 50 års jubilæum. Det er på mange måder en spændende bog at læse, for den fortæller meget om arbejdsbetingelserne i det gamle DDR.I bogen nævnes også, at PIKO blev udråbt som hovedleverandør af modeltog til den socialistiske (kommunistiske) verden.Indtil 1984 opgiver de følgende produktionstal10 mill. lokomotiver23 mill. vogne 6 mill. modelbanesæt H0 (vel mest startsæt) 1 mill. modelbanesæt N 3 mill. transformatorerJeg synes at det er en imponerende produktion.Nogen der har tilsvarende tal for andre producenter?Gert

Det var dog helt vildt!! Jeg anser ikke dem som kæmpe producent og alligevel er der produceret som meget tog.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 2.054

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
"Gert Frikke" skrev:
Hej!PIKO udgav en bog om sig selv i 1999 i anledning af deres 50 års jubilæum. Det er på mange måder en spændende bog at læse, for den fortæller meget om arbejdsbetingelserne i det gamle DDR.I bogen nævnes også, at PIKO blev udråbt som hovedleverandør af modeltog til den socialistiske (kommunistiske) verden.Indtil 1984 opgiver de følgende produktionstal10 mill. lokomotiver23 mill. vogne 6 mill. modelbanesæt H0 (vel mest startsæt) 1 mill. modelbanesæt N 3 mill. transformatorerJeg synes at det er en imponerende produktion.Nogen der har tilsvarende tal for andre producenter?Gert
Det var dog helt vildt!! Jeg anser ikke dem som kæmpe producent og alligevel er der produceret som meget tog.Martin Wink

Märklin har gennem tiden produceret mere end 5 mill. eksemplarer af katalognummer 3000, det lille tre-koblede BR 89 lokomotiv.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.317

PB

Hej!

5 mill. er rigtig mange lokomotiver. PIKO's tal gælder fra 1949 til 1984 - altså 35 år - over hvor lang periode er Märklins produceret over?

PIKO har vi normalt ikke set som en meget stor producent, men med de tal vil jeg da henregne dem blandt de store - omend det nok var i deres øst-højhedstid.

Tænk jer alle disse lokomotiver på en lang række! Det er 11 cm langt , så de vil fylde et spor på 550 km!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 730

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hej!5 mill. er rigtig mange lokomotiver. PIKO's tal gælder fra 1949 til 1984 - altså 35 år - over hvor lang periode er Märklins produceret over?Gert

Jeg har lige "stjålet" lidt info om Märklins 3000 fra nettet:

3000, BR 89 (former: CM 800)

1953 - 2002 = 50 years

In 1953, this was the first Märklin loco with plastic body (together with CE 800 = E.63), and soon became one of the symbols of Märklin production, as it was included in most of starter sets for half a century.

Changes in details reflect the history of Märklin locos. In 1959 it had front light diffuser instead of two bulbs, in 1963 the hand lever for manual reversing was removed, in 1996 cylindrical collector replaced traditional disk collector.

By 1963 1 million locos were produced, and over 5 millions by 2000. In 2002 it was replaced by 30000 with Delta control and (probably) different motorization.

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Jeg synes jo stadig det er fascinerende at der er produceret så mange lokomotiver. Godt nok vil der givet ligge mange startsæt rundt omkring, men alligevel ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 2.054

PB  Hjemmeside

"jhcn" skrev:
By 1963 1 million locos were produced, and over 5 millions by 2000. In 2002 it was replaced by 30000 with Delta control and (probably) different motorization.

Samme motor, men kun tandhjul til een aksel (den bageste), træk på de øvrige to via gangtøj, hvor 3000 har tandhjul til alle tre aksler. Ellers er det svært at se forskel mellem den sidste 3000 (med DELTA) og 30000.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Indtil 1984 opgiver de følgende produktionstal10 mill. lokomotiver

Hvoraf de næppe har produceret en stor procentdel selv. Det var Gützold der lavede mange af lokomotiverne med PIKO navnet på.

VEB PIKO dækkede også over en række private virksomheder

Læs evt:

http://www.piko.de/d/wir_ueber_uns/presse/piko_jubilaeum/ej-jubo.pdf?nav...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.317

PB

Hej!

Tallene er bare taget fra deres jubilæumsbog uden at grave dybere i dem.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 626

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Gert Frikke" skrev:
Indtil 1984 opgiver de følgende produktionstal10 mill. lokomotiver
Hvoraf de næppe har produceret en stor procentdel selv. Det var Gützold der lavede mange af lokomotiverne med PIKO navnet på.VEB PIKO dækkede også over en række private virksomhederLæs evt:http://www.piko.de/d/wir_ueber_uns/presse/piko_jubilaeum/ej-jubo.pdf?navid=74Klaus

Private virksomheder? Havde man det i DDR?

Historien om PIKO er ret interessant.

Er Gützold i øvrigt ikke et niche-mærke, med eksklusive modeller i dag?

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, Ecos2, Primært dansk epoke III-VI og "the best of the rest" (f.eks. Big Boy UP 4006)

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 2.054

PB  Hjemmeside

"Klaus_H" skrev:
Private virksomheder? Havde man det i DDR?

Ja det havde man faktisk. Piko var f.eks. et mærke sammen med en række (små) selvstændige private familievirksomheder, som ret sent blev privatiseret. De blev så vidt jeg husker i en del tilfælde "genovertaget" af den oprindelige ejer efter murens fald.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Klaus_H" skrev:
Private virksomheder? Havde man det i DDR?
Nej, det havde man netop ikke, men man havde det _før_ DDR (d-d-var)
"Klaus_H" skrev:
Historien om PIKO er ret interessant.
Jeps, derfor linket til artiklen
"Klaus_H" skrev:
Er Gützold i øvrigt ikke et niche-mærke, med eksklusive modeller i dag?

Nej nej, langt fra.

På "min" bane er der 3 solide Gützold modeller.

Den ene er en 120'er (Taigatrommel) som er det bedste af 10 år gammel, trækker som en drøm, var allerede dengang udstyret med LED lys i lygterne (okay, gult frontlys - men det er også 10 år siden).

Den anden er en V60 (østtysk V60), en model der også var under det gamle PIKO navn ( http://moppe.dk/mitog.html#BR%20106 ), men totalt rekonstrueret. Den er super detaljeret og kører som en drøm.

Den tredje er en sjælden sag (rent historisk), men bygget i mange udgaver i model. V180 eller 118 om man vil, et tidigt størt østtysk diesellokomotiv, hvoraf 3 fik en omend meget særegen front (skråner udad mod toppen af førerstanden). Den er for nyligt blevet idriftsat sammen med en række gamle vogne. Den slæber som en hest, men vejer nok også det bedste af et halvt kilo. Igen et lokomotiv der også solgtes under navnet PIKO engeng i tidernes godmorgen, dog i en noget anderledes konstruktion.

De gør sig mest i lokomotiver der har kørt i det tidligere DDR (konstruktioner der også kørte i andre lande i østeuropa). Gå amok: http://guetzold.de/

Det er et lill emærke, med standard modeller i en meget høj kvalitet og et udpræget lilel firma med en høj after market servide.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.