Hej NG
Jeg har tidligere forsøgt at finde ud af hvad det egentlig er DMJU gør for os som interessere os for denne her hobby og for de klubbe der er medlemmer.
Jeg må dog sige at der ikke rigtig er kommet noget resultat ud af det.
Jeg har efterhånden gennemlæst deres (noget fattig på oplysninger) hjemmeside på kryds og tværs uden at finde svaret eller svarene.
I bund og grund skyldes det at den lokale klub gerne vil melde sig ind i DMJU, noget jeg kun er modstander af fordi ingen kan fortælle hvad vi "får ud af det".
Taget fra DMJU's hjemmeside står der:
§ 1 stykke 3: "Unionen har til formål at fremme samarbejdet mellem alle danske og udenlandske model- jernbaneklubber og -organisationer. Dette formål søges fremmet ved blandt andet at repræsentere danske modeljernbaneklubber i MOROP samt at forestå fælles arrangementer, herunder udstillinger og byggekonkurrencer."
Det lyder jo meget godt men det kan de forskellige klubber vel selv klare!?
MOROP var det eneste ubekendt for mig i ovenstående citat så jeg fandt følgende på DMJU's hjemmeside under "om MOROP" : "MOROP har til opgave at fremme det venskabelige samarbejde mellem sine medlemsforbund i hele Europa, samt at pleje og vedligeholde forbindelserne til de internationale jernbaneforbund, de nationale jernbaneforvaltninger og modeljernbaneindustrien. MOROPs formål udmøntes i det arbejde, der udføres af den "Technische Kommision" (TK). TK udarbejder og distribuerer grundlæggende normer for jernbanemodelbyggere i form af "Normen Europäischer Modellbahnen" (NEM)."
Igen et formål jeg ikke helt kan se hvad vi skal bruge til, dog bunder noget af det ud i NEM-normerne og det kan diskuteres og de så er gode eller dårlige, men når alt kommer til alt hvad skal vi med NEM-normerne når fabrikanterne ikke behøver overholde dem??
Jeg læster videre på DMJU's hjemmeside og falde over modulnormerne, både for HO og O. Fedt igen noget som man kun kan bruge hvis man skal køre sammen med nogle fra hele verden.
Er det bare til internt brug i lille Danmark så er det vel muligt at folk selv kunne bestemme længde, brede, højde osv osv.
Ellers eneste plus med mine øjne for DMJU er fribilletterne til deres udemærkede udstillinger, men igen vil jeg vende det til noget andet end positivt og sige det må da være åbentlyst at det vil give et underskud.
Så hvad står DMJU ellers for?? For det er sådan ca det jeg kan læse mig til på deres hjemmeside.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.109
NEM normerne er alle vi, der kører N, H0 m.m. glade for, ellers var der da risiko for, at man som i England ikke kan koble materiel fra to producenter med hinanden, hvor koblingerne godt nok lignede hinanden i skala 00, men ikke rigtig duede.
I NEM har vi en koblingsskat og en standard bøjlekobling (H0).
Det er muligt, at vi berettiget eller uberettiget kan stille spørgsmål ved den mde DMJU har forvaltet sit formål på, men det gør ikke formålet mindre aktuelt.
Og MJK Nordbanen (4 medlemmer) er naturligvis medlem og vil fortsat være det, ligesom vil deltager aktivt med stand på DMJU udstillinger.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 631
Alene NEM standarderne synes jeg viser at DMJU og tilsvarende i andre lande har sin berettigelse. Tak for det. Om den enkelte klub så vil være medlem af DMJU er op til den enkelte, men jeg tror vores hobby ville være en del mere frustrerende uden NEM standarder.
Måske der var basis for at enkelt personer, som ikke nødvendigvis er i klub, kunne være medlem af DMJU....dem er der trods alt rigtig mange af.
Hvad DMJU´s rolle ellers skal være, kan være op til diskusion, men jeg håber man vil finde et format for bæredygtige udstillinger også i fremtiden.
Målet med udstillinger må være at lokke nye folk til vores hobby...uanset alder, baggrund og køn. Udstillinger skal måske have et mere spetakulært trækplaster, så folk kommer for at se "giraffen". Hvad det skal være er et åbent spørgsmål, men jeg tror da DMJU er lydhør overfor alle konstruktive ideer, som realistisk kan føres ud i livet.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
trn85
Indlæg: 259
Jeg siger ikke at formålet ikke er aktuelt, men er det de par ting, som jeg har nævnt, der er formålet med DMJU, eller er der flere jeg har overset?? Det er det store spørgsmål jeg søger svar på.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.109
Nej, men vi kunne jo stemme med pengepungen, så producenter, der ikke overholder normerne vælges fra. Det kunne f.eks. være Heljan, når Heljan producerer såkaldt H0, 3-skinnemateriel med hjul som ikke overholder NEM-normen for 3-skinne.
Uanset om det er et krav, ville det være forfærdeligt, hvis normerne ikke eksisterede, så viller der kun være kaos.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Gert Frikke
Indlæg: 2.322
Hej
DMJU som interesseorganisation har sin berettigelse. At unionen i en hel del år har sovet noget og set det som sin væsentligste opgave at arrangere en årlig udstilling, er en anden sag. Det er det der gør, at mange ikke kan se formålet med unionen.
Efter alle de nye initiativer på udstillingen i Aarhus, synes jeg, at der er ved at være gang i en fornyelse af tankegangen. DMJU skal manifestere sig som en union, der betyder noget for det enkelte medlem.
På den anden side, så er det begrænset hvad man kan lave af aktiviteter i en union, hvor man betaler det latterlige beløb af 3 kr. pr medlem pr. år. Hvad kan man forvente at få for det?
OK en klub betaler hele 100 kr .......................
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
trn85
Indlæg: 259
Måske DMJU skulle være mere åbne om hvad de fortager sig. Så alle, medlemmer eller ej, kan se hvad de fortager sig. Personligt er der kun 3 ting på deres hjemmeside der fortæller om hvad deres formål er, og det er ikke meget synes jeg. Men ret mig hvis jeg tager fejl, alle kan få øjnene op for noget nyt.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
F.Ormstrup
Indlæg: 2.639
Nej, men da først de store Märklin, Fleischmann, Trix frivilligt begyndte at overholde dem,- dog med visse undtagelser (koblinger) - medførte det at de Europæiske producenter (- Storbritanien) overholder dem.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
trn85
Indlæg: 259
Jaa selvfølgelig, og det vil folk da sikkert osse gøre. Men synes det er lidt "mystisk" at man bruger tid, penge osv på at lave et reglsæt, NEM-normer, og så er det åbenbart op til producenterne og de vil overholde det. Man må da håbe at de kan se formålet med at alle kan køre på alles spor så.
Men nu er normerne jo lavet og hvad så? Betaler vi for at de blev lavet i tidernes morgen eller ændre man i dem eller hvad sker der? For jeg vil da nok sige at de er jo lavet, så meget mere er der vel ikke i det.
Men ja man ser da både Heljan og Hobbytrade lave ting der ikke følger NEM-normerne.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
trn85
Indlæg: 259
Prisen må gerne være højere, men kræver at de enkelte medlemmer kan se hvad der sker. Mere end en udstilling.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
trn85
Indlæg: 259
Okay så officielt behøver de ikke godtaget af producenterne, men de har frivilligt taget dem til sig?
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Gert Frikke
Indlæg: 2.322
Hej!
Thomas skriver, at prisen gerne må være højeree hvis man kan se hvad man får for pengene.
Lige netop hvad jeg mente med mit indlæg - og for 3 kr. får man ikke meget!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg ser DMJU som brancheorganisation for os forbrugere. Og hvor branchen gennem udstillingerne har rig lejlighed til at vise hvad der rør sig indenfor området.
Den udmiddelbare fordel for os som medlem af en klub der er med i DMJU, er så de gratis billetter tll udstillingerne (hvilket jeg tror er en stor fejl).
Udstillingen i Århus i 2009 var nok noget af det bedste der var stykket sammen. Hvis der kommer udstillinger af den kaliber fremover, så vil jeg som klubmedlem hellere end gerne være med til at give fuld entre, for at undgå et stort underskud.
Der hvor jeg vil hen, alene udstillingerne berettiger efter min mening fuldt ud DMJU. Og som nævnt i ovenstående indlæg, så er der også det med normerne.
Vi har ikke rigtig ellers en interesseorganisation, der kan gå ind og markere sig.
Nu laver jeg selv noget skrivearbejde for et blad i min fritid. Det kræver faktisk temmeligt meget, og uden at få så meget som en kr. for det. Det samme med DMJU. Det er faktisk en forening baseret på at nogle mennesker yder et stykke frivilligt arbejde, uden at få løn for det.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.109
Jeg synes egentlig, at du polemisk forfejler diskussionen.
Du gør store producenters vilje til at følge frivillige normer til en diskussion af om det er et godt formål, DMJU har.
Jeg ville vende den om. Hvis vi ikke havde haft DMJU og MOROP, ville vi slet ikke have haft normer.
Hvis vi ikke havde haft DMJU havde vi slet ikke haft de store udstillinger, som er skabt af DMJU med klubbernes medlemmer som arbejdskraft.
Hvis vi ikke synes, at DMJU's bestyrelse gør sit arbejde godt nok, kan vi stille op som kandidater til bestyrelsen eller på anden måde foreslå unionen ting incl. arbejdskraft til at gennemføre forslagene.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 419
Prøv at forestille jer digitalsystemer uden fælles retningslinier........
trn85
Indlæg: 259
Øhh okay så. Jeg forsøger bare at finde ud af om producenterne bruger det DMJU og MOROP laver. Ellers er det jo et fedt.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
trn85
Indlæg: 259
Øhh okay så. Jeg forsøger bare at finde ud af om producenterne bruger det DMJU og MOROP laver. Ellers er det jo et fedt.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 631
Vi ville have engelske tilstande hvis de ikke de ikke gjorde
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
trn85
Indlæg: 259
Engelske tilstande?? Det må være på den tid hvor jeg legede med Brio hehe.
Forsøger bare at finde ud af om de laver noget der er værd at være medlem af.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.109
Du bliver altså nødt til at læse de indlæg, hvor der svares på dine spm.
Jeg har faktisk tidligere i denne tråd beskrevet et af problemerne i "engelske tilstande", nemlig at forskellige fabrikaters vogne og lokomotiver ikke rigtig kobler med hinanden. det gør de i MOROP området (det kontinentale Europa) p.g.a. NEM (normerne), som kun bliver til, fordi der er nationale unioner, som går sammen internationalt.
I USA har de tilsvarende NMRA, som bl.a. beskriver en standard kobling i H0. Den er (naturligvis) anderledes end i Europa, da de kører med automatisk centralkobling i 1:1. I 1:87 betyder det, at forskellige fabrikater kan kobles sammen.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
trn85
Indlæg: 259
Rolig, læser skam osse det hele med fryd, dog er der lige mange ting at huske og holde styr på. Aldrig hørt/læst om engelske tilstande før idag
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.019
Nå,ja, og så lige en lille detalje som DCC standarden...
MVH
Lars
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.109
Hver har vel sin lille sag at kæmpe for
Og ja specielt DCC kunne være knopskudt til det helt umulige og ukompatible uden MOROP og NMRA som standardiseringsorganisationer - og det uanset, at Märklin og Lenz var firmaerne bag DCC i starten indtil Märklin valgte Motorola-vejen (også en åben standard) og overlod DCC til Lenz, som i sidste ende frigav rettighederne til DCC.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com