Picture

ervar

Indlæg: 77

PB

Problemer med signalstyrring med CS

Hejsa

Jeg har nu fået mit første signal, et Märlin 76391. Jeg har kodet adressen i dekoderen på signalet og kan skifte mellem rød og grøn fra CS. Jeg kan bare ikke få det med isoleringsafsnittet til at virke. Der er 2 røde ledninger på dekoderen som jeg har forstået skal forbindes med den ene i det isolerede skinne-afsnit og den anden umiddelbart efter det skinne-isolerede afsnit.

Der kommer bare aldrig strøm til det isolerede afsnit, og heller ikke det efter. Hverken ved grønt eller rødt lys. Crying Har I nogen forslag?

__________________

/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS

Like 0 kan lide
Top

Picture

ervar

Indlæg: 77

PB

Hej igen

Nå, jeg er blevet lidt klogere efter at have nærlæst nogle tegninger og eksperimenteret lidt. Jeg kan styrre strømmen i den isolerede blok med de 2 røde ledninger. Det virker mest 'bare' som tænd/sluk for strømmen, hvor jeg havde forventet noget i stil med et bremsemodul.

__________________

/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa

Tror ikke der findes signaler på markede der har indbygget bremse moduler, dem skal du købe ekstra, eller spare bremse modulerne væk, og lade din computer stye togene via et softwear program som ex. win digipet.

Her kan du så bremse togene langsomt foran alle signal uden bremse modul, endvidere spare du også på signalerne, da de ikke behøver dekoder, men bare et relæ eller ligne.

Win digipet, bruger som sådan ikke signalerne, de er mere til "pynt" eller sagt på en anden måde, de er der, fordi vi efter gøre virkeligheden, ikke for win digipet´s skyld

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

På Marklin's Hollandske side ligger der en PDF-fil på følgende adresse :

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Marklin%20Super%20Seinen_NL.pdf/

hvor installation af 76391-signalet er beskrevet med både styring via pult og digitalt

fra side 20 - 22

PDF-filen er på 91 sider og beskriver installtion og forbindelse af mange forskellige

Marklin-signaler.

Desværre er pdf-filen på Hollandsk, men illustrationerne burde være lidt forklarende.

Håber du kan bruge dette til noget.

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

ervar

Indlæg: 77

PB

Hej Frank

Super, det bliver interesant 'læsning'. Tak Laughing out loud

__________________

/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Ja, præcist det samme har undret mig med digital-signalerne. Det eneste der er digitalt ved dem, er at de kan styres digitalt. De "snakker" overhovedet ikke med lokomotiverne, hvilket jeg egenligt fandt forholdsvist skuffende.

Principielt burde det være muligt at lave et signal, der fortæller det indkomne tog at det skal bremse, men det kræver så vidt jeg kan se to ting, der pt. kun findes i computerstyringer som f.eks. windigipet.

1. det skal vide hvor hurtigt det indkomne tog kører/kunne bede toget bremse selv.

2. Det skal enten vide hvilket tog der kommer ind foran signalet, så det kan bremse det, eller det skal kunne "broadcaste" til alle tog, på det afgrænsede afsnit.

Win digipet har mulighed for at kende både hvor hurtigt toget kører, samt hvilket tog der kommer til signalet.

Men det kommer nok om et par år. Wink

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Men det kommer nok om et par år. Wink

Næh, det er der allerede.

Hvis du vil have et märklin digitaltog til at bremse, sender du negativ DC ud i midterlederen.

http://home6.inet.tele.dk/moppe/mmstop.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Hej,

Tak for svaret. Nu er jeg forvirret på et højere plan Wink

Nu er det ved at være lidt tid siden jeg sidst har leget med elektronik, men jeg mener en diode giver jo blot halvdelen af den "sinus" der ligger i skinnerne. Sammen med kondensatoren giver det en let bulet negativ/positiv dc. Er det korrekt?

Spørgsmål 1: Er der nogen grund til ikke bare at bruge 4 dioder og lave en ensretter?

På siden du referer til, står der at lokomotivet ser det som et "stop". Det forstår jeg ikke helt.

Spørgsmål 2:Betyder det at der ligger en stump elektronik sammen med dekoderen, der kigger på hvad forsyningsspændingen gør, eller betyder det blot, at man føder strøm til motoren som den bare ikke kan køre på?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Tak for svaret. Nu er jeg forvirret på et højere plan Wink
Jeg har sku ellers skrevet det i et let forståeligt sprog.
""Krokodil"" skrev:
Nu er det ved at være lidt tid siden jeg sidst har leget med elektronik, men jeg mener en diode giver jo blot halvdelen af den "sinus" der ligger i skinnerne. Sammen med kondensatoren giver det en let bulet negativ/positiv dc. Er det korrekt?
Den giver en "let bulet" negativ - hvis altså der er noget der bruger så meget strøm at kondensatoren ike kan holdes oppe vha sin kapacitet mellem opladningerne
""Krokodil"" skrev:
Spørgsmål 1: Er der nogen grund til ikke bare at bruge 4 dioder og lave en ensretter?
Ja, det vil være spild af dioder.
""Krokodil"" skrev:
På siden du referer til, står der at lokomotivet ser det som et "stop". Det forstår jeg ikke helt. Spørgsmål 2:Betyder det at der ligger en stump elektronik sammen med dekoderen, der kigger på hvad forsyningsspændingen gør, eller betyder det blot, at man føder strøm til motoren som den bare ikke kan køre på?

Det betyder at dekoderen har indbygget "den stump elektronik" der gør at en negativ DC opfattes som et "stop".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Tillad mig at advare imod Moppe's forslag.

Principielt virker systemet med en diode og en kondensator, det er det

samme der sidder i Märklins eget bremsemodul 72441.

Det skal bare bruges rigtigt!

Et af problemerne er, at et tog der ankommer til en blok, hvor der allerede holder et tog standset,

vil kortslutte de to blokke med sin slæbesko, og derved forbinde kondensatorens DC til CS-en's Digitale AC.

( Jeg ved godt at i en perfekt verden kommer der ikke et uventet tog kørende; men hvem er perfekt? )

Det er altså ikke kun en kortslutning af CS-en, det er at forbinde en aktiv strømkilde til CS-ens udgang.

Alt efter kondensatorens størrelse vil resultatet blive enten afbrudt kørsel af alle tog; eller meget dyrt.

( Jeg ved af egen erfaring :oops: at en Mobil-station normalt tåler en kortslutning; men ikke en ekstern strømkilde! )

Ved at bruge en Schottky diode: http://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode

kan kondensatoren undlades, og risikoen for afbrændt udstyr minimeres.

Systemet er beskrevet grundigt her, på engelsk: http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=3637

Jeg vil også anbefale at man afholder sig fra at benytte relæer på den beskrevne måde;

selvom Moppe skriver at relæet kun har fælles stel med skinnerne.

Hvis man forsøger at lade relæet blive trukket at strøm leveret fra CS-en, kan transienter fra relæet dræbe CS-en.

Da jeg ikke gider en lang og meningsløs diskution, vil jeg lige skære det ud i pap:

Systemet foreslået af Moppe virker, hvis det benyttes rigtigt.

En afbrændt CS virker ikke! Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

God læsning ... og interessant med problematikken omkring lys i vogne (flere slæbesko). Det giver jo unægteligt nogle grublerier til hvordan man skal få et langt tog med dobbelttraktion til at bremse. Her tænker jeg f.eks. på MA-MA heltog ... eller MY-17xFALS-MY. Smile Man skal i så fald have nogle særdeles lange bremsesektioner.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Interessant.

En ting er at der rent faktisk er indbygget en sensor i dekoderen der forstår at en konstant negativ betyder stop, og ikke bare rister et eller andet der forventede noget vekselstrøm Smile

Endvidere er der den problematik omkring relæet. Der kunne evt. sættes en diode og en kondensator på til at nappe spidserne af når relæet går til og fra. Men det kunne også bare ordnes med en transistor evt. + en optokobler.

Hvorom alting er, så er det ikke den værste problemstilling at komme rundt om, hvis man ellers ikke laver formange fejl på vejen dertil... Wink

En anden ting er, at mærklins bremsemodul har en "sikkerheds-zone", som mig bekendt netop skal sikre at man ikke får en kortslutning mellem den negative dc og den almindelige driftsspænding.

Men det forudsætter så vidt jeg kan regne ud at man ved hvorfra toget kommer. Men kunne jo principielt godt have et tog der kom frem til et stop signal fra den forkerte side. (hvis man nu havde f.eks. form-signaler.)

Er det ikke muligt, at bruge en dekoder (f.eks. en 4 kanals fætter med konstant forsyning) til at forsyne hobby signal(er), og så bare sende konstant negativ dc ud, når signalet er rødt, og ellers bare alm. forsyning?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Purellum" skrev:
Et af problemerne er, at et tog der ankommer til en blok, hvor der allerede holder et tog standset, vil kortslutte de to blokke med sin slæbesko, og derved forbinde kondensatorens DC til CS-en's Digitale AC.

Har man chancer for det, monteres der en modstand mellem kondansatoren og midterlederen.

Systemet som jeg har beskrevet virker hos omend mange MM brugere.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
God læsning ... og interessant med problematikken omkring lys i vogne (flere slæbesko). Det giver jo unægteligt nogle grublerier til hvordan man skal få et langt tog med dobbelttraktion til at bremse. Her tænker jeg f.eks. på MA-MA heltog ... eller MY-17xFALS-MY. Smile Man skal i så fald have nogle særdeles lange bremsesektioner.

Løsningen jeg beskriver virker netop på hele blokken og dermed på alle typer tog.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Er det ikke muligt, at bruge en dekoder (f.eks. en 4 kanals fætter med konstant forsyning) til at forsyne hobby signal(er), og så bare sende konstant negativ dc ud, når signalet er rødt, og ellers bare alm. forsyning?

Det giver fuldstændig den samme problematik.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"moppe" skrev:
Løsningen jeg beskriver virker netop på hele blokken og dermed på alle typer tog.

Det så jeg godt ... og synes det er ret smart i forhold til Märklins metode. Jeg tænkte mere på min kommende bane med begrænset plads ... der bliver jo dårligt plads til mere end 2 blokke, hvis jeg vil køre med den slags lange tog. Wink

Og hvordan mon 15 meter BigBoy på 17 meter bane vil håndtere blokke?

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"moppe" skrev:
""Krokodil"" skrev:
Er det ikke muligt, at bruge en dekoder (f.eks. en 4 kanals fætter med konstant forsyning) til at forsyne hobby signal(er), og så bare sende konstant negativ dc ud, når signalet er rødt, og ellers bare alm. forsyning?
Det giver fuldstændig den samme problematik.Klaus

Jeg tror vi snakker forbi hinanden. - Jeg mente at man bruger dekoderen til at styre tilstanden på bremsestrækningen, så relæet slet ikke skal bruges, og dermed ikke danner spikes.

Det giver dog problemet med slæbeskoen og overgangsafsnittet.

Jeg så i mærklin magzin for december, et eksempel hvor de havde 2 lyssignaler, et i hver ende af et stationsspor, og tænkte om der var en måde at løse problemet med at det signal der vender væk fra der hvor toget kommer fra også skal være grønt for at toge kan komme forbi det skinneafsnit, og hen til det signal der så er rødt.

Var det klart nok, eller skal der en tegning til?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Det så jeg godt ... og synes det er ret smart i forhold til Märklins metode. Jeg tænkte mere på min kommende bane med begrænset plads ... der bliver jo dårligt plads til mere end 2 blokke, hvis jeg vil køre med den slags lange tog. ;-)Og hvordan mon 15 meter BigBoy på 17 meter bane vil håndtere blokke?

Fuldstændigt som i virkeligheden.

Ude i spor 1:1 må et tog ikke være længere end 835 meter, for så kan det ikke være indenfor en blok.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Jeg så i mærklin magzin for december, et eksempel hvor de havde 2 lyssignaler, et i hver ende af et stationsspor, og tænkte om der var en måde at løse problemet med at det signal der vender væk fra der hvor toget kommer fra også skal være grønt for at toge kan komme forbi det skinneafsnit, og hen til det signal der så er rødt. Var det klart nok, eller skal der en tegning til?

Det var klart nok.

Vil du lave rigtig blokstyring med bremseautomatik, skal du have rigtige sporbesatmeldere og en styring der kan lave betingelser.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

barner

Indlæg: 23

PB  Hjemmeside

Kan godt ske at man i lille Danmark ikke har blokke, som er mere end 835 meter, men er ret sikker på, at en USA blok er betydeligt større, og at 1:1 BBere kørte med noget i retning af 2 km stammer

__________________

Ole Barner
H0 - Spor1 - 2xCS - C-skinner - WDP X.3a

7 gange Billede

http://www.klodskovbanen.dk - måske danmarks bedste tog chat, med plads til alle, som vil snakke om t

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"barner" skrev:
Kan godt ske at man i lille Danmark ikke har blokke, som er mere end 835 meter
Det har man, de korteste er 835 meter.
"barner" skrev:
men er ret sikker på, at en USA blok er betydeligt større, og at 1:1 BBere kørte med noget i retning af 2 km stammer

Klart, på de få strækninger de kørte på.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.