Jeg har nu siddet med et slankt C-sporskifte i hænderne en times tid og så begynder øjnene at se anderledes på sporskiftet.
Jeg er begyndt at undre mig over placering af skiftemekanismen. Plejer trækstangen ikke ligge i forlængelse af mellemstangen på tungerne, som vist på 1:1 eksemplet?
(Med trækstangen mener jeg den håndbetjente skiftemekanisme)
__________________
mvh niels peter
DK-2720
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej nipe
Du er ikke ene om at forundres over denne C-skinne specialitet.. Jeg har heller ikke kunnet gennemskue meningen med den forsatte placering af trækstangen i forhold til "håndtaget".
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er såmænd ikke en C-skinne specialitet. K-skiftene har det også:
http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/img/grossansicht/22715.jpg
På et K-skifte er det lettere at forklare, hvorfor det er sådan.
Fra omskifteren går der den sjove plasticstang der på billedet først går nedad, så på langs og så op igen lige inden trækbjælken. Den overfører kræfterene fra håndbetjeningen. Men den har også en fjedrende virkning og er med til at holde tungerne bedre på plads ind mod den skinen som tungen skal ligge tæt ind mod. Det er samme fjedervirkning der også gør at man kan skære sporskiftet op hvis man kører baglæns gennem det, uden at ændre på sporskiftets stilling. Fjedervirkningen trykker det nemlig tilbage.
Virkelighedens spor ser anderledes ud, for her trækker man med håndtaget i trækbjælen. Et sporskifte i størrelse 1:1 kan så heller ikke skæres op (okay, nogle få modeller kan) uden at skal efterses/repareres.
Altså er den placeret "forkert" for at kunne opnå fjedervirkning på den simple måde.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Ja, du har ret i at det giver plads til den fjedrende skifte-mekanisme
mvh niels peter
DK-2720
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det er måske kun en del af forklaringen, for egentligt kan mekanismen vel godt flyttes længere tilbage og stadig være fjedrene. Mon ikke placeringen også skyldes at der skal kunne være plads til et sporskifte med afgrening samme vej bagved, og så vil skiftemekanismen muligvis ikke kunne være der for dette afgrenene spor :?: Bare en tanke.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
På billedet har jeg brugt et andet sporskifte som modbue.
Billedet viser, at det vil knibe at placere skiftestangen korrekt, men at der stadig er lidt plads at give af.
mvh niels peter
DK-2720
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nu er C-sporet vel også mere "praktisk" end "tro mod forbilledet"?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Jeg er helt enig, og er godt tilfreds med C-spor.
mvh niels peter
DK-2720