Picture

SonicC98

Leder efter job ;)

Indlæg: 144

PB

Pantograf???

Hej.

Jeg har længe gået og tænkt på hvorfor man vender pantografen som man gør...??? (se billede, følg link)

Hvis der er nogle der kan komme med et bud kunne det være dejligt.

Jeg har en del el-lokomotiver på min bane, så det ville være dejligt at få begrundet hvorfor jeg vender pantografen som jeg gør. :roll:

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.railorama.dk/fotos/dk/d...

__________________

MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

Tænker du på, om det er den foreste eller bagerste i køreretningen, som er oppe?

Eller er det hvad vej "knæet" vender? På en Br 101 vender "knæene" mod hinanden, på EA vender de fra hinanden.

I øvrigt er den korrekte betegnelse på dansk strømaftager. En pantograf er et tegneredskab, som man i gamle dage brugte indenfor for eksempel landmåling.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Cargoman" skrev:
Eller er det hvad vej "knæet" vender? På en Br 101 vender "knæene" mod hinanden, på EA vender de fra hinanden.
Det samme gælder på ASEA S-toget kontra 4.G S-toget. Tror ikke det har nogen praktisk betydning :?:
"Cargoman" skrev:
I øvrigt er den korrekte betegnelse på dansk strømaftager. En pantograf er et tegneredskab, som man i gamle dage brugte indenfor for eksempel landmåling.

Netop derfor hedder det en pantograf på gamle elektriske enheder, feks. 1. og 2. generations S-togene. De har nemlig samme form som omtalte redskab.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SonicC98

Leder efter job ;)

Indlæg: 144

PB

Cargoman: Ja, jeg tænker på forest eller bagerst til køreretningen.

Dennis TR: På 4.G S-toget er der ikke så mange valgmulighedder.

Men når der er en valgmulighed, hvordan vælger man så, og hvorfor???

__________________

MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation

Like 0 kan lide
Top

Picture

DVG

HTX Ballerup

Indlæg: 72

PB  Hjemmeside

Den bagerste er standret. kunne ikke den fuldstændige grund men vil umiddelbart tro at det er for ikke at skade lokmotivets elektriske tag komponenter. (måske nogle der det præcist?). den forreste bruges når der er noget brændbart, ruder eller andet en gnist fra strømaftageren kan ødelægge. Der er så også lokmotivtyper som ES 64 F4(Tysk 189) som kan have op til 4 forskelige strømaftagere som er godkendt til forskelige lande og man kan derfor ikke vælge :!:

__________________

Mvh Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

På trækkraft herhjemme, det vil sige EA og EG, benytter man den bageste i køreretningen. Grunden er, at hvis der sker et uheld, det kan være at strømaftageren bliver revet af, kan man altid køre videre på den foreste. Man vil dog køre med den foreste oppe, hvis det efterfølgende køretøj er et lokomotiv, styrevogn (med førerummet mod loko vel at mærke) eller vogne læsset med biler. Dette for at beskytte mod gnistnedfald på ruderne. Jeg mener også at der gælder noget med kørsel med tankvogne :?:

I praksis, og det ses især hos Railion, har man dog ingen problemer med at køre med den foreste oppe, ligeså vel som man har den bageste oppe, selv om efterfølgende køretøj er en EG.

Om togsæt ved jeg ikke hvilke regler gælder, men mon ikke Dennis TR kan rette eller suplere.

Bemærk dog, at det er regler gældende herhjemme, og at man i udlandet sagtens kan have andre regler for brug af strømaftagere. I Norge vil man for eksempel søge, at få den største afstand mellem strømaftagerne ved forspandskørsel.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.