Hvor mange lag er for mange? Personligt sætter jeg grænsen ved 2, men andre er ikke så sarte...
http://www.railroad-line.com/forum/data/cigarguy/20072395125_100_1059.JPG
__________________
Jens
DC bane i dansk epoke III
Hvor mange lag er for mange? Personligt sætter jeg grænsen ved 2, men andre er ikke så sarte...
http://www.railroad-line.com/forum/data/cigarguy/20072395125_100_1059.JPG
Jens
DC bane i dansk epoke III
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
De 3 synlige lag fra linket er da bestemt ikke for meget. Det er helt klart en perfekt udnyttelse af den til raadighed staaende plads!
Selv arbejder jeg med 9 niveauer, selvom der "Kun" praesenteres eet synligt lag.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
I USA er de meget glade for "multilagsanlæg". Jeg har selv overvejet lignende type anlæg da jeg gik igang med planlægningen af mit anlæg, men bedømte det til bla. at være for tidskrævende at bygge et så stort anlæg. For mig at se, kan man lave lige så mange lag man ønsker, så længe man selv er tilfreds med det.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
cbt
Indlæg: 1.167
Det ser da OK ud. Kunne da godt selv blive fristet til at lave en lignende løsning, hvis jeg engang skal bygge et anlæg.
En ulempe ved anlægget på billedet er bare, hvis et 10.000 kr's lokomofut afsporer på øverste etage - og dumper lige ned oveni et andet 10.000 kr's lokomofut på den nederste etage... medmindre man er god til at gribe og har hurtige reflekser, naturligvis...
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Kresten
Indlæg: 1.044
Der er min tankegang vist lidt for nærig... at lægge spor ud i så mange lag for adskillige tusinde kroner - og så kun få lov til sat se på togene, når de kører forbi på det synlige lag ??? Det synes jeg er lidt ærgerligt - men måske har jeg misforstået ?
Kresten
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Nu er der vel ikke tale om "lag" her ... snarere tre strækninger på hver sin hylde. Godt nok forbundet i en helix. Jeg synes det er fedt, for det giver mulighed for at have forskellige temaer. Noget i den stil har jeg haft i drømmene til fremtidige muligheder. Måske bare med separate baner på hver sin hylde ... og så en færge til at rykke vogne fra et lag til det næste.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg synes det er en fed måde at udnytte den plads man har til rådighed. Hvis jeg på et tidspunkt skal bygge en ny fast bane så vil jeg overveje denne metode.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Jeg syntes det er en rigtig god løsning med flere " hylder " med synlige strækninger, jeg bruger selv lidt den samme metode på min loft bane for at få lange kørestrækninger imellem stationerne.
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Litra P
Indlæg: 1.852
Min konklusion (og mening) er, at der skal være godt med luft mellem de enkelte lag for ikke at det skal se for dumt ud (minimum 50cm?).
Og det kræver så en helix et eller andet sted, der med de pladsforhold vi taler om i de fleste danske hjem bliver meget massive i deres fremtoning. Et eller andet sted står der altså efter danske forhold et "bjerg" på anlægget og det passer vel dårligt ind de fleste steder.
Man kan selvfølgelig vælge, at lave et "tårn" ved siden af anlægget - adskilt af en væg - men så der går så plads til spilde - og specielt den maksimale perron/toglængde kan lide derunder.
Men hvis man kører Tyskland/Østrig/Schweiz er det så absolut en anbefalelseværdig løsning. Her er der et eksempel på en god og flot løsning:
http://stummi.foren-city.de/topic,32090,-nebenbahn-endbahnhof-mit-c-flex...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
Man kunne da også bare lade "lagene" være en stor helix hele vejen rundt i rummet med MJ-banen. Det forudsætter blot, at rummet ikke er alt for lille. 20 m rundt giver en adskillelse på 30 cm ved 1,5% stigning. En selvstændig helix - eller 2 - stjæler utroligt megen plads.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Litra P
Indlæg: 1.852
Jep! Fuldstændig rigtigt. Stignigen kan man lægge bag til, men så får du problemet med døren (eller endnu værre flere af dem). Aftagelige broer i flere etagers højde er ikke populære, men løsningen kan altså bruges til sidebanen med en endestation.
Hvis man i resten af lokalet gerne vil have kørsel fra A over B til C kommer man dog næppe udenom et par skyggebanegårde (og helixer), men derfor kan man jo som sagt godt snige en lokalbane op i højden (bagom).
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Jeg har selv en form af denne løsning med flere lag. jeg har valgt at lade stigningen løbe "bagved" anlæget og så komme frem bag ved en en viadukt, gennem et skjule ekstra spor ved stationen osv.
Mit rum er 10,5 x 3,85 meter og strækningen er på ca. 30 meter og løber på 3 af vægene og giver omkring 60 - 70 cm i mellem mine 2 hoved lag som yderligere er opdelt i 2 lag. Det er den måde jeg har fået en rimelig køre længde imellem stationerne.
Jeg syntes det er en fed ide med flere lag som åbner flere muligheder for stræknings kørsel, hvis man da ikke har en større hal eller et stort klublokale som ville være at fortrække.
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Willjax
Indlæg: 179
Har I ikke lyst til at vise nogle billeder af jeres "lagkage"-løsninger? Jeg pønser selv på noget.
Duizz
Indlæg: 225
Hejsa.
Jo da. I vores klub bygger vi også i flere lag. Mest fordi lokalet ikke er forfærdelig stort, og fordi vi gerne vil har lange kurver med en mindste radius på 90 cm. Til at flytte togene fra det ene lag til det andet bruger vi en helix, men da helixen har en omkreds på 6,3 m kan vi lade sporene "titte frem" i mindre scenarier visse steder. I kan se sporplaner på vores klubside: http://www.bechers.dk/train Kig under: "Modelbanen"
Vi bygger også noget tilsvarende hos den ene af klubbens medlemmer. Disse sporplaner kan ses på: http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228334
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja det kan jeg tilslutte mig,i skal være velkomne til at kigge!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Smag og behag...
Jeg tror at tendensen er at jo stoerre et layout er, des stoerre %-del er skjulte spor.
F.eks. vil jeg gerne kunne opstalde en del tog ude af syne, for at netop den SYNLIGE del af anlaegget kan representere et mere trovaerdigt landskab, og ikke den gang skinne-spaghetti der i virkeligheden er tale om...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Litra P
Indlæg: 1.852
Det er en af de vigtige grunde - og måske den vigtigste. Den næstvigtigste er, at en virkelighedstro drift på den synlige del (typisk en station med paradestrækning) kun KAN lade sig gøre med skyggebanegårde - og en i hver ende. Og med virkelighedstro drift mener jeg, at de togtyper, der kører der i løbet af en dag, skal der være plads til i undergrunden. Og togtyper er der ofte flere af end man umiddelbar tænker og drømmer om.
Dette er grunden til at skyggebanegårde altid skal laves så store som overhovedet muligt. Selv på en ensporet DSB-station er det en utrolig mangfoldighed, der (kan) passere i løbet af en dag.
På en dobbelsporet strækning med eksemplvis Sorø på, skal du i princippet have hele Helgoland (eller i hvert fald alle lyntogene
), dertil kommer så de sorte lyntog, de internationale eksprestog, normale eksprestog, iltogene og dem der stopper ved alle stationer. Dertil lægges de gennemgående godstog og dem der stopper, posttogene, banetjenestens tog og eventuelle særtog....
Hmmm - faktisk kunne man måske udnytte materiellet bedre ved at skabe en forbindelse mellem de to skyggebanegårde eller bare slå dem sammen - gruble - gruble...
Men selvfølgelig kan man overdrive alting. Der nok ikke så meget ved at have 99% af anlægget under jorden, bare for at se dem et kort øjeblik en gang imellem fra en imaginær robåd på Sorø Sø
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Lars, jeg har igennem laengere tid fulgt dine udmaerkede design-forslag her paa forum. Kender du mit anlaeg? -Ellers kan du se sporplanen her;
http://hoexbroe.tripod.com/train/id17.html
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Litra P
Indlæg: 1.852
Jo da
, faktisk har jeg kendt det i flere år ,og det er en rigtig god plan du har fået strikket sammen der. Her kommer så princippet med skyggebanegårdene til fuld udfoldelse.
Og dine andre tips på siden om planlægning af anlæg med K-skinner er der mange, der kan få glæde af...
http://hoexbroe.tripod.com/train/id36.html
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
a62213
Indlæg: 382
Hejsa,
Er der nogle der har flere eksempler på, hvor folk har anlæg i 2 niveauer?
Lader til, vi måske har fundet det hus vi gerne vil have, og der er en fantastisk kælder, hvor jeg nok kan få et rum på 4*6/7m. Her vil jeg gerne lave et anlæg rundt langs væggene, men gerne i 2 nievauer.
Lidt ligesom:
http://stummi.foren-city.de/topic,42457,25,-rheinmodellbahn-st-goar-im-m...
ca. midt på siden...
/Henrik
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Der er masser af eksempler men så skal du "over dammen" til USA hvor det er ganske almindeligt at bygge i op til 3 etager.
Personligt synes jeg det fungerer fortræffeligt og ser ikke spor forkert ud.
Prøv at gå ind på http://model-railroad-hobbyist.com og download nogen af deres (gratis) magasiner, der er flere eksempler.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -