Hej alle
Det hører nok ikke til her, men jeg lægger den alligevel her for at få mest mulig opmærksomhed på den.
Sagen er den at jeg skriver opgave på teknisk skole i samfundsfag. Emnet var valgfrit og jeg valgte måske logisk nok at skrive om modelbane og den sammenhæng den har til samfunder som sådan.
Opgaven er skitset sådan op:
Afsnit 1. Engagement
lærer unge mennesker at engagere sig i et projekt/opgave
modvirker unge til at søge ”dårligt selskab” med kriminalitet til følge
man er nødt til at sætte sig ind i en række samfundsforhold (historisk, økonomisk, trafikpolitisk) når man beskæftiger sig seriøst med modeljernbane
Afsnit 2. Personlig udvikling
det er udviklende at beskæftige sig med en teknologisk kompleks interesse
man lærer at sætte sig mål, planlægge og gennemføre forløbet frem til målet
man finder anvendelse for en række af de skolefag, man har lært i skolen og måske ikke bruger i hverdagen (matematik, fysik, sprog, kunstneriske færdigheder, håndværk)
viden søgning (bøger, internettet, museer i ind og udland)
Afsnit 3. Sociale relationer i familien og eksternt
modeltog kan være for hele familien på tværs af generationer
man søger ligesindede for erfaringsudveksling
ved deltagelse i klubliv læres demokrati og organisationsopbygning
Afsnit 4. Erhvervsmæssigt
nogle af de færdigheder, som man bruger i sin hobby, kan være inspiration for erhvervsvalg
dansk produktion af modeltogsmateriel og tilbehør
danske forhandlere
Afsnit 5. Samfundsmæssigt overordnet
mindre kriminalitet
øget interesse for uddannelse
sparede ressourcer på sociale foranstaltninger
ressourceforbrug
Det jeg nu håber på, er en masse tilbagemeldinger om egne erfaringer inden for de 5 afsnit, og om man har hørt noget om andre som har oplevet noget inden for afsnitne. Samtidig beder jeg om tilladelse til at citere ordret, hvis der dukker noget op som kan bruges direkte til opgaven.
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Det ser umiddelbart fornuftigt ud som disposition, men der mangler en mere konkret problemstilling - En overordnet én , om man vil.
Jeg vil meget gerne give løbende feedback, men husk, at det er dig, der skal lave opgaven!
Jeg er Dansk-,
historie-, og samfundsfagslærer, så mon ikke jeg kan bidrage med noget...?
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Du nævner både i dette og i de øvrige afsnit mest de unge.
Ser man på aldersfordelingen for modeljernbanefolkene, er virkeligheden nok at det er meget få unge, der interesserer sig for modeljernbane.
Det er i langt højere grad demidaldrende og ældre, der har denne hobby.
Hvorfor er det sådan?
Dette er et andet område du kan beskeftige dig med i forbindelse med modeljernbane.
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.187
Da' Jesper.
Jeg synes, du har lavet et fint oplæg - og jeg er på ingen måde uenig med dig.
MEN: Jeg synes til gengæld, du har glemt noget: Modeltog har det med at gribe om sig. Det udvikler sig hurtigt til en interesse for meget andet end tog, og kan derfor også involvere mange flere mennesker end de rene "tognørder".
Mit tema hedder således "Vestlige Limfjord 1962", og der er mange ting at lære. Eksempelvis skal jeg naturligvis have et gasværk på havnen, så megen tid er gået med at læse om gasværker, deres konstruktion og placering i lokalsamfundet. Min søn på ni? Han har aldrig hørt om et gasværk før (dvs. før han blev 3-4 år gammel, han er med på farmands interesser), gasværker findes jo ikke i den moderne verden.
Men havnen skal have et kæmpe kullager. Og hvem brugte alt det kul? DSB? Nix - det blev brugt i gasproduktionen, DSB var kun en lille kunde i den sammenhæng. Og når DSB kørte med stenkul, var det væk fra havnen, ikke hen til. Alligevel var kuloplag, gasværk og jernbane tæt forbundne - tænk bare på Viborg by, der holdt liv i Mariagerbanen i mange år for skatteydernes regning, for at kunne konkurere med Aalborg på kul og gas.
Der er megen spændende historie at lære, når man gerne vil bygge en korrekt modelbane - og det aspekt synes jeg, du har glemt i dit oplæg.
En anden historie: Poul Wind Skadhauge har lavet en fantastisk serie i det gode, gamle tidsskrift "Signalposten", hvor han fortæller om stationsbyens bygninger - ikke mindst begrebet "Bedre byggeskik". Her er tegninger, historier og vejledninger, og man bliver levende interesseret i arkitektur.
Det medførte et besøg på det lokale bibliotek for at låne en årgang af "Arkitekten", der havde specialtema omkring netop stationsbyen. Desværre var de relevante sider skåret ud af de indbundne blade (!), så jeg måtte have fat i en bibliotekar. Det var en unge pige, hun var ret ligeglad med modeltog - men da vi begyndte at snakke arkitektur, var hun fyr og flamme: Hun havde meget lyst til at være med til at bygge modeller af de mange spændende huse.
Modeltogsinteressen har så mange andre sidegevinster - dem bør du nok også tage med.
MVH
Lars
Søndenfjords
Indlæg: 284
Lars rammer en meget central del af interessen og fornøjelsen med sit indlæg, og her kan du læse, hvordan en anden tognørd også har udstrakt sin interesse til at omfatte det samfund, jernbanen er en del af:
http://www.sporskiftet.dk/node/4467org
Søndenfjords