Hej med jer
Jer er igen startet på at ombygge en af de 2 litra N fra ROCO..
Det er med FREJA`s ombygningssæt..
Har fået indbygning af decoder i tenderen og er kommet til selve maskinen som har været adskildt i så mange dele som muligt. Og der er rigtig mange..
Maskinen har ligget stille et godt stykke tid og så her i jule tog jeg tilløb og skildte den ad.. Jeg syntes det var et stort skridt at adskilde den helt..
Alt blev malet blank sort og herefter en næsten helt matlak..
Nu er jeg begyndt at samle igen og det går i et adstadigt tempo for jeg har det skidt med at gøre tingene halvt, så hellere ingenting..
Jeg skal nok lægge et par billeder på senere her i dag..
Det er meninggen når den er færdig skal den patineres..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Lyder spændende. Resultatet bliver rigtig flot med hans sæt. Jeg ved ikke, om du allerede kender siden, men ellers kunne denne give god vejledning: http://damplokomotiver.touchcab.com/model/n/n209.html
Med venlig hilsen
Skott
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Skott
Jo jeg kender den og bruger den..
Tak alligevel..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med jer
Her er så det første brugbare billede af selve undervognen med monteret banerømmere..
Jeg skal nok komme med flere billede efterhånden som det skrider fremad..
Alt har været skildt ad og malet og så til sidst laket mat..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Bliv endelig ved med at videresende dine erfaringer.
Jeg har selv en ROCO 50'er, som på et tidspunkt skal konverteres til en N-maskine. Og jeg er specielt interesseret i alle de "fælder", du måtte løbe ind i.
Bjarne
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Togthom
Det tænkte jeg nok, du gjorde. Er også en utrolig god og udførlig beskrivelse, Jens har lavet der
Dit foreløbige resultat ser også lovende ud.
Med venlig hilsen
Skott
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej Skott
Lige i øjet
Meget udførlig anvisning med hensyn til at fordanske og digitalisere
Har lige malet kedlen blank sort, har monteret trykventilet og slampotte..
Tror selv det bliver rigtig flot..
Regner med at få den lakeret mat i morgen..
Fruen mener jeg ikke skal være i værkstedet mere idag..
Når jeg skal patinere hvor skal der være kalkaflejringer?
Selvfølgelig ved pop-ventiler men ellers hvor??
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Bjarne
Jeg syntes ikke der sådan er nogle egentlig "fæller", det er bare at gå på med krum hals.. Bruge sin logiske sans og så bruger jeg meget Steffen Dresler om de store efterkrigsmaskiner..
Kanon bog med gode billeder og ikke mindst tegninger i HO størrelse, de er guld værd. Der er tegninger af de forskellige versioner den var lavet i..
Skal du have en rigtig flot model vil jeg anbefale, at du har mulighed for at sprøjtemale, for ellers tror jeg ikke på, at resultatet bliver helt i top..
det skal siges, at jeg har sprøjtet en del modeller i tidens løb
http://rcmdk.forumotion.net/alt-om-modelbade-f1/riva-super-aqurame-del-7...
http://rcmdk.forumotion.net/alt-om-modelbade-f1/riva-super-aquarama-t51.htm
Jeg har efterhånden bygget en del modelbåde i tiden løb..
Har du mod på så er det bare at springe ud i det.. Det kan næsten ikke gå galt..
med venlig toghilsen :roll: :roll: :roll:
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Jeg glæder mig allerede til at gå i gang!
Bjarne
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.341
Vedr. kalkaflejringer, så husk også at give slampotten og omgivelser et pæn omgang. Sommetider så de ud som det indvendige af en godt brugt tevands keddel.
Vel sagtens en kombi af egen utæthed og sprøjt fra sikkerhedsventilerne.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med jer
Så er der et par nye billeder..
Som jeg skrev igår så blev kedlen malet blanksor og her igag bleb den lakeret mat, men forst skulle den jo have litrering foran på røgkammerdøren..
Jeg skal nok lægge flere billeder ind efterhånden som det skrider fremad..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Flot arbejde,oprindelig var der faktisk 12 N.maskiner 201-210 + 2 til Reservedele
Nummer2009 og 2019 den 206'er du har, lavede Roco for nogle år siden ,jeg var heldig og erhverve mig en 206'er Bogen Tyske Krigslokomotiver på danske spor af Steffen Dresler er et godt redskab!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med Jimmy
Nå du har også denne gode bog af hr. Dresler..
Rigtig godt opslagsværk..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Lavede lige prøveopstilling med keddel på undervogn..
Ser da fornuftigt ud..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med jer
Så kom jeg et par skridt videre..
Havebænk m. fodplade med luftpumpe og smøreaperat..
Skorsten...
Kunne ikke dy mig for at smukkesere keddelamature indvendig..
Så nu hjælper det så småt..
med venlig vinterlig toghilsen...
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Karlo Roed
Indlæg: 129
Husk lige, at du kan ikke bruge Roco normal førehus. Du skal lave et førehus med tøndetag.
Karlo
Roed
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Karlo
Ifølge Steffen Dreslers bog så er førehuset identisk med ROCOs dog med anden ventilationsåbning i taget.....
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Karlo Roed
Indlæg: 129
Husk lige, at du skal have tønde tag på førehuset.
Karlo.
Roed
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej Karlo..
Tøndetag og det er??
Mvh
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Karlo Roed
Indlæg: 129
Ifølge Lokomotivet nr 21 var der kun en med tagrytter, og den havde kun 3 domer,
Nemlig nr 202.
Karlo.
Roed
Karlo Roed
Indlæg: 129
Tøndetag er tag uden tagrytter.
Karlo.
Roed
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja jeg vil da også sige kik i Steffen Dreslers bog ,der står rigtig meget godt,om hvordan de forskellige N.Maskiner så ud, både ved modtagelsen, og ved senere forandringer
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Karlo Roed
Indlæg: 129
Ok, artiklen i Lokomotivet nr.21 er skrevet af Steffen Dresler. Det er derfra jeg har mine oplysninger fra, og vis de oplysninger ikke passer, så har jeg lavet 3 forkerte N maskiner og er i gang med den fjerde.
Karlo
Roed
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Jo Jo Jo det jeg mente var, at hvis man var usikker kunne man kikke i denne bog!
Og selvfølgelig har du ret i at det kun var N 202 der der havde tagrytter,jeg har selv en del af de N.Maskiner fra Roco som skal laves om lige nu 2 stk N201'er 4 stk 202'er 1 stk N 206'er den er som den skal være ,og en Fleischmann N208'er og skal man have det komplet skal jeg have 4 N 201'ere til da der var 12 stk de 2 sidste 2009 og 2019 var til reservedele!
MVH
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Karlo Roed
Indlæg: 129
Den nemmeste ombygning får man ved , at anskaffe sig en roco nr 6226i, den har et tilnermeligt rigtigt tøndetag, men vigtisk, den en har kun 3 domer.jeg havde ellers skildt en N maskine for at fjerne en dome, Så nu er mit næste projegt at fjerne et vindue par.
Karlo
Udover tagrytter og vinduer er førehusene ens.
Roed
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja der var jo nogle med 3 Domer og 3-4 stykker med 4 Domer nogen havde kun et vindue i hver side mens andre havde 2 på hver side,det samme med havebænken
og røgskærm!
En Tog Hilsen herfra
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Her http://damplokomotiver.touchcab.com/model/n/forskelle.html kan man tydeligt se forskellene,
Bjarne
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja bortset fra at N203 havde fået påmonteret fødevands Dom omkring efter krigen, hvor billedet i Dreslers bog er taget i Århus 04.06.60 så der var faktisk 4 med 4 Domer. Men igen det er jo efter hvilken model og årstal man laver dem ,som er det afgørende for hvordan de skal se ud!
En Toghilsen herfra
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Nu fokuserede jeg mest på tagene, men hvis antallet af domer pludselig ændrer sig på 203, mon det så ikke snarere skyldes et kedelskifte, end en eftermontering?
Bjarne
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Teksten til billedet af N 203 på drejeskiven siger: N 203 bliver vendt i Aarhus 4. juni 1960. Her ses tydeligt,at kedlen efter krigen har fået monteret fødevandsdom. Foto Erik Hellesen
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tak for oplysningen! Jeg er desværre ikke selv i besiddelse af bogen.
Bjarne
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det er et nyttigt redskab ,som jeg syntes du kunne overveje ,den er tit til salg på QXL og der er også Model togs-forretninger der har den:
http://www.spor23.dk/
Med Venlig Hilsen
Jimmy Glundal
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Biblioteket er en god ven og her kan du låne bogen gratis!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Ja, ja, jeg skal nok lægge mig i selen!
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis du skal bruge den er den konstant (mere eller mindre) til salg på QXL fra Dansk Hobby.
Den starter med en pris på en 50'er. Er der andre der har budt, venter du til den er solgt og næste bog kommer til salg.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Klaus!
Jeg begynder flux at lede, takker!
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du har p.t ikke fundet den endnu kan jeg se.....
http://www.qxl.dk/pris/modelhobby-rcfjernstyret-leg/vrige/dsb-litra-n-t-...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Nej, der gik ged i tilmeldingsproceduren. Man skal jo gætte på, hvilke navne, der er ledige, og da jeg gættede forkert tredje gang, blev jeg verfet af.
Jeg prøver nu at få mig tilmeldt ad anden vej!
Bjarne
TouchCab
Indlæg: 139
Hej
Der er en fejl i teksten i bogen.
Det nævnte billede viser N205, og der var kun tre maskiner med 4 domer, nemlig 205, 206 og 209
Mvh
Jens
Denne konto er ikke længere aktiv
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej jens! jeg er lige ved at tro du har ret,problemet er den vinkel billedet er taget i det forreste er meget utydeligt og denne sirrelige skrift på siden ligner både et 3 tal men også et 5 tal, det er den midterste streg der er svær og se om den går lodret eller går skrå i 5 eller 3 tallet ved førehuset ,måske er der nogen herinde der kan løse op for mysteriet!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Mon ikke det er 205? Det lyder lidt usandsynligt, at DSB skulle give sig til at montere en ekstra dom på kun en af de tre-domede.
Bjarne
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja og han siger jo lidt henkastet, efter krigen så det er nok 205 og ikke 203
Han har måske bare kikket løseligt på billedet i dårlig belysning
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Ja, jernbanearkæologi er en svær ting, og DSB har jo ikke gjort det nemmere for os ved gennem tiderne i et væk at ombygge, omlitrere og på andre måder gøre fortiden indviklet. Så det er ikke underligt, at der opstår misforståelser hist og her.
Bjarne
TouchCab
Indlæg: 139
Der er ingen tvivl - det er N205.
I min bog er det tydeligt, at der står 205 på siden, og det kan endda også læses på røgkammerdøren. Desuden kan N205 kendes på sin lidt specielle rørføring af føderørene der hvor de bøjer op mod domen. Prøv selv at sammenligne med andre billeder af N205 fra fyrbødersiden.
Mvh
Jens
Denne konto er ikke længere aktiv
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag alle
Det er helt sikkert N 205 der er på billedet, bemærkningen om fødevandsdomen gælder jo ikke for maskinen som N maskine - den blev jo ikke til en N før 1951 - 52. De vedhæftede foto viser tydeligt forskellene på de to maskiner.
VeNlig HilseN
FlemmiNg
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Her er lige 3 billeder fra N-maskiners sidste tid - de venter på ophugning i Bjerringbro. Det er min lillebror Erik der har taget dem. De er scannet fra B/W papirfotos. Billedet af "hele N208" kan godt være af en anden maskine.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med jer
Kanon billeder I der har leveret..
Lige nu er jeg ved at lave tenderen med det mindre kulrum..
Der kommer snart flere billeder..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
cbt
Indlæg: 1.151
Fine billeder, Gert (og Erik).
På billedet af N210 + ukendt maskine står der 208 på røgkammerdøren på den ukendte maskine, skrevet med kridt eller maling.
Det er dermed den samme maskine som på det øverste billede.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Flotte og sørgelige billeder. Jeg har desværre også set en del dampere under ophug, men har ikke nænnet at tage ret mange billeder, da jeg bliver så ked af det.
Begge de sidste billeder viser også N 208. Man kan læse nummeret tydeligt.
mvh. Dampfmeisteren
cbt
Indlæg: 1.151
Jeg har det lidt på samme måde.
Meeeeen når man så tænker på damplokomotivernes håbløse energieffektivitet og store miljøbelastning, så hellere nogle summende og strømlinede el-tog. El-tog er jo altså også rigtige tog
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Fint nok - det er i hvert fald billeder der aldrig før har været fremme i et større forum.
Jeg har en del andre billeder so sort/hvide fotos. Bl.a. med D825, klima sneplov, tenderplov af første udgave, kørekran, Mo og lidt forskelligt andet. Ikke alt er i lige god stand, ligesom jeg mangler data om deres oprindelsested og tid.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde