Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Ombygning af Märklin 34989

Jeg har været i gang med en lille ombygning af Märklins 34989 (DSB T298) så den nu ikke længere er Delta, men har 5-polet anker, nyt skjold, ny magnet og en ESU 52610 LokPilot V3.0 dekoder.

Det virker alt sammen også fint - i kurver! På en lige strækning reduceres farten, og lokomotivet hakker lidt i kørslen.

Umiddelbart tror jeg at stel-forbindelse ikke er god nok, meeeeen jeg er stadig ret grøn i det digitale univers!

Men jeg har altså fået den tanke at hjulene får bedre stel-forbindelse, når de er en anelse i spænd gennem en kurve....

Jeg har loddet så den sorte ledning fra dekoderen har forbindelse med den lille "tap" ved motorskjoldet.

Og for en god ordens skyld - lokomotivet er bare testen på en lille oval C-skinnekreds, og skinnerne er blevet renset, så det er ikke der fejlen gemmer sig.

Nogen gode ideer?

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

"jhcn" skrev:
Jeg har været i gang med en lille ombygning af Märklins 34989 (DSB T298) så den nu ikke længere er Delta, men har 5-polet anker, nyt skjold, ny magnet og en ESU 52610 LokPilot V3.0 dekoder.Det virker alt sammen også fint - i kurver! På en lige strækning reduceres farten, og lokomotivet hakker lidt i kørslen.Umiddelbart tror jeg at stel-forbindelse ikke er god nok, meeeeen jeg er stadig ret grøn i det digitale univers!Men jeg har altså fået den tanke at hjulene får bedre stel-forbindelse, når de er en anelse i spænd gennem en kurve....
Jeg tror, at lokomotivet hjul er beskidte eller gennemføringerne i lokomotivet, hvor akslerne går igennem er fulde af olie.
"jhcn" skrev:
Jeg har loddet så den sorte ledning fra dekoderen har forbindelse med den lille "tap" ved motorskjoldet.

Ja, det giver mening. Loddefligen har forbindelse til stel (lokomotivets chassis og dermed alle hjul), det giver højeste grad af forbindelse til stel (strømoptag via spor).

Hvordan er det med slæbeskoen, sidder den helt lige, trykker den som den skal, eller er den en småle skæv/i ubalance?

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Citat:
Jeg tror, at lokomotivet hjul er beskidte eller gennemføringerne i lokomotivet, hvor akslerne går igennem er fulde af olie.
Hjulene ser fine ud - lokomotivet er stort set ubrugt, præcis som den brune MY du hjalp mig med ved udstillingen i Århus. Hvordan kan jeg rense eventuelt olie ud?
Citat:
Hvordan er det med slæbeskoen, sidder den helt lige, trykker den som den skal, eller er den en småle skæv/i ubalance?

Den har det umiddelbart også fint, men jeg prøver lige om den kan blive bedre.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

Jeg har haft lignende symtom på mine loks og jeg kom frem til at de enkelte drivhjul kunne sidde løse. Ikke så at de faldt af men de kunne komme ud af synkroniseringen med gangtøjet fx ved at maskinen stopper på et strømløst punkt og man skubber på med hånden. Derved drejer de "løse" hjul og ikke akslerne .

Du kan prøve at køre uden gangtøj for at teste og er det synket som er grunden til problemet så gælder det om at rette hjulene tilbage til sine oprindelige positioner og låse dem fast med fx en dråbe gevindlim (fås i jernhandelen).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
låse dem fast med fx en dråbe gevindlim

Jeg har aldrig hørt om gevindlim før - men nu har jeg og har googlet det. Kim fra Tikøb viste mig en lidt nemmere metode, hvor man rullede akslen mellem f.eks. en bordplade og en lille fil. Det gav nogle bittesmå grater på akslen, som fik hjulet til at sidde fast (og som måske er lettere at adskille end gevindlim ? )

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.