Jeg har set følgende forklaring til en D-maskine på internetauktion;
Med en Lok-Pilot decoder holder en maskine den samme hastighed hele tiden, også op ad stigninger. Hvis det derimod er med en lyddecoder vil dette ikke være tilfældet. Så derfor skulle der være en fordel ved ikke at have lyd på, hvis man har stigninger. Der skulle simpelthen være mere trækkraft i maskinen fordi Lok-Piloten er hastighedsbestemt.
Hvor meget er der rigtigt i det?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.217
Da' Claus.
Intet - det er noget ævl. Begge dekodere kan begge ting: Det eneste rigtige, der måske er om sagen, kunne være, at der er forskel på default-værdierne i de to dekodertyper, selvom det ville være mærkeligt...
Humlen ligger i belastningsafhængighed: Næsten alle moderne dekodere kan køre med konstant hastighed uanset belastning, og det betyder også konstant hastighed op og ned ad bakke. Omvendt kan man programmere dem til at efterligne belastningsfølsomheden, som jo også findes i 1:1 - men skal det gøres rigtig godt, skal man programmere følsomheden efter det enkelte lokomotiv - en HSer er f.eks. en del mere følsom end en N-maskine.
Det er derfor parametre i dekoderne, der skal sættes op med en vis ekspertise.
MVH
Lars
MVH
Lars
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Intet.
Den med lyd vil også give mere "gas" og endda ændre lyden derefter, så den får en hårdere motorgang.
På begge typer dekodere er det dog muligt at slå lastafhængighed fra, så kørslen bliver mere realistisk (du skal give gas for at komme op over bakken).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for svarene
Tænkte nok der var noget i det. Han vil nok bare af med D-maskinen til en bedre pris.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.