Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Lok-Pilot decoder

Jeg har set følgende forklaring til en D-maskine på internetauktion;

Med en Lok-Pilot decoder holder en maskine den samme hastighed hele tiden, også op ad stigninger. Hvis det derimod er med en lyddecoder vil dette ikke være tilfældet. Så derfor skulle der være en fordel ved ikke at have lyd på, hvis man har stigninger. Der skulle simpelthen være mere trækkraft i maskinen fordi Lok-Piloten er hastighedsbestemt.

Hvor meget er der rigtigt i det?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

"Skovsøekspressen" skrev:
Med en Lok-Pilot decoder holder en maskine den samme hastighed hele tiden (i dette tilfælde en D-maskine), også op ad stigninger. Hvis det derimod er med en lyddecoder vil dette ikke være tilfældet. Så derfor skulle der være en fordel ved ikke at have lyd på, hvis man har stigninger. Der skulle simpelthen være mere trækkraft i maskinen fordi den er hastighedsbestemt.Hvor meget er der rigtigt i det?

Intet - det er noget ævl. Begge dekodere kan begge ting: Det eneste rigtige, der måske er om sagen, kunne være, at der er forskel på default-værdierne i de to dekodertyper, selvom det ville være mærkeligt...

Humlen ligger i belastningsafhængighed: Næsten alle moderne dekodere kan køre med konstant hastighed uanset belastning, og det betyder også konstant hastighed op og ned ad bakke. Omvendt kan man programmere dem til at efterligne belastningsfølsomheden, som jo også findes i 1:1 - men skal det gøres rigtig godt, skal man programmere følsomheden efter det enkelte lokomotiv - en HSer er f.eks. en del mere følsom end en N-maskine. Laughing out loud

Det er derfor parametre i dekoderne, der skal sættes op med en vis ekspertise.

MVH

Lars

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Jeg har hørt følgende;Med en Lok-Pilot decoder holder en maskine den samme hastighed hele tiden (i dette tilfælde en D-maskine), også op ad stigninger. Hvis det derimod er med en lyddecoder vil dette ikke være tilfældet. Så derfor skulle der være en fordel ved ikke at have lyd på, hvis man har stigninger. Der skulle simpelthen være mere trækkraft i maskinen fordi Lok-Piloten er hastighedsbestemt.Hvor meget er der rigtigt i det?

Intet.

Den med lyd vil også give mere "gas" og endda ændre lyden derefter, så den får en hårdere motorgang.

På begge typer dekodere er det dog muligt at slå lastafhængighed fra, så kørslen bliver mere realistisk (du skal give gas for at komme op over bakken).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Tak for svarene Laughing out loud

Tænkte nok der var noget i det. Han vil nok bare af med D-maskinen til en bedre pris.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.