Som nogle var inden på under falster banen, var den bygget forkert op, men jeg overhørte disse ting, og må nu bide i det sure æbel, og erkende i havde ret.
Så sommer vil gå med at fjerne den gammel bane, og stille og roligt bygge ramme til en ny, jeg har lavet et forslag på en ny bane, hvor jeg MEGET gerne høre jeres meninger, samt evt. forbedringer, så har jeg da sommeren over til forbedringer..
Selve hovedstationen, mangler lidt endnu, og skal have finpusset det sidste, nå ideerne medler sig...
Og ja Per, jeg må ud i benyttelsen af ALM. sporskift, på visse steder :oops:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Også lige et par 3D billeder af samme banen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Meget interessant, Peter!!!
Synd at du er noedt til at rive din bane op, men af og til maa den slags jo til!
Her nogle kommentare:
1) Lag 3 er meget interessant, men jeg synes at der mangler en forbindelse fra sporet mellem station og drejeskive TIL vendesloejfen for gods-banen. (ja, JEG opfatter det som en gods-bane, i modsaetning til den anden del af banen som passerer stationen)
Jeg tror at du i det lange loeb vil blive glad for en saadan forbindelse.
2) Passagerstationen mangler 4 "lokwartegleise"; Smaa blinde spor for enden af vigesporene, hvor et loko kan vente og/eller traekkes ud (for lok-omloeb) uden at forstyrre gennemgangssporene.
Desvaerre er dette MEGET svaert at realisere med de pladsfraasende slanke sporskifter, og manglen af slankt krydssporskifte. Jeg vil nu alligevel raade dig til at proeve om du ikke kan lave saa mange som muligt af dem. (Forbindelsen til drejeskiven kan jo udgoere eet af dem)
3) I forbindelse med pkt. 2, kunne det maaske ogsaa vaere en ide at lave et laengere udtraeksspor i venstre side af stationen.
4) Paradestraekningen langs forkanten af anlaegget kan goeres endnu slankere, ved at bruge 2 24912 istedet for en R4 el. R5. Den lille fejl i parallel-afstanden vil vaere uden betydning. Vinklen paa diagonalen bliver derved 6º mindre.
5) Skyggestationer; De ser umiddelbart godt ud, MEN; Hvis du koere med saa lange tog, skal du vaere sikker paa at stoppe og starte med bloed acceleration. Jeg tror ikke at det er noget problem for din moderne digitale styring
Har du overvejet at lave sporene ENDNU laengere, og parkere 2 tog paa hvert spor? En loesning som fungerer fantastisk godt for mig!!!
6) Mangler f.eks. industri-tilslutning eller anden aktivitet i anlaeggets venstre side. (Dine prioriteter kan jo vaere anderseledes end mine)
7) Du boer nok overveje at bytte om paa de to kurver i venstre side; Lad forbindelsen til "godsbanen" koere yderst, og stige stille og roligt, istedet for at krydse over og under 2 gange.
Saaledes vil du ogsaa bedre kunne se den. Som den er nu, kan du hverken se eller arbejde med banen saa langt i baggrunden , og et niveau lavere.
(Ja, jeg forstaar godt ideen med at have den bloedeste bue til de lange passagervogne, men alligevel...)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
-ioevrigt et stort tillykke med endelig at lave en "klemt hundeben bane". DET vil du bestemt ikke fortryde!
(Laenge leve 3-skinne systemet)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Tak for dine bemærkninger Henrik
Jeg vil førsøge at arbejde videre med dine ideer, selvom jeg lige prøvet hurtigt med punkt 1, men syntes ikke rigtigt at kunne få plads til sådan en forbindelse, c spor du ved, og manglene skinne stykker
Punkt 5. iden med at lave dem længere til to tog har streffet mig, men det syntes umuligt i dette lille rum..
punkt 7... det har også spillet mig et pus, men igen, rummet størrelse, faktisk et umuligt rum at lave togbane i, dog der er blevet plads til 127 meter skinner
og som det ses af billederne, har jeg givet mig selv et minium af plads, til at gå på, efter alt det er jo et togrum..
Men alt i alt, jeg forstå dine synspunkter, men syntes desværre også de er sværre at eftergøre :oops:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
punkt 7, efter Henrik´s forslag, er nu indført, og den skape kurve 24230 må dækkes af en kæmpe bunke træer, eller en stor bygning, så det ikke lige falde i øjne
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Og dette skulle meget gerne være, hvad Henrik forslå under punkt 1
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Okay, jeg ser at du har loest pkt. 1 rimeligt godt. BLot vill jeg nok flytte sporskiftet some forbinder vendesloejfen med statione laengere vaek, saa det ser paenere ud, i forhold til det lille stoppested-station du har dér. (Sporet kan udgoere "Spor 2" for stationen!
Det med punkt 7 synes jeg ikke er faldet godt ud.
Dels har du deakket den fine bloede "S" kurve til (og det var jo ikke meningen!), dels ser det lidt for underligt ud med 4 parallelle 180º kurver.
Saa var din oprindelige loesning bedre!
Naeh, du boer nok lade de to inderste kurver (som nu gaar til stationen) vaere daekket til de foerste 90º (med R1 og R2 kurver), og derefter synlig kurve de sidste 90º ankommende til stationen.
Stationen kan eventuelt vare "nede", mens den del af banen som ikke passerer stationen kan vare "normal-niveauet".
Det med de smaa blindspor paa stationen ("lokwartegleise") er ret vigtigt (IMHO), men ogsaa det svareste at realisere...
Det med laengere opstillingsspor i skyggebanegaardene, tror jeg at du kan goere en hel 90º kurve laengere, ved at laegge indkoerselssporskifterne 90º foer.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
ts_dk
Indlæg: 295
Undskyld jeg blander mig
Ideen er godnok, men hvis vi antager at vi kørere efter danske forhold (højresporskørsel)... hvordan kommer toget så på "rette spor" igen, hvis man har lavet et lok-omløb ???? (ud og køre højrespors kørsel)
Hilsen Thomas
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Du skal være meget velkommen til at blande dig...
Men det jo så her jeg kommer til kort, ved at bruge slanke sporskift, jeg har ganske enkelt ikke plads, til de sidste sporskift, så toget kan skifte retning, så her må jeg gå på kompromi, indtil anden løsning skulle byde sig
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Bland dig endeligt, det er det vi har forummet til!
Ang. dit spoergsmaal; Jeg synes at der er RIGTIG MANGE gode grunde til at forsoege at lave nogle smaa udtraeksspor (lange nok til et lokomotiv).
Jeg kunne f.eks. taenke mig at man kunne koble lokét fra, sende det op til remisen. Imens det foerste loko bliver serviceret kan et andet lok koble sig til, og fortsaette rejsen.
Maaske (hvis der er et lille spor ledigt, hehe) kan det allerede staa ved siden af vognstammen og vente, for at passagerne ikke skal vente alt for laenge.
Paa den anden side kan det foerste lok ogsaa vente paa et lille sidespor (hehe), inden det koerer op til remisen, mens det andet lok koere NED fra remisen.
Under alle omstaendigheder boer der vaere et sted hvor lok´s kan vente!
M.h.t. til skift af koerselsretning; Som det ser ud lige nu, er det ikke saa praktisk anlagt i den aktuelle stations-plan, men DET kan heldigvis aendre sig!
Jeg kunne godt taenke mig at Peter (hej
fandt udaf at der mangler dels et LANGT udtraeksspor til en hel togstamme, dels de omtalte korte lokwarte-gleise, og maaske en industri og et post-spor eller hvad ved jeg.
Til sidst dukker der maaske et par parallel-forbindelser mellem sporene op...
Peter; Se paa hvad du har nu, og proev saa (blot for at aergre dig) at lave det ovenfor naevnte med slanke K-spor!!!
-Eller hvis du er den optimistiske type; vent et lille aars tid, og se om ikke det slanke DKW dukker op i C-spor. Jeg tror at der er gode chancer for det! (Ikke at jeg er nogen tilhaenger af DKW´s, men de kan ligesom vaere noedvendige af og til...)
Hvis der ikke er anden udvej vil jeg meget gerne proeve at hjaelpe dig med at designe stationen med slanke C-sporskifter og uden DKW´s! (Men du maa ikke brokke dig hvis det ikke kan lade sig goere alligevel!
(Et af trickene jeg vil bruge i saa fald, er at sloejfe NOGLE af 24071 skinnerne. Er du indstillet paa at skaere et par plast-ballast-hjoerner af her og der???)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hej Henrik, du må meget gerne gøre et forsøg, og om der skal skæres i skinnerne, betyder intet, for jeg lægger alligevel MDF mellem sporene....
Sorry det korte svare på de forskellige ting, men har 5 umulige børn om mine ben lige nu
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Du har min fulde forstaaelse og sympati
-og det endda selv om jeg kun selv har 2 smaapiger! 
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hm... Hermed oploader jeg de foerste skriblerier...
Dette skal ikke ses som noget konkret forslag til en plan, -det er endnu for tidligt.
Stationen indeholder nu mere eller mindre den funcktionalitet jeg synes den boer have.
Mens jeg tegnede den del af banen der leder op til den alleroeverste vendesloejfe (og drejeskiven) slog det mig at den helt sikkert kun boer vaere enkeltsporet!
Istedet for at vaere "godsbane" som jeg foerst havde opfattet det, goer den sig bedre som sidebane.
-Og dermed ville designet sikkert virke bedre hvis denne sidebane udspringer fra hovedstationen, og ikke som nu, afviger direkte fra en paradestraekning.
-Men dermed aendres ogsaa fundamentalt det koncept Peter oprindeligt havde lagt op til, og jeg er ikke sikker paa at det er dér du vil hen, Peter?
Jeg har ogsaa lagt maerke til at de ellers godt placerede skyggestationer er for svaert toilgaengelige, fordi HOEJDE-forskellen ikke er tilstraekkelig. Saa store skyggestationer boer helt klart have 20cm fri hoejde over sporene, hvilket betyder en ekstra vinding i en helix-lignende konstruktion!
Men for at vende tilbage til det oprindelige formaal med tegningen, nemlig en station lavet med slanke sporskifter; Bemaerk de steder hvor der boer skaeres ballast-hjoerner af! (Dette kan muligvis undgaaes hvis du laver en enkeltsporet sidebane, da denne frigoer en del plads som nu kan bruges af hovedstationen. (ikke gjort paa tegningen, da jeg foerst fjernede parallel-sporet EFTER at have tegnet stationen...)
Bemaerk at mindste synlige kurve er R4 (2 skinnestykker) mens resten er R5 og R9!!!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hej Henrik....
For lige at tage den negative del først, dit forslag er alt for bredt til at kunne være i mit rum
Det er rummet der gøre det så svært for mig at planlægge noget ordenligt, selve den side hvor denne station ligger, er de 515 cm, og rummet er 155 bredt, og jeg skal også kunne komme ind til banen, derfor kan banen største brede kun være helt ude i venstre side (155 cm ) her er der 195 cm hen til døren, hvor resten af banen, max må være 105 cm bred, for at efter lade mig en lille gang på de 50 cm...
Højden mellem skyggestationerne, har jeg også tænkt meget på, men at indfører helix i dette lille rum, syntes ganske enkelt umuligt, som skrevet før, et MEGET UMULIGT rum til togbane, grundet rummets 90 graders vinkel, og dybte ikke kan overstige 105 cm på de vigtigste steder...
Men jeg kan godt lide den buet form, du har fået frem i selve ind og udkørelsen, og ja måske "godsbanen" kun skulle være enkelt sporet, men ved bare ikke helt med ideen om den udspringer fra selve stationen af, formålet med selve ombygningen, (ud over at få styr på min vippene væg, der påvirker win digipet
) er at skabe så mange kørelse muligheder som muligt, på denne lille plads, og gøre det svært at forudsige togets rute...
Men ser meget positivt på din ide, som jeg næste kan regne ud, du arbejder lidt videre på, om du kan skabe en løsning i dette underlige rum :oops:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Saa... Hvad kan vi slaa fast her; 1) Enkeltsporet sidebane. 2) IKKE udspringende fra den centrale station?
Jeg vil gerne arbejde videre med planen, men jeg behoever en meget praecis beskrivelse af dit rum, og isaer dets begraensninger. Ikke i ord, men som en tegning!
Hvis din version af WinTrack er v6xxx kan du maaske sende mig en tegning i dette format!
Mht stationens let buede form; det er stadig kun en grov skitse. Den skal goeres lidt mere buet, og gerne mere "rodet" (hvem sagde det her i forummet? Var det dig Peter, eller Per Olsen?)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
-> Henrik
Hvis det er noget med rod, er det helt sikkert mig, der har sagt det.
Jeg ÆÆÆÆLSKER rodede stationsplaner, og tog en tørn mere på min plan for København H i går. Jeg er snart klar til at poste planen.
Den bliver rodet ... meget rodet.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Henrik jeg mail dig, i løbet af dagen med div. mål osv..
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Alternativt kunne du jo fintune det forslag, jeg lavede til dig, der er i seneste nummer af 'banen'
Med venlig hilsen
Skott
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hej skott
Jeg har arbejdet mange gange med dit forslag, men kan stadivæk ikke få det til at gå op, som jeg også har skrevet før, og nå det lykkes at få en station ind og udkørelse som tegnet, er selve perron sporene for korte til 3 BN vogne plus lokomotiv, jeg var ellers glad for din sporplan, da den indenholte rigtigt mange gode ting
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
-> Peter
Jeg skal lige se om jeg kan lave noget "rod" til dig en af dagene.
Noget som giver perronspor og ind- og udkørsler i stil med dansk virkelighed.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Det er desværre problemet, når man er fastlåst til en bestemt sporgeometri. Det begrænser frihedsgraderne temmelig meget
Men jeg er glad for, du kunne lide den. Blev faktisk også [u]ret[/u] tilfreds med den. Derfor valgte jeg også at sende den til 'banen', når den nu var lavet.
Med venlig hilsen
Skott
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Det lyder spaendende. Kan du evt. poste tegningen her i forummet?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Forslaget fra skott
på det tidspunkt var mit rum lidt anderledes, det vil sige, døren sad i modsatte væg
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hvordan gå det med evt. forslag til mit umulige rum, om i har lysten til dette forsøg
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Sorry Peter, det er ikke blevet til noget endnu. Mellem arbejde, gips-mur og boern, er der fuldt op :?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Heller ikke herfra endnu. Prøv i øvrigt lige at kigge på den plan jeg lavede til Kristian Koldsøe ... "Næstenved" i K-spor. Den kunne nok godt ændres til C-spor. Her er godt nok mange korte sporskift, men de er alle på godsarealet, hvor det ikke gør noget.
Planen er kun en station, men den er kompakt og passer i et hjørne.
I K-versionen er der plads til lok + 4 passagervogne i de fire lange perronspor, så mon ikke at det i C skulle være muligt at få plads til lok + 3?
Stationen har et dobbeltsporet hovedbane og en enkeltsporet sidebane.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
hej per
så du min sporplan over kbh
se under leyout ønsker at få en at tilbagemedling om min bane her ligger min bane nå jeg er færdig med ombyggning og tilbyg på mit hus
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej tmbjk
Jo jeg så den godt, og skrev også lidt til den. Din plan er meget effektiv i pladsudnyttelse, men i mine øjne er den alt for "tysk" ... ordnung muss sein ... kvadratish, praktish, gut. Danske strækninger, stationer, opstillingspor, godspor osv. er ofte krumme i større eller mindre grad. Det er de også på København H. Jeg synes det er noget af det, der gør det charmerende ... at der stort set kun er krumme spor, men det stiller større krav til sporlægningen.
Så for at ligne en dansk station, synes jeg du bør have en hulens masse underlige spor ... og nærmest ingen symmetriske eller spejlede spor.
Min plan over København er snart færdig. Jeg har desværre ikke mit rum klar til at bygge i, men hvis jeg føler mig inspireret og har tid, prøvebygger jeg måske planen på stuegulvet i weekenden.
Planen skulle fint passe ind i dine forhold ... faktisk nok bedre end det jeg har til rådighed.
Om jeg selv bygger København H permanent ved jeg ikke endnu. Ulempen er, at jeg ikke får plads til ret meget andet ... og det vil måske være lidt kedeligt.
Noget helt andet er, at bygger man København H - så har man jo faktisk en stor skyggebanegård ... som er fuldt synlig. I min plan bliver der nok 10 perronspor. Og det er jo fuldt forsvarligt i forhold til virkeligheden, at lade togstammer holde og vente.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg glæder mig til at se dine billede, hvis du får tid.
Ville du så også bygge stationsbygningen med perronhal?
Ud fra den grundplan jeg har vil den i H0 fylde 1,75 x 2,85
plus uoverdækkede perroner. Det er ganske vist til alle 12 spor.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
-> Henrik
Som med alle andre modeljernbaner bliver man jo nødt til at skalere kraftigt ned.
Har du prøvet at regne på, hvor mange meter spor du skal lægge mellem to stationer for at det overholder tro skala?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
hej per
det bliver jo sjovt at se hvordan det vil se ud.
ps har kig på lokal til min modelbane / klub / butik med modeltog ca 140 m2
kommer med mere nå for lejeaftal at se kommer til at ligge i vestsj.
mvh tmjbk
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Oeh... Naeh... Spoergsmaalet har aldrig vaeret oppe, da mit "system" gaar ud paa at lade togene vente i skyggestationer saa lang tid som noedvendigt, for at simulere en "realistisk" togdrift i een enkelt station.
I det hele taget det med at simulerer REALISTISK togdrift har aldrig vaeret min kop te; Dels skal man bruge en enorm lang straekning, som du er inde paa, og dels skal man ogsaa koere med korrekte hastigheder.
Alternativt er der folk der skalerer TIDEN ogsaa. (Jeg gaar ud fra at det er for at det ikke kun tager "sekunder" for et tog at naa frem, men i det mindste "minutter".)
Nej. REALISTISK togdrift er ikke mig. Kun "realistisk"!
Det vil sige; Det man ser paa anlaegget skal I DET AKTUELLE OEJEBLIK virke korrekt, men behoever ikke noedvendigvis at kunne klare en naermere analyse.
Andre har naturligvis andre definitioner/lyster/behov. -Og de er MINDST lige saa gode!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
sputnik 110
Chauffør
Slagelse
Indlæg: 106
det lyder da som en ganske udmærket ide så er man jo fri for at bruge en rejse til kbh .hvor på vestsj ka det så blive slagelse måske?
kim (sputnik 110)
spor N dansk og tysk med IB 2 og daisy (en størrelse man kan få glæde af på begrænset plads) og medlem af SOVNK
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Synes også at det lyder interessant med projektet med et lokale.
Jeg ved dog ikke i hvor stort et omfang jeg kan deltage i klubarbejde, men jeg tegner gerne en større udgave af København, hvis der er plads til den slags.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
klub / butik kommer som der se pt ud lige nu. til at ligge i høng mellem slagelse og kalundborg for et lokal i slages koster ca 18000. pr md for dyrt.
man kan følge med på tmjbk fra ca 1 maj så vil jeg skriv lidt om langt jeg er kommet med klub og butik har lige en del at se til de næste 3 dag så kig bare ind på tmjbk.dk
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko