Jeg har 380cmx65cm i min kælder, som skal bruges til en endebanegård i spor N med peco code 55 skinner.
Jeg har vedhæftet en tegning over min ide, og vil gerne have en kommentar eller 2, og gerne forbedringsforslag.
Banegården har 2 hovedpassager spor, hvor der er mulighed for omløb, således lokomotivet kan komme i front af toget igen. Derudover et spor til passagertoget fra lokalbanen, måske bare en skinnebus.
Derudover er der 2 godsspor, hvor der er direkte adgang fra et lok skur, og stikspor til en industri.
JEg kunne forestille mig at der måske er et lille savværk oppe ved lokalbanens banegård, hvor der bliver fragtet tømmer ned til godssporene og derfra ud i verden (skyggebanegården)
Jeg går ikke efter 100 % rigtighed, men mere at det skal være pænt at se på ( ikke tivoli mange spor), samt at det kan give lidt kører underholding/udfordring. Dvs. både passager og gods, samt rangering af godset.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Henrik
Jeg ville overvej at lave en sikring af hovedsporet mod godsområdet. Enten som
1) et afløbsspor / sandspor som også kan bruges som udtræksspor, eller
2) flytte sporet til industribygningen længere op mod hovedsporet. Dette kan ligeledes bruges som udtræksspor.
Lige nu kan godsvogne rulle ud på hovedsporet, og rangering i godsområdet er praktisk taget umuligt uden at skulle blokere hovedsporet.
Prøv også at gennemtænke hvordan du vil udtage en enkelt vogn, som er midt i en vognstamme i godsområdet.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej på sporet
Var det ikke en ide at privatbanen bliver på samme side af hovedsporet hele vejen, så der ikke skal krydses med hovedsporet ved stationen?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Ivan
Det var egentlig også min første tanke, men mon ikke Henrik bevidst har lagt den således, at der opstår interessante skæringer og dermed lidt udfordringer?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nummer 2 skæring er ude af niveau, så der er en station hen over der, hvor hovedstrækningen forsvinder ind under.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Nu passer banen ikke til dit rullende materiel!!!
Hilsen
Lars (er gået i den store tænkeboks)
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
a62213
Indlæg: 382
Ved det godt Lars, har købt materielet efter jeg havde lavet denne post.
Sender lige et par skitser...
Henrik
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Jeg har kigget lidt på Henriks ideer og forsøgt at omsætte det til et brugeligt forslag. Venligst bemærk at planen langt fra er færdig. Der er sikkert meget der kan forbedres, men vi kan da bruge det foreliggende som et udgangspunkt for en diskussion...
Forudsætninger
Henrik og jeg har udvekslet et par skitser og vi har skrevet lidt frem og tilbage. Følgende punkter vil Henrik gerne have dækket:
”Dét der betyder mest for mig, er at det skal hænge sammen rent udseende mæssigt. Og at jeg vil kunne bruge det material jeg har fået anskaffet mig. Om det er 2 niveauer, det er lidt ligemeget.
Og videre: ”Men det kan godt være at den enkeltsporede linie er bedst med en station i den ene ende, lige inden linien forsvinder ned i det skjulte... og så måske en lokalbane til noget industri fra stationen og til den anden ende af layoutet. Så giver det nogle køre muligheder, og togene kan ikke bare kører rundt og rundt uden indblanding”.
”Min fortrukne periode er I-III, og har både elektriske og damptog. Kunne godt tænke mig et forslag til en bane, som er 60-65 bred og 380 lang, hvor jeg har dobbelt sporet "paradestrækning" uden banegård, og så en mindre et sporet trækning hvor der er en lille banegård med 2 spor. Forstillede mig at på den 1 sporet strækning, er det mest korte tog, og den dobbeltsporet mest de lidt længere tog. Der skal jo være noget højde forskel, og tænker at den 1 sporet skal være øverst”.
”Umiddelbart havde jeg tænkt en dobbeltsporet dogbone som paradestrækning i bunden af layoutet. Vores scanner virker selvfølgelige ikke, men den skal starte helt ude ved kanten i venstre side af banen og så i en bløøøøød bue ende oppe ved højre bagkant. De 2 "endestykker" regner jeg med at kunne få ført ned i et niveau under paradestrækningen. Her skulle der gerne være 3 opstillingsspor, så der bliver vekslet imellem togene”.
”Den enkeltsporet linie havde jeg tænkt skulle være en rundbane, hvor den vil krydse paradestrækningen i højre side af anlægget via en bro”.
”Ang. materiel så har jeg følgende:
SVT 04.5 Epoke III fra Diesel-Triebzug
G12 Epoke I Güterzug-Schlepptenderlokomotive
S 3/6 Epoke I
2 Rheingold vognsæt epoke II og III
1 CWIL vognsæt epoke I
E 10 elektro Epoke III
EP 3/6 Elektro Epoke I med 3 vogne”
Anlægget
Den sammenfoldede dogbone er en god idé, så den prøver vi om vi kan plads til. Jeg har brugt den nederste etage til de yderste ender af knoglen, der fra bliver banen helixet en etage op til den lange paradestrækning, hvor netop das Rheingold kommer til at se meget flot ud. Da jeg ikke er så skrap til til WinTrack og Peco har jeg brugt standardradierne til helixerne, derfor er anlægget blevet lidt bredt. Du kan selvfølgelig bare benytte fleksspor og lave dem lidt smallere. Du skal dog være opmærksom på, at stigningerne kan blive lidt for stejle, hvis du skrumper det foreliggende layout for meget.
Hvis ikke der er plads kan du også vælge at gøre paradestrækningen enkeltsporet. Hvis du vil spendere en etage mere på anlægget, kan overhalingssporene på de to skyggebanegårde blive væsentlig længere. På planen er disse endnu ikke tegnet ind.
For at undgå at ”ødelægge” paradestrækningen har jeg valgt at lave en smal slugt i nederste etage, hvor der fra den tosporede strækning går et spor ind til den enkeltsporede lokalstrækning.
Banen lever af lidt persontrafik. Der er gennemgående persontog om morgenen og om aftenen, da mange af indbyggerne i bjergby arbejder i de to store byer. Lokalbanens endestation er præget af trafikken med tømmervogne til savværket i bagerst på anlægget. Man kunne også bytte om på placeringen af stationen og sporene til savværket. For at skabe lidt mere trafikunderlag til banen kunne man ligeledes tilføje et industrispor et eller andet sted.
Jeg ville elektrificere hovedstrækningen og lade lokalbanen køre med damp og diesel, dermed forstærkes indtrykket af hovedstrækning kontra lokalbane.
Som altid er det lidt af en smagssag om man kan ramme det rigtige forhold mellem landskab og antallet af spor på et anlæg. Her er i det mindste alle skarpe kurver blevet skjult, men 3D udformingen af anlægget skal der nok arbejdes mere med. Paradestrækningens bro er for eksempel ikke rigtig indtegnet. Og specielt vill det være fint, hvis man kunne få lidt mere plads i slugten, så bredden tillader en brusende flod i bunden og et flot vandfald i baggrunden.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
a62213
Indlæg: 382
Hej Lars,
Det ser rigtigt rigtigt spændende ud.
Har du et oversigtsbillede, det er lige let svært at gennemskue sporføringen, men som jeg ser det så ligger Hovedstationen nede i bunden af slugten?
Jeg skal lige prøve at få lagt lidt spor når jeg kommer hjem, for at se hvordan det kan komme til at se ud på den plads jeg nu har til rådighed.
Henrik
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Litra P
Indlæg: 1.852
Jo da, havde jeg bare glemt i skyndingen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
a62213
Indlæg: 382
Nå, jeg har lige leget lidt med sporene, og det bliver alt for meget spor efter mit hoved. Jeg må nok indrømme at ønskerne er lidt for store.
Som jeg lige umiddelbart kan se det er der 3 valg:
1) At have en dobbeltsporet strækning, hvor der er en station et sted midt på pladen, hvor begge ender i en dogbone som er skjult = ingen plads til en sidebane
2) At have en enkeltsporet strækning, hvor der er en station med 2 spor. Strækningen ender i en dogbone som er skjult. Her vil der være plads til en lille sidebane.
3) At have en dobbeltsporet strækning (parade) UDEN station. Her vil strækningen være i niveau 0, hvor den fra venstre side, når den bliver skjult, vil gå ned i niveau -7 cm og have det ene spor synligt, som går under paradestrækningen og i en dogbone. Fra højre side vil den fra det skjulte gå i nievau +7 og krydse paradestrækningen - Det er lidt svært at forestille sig, så har lige vedhæftet et billede.
Rød = niveau -7
Blå = niveau 0
Grøn = niveau +7
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
a62213
Indlæg: 382
Er kommet frem til at en station vil komme til at fylde rigtigt meget, da jeg som min. skal have 2 spor med ca. 1 meter.
Jeg har kigget rigtigt meget rundt omkring, og kom på en ide.
Hvis jeg nu deler "pladen" op i 2 niveauer - Det bagerste er hævet i forhold til det forreste og ca. 40 cm bredt. Dette gør at det forreste niveau er ca. 25-30 cm bredt. Stadig 380 cm i længden.
Det bagerste nievau er min station hvor der er lange spor så mine persontog kan holde der. Der er også lidt stik spor til rangering samt et lokshed (stadig ikke lige fundet ud af det danske navn).
De forsvinder i begge sider ind i en tunnel, hvor der en helix. Den helix har udgang til det forreste niveau, samtidigt med det forsætter ned i en skyggebanegård som ligger allernederst.
På det forreste niveau vil der være nogle fabrikker, hvor der er forskellige spor ind til. Dette giver mig stor mulighed for at lege med rangering af godsvogne. Samtidigt giver det stor mulighed for at lave 2 scenarier - station og fabriksområde.
Jeg har vedhæftet min egen plan, samt de planer som har givet mig lidt inspiration.
Kunne godt tænke mig noget feedback, om det bliver for besværligt at lave, tænker mest på helix og skyggebanegård, samt hvad folk tænker om betjeningen. Anskaffer mig en Ecos nu her.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Litra P
Indlæg: 1.852
Det bliver ikke så besværligt - grundlæggende er ideen meget god. Men nu er paradestrækningen væk, og stationen passer ikke til dine tog. Das Rheingold stopper ikke i sådan en flække
Ideen med Industri forrest kan laves meget spændende. Men her er problemet at industribygninger normalt er flere etager høje og derved kommer de let til at "skygge" for stationen i baggrunden. Kan løses ved at lægge dem ud til højre og venstre...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
a62213
Indlæg: 382
Lige i det her tilfælde så stopper Das Rheingold i den lille flække, og nogle gange bare igennem... Alt handler jo om kompromiser i vores hobby
Alt. så skulle jeg kun have en paradestrækning og ikke andet, og det vil blive for kedeligt!
Nu er der jo ikke mål på tegningen, men ideen var at ligge "industrien" og stationsbygningen forskudt, så der ikke bliver skygget alt for meget op imod stationsniveauet.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Arrrrrh, blasfemi......
Næh, du det du trænger til er en voldsom dobbeltsporet hovedstrækning, hvor din SVT og Rheingold/CIWL kan køre. Fra hovedstrækningen fletter en enekeltsporet sidebanestrækning fra, der så snor sig op i landskabet og ender på en sækbanegård, hvor der er tilknyttet noget industri (evt undervejs til stationen).
Så er der "fræsestrækning" til det store flotte tog og "tussenusstrækning" til når man skal lege.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
a62213
Indlæg: 382
Javel ja!!
Har været dér Klaus, synes bare ikke jeg kunne finde den rigtige løsning, men du jo meget gerne vise dine store evner ud i tegningens kunst!
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
a62213
Indlæg: 382
Har prøvet at lave et forslag som Klaus skrev:
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at søg inspiration i vedhæftede.
Lad "paradestrækningen" være ude foran, lad stationen være mindre og så ret det hele ud til "ligeud".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
svinehunden
Indlæg: 161
hvilket program bruger du til at tegne i?
/kasper
a62213
Indlæg: 382
Jeg bruger MS Visio
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning