Her den anden fandt jeg tilfældigvis en side, som viser den nyeste anskaffelse til DSB's Hjælpevognstjeneste.
Hele vogntoget vejer 80 tons, og kranen er placeret på traileren:
Kranen har en imponerende kapacitet på 262 TM (tonsmeter, dvs. at en meter ude af den vandrette bom, løfter den 262 tons), med overbelastnings-sikringen slået fra endda 288 TM.
Flere billeder og mere information kan findes her: http://www.ditzj.de/html/en/knuckle/dsb3000it.html
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
den er da nydelig
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
mr-data
Indlæg: 805
Ja ikke, og med den løfte-evne kommer man til at tænke på om den gamle skinne-kran (124 - Goliat, eller hvad den hedder) står overfor at skulle udrangeres? Den har jo trods alt 20 år på bagen, og den nye burde kunne klare de fleste af dens opgaver.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Den hedder Kran 147 og er en søster til Goliath ... der er en del forskelle.
Men ... i min modelverden får Goliath altså lov til at udgive sig for Kran 147.
Problemet med skinnekørende kraner er, at det kan være ret tidskrævende at få ryddet sporet, så de rent faktisk kan komme frem til en ulykke.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
mr-data
Indlæg: 805
Ja, det kunne sagtens forestille mig. Jeg kan huske at "banen" i sin tid bragte en artikel fra "kineserbyen", med fokus på hjælpevognene. Her nævnte en medarbejder, at årsagen til at man anskaffede de to oprindelige vejgående kraner (markant mindre end de her viste) var at det blev sværere og sværere at få presset et særtog ind i køreplanerne, selv ved ulykker.
Og jeg mener at det efterhånden er 10 år siden den artikel blev bragt, og trafikken på jernbanerne er jo ikke just blevet mindre, så det fuldt forståeligt at man ønsker en større vejgående kran.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Jeg faldt lige over denne reklamefilm af hjælpekranen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4_WsxWVc9eo[/youtube]
Ud over at den er hjulkørende, så er den da impooonerende.....
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Wooooooooooooooooow ... den er for vild.
Märklin come on ... den vild vi have i model.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
NICE, det er da en udfordring for modelfarbrikanterne
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
mr-data
Indlæg: 805
Den video havde jeg ikke set, mon det så betyder at den er helt færdig og klar til indsats? Da jeg lavede mit oprindelige indlæg var man i gang med at teste den. Men iøvrigt forstår jeg ikke helt hvordan man siden jeg linkede har beregnet kapaciteten (angives i TM dvs. tons/meter, typisk v. 1 meter fra knækbolten (den store blot/tap som fungerer som "hængsel" mellem stamme (lodrette del) og hovedarm) angivet i tons). Ifølge det link jeg fandt jeg fandt var kapaciteten 262 TM, men ifølge videoen v. 8 meter skulle den kunne løfte 32 tons, det giver efter almindelig regning 32 x 8 = 256 TM.
Men uanset hvad er det da imponerende; og jeg kan huske at have læst at man i forbinddelse med testen lod den løfte 32 tons v. 9 meter, dvs. 288 TM!. Og det gjorde den efter sigende "uden at kny", og med ingen tegn på ustabilitet.
I øvrigt var ikke klar over den at skulle kunne køre uden hjælp på skinnerne, men det var da ganske smart. Endnu mere smart er det, at den flytte sig fra et spor til et andet vha. støttebenene, og ligeledes flytte sig fra sporet til alm. vej (eller anden bæredygtig overflade ved siden af sporet); og velsagtens den anden vej.
Men gad vide hvor hurtigt den må køre på alm. vej? Normalt må en lastbil køre 70 km/t på landevej, 80 km/t på motorvej. Men denne er vistnok indegistreret som blokvogn (eller specialvogntog), hvilket er forståeligt når man tager vægten i betragtning (82 tons i alt). Mig bekendt må en blokvogn ikke køre mere end 60 km/t på motorvej.
Og gad iøvrigt hvor hurtigt den må (og kan) køre på skinner? Hvis ikke den er udstyret med ATC er det vel kun 80 km/t, korrekt?
Og så er jeg i øvrigt enig med PerOlsen; lad os få den i model, ikke nødvendigvis Maerklin, hvis andre kan så lad dem prøve. Og så skal den naturligvis kunne flere af de samme ting som forbilledet; f.eks. kørsel på vej vha. f.eks. Faller's carsystem, og selve blokvognen (uden den trækkende lastbil) selvstændigt kørende på skinnerne.
I øvrigt kunne det da også være den ultimative udfordring for en garvet modelbygger at lave denne funktionsdygtig i H0.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det er et imponerende stykke værktøj
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Sydbanen
Indlæg: 321
DSB's Hjælpevognstjeneste fremviste den den 29 maj. Den er STOR og rigtig fleksibel. vi fik fremvist alle dens funktioner og den er bare utrolig. Den får de meget glæde af.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Og så må vi da alligevel ikke håbe de får brug for den
Men nice er den da ihvertfald!
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Sydbanen
Indlæg: 321
Ok ja. Men vis uheldet nu er ude er den god. De kan også lave den til en blokvogn der kan rumme en Bn vogn. utroligt
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
En rigtig Transformer ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Claus Jensen
Indlæg: 2
Forskellen på de 262Tm og 256Tm er nok fordi at du skal lægge kranarmens vægt til, når du regner på momentet ved udlæg. De 288 Tm er incl sikkerhedsfaktoren.
mr-data
Indlæg: 805
Det kan godt tænkes, og en del af kan formentlig også tilskrives anhugningsgrejet (for de som ikke ved det, kan jeg fortælle at "anhugning" er et begreb for at skabe en solid og sikker forbindelse mellem kran og emne der skal løftes, anhugningsgrej er derfor bl.a. kæder, virer, stropper, spil (i det her tilfælde et spil som kan bruges som en justerbar fastspænding), sjækler og lign.).
Og ja, de 288 TM var en belastningsprøve, for at sikre at der ikke sker ulykker ved en evt. overbelastning (som den ansvarlige kranfører og evt. hans anhugger (vedkommende som lægger anbringer anhugningsgrej, og desuden hjælper med at dirigere kranfører) sørger for at undgå); men med min. 20 ton overkapacitet skulle der vist ikke være nogen risiko.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Så har den vist været i gang;
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/s-0
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
tog-tosse
Indlæg: 85
Det er en af de gamle hjælpekraner der ses på filmen.
Leif
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Nå okay. Tak for info.
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1