Jeg så dem tit i Struer. De kørte altid i forspand, efter sigende fordi de ikke var SÅ pålidelige på daværende tidspunkt. Var der i øvrigt ikke noget med at de kørte med Tysk besætning og Dansk strækningslods?
Jeg så dem tit i Struer. De kørte altid i forspand, efter sigende fordi de ikke var SÅ pålidelige på daværende tidspunkt.
Delvist, men også delvist på grund af effekten ikke var mere end 2000 HK per lokomotiv. Det vil sige en MZ serie 3 og 4 med sine 3900 HK var lige så stærk og at den ME de var lejet ind i stedet for havde 3300 HK, men en mere effektiv traktionsstyring.
Som Klaus skriver så blev de senere litra 220 og 221; men jeg mener, at det egentlig ikke var samme type, selvom de lignede hinanden en del. 220 var ældst og havde færre HK end 221.
220 blev også udrangeret først.
__________________
MVH
Henrik 2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
0 kan lide
Skrevet af jimmyoldtimer Torsdag d. 1/7/2010 - 19:09
HejSom Klaus skriver så blev de senere litra 220 og 221; men jeg mener, at det egentlig ikke var samme type, selvom de lignede hinanden en del. 220 var ældst og havde færre HK end 221.220 blev også udrangeret først.
Som Klaus (Moppe) skriver på hans side havde de første 1100HK på hver af de 2 Motorer som var i hver ende ,de efterfølgende havde 1350HK i hver ende, Top Hastigheden var 140km!
Og Tak Klaus for informationerne om kring BR200-221,jeg har selv BR 220 og 221 fra ROCO
My / Mx designet stammer tilbage fra EMD F-serien, hvor forløberen FT kom i 1939.http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FTV200 er fra 1953 og designeren kan sagtens have skelet til de populære EMD-maskinerhttp://en.wikipedia.org/wiki/DB_class_V_200
Ja eller også var det bare stilen dengang Husker noget om et svensk el-lok der også ligner og vidst nok er fra omkring den tid
HejSom Klaus skriver så blev de senere litra 220 og 221; men jeg mener, at det egentlig ikke var samme type, selvom de lignede hinanden en del. 220 var ældst og havde færre HK end 221.220 blev også udrangeret først.
Det var delvist det samme lokomotiv, men da den større motor også skulle bruge mere plads, flyttede man førekabinen nogle centimeter frem og gjorde næsen lidt mere stejl. På den måde kunne man benytte samme ramme og samtidig få flere hestekræfter ud af eksisterende materiel. teknisk er der også andre forskelle og motorrummene er nok den tydeligste forskel, da maskinerne også skulle bruge mere køleluft og vinduerne i siderne blev skiftet ud med riste Mange af maskinerne eksisterer stadig, da de ikke blev hugget op, men sendt til Spanien og Grækenland, hvor et udsnit af dem har gjort tjeneste i mange år. Så vidt jeg husker er tre af dem som kørte herhjemme i sommeren 81, blandt dem som kom til Grækrnland. Den cremefarvede var i hvert fald, for den kom hjem til en tysk V200 klub i 08
Forøvtigt Claus. Tak for linket til billederne. Selv lykkedes det mig kun at finde billeder af seks maskiner. Alle fra Nyborg.
__________________
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Fra 25 maj til 28 sep 1981 havde dsb 9 loks af denne type i dk afgangen. 4 forspand sæt + 1 reserve der stod i padborg. I denne periode havde de 18 forskellige loks men kun 9 af gangen.
220 010
220 012
220 013
220 014
220 015
220 022
220 026
220 031
220 033
220 037
220 039
220 048
220 051
220 053
220 060
220 074
220 075
220 076
Alt oven over er et kort uddrag fra bogen Danske statsbaners motormateriel 1925-2007.
Roco har lavet en fin maskine 220 015-2 roco´s nr i AC 69936 den er rigtig fin og kører godt, det er den eneste model af denner type tog jeg har indtil vidre.
__________________
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele. ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Hej Alt oven over er et kort uddrag fra bogen Danske statsbaners motormateriel 1925-2007.Roco har lavet en fin maskine 220 015-2 roco´s nr i AC 69936 den er rigtig fin og kører godt, det er den eneste model af denner type tog jeg har indtil vidre.
Hejsa Søren. Tak for listen.
Det er da alletiders at ROCOs maskine faktisk har kørt i Danmark. Jeg har selv været igang med at ombygge en 221'er, men det blev ikke så godt da næsen ikke er helt rigtig. Når det så kan lade sig gøre at købe en af de rigtige maskiner, bliver det lettere at omlitrere endnu en, så man kan lave en dobbelttraktion som det så ud dengang.
Roco har lavet en fin maskine 220 015-2 roco´s nr i AC 69936 den er rigtig fin og kører godt, det er den eneste model af denner type tog jeg har indtil vidre.
Roco har lavet V200 i mange varianter gennem tiden, her er lidt af dem
Kendetegnet for dem alle er at de er nogle "sataner". De slæber som en hest og kører meget roligt. De gamle modeller har alle den store tromlemotor (ja, den er meget stor) som ikke fås længere. De er nærmest umulige at slå ihjæl, men efter 10-15 års intensiv drift med rensevogne efter sig bliver de slidt i transmissionen og begynder at larme. Heldigvis er en ny ikek så dyr
Desværre har Roco i mange år kun kørt med V200 med den lange skrift hen af siderne og været sen til at få DB logo på. Det har de så kompenseret for nu ved både at have 220 og 221 i programmet i løbet af de seneste år. Specielt 221 der er en nykonstruktion har fået flotte roser og fås pt en en lille håndfuld forskellige udgaver både til 2 og 3 skinne drift.
Man må jo hjælpe hvor man kan. Rocos hedder 220 015-2 men den der kørte i dk hed 220 015, er der nogle kloge folk som kan svare på hvad 2 tallet står for.
Roco´s model som jeg har købte jeg på spor23 til 975 kr AC med decoder en lokpilot oem. Den kører godt og der er lok fører med, et rigtig tungt lok.
Alle de loks af denne type er fra bygget 1957 til 1959 og alle hed V 200 den gang da de blev bygget. Alle blev omdøbt til 220 efter 1968.
__________________
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele. ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Man må jo hjælpe hvor man kan. Rocos hedder 220 015-2 men den der kørte i dk hed 220 015, er der nogle kloge folk som kan svare på hvad 2 tallet står for.
Da den blev leveret til DB i 1957 fik den "navnet" V 200 015. I 1968 blev den ombeegnet til 220 015-2. Tyskerne kalder de nye numre for computerlitrering, ike mindst fordi der blev tilføjet et checkciffer, så man altid kunne regne ud om der var tastet rigtigt. -2 er i dett tilfælde checkcifret.
My / Mx designet stammer tilbage fra EMD F-serien, hvor forløberen FT kom i 1939.http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FTV200 er fra 1953 og designeren kan sagtens have skelet til de populære EMD-maskinerhttp://en.wikipedia.org/wiki/DB_class_V_200
Man kan jo også sige at når man skal lave et lokomotiv med et førerhus i hver ende og motor(er) i midten så ER der ikke så mange designmuligheder. Den eneste undtagelse fra den regel er da vist de Alco og andre amerikanere hvor en eller anden havde fået den "geniale" ide at nøjes med et førerhusog så sætte det på siden af lokomotivet, rimeligvis inspireret af damplokomotiver men ikke særligt praktisk.
Man må jo hjælpe hvor man kan. Rocos hedder 220 015-2 men den der kørte i dk hed 220 015, er der nogle kloge folk som kan svare på hvad 2 tallet står for.
Da den blev leveret til DB i 1957 fik den "navnet" V 200 015. I 1968 blev den ombeegnet til 220 015-2. Tyskerne kalder de nye numre for computerlitrering, ike mindst fordi der blev tilføjet et checkciffer, så man altid kunne regne ud om der var tastet rigtigt. -2 er i dett tilfælde checkcifret.Om V200 0015 på lok-aus-kiel.de:http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1402636&lang=1&id=12752&action=portraitKlaus
Tak for oplysningen Klaus. Jeg havde ligesom Søren også spekuleret på hvad det ekstra ciffer betød, for der findes jo ikke "ekstra versioner" af samme litrering, ej heller diverse ombygninger af samme lokomotiv.
__________________
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
My / Mx designet stammer tilbage fra EMD F-serien, hvor forløberen FT kom i 1939.http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FTV200 er fra 1953 og designeren kan sagtens have skelet til de populære EMD-maskinerhttp://en.wikipedia.org/wiki/DB_class_V_200
Ja eller også var det bare stilen dengang Husker noget om et svensk el-lok der også ligner og vidst nok er fra omkring den tid
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Begge dele faktisk.
V200 var betegnelsen frem til nummeromlægningen i slutningen af 1960'erne. Herefter kom de til at hedde BR 220 (og nogle af dem 221).
Historie om V200
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/V200.html
Billeder af blandt andet BR 220 i Danmark
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3979337,3979337
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Jeg så dem tit i Struer. De kørte altid i forspand, efter sigende fordi de ikke var SÅ pålidelige på daværende tidspunkt. Var der i øvrigt ikke noget med at de kørte med Tysk besætning og Dansk strækningslods?
Gods skal da transporteres på skinner...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Delvist, men også delvist på grund af effekten ikke var mere end 2000 HK per lokomotiv. Det vil sige en MZ serie 3 og 4 med sine 3900 HK var lige så stærk og at den ME de var lejet ind i stedet for havde 3300 HK, men en mere effektiv traktionsstyring.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Cowi
Indlæg: 315
Et lidt specielt, men rigtig flot lokomotiv
Mon V200 og My/Mx designerne kendte hinanden
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
My / Mx designet stammer tilbage fra EMD F-serien, hvor forløberen FT kom i 1939.
http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FT
V200 er fra 1953 og designeren kan sagtens have skelet til de populære EMD-maskiner
http://en.wikipedia.org/wiki/DB_class_V_200
mvh. Dampfmeisteren
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Som Klaus skriver så blev de senere litra 220 og 221; men jeg mener, at det egentlig ikke var samme type, selvom de lignede hinanden en del. 220 var ældst og havde færre HK end 221.
220 blev også udrangeret først.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Som Klaus (Moppe) skriver på hans side havde de første 1100HK på hver af de 2 Motorer som var i hver ende ,de efterfølgende havde 1350HK i hver ende, Top Hastigheden var 140km!
Og Tak Klaus for informationerne om kring BR200-221,jeg har selv BR 220 og 221 fra ROCO
Hilsen
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Cowi
Indlæg: 315
Ja eller også var det bare stilen dengang Husker noget om et svensk el-lok der også ligner og vidst nok er fra omkring den tid
Duizz
Indlæg: 225
Det var delvist det samme lokomotiv, men da den større motor også skulle bruge mere plads, flyttede man førekabinen nogle centimeter frem og gjorde næsen lidt mere stejl. På den måde kunne man benytte samme ramme og samtidig få flere hestekræfter ud af eksisterende materiel. teknisk er der også andre forskelle og motorrummene er nok den tydeligste forskel, da maskinerne også skulle bruge mere køleluft og vinduerne i siderne blev skiftet ud med riste Mange af maskinerne eksisterer stadig, da de ikke blev hugget op, men sendt til Spanien og Grækenland, hvor et udsnit af dem har gjort tjeneste i mange år. Så vidt jeg husker er tre af dem som kørte herhjemme i sommeren 81, blandt dem som kom til Grækrnland. Den cremefarvede var i hvert fald, for den kom hjem til en tysk V200 klub i 08
Forøvtigt Claus. Tak for linket til billederne. Selv lykkedes det mig kun at finde billeder af seks maskiner. Alle fra Nyborg.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej
Fra 25 maj til 28 sep 1981 havde dsb 9 loks af denne type i dk afgangen. 4 forspand sæt + 1 reserve der stod i padborg. I denne periode havde de 18 forskellige loks men kun 9 af gangen.
220 010
220 012
220 013
220 014
220 015
220 022
220 026
220 031
220 033
220 037
220 039
220 048
220 051
220 053
220 060
220 074
220 075
220 076
Alt oven over er et kort uddrag fra bogen Danske statsbaners motormateriel 1925-2007.
Roco har lavet en fin maskine 220 015-2 roco´s nr i AC 69936 den er rigtig fin og kører godt, det er den eneste model af denner type tog jeg har indtil vidre.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Duizz
Indlæg: 225
Hejsa Søren. Tak for listen.
Det er da alletiders at ROCOs maskine faktisk har kørt i Danmark. Jeg har selv været igang med at ombygge en 221'er, men det blev ikke så godt da næsen ikke er helt rigtig. Når det så kan lade sig gøre at købe en af de rigtige maskiner, bliver det lettere at omlitrere endnu en, så man kan lave en dobbelttraktion som det så ud dengang.
Wikipedia har forøvrigt en god artikel om de enkelte lokomotiver http://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_V_200
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Roco har lavet V200 i mange varianter gennem tiden, her er lidt af dem
http://www.bahn.hfkern.de/Roco/Dt_V220.html
Kendetegnet for dem alle er at de er nogle "sataner". De slæber som en hest og kører meget roligt. De gamle modeller har alle den store tromlemotor (ja, den er meget stor) som ikke fås længere. De er nærmest umulige at slå ihjæl, men efter 10-15 års intensiv drift med rensevogne efter sig bliver de slidt i transmissionen og begynder at larme. Heldigvis er en ny ikek så dyr
Desværre har Roco i mange år kun kørt med V200 med den lange skrift hen af siderne og været sen til at få DB logo på. Det har de så kompenseret for nu ved både at have 220 og 221 i programmet i løbet af de seneste år. Specielt 221 der er en nykonstruktion har fået flotte roser og fås pt en en lille håndfuld forskellige udgaver både til 2 og 3 skinne drift.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej Lars
Man må jo hjælpe hvor man kan. Rocos hedder 220 015-2 men den der kørte i dk hed 220 015, er der nogle kloge folk som kan svare på hvad 2 tallet står for.
Roco´s model som jeg har købte jeg på spor23 til 975 kr AC med decoder en lokpilot oem. Den kører godt og der er lok fører med, et rigtig tungt lok.
Alle de loks af denne type er fra bygget 1957 til 1959 og alle hed V 200 den gang da de blev bygget. Alle blev omdøbt til 220 efter 1968.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Da den blev leveret til DB i 1957 fik den "navnet" V 200 015. I 1968 blev den ombeegnet til 220 015-2. Tyskerne kalder de nye numre for computerlitrering, ike mindst fordi der blev tilføjet et checkciffer, så man altid kunne regne ud om der var tastet rigtigt. -2 er i dett tilfælde checkcifret.
Om V200 0015 på lok-aus-kiel.de:
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1402636&lang=1&id=12752&action...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Man kan jo også sige at når man skal lave et lokomotiv med et førerhus i hver ende og motor(er) i midten så ER der ikke så mange designmuligheder. Den eneste undtagelse fra den regel er da vist de Alco og andre amerikanere hvor en eller anden havde fået den "geniale" ide at nøjes med et førerhusog så sætte det på siden af lokomotivet, rimeligvis inspireret af damplokomotiver men ikke særligt praktisk.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:LineaSanMartin.jpg
Gods skal da transporteres på skinner...
Duizz
Indlæg: 225
Tak for oplysningen Klaus. Jeg havde ligesom Søren også spekuleret på hvad det ekstra ciffer betød, for der findes jo ikke "ekstra versioner" af samme litrering, ej heller diverse ombygninger af samme lokomotiv.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.172
Ja Rapid:
http://www.kvv73.dk/Billedserie/2007/2007-04/IMG_6178.JPG
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Cowi
Indlæg: 315
Jo men nu bruger de ofte de lokomotiver med førehus i den ene ende i minimum dobbelttraktion så der er alligevel et styrehus i hver ende
Med to førerum og en motor i midten er der dog stadig mulighed for at lave det helt fladt som en MZ