Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

N.Maskinen

Hej ! jeg har et spørgsmål som jeg håber der er nogen herinde dert kan svare på

at der er forskel på N201 og 202 kan man se! der var 10 N maskiner nogen havde en

enkelt Dome på selve loket bag ved skorstenen , andre havde 2 Domer ser det ud til

men hvilke ?? jeg ved at N 203 N204 N205 havde kun 1 førervindue lige som BR 50 "men Domen foran fører huset!!! hvor mange havde de forskellige modeller"

,for på jernbanen DK har de ikke billeder af dem alle sammen,og nogen af dem står på en måde, så at det er svært at se,jeg er den lykkelige ejer af 7 N.maskiner 6 Roco og en Fleischmann,og vil gerne have de skal ligne forbilledet, med havebænk og det som blev lavet om på Tenderes kulkasse!!!

PUUUHHA det var en ordentlig smøre Laughing out loud

Håber i kan svare

En Stor Toghilsen Herfra

Jimmy[/u]

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.579

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jimmy.

"jimmyoldtimer" skrev:
at der er forskel på N201 og 202 kan man se! der var 10 N maskiner nogen havde en enkelt kedel på selve loket bag ved skorstenen , andre havde 2 ser det ud til men hvilke ??

Puha, det var ellers noget af et spørgsmål: Når du vil have svaret så detaljeret, bliver du desværre også nødt til at oplyse årgang: N-maskinerne skiftede udseende mange gange i løbet af årene. Wink

Så jeg vil foreslå, du køber "bogen" om disse maskiner og selv læser dig frem: Steffen Dreisler: DSB litra N og T

Og så er kedlen på et damplokomotiv forresten den store runde ting, der sidder under skorstenen - det, der sidder ovenpå mellem skorstenen og førerhuset hedder domer. Laughing out loud Og du har helt ret: Det var stor variation på N-maskinerne.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Jimmy.Puha, det var ellers noget af et spørgsmål: Når du vil have svaret så detaljeret, bliver du desværre også nødt til at oplyse årgang: N-maskinerne skiftede udseende mange gange i løbet af årene. Wink Så jeg vil foreslå, du køber "bogen" om disse maskiner og selv læser dig frem: Steffen Dreisler: DSB litra N og TOg så er kedlen på et damplokomotiv forresten den store runde ting, der sidder under skorstenen - det, der sidder ovenpå mellem skorstenen og førerhuset hedder domer. Laughing out loud Og du har helt ret: Det var stor variation på N-maskinerne.

Tak Lars! Laughing out loud jeg anede ikke hvad den hed! Laughing out loud

Årgangen er som de kørte i Epoke 3

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.579

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jimmy.

"jimmyoldtimer" skrev:
Årgangen er som de kørte i Epoke 3

Jamen, det er søreme ikke godt nok: N-maskinen kørte kun i epoke III - men mange af de karakteristiske træk (såsom havebænken) blev først tilføjet hen ad vejen: Så vil du have udseendet lige efter levering først i 50erne (det er det, Roco leverer), udseendet efter første overhaling på CvK, eller det mere velkendte udseende med havebænk og røgklapper fra sidst i 50erne?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

hej jimmy http://www.freja-modeltog.dk laver nogle af delene til dit projekt .mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
Håber i kan svare

Jo, jeg har den omtalte bog, hvor der er tagninger af hvert enkelt lokomotiv.

Men frem for at smide 195 kr efter den i en butik, så riv den fra QXL, hvor den konstant er til salg for 50 kr (plus porto) i startpris.

Det gjorde jeg.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

"lars hansen" skrev:
hej jimmy http://www.freja-modeltog.dk laver nogle af delene til dit projekt .mvh lars

Tak Lars og Lars LOL Laughing out loud det er ikke et ekko, Laughing out loud Nå men seriøst det er da de havde Bænk og røgskærm sidst i epoke 3 !

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

"moppe" skrev:
"jimmyoldtimer" skrev:
Håber i kan svare
Jo, jeg har den omtalte bog, hvor der er tagninger af hvert enkelt lokomotiv.Men frem for at smide 195 kr efter den i en butik, så riv den fra QXL, hvor den konstant er til salg for 50 kr (plus porto) i startpris.Det gjorde jeg.Klaus

Tak Klaus det må jeg da hellere holde øje med! Wink Laughing out loud

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
at der er forskel på N201 og 202 kan man se! der var 10 N maskiner nogen havde en enkelt Dome på selve loket bag ved skorstenen , andre havde 2 Domer ser det ud tilmen hvilke ?? jeg ved at N 203 N204 N205 havde kun 1 førervindue lige som BR 50 "men Domen foran fører huset!!! hvor mange havde de forskellige modeller" ,for på jernbanen DK har de ikke billeder af dem alle sammen,og nogen af dem står på en måde, så at det er svært at se,jeg er den lykkelige ejer af 7 N.maskiner 6 Roco og en Fleischmann,og vil gerne have de skal ligne forbilledet, med havebænk og det som blev lavet om på Tenderes kulkasse!!!Jimmy[/u]

Stort set alle 10 N-maskiner forskellige. Der var nu ikke nogle kun med 2 domer, der 3 eller 4 domer på maskinerne. N201-202-203-204-207-208-210 havde 3 domer og N205-206-209 havde 4 domer. N-maskinen er ikke udstyret med havebænk fra start, den først kommet til senere. N201 til 204 er leveret uden havebænk, men fra N205 og frem er den kommet på. Hvorefter de 4 første maskiner fik havebænken eftermonteret. For at få et bedre overblik over de forskellige varianter af N-maskine vil jeg anbefale bogen "Tyske Krigslokomotiver på Danske spor" udgivet af forlaget Lokomotivet.

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

"Ty2 406" skrev:
[Stort set alle 10 N-maskiner forskellige. Der var nu ikke nogle kun med 2 domer, der 3 eller 4 domer på maskinerne. N201-202-203-204-207-208-210 havde 3 domer og N205-206-209 havde 4 domer. For at få et bedre overblik over de forskellige varianter af N-maskine vil jeg anbefale bogen "Tyske Krigslokomotiver på Danske spor" udgivet af forlaget Lokomotivet.

er du sikker på at 201 havde 3.4 Domer hvis man kikker på jernbanen dk så ser det ikke sådan ud:

http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=808 Kun 1

Og N 202 ser sådan ud:

http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=809

og N 204 havde kun 1:

http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=811

N 205 er svær at se hvor mange:

http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=812

Og N 208 er også svær at bedømme:

http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=815

Så ja det er svært men nu har jeg en Bog om N & T Maskinerne i sigte,så må jeg se hvad den siger,og Hvis det der ligner Metal kappe spænde bånd over Kedlen

også er domer så har du ret,men så er ROCO's model 202 forkert så har den 1 Dome formeget!!

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.319

PB

Hej Jimmy

201 har altså 3 domer - 1 dampdome og 2 sanddomer - kan ses på billedet Smile

Sand-domerne er den lidt firkantede udgave med sandfaldsrør, som fører ned til hjulene.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
,men så er ROCO's model 202 forkert så har den 1 Dome formeget!!

Rocos N-maskiner er langt fra perfekte.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"jimmyoldtimer" skrev:
"Ty2 406" skrev:
[Stort set alle 10 N-maskiner forskellige. Der var nu ikke nogle kun med 2 domer, der 3 eller 4 domer på maskinerne. N201-202-203-204-207-208-210 havde 3 domer og N205-206-209 havde 4 domer. For at få et bedre overblik over de forskellige varianter af N-maskine vil jeg anbefale bogen "Tyske Krigslokomotiver på Danske spor" udgivet af forlaget Lokomotivet.
er du sikker på at 201 havde 3.4 Domer hvis man kikker på jernbanen dk så ser det ikke sådan ud:http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=808 Kun 1Og N 202 ser sådan ud:http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=809og N 204 havde kun 1:http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=811N 205 er svær at se hvor mange:http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=812Og N 208 er også svær at bedømme:http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=815Så ja det er svært men nu har jeg en Bog om N & T Maskinerne i sigte,så må jeg se hvad den siger,og Hvis det der ligner Metal kappe spænde bånd over Kedlenogså er domer så har du ret,men så er ROCO's model 202 forkert så har den 1 Dome formeget!!

Desuden er der også forskel på "førerhuset." her tænker jeg på vinduerne, både i antal og størrelse.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

T-41

Pølsemand

Indlæg: 67

PB  Hjemmeside

Hej Jimmy.

Du skal og have med at der blev byttet kedler mellem maskinerene. Har set to billeder af 202 mener jeg, er ikke helt sikker på at det var den. Et hvor den havde 3 dommer og et hvor den havde 4. Det er forøvigt 2 sandkasser og en regulatordome og en damptøredome de har. Dem der kun har 3 har ingen damptøredom.

Med venlig hilsen

Bjarke.

__________________

Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

[quote="

Desuden er der også forskel på "førerhuset." her tænker jeg på vinduerne, både i antal og størrelse.[/quote]

Du har ret det nævnte jeg også i det øverste indlæg,de 3 af dem havde kun 1 fører vindue mens der var en Metal plade for det andet i hver side,lige som på nogle af BR 50 Modellerne!

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

"T-41" skrev:
Hej Jimmy.Du skal og have med at der blev byttet kedler mellem maskinerene. Har set to billeder af 202 mener jeg, er ikke helt sikker på at det var den. Et hvor den havde 3 dommer og et hvor den havde 4. Det er forøvigt 2 sandkasser og en regulatordome og en damptøredome de har. Dem der kun har 3 har ingen damptøredom. Med venlig hilsenBjarke.

Tak Bjarke!

Det er rart man kan få nogle Facts herinde,men jeg regner også med at investere

i have bænk og de ting til tenderens kulkasse til alle dem jeg har untagen 201,hvis ikke den også fik det senere i epoke III! Laughing out loud

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

"henho" skrev:
Hej Jimmy201 har altså 3 domer - 1 dampdome og 2 sanddomer - kan ses på billedet Smile Sand-domerne er den lidt firkantede udgave med sandfaldsrør, som fører ned til hjulene.

Tak Henho !

Jeg blev klar over det,da jeg kan se at der er dome omrids på N 201 ,men anyway

det er en dejlig Hobby Laughing out loud

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
Jeg blev klar over det,da jeg kan se at der er dome omrids på N 201 ,men anyway det er en dejlig Hobby Laughing out loud

Læn dig nu tilbage og vent på bogen.......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.319

PB

Hej Jimmy

Det med , at der var metalplade for vinduerne på nogle førerhuse, er en sandhed med modifikationer. Vindueslysningen var nemlig slet ikke skåret ud ! på de senere eksemplarer.

Åsagen var Br 50's overgang til Br50 ÜK. Br 50 ÜK var "sparelokomotiver", forstået på den måde, at man forenklede arbejdsgange og materialer. Denne overgang skete gradvis (trinvis), og det afspejlede sig på lokomotiverne ved, at de blev noget forskellige. Det endelige "sparelokomotiv" blev litreret BR 52 . Dette kunne fremstilles af ca- 2/3 forskellige dele af, hvad der skulle bruges til en oprindelig BR 50

2 eksempler:

Første er førerhus med kun 1 vindue i hver side. Det sparer på arbejdstid og svejsegas, når der kun skal skæres 1 vidueslysning ud i hver side.

Anden er hjulene på forløberen. Det blev til pladehjul i stedet for eger-ditto, da pladehjul er langt enklere at fremstille.

Så man kan sige, at de danske N-maskiner afspejler denne udvikling ganske godt idet,der bortset fra førerhusene, også var forskel på hjulene på forløberen.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

"henho" skrev:
Hej JimmySå man kan sige, at de danske N-maskiner afspejler denne udvikling ganske godt idet,der bortset fra førerhusene, også var forskel på hjulene på forløberen.

Det er der også på modellen det er kun 206'eren fra Roco der har frontløber egern hjul/stjerne

202'erne i model har frontløber hjul ala plade hjul! 201'erne får jeg et par stykker af

her sidst i November Laughing out loud

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

"moppe" skrev:
"jimmyoldtimer" skrev:
Jeg blev klar over det,da jeg kan se at der er dome omrids på N 201 ,men anyway det er en dejlig Hobby Laughing out loud
Læn dig nu tilbage og vent på bogen.......Klaus

Det gør jeg også! jeg tror også at folk husker N.Maskinerne fra en bestemt tidsperiode,som så påvirker folks husker om hvordan N.Maskinen så ud i de forskellige variationer,så jeg må vente på Bogen! Men tak for alle jeres

Velkvalificerede svar! Laughing out loud det er godt vi har sporskiftet! Laughing out loud

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.579

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jimmy.

"jimmyoldtimer" skrev:
Det er der også på modellen det er kun 206'eren fra Roco der har frontløber egern hjul/stjerne 202'erne i model har frontløber hjul ala plade hjul!

Så vidt jeg husker blev maskinerne leveret med pladehjul, men DSB skiftede dem løbende ud til egerhjul - så igen er det et spørgsmål om tidspunktet. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Karlo Roed

Indlæg: 129

PB

Der var kun 1 N maskine med tagrytter, nr 202, til gengæld havde den kun 3 domer.Jeg har byttet førehus på Rocos 201 og 202, så nu har jeg en 202 og en 206.

Ps. Få fat i lokomotivet nr.21,der er der et rigtigt godt skema over de forskellige typer.

Karlo

__________________

Roed

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.304

PB

hejsa

jeg kan hjælpe med en scannet kopi af siderne fra lokomotivet.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.415

PB

"Gert Frikke" skrev:
hejsajeg kan hjælpe med en scannet kopi af siderne fra lokomotivet.Gert

Hej Gert,det lyder godt,jeg sender lige en mail til dig Laughing out loud

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.