Hej ! jeg har et spørgsmål som jeg håber der er nogen herinde dert kan svare på
at der er forskel på N201 og 202 kan man se! der var 10 N maskiner nogen havde en
enkelt Dome på selve loket bag ved skorstenen , andre havde 2 Domer ser det ud til
men hvilke ?? jeg ved at N 203 N204 N205 havde kun 1 førervindue lige som BR 50 "men Domen foran fører huset!!! hvor mange havde de forskellige modeller"
,for på jernbanen DK har de ikke billeder af dem alle sammen,og nogen af dem står på en måde, så at det er svært at se,jeg er den lykkelige ejer af 7 N.maskiner 6 Roco og en Fleischmann,og vil gerne have de skal ligne forbilledet, med havebænk og det som blev lavet om på Tenderes kulkasse!!!
PUUUHHA det var en ordentlig smøre
Håber i kan svare
En Stor Toghilsen Herfra
Jimmy[/u]
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Da' Jimmy.
Puha, det var ellers noget af et spørgsmål: Når du vil have svaret så detaljeret, bliver du desværre også nødt til at oplyse årgang: N-maskinerne skiftede udseende mange gange i løbet af årene.
Så jeg vil foreslå, du køber "bogen" om disse maskiner og selv læser dig frem: Steffen Dreisler: DSB litra N og T
Og så er kedlen på et damplokomotiv forresten den store runde ting, der sidder under skorstenen - det, der sidder ovenpå mellem skorstenen og førerhuset hedder domer.
Og du har helt ret: Det var stor variation på N-maskinerne.
MVH
Lars
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Tak Lars!
jeg anede ikke hvad den hed! 
Årgangen er som de kørte i Epoke 3
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Da' Jimmy.
Jamen, det er søreme ikke godt nok: N-maskinen kørte kun i epoke III - men mange af de karakteristiske træk (såsom havebænken) blev først tilføjet hen ad vejen: Så vil du have udseendet lige efter levering først i 50erne (det er det, Roco leverer), udseendet efter første overhaling på CvK, eller det mere velkendte udseende med havebænk og røgklapper fra sidst i 50erne?
MVH
Lars
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej jimmy http://www.freja-modeltog.dk laver nogle af delene til dit projekt .mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo, jeg har den omtalte bog, hvor der er tagninger af hvert enkelt lokomotiv.
Men frem for at smide 195 kr efter den i en butik, så riv den fra QXL, hvor den konstant er til salg for 50 kr (plus porto) i startpris.
Det gjorde jeg.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Tak Lars og Lars LOL
det er ikke et ekko,
Nå men seriøst det er da de havde Bænk og røgskærm sidst i epoke 3 !
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Tak Klaus det må jeg da hellere holde øje med!

Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Stort set alle 10 N-maskiner forskellige. Der var nu ikke nogle kun med 2 domer, der 3 eller 4 domer på maskinerne. N201-202-203-204-207-208-210 havde 3 domer og N205-206-209 havde 4 domer. N-maskinen er ikke udstyret med havebænk fra start, den først kommet til senere. N201 til 204 er leveret uden havebænk, men fra N205 og frem er den kommet på. Hvorefter de 4 første maskiner fik havebænken eftermonteret. For at få et bedre overblik over de forskellige varianter af N-maskine vil jeg anbefale bogen "Tyske Krigslokomotiver på Danske spor" udgivet af forlaget Lokomotivet.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
er du sikker på at 201 havde 3.4 Domer hvis man kikker på jernbanen dk så ser det ikke sådan ud:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=808 Kun 1
Og N 202 ser sådan ud:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=809
og N 204 havde kun 1:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=811
N 205 er svær at se hvor mange:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=812
Og N 208 er også svær at bedømme:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=815
Så ja det er svært men nu har jeg en Bog om N & T Maskinerne i sigte,så må jeg se hvad den siger,og Hvis det der ligner Metal kappe spænde bånd over Kedlen
også er domer så har du ret,men så er ROCO's model 202 forkert så har den 1 Dome formeget!!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Jimmy
201 har altså 3 domer - 1 dampdome og 2 sanddomer - kan ses på billedet
Sand-domerne er den lidt firkantede udgave med sandfaldsrør, som fører ned til hjulene.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Rocos N-maskiner er langt fra perfekte.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Møtrik
Indlæg: 619
Desuden er der også forskel på "førerhuset." her tænker jeg på vinduerne, både i antal og størrelse.
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Hej Jimmy.
Du skal og have med at der blev byttet kedler mellem maskinerene. Har set to billeder af 202 mener jeg, er ikke helt sikker på at det var den. Et hvor den havde 3 dommer og et hvor den havde 4. Det er forøvigt 2 sandkasser og en regulatordome og en damptøredome de har. Dem der kun har 3 har ingen damptøredom.
Med venlig hilsen
Bjarke.
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
[quote="
Desuden er der også forskel på "førerhuset." her tænker jeg på vinduerne, både i antal og størrelse.[/quote]
Du har ret det nævnte jeg også i det øverste indlæg,de 3 af dem havde kun 1 fører vindue mens der var en Metal plade for det andet i hver side,lige som på nogle af BR 50 Modellerne!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Tak Bjarke!
Det er rart man kan få nogle Facts herinde,men jeg regner også med at investere
i have bænk og de ting til tenderens kulkasse til alle dem jeg har untagen 201,hvis ikke den også fik det senere i epoke III!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Tak Henho !
Jeg blev klar over det,da jeg kan se at der er dome omrids på N 201 ,men anyway
det er en dejlig Hobby
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Læn dig nu tilbage og vent på bogen.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Jimmy
Det med , at der var metalplade for vinduerne på nogle førerhuse, er en sandhed med modifikationer. Vindueslysningen var nemlig slet ikke skåret ud ! på de senere eksemplarer.
Åsagen var Br 50's overgang til Br50 ÜK. Br 50 ÜK var "sparelokomotiver", forstået på den måde, at man forenklede arbejdsgange og materialer. Denne overgang skete gradvis (trinvis), og det afspejlede sig på lokomotiverne ved, at de blev noget forskellige. Det endelige "sparelokomotiv" blev litreret BR 52 . Dette kunne fremstilles af ca- 2/3 forskellige dele af, hvad der skulle bruges til en oprindelig BR 50
2 eksempler:
Første er førerhus med kun 1 vindue i hver side. Det sparer på arbejdstid og svejsegas, når der kun skal skæres 1 vidueslysning ud i hver side.
Anden er hjulene på forløberen. Det blev til pladehjul i stedet for eger-ditto, da pladehjul er langt enklere at fremstille.
Så man kan sige, at de danske N-maskiner afspejler denne udvikling ganske godt idet,der bortset fra førerhusene, også var forskel på hjulene på forløberen.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det er der også på modellen det er kun 206'eren fra Roco der har frontløber egern hjul/stjerne
202'erne i model har frontløber hjul ala plade hjul! 201'erne får jeg et par stykker af
her sidst i November
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det gør jeg også! jeg tror også at folk husker N.Maskinerne fra en bestemt tidsperiode,som så påvirker folks husker om hvordan N.Maskinen så ud i de forskellige variationer,så jeg må vente på Bogen! Men tak for alle jeres
Velkvalificerede svar!
det er godt vi har sporskiftet! 
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Da' Jimmy.
Så vidt jeg husker blev maskinerne leveret med pladehjul, men DSB skiftede dem løbende ud til egerhjul - så igen er det et spørgsmål om tidspunktet.
MVH
Lars
Karlo Roed
Indlæg: 129
Der var kun 1 N maskine med tagrytter, nr 202, til gengæld havde den kun 3 domer.Jeg har byttet førehus på Rocos 201 og 202, så nu har jeg en 202 og en 206.
Ps. Få fat i lokomotivet nr.21,der er der et rigtigt godt skema over de forskellige typer.
Karlo
Roed
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
hejsa
jeg kan hjælpe med en scannet kopi af siderne fra lokomotivet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej Gert,det lyder godt,jeg sender lige en mail til dig
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby