Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 316

PB

DC-CarSystem

Så er jeg færdig med mit første selvbyggede vogntog i H0 til dels Faller Car System, dels til DC-Car System (som jeg tidligere har beskrevet). Jeg deltog i wwekenden i en DC car workshop i Jesteburg ved Hamburg, og fik hér megen og ekstremt kompetent hjælp til indbygningen af og programmeringen af dekoderne, samt andre praktiske detaljer. Jeg havde bygget vognene op hjemmefra, inkl. montereing af alle SMD'er.

Forvognen er udstyret med frontlys + baglys, blinklys, stoplys (aktiveres under nedbremsning), lys i førerrummet, infrarøde sensorer (fototransistorer) foran, infrarøde sendere bagi, stor infrarød sensor i lastrummet, dekoder der kan programmeres og styres f.x. via Intellibox, stik til anhænger. Der er naturligvis også motor i forvognen.

Anhængeren er hér en lang trailer på en dolly, og den er udstyret med baglys, stoplys og blinklys på både bagkofanger og dolly, dekoder, og stik til forvognen.

Der mangler sidebelysning på begge varekasser.

Transfers er lavet af Jørgen Røn (skilteskoven) på baggrund af grafikfiler, som vognmandsfirmaets autolakerer stillede til rådighed.

Det hele styres via IB'en, fuldstændigt som et lokomotiv.

Se video fra workshoppen (uden mit modulvogntog, som ikke var helt færdigt): http://www.youtube.com/watch?v=KnZyStduo8s

Hér ses tydeligt at bilerne pga IR afstandsstyresystemet ikke kører op bag i hinanden.

(Se også

http://www.ciservice-ilchmann.de/forum_modellbahn/viewtopic.php?t=483&po... , scroll ned til19.oktober, familiebilledet)

Venlige hilsner

Søren

PA210034

PA210033

PA210032

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 968

PB  Blog  Hjemmeside

"disavelo" skrev:
Så er jeg færdig med mit første selvbyggede vogntog i H0 til dels Faller Car System, dels til DC-Car System (som jeg tidligere har beskrevet). Jeg deltog i wwekenden i en DC car workshop i Jesteburg ved Hamburg, og fik hér megen og ekstremt kompetent hjælp til indbygningen af og programmeringen af dekoderne, samt andre praktiske detaljer. Jeg havde bygget vognene op hjemmefra, inkl. montereing af alle SMD'er. Venlige hilsnerSøren

Hej Søren

Jeg så en tidlig version på modellbauwelt for 4-5 år siden. Jeg har ikke fulgt det op siden.

Nogle skavanker jeg så dengang var.

At IR delen havde alt for stort strømforbrug, = kort køretid.

Ved kø kørsel kørte bil nr2 i kurver alt for tæt på den foran, og tildens til at køre i "ryk".

På de video link ser det dog pænt ud.

Kan du skrive lidt mere om dine oplevelser med DC-car og hvad du så i Hamburg.

Jeg syntes ikke jeg kan finde en "prisliste" på DC-car tingene.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 316

PB

Hej Ole

Siegmund's shop er hér - http://www.shop.modellautobahnen.de/

Der er også links til en Wiki (leksikon) der er ved at blive bygget op, og til et forum, hvor alt vedr. DC-Car system behandles (Claus' forum). Stumperne kan kun købes af Siegmund. Mange af disse DC-Car team folk taler flydende engelsk.

Køretiden siges at være 1½ -2 timer, velsagtens uden lys på, og IR afstandsstyresystemet er altid slået til. (kan slås fra via en eller anden CV værdi).

Det var ikke mit indtryk at afstandsstyresystemets strømforbrug var problematisk stort.

Mht at det bageste køretøj indpasser sin hastighed til det forankørende sker det glidende over 1-2 sekunder, ikke i ryk, og man kan selv indstille dekoderen (via en CV værdi - jeg husker ikke hvilken) til hvilken afstand, der skal holdes op til det forankørende køretøj.

Man havde selvkonstruerede Abzweigungen ('sporskifter') i kørebanen, ikke Fallers. Heller ingen stopspoler, man havde noget elektronik, der sendte signaler til de enkelte køretøjer, dels via bittesmå IR SMD'er i siden af kørebanen, dels via Hall sensorer. Det var første gang jeg så Hall sensorer, og jeg har ikke sat mig godt nok ind i deres virkemåde til at jeg kan skrive noget om det.

I kørebanen var der helt konsekvent brugt magnetbånd i stedet for køretråd (det har jeg tidligere omtalt).

Nogle ombyggede Faller forakslerne med messing- eller kobberbøsninger som erstatning for kuglelejer (Faller akslerne kører ikke i kuglelejer, men deres ophæng er ret primitivt). Det giver mindre hjulmodstand og dermed længere køretid.

Hvis styretøjs-magnetholderen (slæberen) justeres op, så den ikke rører kørebanen, forlænges køretiden også. Det kan kun gøres, hvis der er magnetbånd overalt. Magnetbåndet fastholder styretøjsmagneten, selv om den svæver 1 mm over kørebanen.

Der afholdes workshops næsten hver måned forskellige steder - se Claus' forum via Siegmund's link. Der har også været planlagt noget i Sydslesvig, men der har indtil nu ikke været tilstrækkeligt mange tilkendegivelser om interesse til at det er blevet til noget. Der foregår mest i Midt- og Sydtyskland.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 968

PB  Blog  Hjemmeside

"disavelo" skrev:
Hej OleSiegmund's shop er hér - http://www.shop.modellautobahnen.de/Der er også links til en Wiki (leksikon) der er ved at blive bygget op, og til et forum, hvor alt vedr. DC-Car system behandles (Claus' forum). Stumperne kan kun købes af Siegmund. Mange af disse DC-Car team folk taler flydende engelsk.Køretiden siges at være 1½ -2 timer, velsagtens uden lys på, og IR afstandsstyresystemet er altid slået til. (kan slås fra via en eller anden CV værdi).Det var ikke mit indtryk at afstandsstyresystemets strømforbrug var problematisk stort.Venlige hilsnerSøren

Hej Søren

Jeg har køre tider på lastbiler med lys (10 smd led samlet forbrug 3,2 mA) på mellem 6 og 7 timer, med originale aku.

Så 1½ -2 timer lyder som der er et stort strømforbrug tíl elektronik og IR delen.

Som jeg forstår det, sætter man en IR "sender" i vejsiden med EN komando, som feks. "tænd lys" og så vil alle biler der kører forbi, tænde lyset ?.

Sidder formodstande til leds på dekoder printet, eller kan man selv tilpasse hvert leds forbrug med ekstern modstande, (jeg er med på man selvfølgelig kan sætte en ekstra modstand i serie)

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 316

PB

Man kan have lysdioder i vejsiden, som du skriver, men jeg har en booster med en (der kan monteres op til ca. 50 i flere kæder) kraftig LED, som sender til en stor sensor i vognkassen eller førerhuset. Dekoderen har en adresse, og man sender beskeder til et specifikt køretøj med besked om at tænde for blink til højre på dét køretøj, eller hvad det nu er man vil.

Booster LED'erne skulle række flere meter. Den kan f.x. hænges i loftet over éns anlæg. Jeg har i øjeblikket blot en lille prøveopstilling på gulvet - derfor denne beskedne opstilling på et bord. Én IR LED på boosteren er nok til at dække opstillingen på gulvet.

Du kan godt have ret i dine tanker om strømforbrug.

Alle formodstande sidder på printet.

Se billedet over styreopstillingen, med trafo til IB'en, IB, booster, og trafo til booster (16 Volt jævnspænding eller vekselspænding).

Venlige hilsner

Søren

PA220036

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 316

PB

Tilføjelse til køretiderne: Man programmerer selv dekoderens akkutest funktion til ved hvilken spænding den skal slå fra, og man kan indstille den til at slå fra ved en spænding på 2,7 V, 1,9 V eller 1,0 V - eller helt slå funktionen fra. Man vælger selv, hvor meget man vil aflade sit batteri, og det er jo direkte proportionalt med køretiderne.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 968

PB  Blog  Hjemmeside

"disavelo" skrev:
Tilføjelse til køretiderne: Man programmerer selv dekoderens akkutest funktion til ved hvilken spænding den skal slå fra, og man kan indstille den til at slå fra ved en spænding på 2,7 V, 1,9 V eller 1,0 V - eller helt slå funktionen fra. Man vælger selv, hvor meget man vil aflade sit batteri, og det er jo direkte proportionalt med køretiderne.Venlige hilsnerSøren

Jo, på en måde.

De tal du skriver passer nok til henholdsvis 1,2 og 3 celle aku.

Men hver celle er på 1,2 volt og når der er 2 = 2,4 volt. Den type som Faller bruger har ca. 90% hvor der er over 2,3 v og så går det hurtigt ned på de sidste 10%.

Så man har jo kun til de ca.90% er brugt op.

Og det er der jeg har 6-7 timer med en lastbil.

Men jeg vil prøve at sprøge ham Claus der laver det om bla strømforbruget.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.