Jeg roder lidt med at få knoklet nogle Fleischmann Profi-koblinger (og jeg mener knoklet for de er hverken til at presse ind eller flå af igen...) på mine vogne.
Problemet er at jeg gik ud fra at når man anvendte helt nyt materiel med NEM-skakt så passede profi-koblingerne umiddelbart i skakten. Dette viste sig at være en forkert antagelse
Koblingerne går fint i skakten på mine Hobbytrade CM vogne men ikke på mine CU vogne fra samme fabrikant - øhhh...?
Og på mit exprestogsæt (9910) fra Heljan er de fuldstændig umulige at få på hvilket betyder at jeg nu har monteret Rocco's afskyeligt udseende koblinger i stedet. Den gode nyhed er at de kobler perfekt sammen (det ser vikeligt godt ud!), køre fint og at man ikke kan se den grimme kobling når de er koblet, men stadigvæk: hvad sker der?
På mine Märklin vogne går koblingerne normalt også fint i, men ikke på alle vogne...??
Hvad er det der går galt - er der flere forskellige NEM-typer - endda fra samme fabrikant???
Jens
DC bane i dansk epoke III
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
En nem-skakt til forskellige vogne er ofte forskellige støbeforme. Og der er tilsyneladende en nisse der har drillet lidt med støbeformen til CU-vognsskakten. Jeg plejer at slibe en lille smule på koblingen så smutter den som regel i.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
duebjerg
Indlæg: 91
Jeg har haft samme oplevelse med sukkervognene fra Hobby Trade. Slib en lille smule af koblingen.
Steen
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej.
Der kun en standart for et NEM-skakt.
Standarten for hedder NEM 362 for spor H0 og NEM 355 for spor N
Hvis koblingerne ikke kan komme ind i skaktet, er det sandsyneligvis en støbefejl enten på koblingen eller i selve skaktet. Det er nok ikke noget div. fabrikanter har stor fokus på i deres kvalitet kontrol, det er jo "bare" en kobling. Når så skaktet passer til den kobling man lige står med, er skaktet vel OK. Så da forskellige fabrikanter, har forskellige tolerancer, vil dette problem opstå. I kavalitets kontrollen burde der jo nok indgå flere forskellige koblinger, for at se om tolerancen er OK. Denne ekstra kontrol koster jo penge for fabrikanten. Så det er jo nok mere et spørsmål om vi som forbruger, er villige til at betale mere for varen, pga. denne ekstra omkostning, der forbundet med denne kontrol. Det er jo lidt billigere for begge parter, at tage en fil og rette koblingen til. Men hvis vi ikke kommer med en konstruktiv kritik fra tid til anden, bliver fejlene jo heller ikke rettet.
Det er muligt at hente NEM-standarterne via DMJU's hjemmeside. De findes desværre kun på tysk.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Jeg har også rodet med at få passet koblingerne ind skakten, og jeg filer også så det passer.
Men hvad jeg syntes er et meget større problem er at koblingshøjden ikke er den samme på vognene, og her er det også forskelligt fra vogn til vogn. Eksempelvis Heljans CC vogne har ikke samme højde som de nye AV/AVL vogne. Her har jeg valgt Fleischmann Profi-koblingshoved og Roco's kobling 40396 med kombination af disse to kan højde reguleres. Det er godt nok en kostbar løsning ca. Kr. 37,- pr kobling
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.