Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Nørrebro Station

Jeg lovede i en tidligere tråd at følge op på de første billeder af min model af Nørrebro Station. Her er første afsnit:

Stationen har nu fået rejst ydervæggene samt tårne og måler 22 x 28,5 cm. Desuden er den karakteristiske overdækkede søjlegang i facaden gjort klar. I modsætning til min sædvanlige fremgangsmåde har jeg denne gang valgt at male modellen før den er færdigsamlet, primært pga. vanskelighederne med at komme ind i "krogene" når det sidste elementer er monteret.

Farven har været et kapitel for sig selv. Selvom jeg har haft adgang til at gennemfotografere originalen så blev første bemaling alt for mørk. Den nuværende er blevet tonet kraftigt lysere hvilket viser hvor svært det er at omsætte en farvekode til model med succes. Hvorvidt den er korrekt nu kan sikkert diskuteres men det er godt nok for mig så jeg bibeholder den nuværende udformning.

Næste skridt er montering af vinduer. De små vinduer er traditionelle sprossevinduer som er under udskæring. De store i perronplan har nogle specielle rammer som jeg ikke har løsningen på endnu men jeg tror jeg tegner dem op med en spritpen. Input modtages gerne.

Kommentér gerne på byggeriet hvis I har gode ideer, specielt mht. belysning som er den næste udfordring.

vinduer

facadedetaljer02

nordvest02

facade02

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 1 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 468

PB

Jeg synes du bygger en flot model - som nemt genkendes som Nørrebro Station.

Når jeg sammenligner med http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:Norrebro1.JPG så er din grønne farve for pæn, så prikken over i-et vil være lidt patina eller struktur på de pudsede vægge.

__________________

mvh niels peter

3mo-duler, DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Der er jo lige det med farver at det afhænger af vejr, tidspunkt på dagen osv. Prøv at tage et kig på dette der formodentlig er nogelunde fra samme epoke.

67061

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.849

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Der er jo lige det med farver at det afhænger af vejr, tidspunkt på dagen osv. Prøv at tage et kig på dette der formodentlig er nogelunde fra samme epoke.

Det er sikekrt bare mig, men nu har jeg set hele dit site igennem uden at kunne finde Nørrebro station. Er der en direkte link?

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.849

PB  Hjemmeside

"pejft" skrev:
"tybalt" skrev:
Der er jo lige det med farver at det afhænger af vejr, tidspunkt på dagen osv. Prøv at tage et kig på dette der formodentlig er nogelunde fra samme epoke.
Det er sikekrt bare mig, men nu har jeg set hele dit site igennem uden at kunne finde Nørrebro station. Er der en direkte link?

OK så kom billederne frem, da jeg loggede ind for at skrive ovenstående. Det er ikke første gang, jeg oplever det ... andre med samme oplevelse?

Jeg er så enig i, at farven er "for pæn og ensartet", i virkeligheden fremstår den mere ujævn i farven, også lige da den var opmalet for nogle år siden. En lille smule "weathering" ville pynte, men kun en lille smule.

Iøvrigt min fulde respekt for projektet Smile

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Jamen du har helt ret og det er også planen at tilsmudse når jeg er helt færdig, min kommentar gik mere på farvevalget. Og så synes jeg det er meget svært at vurdere behovet og omfanget af en kommende tilsmudsning før den færdige model er klar.

Hvad gør I andre?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg vil absolut anbefale at du venter med patinering til modellen er helt færdig, så kommer du heller ikke til at ødelægge det undervejs i byggeriet.

Det er jo også svært at forudsige, hvor mange gange der har været brand i aviserne i arkaden, når man skal vælge udseenet. Det sker vist jævnligt.

Husk a tnogle af vinduerne på stationens bagside er blændet med en blade indenfor vinduerne.

Farven ser efter min mening fornuftig ud, men det er svært at bedømme farver ud fra et digetalbillede, det afhænget meget af hvordan lyset har været.

Jeg glæder mig til at se flere billeder.

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 581

PB  Hjemmeside

Hej Tybalt

Det ser brandgodt ud, tak for billederne! Smile

Ang. mere farvespil, så ville jeg så hurtigt som muligt lave en wash ud af en noget mørkere grøn nuance og tilføje lidt i hjørnerne. Dernæst ville jeg drybrushe væggene *meget* blidt med hvid eller lysegrå for at give lidt dybde. Jeg ville ikke kalde det egenlig tilsmudsning, blot at give farven et mere naturligt farvespil.

Jeg glæder mig til at følge med i dit flotte byggeri. Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Besøg http://mj-blog.dk
Anmeldelser, nyheder og byggerapporter om modeltog

Like 0 kan lide
Top

Picture

ebbe

Software udvikler

Indlæg: 4

PB  Hjemmeside

Hej Tybalt

Ja for en gammel F-linie bruger er man jo ikke i tvivl, Der er Nørrebro Station.

Flot model.

Vedrørende farver og patinering har du fuldstændig ret det afhænger af vejr og lysforhold, og som Merete skriver hvornår der sidst er blevet brændt aviser af i arkaden.

Selv husker jeg stationen fra jeg brugte den dagligt, omkring 1970-1980, som gråsort med store variationer (skjolder) i farven, men dengang var DSB's vedligeholdelse af bygninger betydelig dårligere end i dag (mange vil nok betvivle at det er muligt).

Ang. vinduerne i øverste etage er de af den for opførelses tidspunkter meget typiske stålsprosse type(egentlig mener jeg at de øvrige vinduer havde samme udseende ), de kan som du selv antyder laves af klart materiale hvor sprosserne så ridses ind og trækkes op med spritpen. Materialet acetat kan anbefales.

Det kan jeg også anbefale til det tøndeformede perrontag, da det (Modsat akryl) kan koldbukkes uden at krakkelere . (Model & Hobby, Panduro ......)

Glæder mig til at følge projectet.

/Ebbe

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Første og fremmest tak for indlæggene, det var det jeg håbede på.

Dernæst lidt uddybende forklaring: Overfladen på Nørrebro Station (originalen) er noget sandpudset noget og det har jeg fosøgt at genskabe ved at bearbejde plasticcardet med en trekantsliber med korn 40 inden samlingen. Dette fremgår ikke tydeligt af billederne.

Dernæst et par spørgsmål:

Merete: -Jeg ved du kommer i og omkring Nørrebro Station så du kan måske oplyse mig hvilke vinduer der er blændede på vestsiden? Der er 4 vinduer i stueplan der går ind til DSB kiosken og 2 på 1. sal. Er det disse der er blændede og med hvad?

Ebbe: -Du husker rigtigt, stationen var på den tid meget nedslidt og misligholdt men den blev totalrenoveret omkring år 2000 og det er det jeg har taget udgangspunkt i. Det acetat du nævner er nok det jeg har på lager. Model og Hobby sælger det i pladestørrelser ligesom plastcard og står samme sted i butikken. Er det rigtigt?

Men hvordan limer du det? Jeg synes ikke at jeg kan opnå tilfredsstillende limninger med Revells Contacta plasticlim.

Occam: -Jeg har ingen erfaring med patinering og ved simpelthen ikke hvordan det du foreslår udføres i praksis. Jeg forstår udemærket godt ideen i dit indlæg men kunne du evt. prøve at beskrive den praktiske fremgangsmåde?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

ebbe

Software udvikler

Indlæg: 4

PB  Hjemmeside

Det er precis de plader jeg tænker på, lim ja der er et problem, men jeg har haft remelige resultater med silicone lim, der skal man dog være meget omhyggelig ikke at få for meget ved siden af, det overskydene kan dog forsigtigt skæres af. Det er næsten unuligt at få malingen til at blive hængende på tør silicone lim

/ebbe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.869

PB  Blog

Aller først vil jeg sige det er en meget flot model du er ved at bygge af Nørrebro St. Wink

Hvis du kører vore dage, så skal du næsten have al graffitien med også... Nej det er godt man selv bestemmer i model, og det er trist at se at så flot en funkisbygning er så skæmmet af det i dag Crying

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Sjovt du nævner det, Claus. Jeg har netop planlagt at fortsætte strækningen fra stationen nordover i form af en højbane. Og til en højbane skal man bruge støttemure og her har jeg kigget på strækningen mellem Nørreport og Vesterport stationer (banegraven). Planen er at drage ud og affotografere alle buerne med grafitti og det hele og så omsætte det til model. Det er jo det herlige ved modeljernbane, man vælger selv sine forbilleder.

Nørrebro Station tror jeg nu ikke jeg nænner at "hærværke"

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

Hej tybanll

Jeg kan ikke lige huske hvilke vinduer der ellers er på vestsiden, bare at når man er oppe i lokalet med modeljernbanen, er vinduerne blændet indefra. Jeg kigger på det udefra næste gang jeg kommer forbi.

Du skriver at du måske vil fortsætte med højbane. Underhøjbanen ved Nørrebru er der en serie store buer, brede nok til at vejen går under banen. I en del af disse buer er der forretninger eller værksteder. Jeg vil foreslø at du kigger på dem inden du ser på banegravenes sider, der har meget mindre buer og ikke det samme liv, som man finder under højbanen ved Nørrebro.

For øvrigt en lille ting jeg har moret mig over. I begge ender af det buede tag er den en væg med glasfelter. Har du nogen sinde lagt mærke til at der ikke er glas i alle vinduerne. Der hvor bæreledningen går igennem er der et tomt felt. Jeg kan ikke huske hvor mange steder glasset mangler, men jeg mener det er 4-6 i hver ende af stationen.

Du hører fra mig når jeg har været på stationen igen.

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.688

PB

Citat:
For øvrigt en lille ting jeg har moret mig over. I begge ender af det buede tag er den en væg med glasfelter. Har du nogen sinde lagt mærke til at der ikke er glas i alle vinduerne. Der hvor bæreledningen går igennem er der et tomt felt. Jeg kan ikke huske hvor mange steder glasset mangler, men jeg mener det er 4-6 i hver ende af stationen.

Det kan se man se her:

http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/nrrebrostationgennemtiderne/

Ca. 2/3 nede i linket med teksten "Samme motiv årgang 2004.

"Hullerne" i glasgavlen er for gennemgang af de elektriske ledninger".

Hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

Billede

Hvad med elevatorerne, vil du have dem med?

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej Merete

Hvis du mener elevatortårnene så er de allerede opført og der er lavet elevatordøre både i stueetagen og på perronerne. Det kan du se på det seneste billede jeg har uploaded.

Der kommer snart nye billeder.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

Hej tybalt

Jeg har været en tur på Nørrebro og har taget nogle billeder.

Det er de to vinduer på 1. sal på stationens bagside jeg mener er dækket indefra.

Billede

Jeg lagde også mærke til at der er en hvid dør på stationens forside

Billede

Den ved jeg ikke om du har bemærket.

Jeg har taget nogle billeder af forretninger og små virksomheder, der ligger under højbanen.

Billede

Billede

Der er masser af grafiti og små scenerier, der vil kunne bruges på en modeljernbane. Jeg synes det virker mere inspirerende end banegraven ved Vesterport, men se selv billederne her http://modelbane-piger.dk/sporskiftet/station/

Jeg håber du kan bruge noget af det.

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej Merete

Først og fremmest tak for billederne, jeg har hentet dem ned til mig selv så jeg kan bruge dem som inspiration. Det kan godt være at jeg skulle overveje at benytte højbanen som forbillede når jeg viderefører strækningen, vi får se. Det varer i hvert fald et godt stykke tid før jeg kommer dertil.

Jo, jeg havde godt lagt mærke til den hvide dør og den er også kommet med på modellen - ikke helt den samme dør, men alligevel.

I mellemtiden skrider det fremad. Prototypen på arkadebelysningen er lavet og det ser ud til at fungere godt. Døm selv.

Gad vide hvad de snart tænker inde på stationen med alle de fotografer der render rundt og tager billeder Laughing out loud

arkadebelysning

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.294

PB

Hejsa!

Flotte billeder - specielt blev jeg glad for at se peugot værkstedet inde under højbroen! Jeg har netop tyet til den løsning med min lille privatbaneremise - den er tilsvarende under en højbro. Ikke modelkorrekt forbillede, men dit billede viser, at noget tilsvarende ikek er umuligt!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Det går langsomt fremad. Det har vist sig at modellen var mere besværlig end jeg havde troet til at starte med.

Hvad jeg troede var en fuldstændig symmetrisk opbygning har viste sig at skjule store forskelle i øst/vest perronhallerne hvilket jeg er nødt til at tage højde for. Jeg må vist også forbi og have taget nogle supplerende billeder.

Men i mellemtiden er belysningen på vestsiden blevet klar. Væglamperne var noget nørkling med knappenålshoveder, 3 mm lysdioder og 2,5 mm halvstaf-lister fra Evergreen. -Det tog en lille uge og jeg skal bruge 12 mere til perronerne Sad

Lige et par stemningsbilleder efter mørkefald.

vestside om natten

sydvestside med belysning

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 1 kan lide
Top

Picture

Eshardt

Studerende

Indlæg: 23

PB

Hej

Jeg har en god kammerat der også har bygget Nørrebro station, som jeg da lige syntes var værd at vise jer.

Den er lavet med sporvognsskinner, så kan man selv bestemme om man syntes om det skal være for 10 år siden eller 40 år siden.

Billede 014

Nørrebro

__________________

Mvh. Emil Eshardt-Nielsen

http://www.svmjk-modeltog.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Eshardt

Studerende

Indlæg: 23

PB

lige et til

Hvis i vil se flere, så kan jeg godt ligge dem ud:)

Sporvejsmuseet05 007

__________________

Mvh. Emil Eshardt-Nielsen

http://www.svmjk-modeltog.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 581

PB  Hjemmeside

Ja tak, mange flere! Smile

Det ser supergodt ud....

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Besøg http://mj-blog.dk
Anmeldelser, nyheder og byggerapporter om modeltog

Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

Hej Tybalt

Jeg forstårdig. Bygninger et altid mere besværlige end man regner med. Det kender jeg alt for godt.

Der er altid noget man ikke lige havde taget højde for.

Det har jeg vændet mig til og der skal træffes nogne beslutninger undervejs. Beslutninger om hvad der skal med på modellen og hvad der ikke skal. Efterhånden har mine omgivelser lært at jeg overhører nævenyttige bemærkninger om hvad der også skulle være eller hvordan det meget nemmere kunne gøres,

Hvis de ved så meget, kan de jo bare lave det selv.

For øvrigt glæder jeg mig til at begynde at bygge til spor 0 igen. Man kan få mange flere detaljer med, hvis /når man har lyst til der, og man kan lave næsten det hele selv.

Fortsat god arbejdslyst med stationen, glæder mig til at se hvordan det fortsætter.

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Tjae, hvis det var så let som man gik og troede så ville alle vel lave deres modeller selv, det er nok alle de andre der er de klogeste. Smile

Men ellers skrider det langsomt fremad - men påskeferie med godt vejr kommer jo nemt i vejen når der er andre ting der skal laves i huset og haven. Helt kommet væk fra det er jeg nu ikke; elevatortårnene har fået tag på og jeg sidder netop nu og skærer perronerne til, herunder udskæringerne til trappenedgangene. Når det er færdigt skal jeg have monteret vinduer på facaderne på øverste etage og så er det tid til væggene mellem perroner og trapper/ventesale.

Og så er resten af påsken nok gået.

Mht. Occams vens model: Den er netop et bevis på udvælgelsen af detaljer og udeladelse af dem. Og alligevel er der ingen der kan tage fejl af sammenhængen mellem model og forbillede.

Jeg synes også det er et godt resultat men jeg har trods alt 3 indvendinger: Tagene på elevatortårnene, er de færdige? Jeg kan ikke rigtig se på billederne hvordan de er udformet. Dernæst mangler uret - det MÅ man næsten ikke udelade. Og endelig, og det er det vigtigste, jeg savner de store runde glasgavle der er så markante på netop denne station.

Så hvis du lige kunne spørge din ven, Occam, om han bare ikke er nået til disse ting endnu så ville jeg sove mere roligt Laughing out loud

Der kommer kun et billede med denne gang

nord03

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 1 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 581

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Mht. Occams vens model: Den er netop et bevis på udvælgelsen af detaljer og udeladelse af dem. Og alligevel er der ingen der kan tage fejl af sammenhængen mellem model og forbillede.

Jeg kender desværre ikke den kyndige bygmester bag modellen, jeg roste ham blot. Smile

Enhver model er naturligvis et kompromis. Man kan ikke skalere alt, slet ikke i en så lille skala som H0. Jeg har selv tidligere bygget i 1:35, og det er en helt anden fornøjelse, selvom det tager mindst lige så lang tid, da man så bare kan lave mange flere detaljer.. Smile

Ang. glasgavlene, så tror jeg nok at de var fjernet i perioden mellem elektrificeringen og den store restaurering for noget tid siden. Er der nogen der ved mere?

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Besøg http://mj-blog.dk
Anmeldelser, nyheder og byggerapporter om modeltog

Like 0 kan lide
Top

Picture

chef-lasse

Indlæg: 4

PB

Hej med jer.

Nu må bygherren af den 2. udgave af Nørrebro st. lige melde sig på banen.

Der er særdeles lang vej igen, for min model også. Det er de enormt mange detaljer der er at tage fat på, som tager tid.

Jeg skal tage lidt "friske"billeder af modellen, da de tidligere offentliggjorte er af ældre dato.

Jeg startede på modellen for ca. 10 år siden, og bygger kun når jeg har lyst og finder en løsning på nogle af de lidt mere drilske ting som mangler, f.eks. endegavlene, skiltet med Nørrebro St. på facaden mv.

Derfor er der nok en 5 - 10 år i den endnu for mit vedkommende.

Mange hilsner

__________________

Lasse N

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Ok, jeg fik rodet lidt sammen i indlægsskriverne, undskyld. Bortset fra det er det rart at ophavsmanden selv har meldt sig og jeg venter spændt på flere billeder.

Også for at se udviklingen i byggeriet.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.797

PB

Hej Occam!

Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "tidspunktet for elektrificeringen", men glasgavlene blev fjernet en gang i tresserne.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"chef-lasse" skrev:
Hej med jer.Nu må bygherren af den 2. udgave af Nørrebro st. lige melde sig på banen. Der er særdeles lang vej igen, for min model også. Det er de enormt mange detaljer der er at tage fat på, som tager tid.Derfor er der nok en 5 - 10 år i den endnu for mit vedkommende.

Jeg er ikke så gammel, så jeg har tid til at vente Laughing out loud og så længe resultatet ser så fremragende ud, er det selvfølgelig tilladt at bruge tid på detaljerne Laughing out loud

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

"Occam" skrev:
"tybalt" skrev:
Ang. glasgavlene, så tror jeg nok at de var fjernet i perioden mellem elektrificeringen og den store restaurering for noget tid siden. Er der nogen der ved mere?

Der tager du fejl Occam. Glasgavlene har ikke været taget ned og det var meget få af ruderne, der ikke kom hele genner restaureringen selv om nogle troede at de 4 manglende ruder skyldtes smadret glas. Det ses tydeligt på et af billederne her, at det gør det ikke. Bærekablerne skal bare også ud ig ind på stationen.

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

Om glasvægger har været taget ned i tresserne, som bl nævner, ved jeg ikke ad jeg op daværende tidspunkt var udenbys.

Her er endnu en model af Nørrebro station

Billede

Der er flere billeder af den på

http://spor0.dk/morten.html

Denne model er lavet på et meget lille spor 0 anlæg op af en væg. Dette har tvunget modelbyggeren til at skære en del af stationen væk. Som i siger, hvor mange detaljer vil man have med?

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 581

PB  Hjemmeside

"merete_np" skrev:
"Occam" skrev:
Ang. glasgavlene, så tror jeg nok at de var fjernet i perioden mellem elektrificeringen og den store restaurering for noget tid siden. Er der nogen der ved mere?
Der tager du fejl Occam. Glasgavlene har ikke været taget ned og det var meget få af ruderne, der ikke kom hele genner restaureringen selv om nogle troede at de 4 manglende ruder skyldtes smadret glas.

Jeg synes, at kunne huske at have læst i lokalavisen, da jeg boede i området, at glasset blev genetableret efter restaureringen. Prøv at kigge på billedet i bogen Byens baner, s. 225, der er et billede fra 1993, hvor glasgavlene mangler. På billedet side 232 fra 1996 er der heller ingen glasgavle.

Se også billedet her fra 2000:

http://www.l-eriksen.dk/toge/fast/sjaelland/stkbh/stationer/noerrebro/1/...

Et andet sjovt billede i samme bog er Nørrebro Station under besættelsen (s. 164), hvor man kan se at køreledningerne er ført gennem runde huller i glasset, og ikke som i dag ved at enkelte ruder helt er taget ud.

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Besøg http://mj-blog.dk
Anmeldelser, nyheder og byggerapporter om modeltog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.797

PB

"merete_np" skrev:
Om glasvægger har været taget ned i tresserne, som bl nævner, ved jeg ikke ad jeg op daværende tidspunkt var udenbys.

F.eks. bane bøger Københavns S-bane 1934 - 1984 side 18.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 166

PB  Blog  Hjemmeside

 

Hej  Tybalt.

Efter selv at have indledt et sådant modelbyggeri (1:87), kan jeg da være nysgerrig:  Hvordan går det med din station ???  Blev Du færdig ???

Erik V.

www.evp.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 166

PB  Blog  Hjemmeside

 

Hej Tybalt.

Du har vist skrevet en "privat besked" (eller har Du ???), men jeg synes desværre ikke at kunne åbne / læse den eller hvad det er, der er kommet  ! ! ! ???

Hilsen,

Erik V.

www.evp.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.