Hej
Jeg sidder og funderer om hvorvidt tvangskinnerne i et sporskifte er strengt nødvendige, på en modeljernbane altså.
Grunden er at jeg er ved at lægge spor på en færge :!: og anvender hjertestykkedelen af et 3-vejs sporskifte. På den er der på de 2 yderste afgreninger 2x2 plastiktvangskinner som jeg egentlig helst ville undvære idet de ikke er særlig kønne når der skal lægges planker mellem sporene - ja faktisk vil det komme til at se noget dumt ud.
Så ville jeg kunne skære dem helt af uden konsekvenser og føre plankedækket helt frem til hjertestykket? Eller har de en reel funktion ud over det modelmæssige?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
D 826
Ikke angivet
Indlæg: 186
Hej Henk
Det er pussigt at du lige skriver dette, for den tanke har jeg også gået med vedr. mit byggeri af færgen storebælt som du var nede og se.. Jeg har også overvejel om de skulle fjernes, men har ikke gjort det. Og det er da rigtigt at det ser kønnere ud hvis de ikke var der, navnligt når det er så kompakt i 1:87, for jeg ved at på de rigtige færger var der vist nok tvangs skinner.
Jeg bliver hentet af en af medlemmerna fra klubben her i eftermiddag, ham Flemming som hjalp mig med at ligge sporene på storebælt, jeg kan prøve at hører ham hvad han mener om det, og han syntes de kan undlades.
Er det den gamle Dronning Ingrid du er ved at bygge??
Hilsen Martin - D 826
D 826
http://www.ricemann.dk/kmk
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Martin
Næh, det er godt nok en Storebæltsfærge men indtil videre er det hemmeligt
Mere seriøst, så har jeg ikke besluttet mig for det kan ende med en af to søsterfærger.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Som hovedregel er tvangskinner nødvendige.
Ved du noget om hvorfor man overhovedet benytter tvangskinner? Måske kan http://www.modelbaneteknik.dk/model/stnd/afsp.htm hjælpe på forståelsen.
Ellers hjælper jeg gerne med yderligere forklaring.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
D 826
Ikke angivet
Indlæg: 186
Hej igen Henk
Hmm, jeg er delvist færdigt med dækket - altså den del der omhandler lægning af sporene, men vi har endnu ikke fået lavet strøm på det. Men prøvekørslerne med vogne fungere vist godt nok.
Det er gået lidt i stå mit byggeri nede i klubben, grundet manglende materialer. Klubben har ikke så mange penge fortiden, så de bliver mest brugt på elektronik da det er en vigtig del lige fortiden. vi skulle gerne have anlægget til at fungere til vores 10 års fødselsdag i maj.
Jeg skal prøve at spørge Flemming, så kan du finde et svar herinde inden dagen er omme.
Mvh. Martin - D 826
D 826
http://www.ricemann.dk/kmk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hvis skinnerne ligger nede i dækket/rampen, vil belægningen mellem skinnerne jo virke som tvangskinner, hvorfor du ikke burde have brug for de originale.
Som Erik Olsen er inde på, er tvangskinner ellers nødvendige for at lede hjulet på den rigtige side af hertestykspidsen. Specielt ved kørsel ad det afvigende spor, vil et hjul, der sidder stift i rammen, ellers have en tendens til at ramme spidsen eller blive ledt den forkerte vej med afsporing til følge. Det går lidt bedre med en bogie.
Bjarne
Litra ME
Indlæg: 372
Kan man ikke lade dæksplankerne virke som tvangsskinner og dermed slå to fluer med et smæk ?
Vh Claus
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Det var det der var min tanke men jeg er lige begyndt prøvekørslerne (med en løs boogie) og det kunne godt se ud som om tvangskinnerne var nødvendige alligevel.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 997
Hm... Selvfoelgelig *SKAL* du have dem. -Det er jo defor de hedder tvangskinner!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Smart, efter sådan en bemærkning!
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Det er det der hedder at "holde en lav (skinne)profil"
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
I min grænseløse uvidenhed hvad angår færger, bliver jeg nødt til, at spørge : Hvorfor anvendtes der ikke rilleskinner ligesom på havnene rundt omkring ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Jeg tror at alle der på et tidspunkt har bygget en jernbanefærge inderligt har ønsket sig at der var nogen der producerede rilleskinner så man slap for alle disse "besværlige" løsninger.
Det er muligt at købe sporvognsskinner som kan løse en del af opgaven. Problemet opstår når vi når til sporskifter. For det første er afvigelsen i grader i et sporvejsskifte alt for stor og for det andet findes (såvidt jeg ved) der ikke y- og 3-vejsskifter.
Alene det at finde et symmetrisk 3-vejs skifte (jernbanespor) der er tilgængeligt på det danske marked umuligt, medmindre man bruge Piko. At det så er et godt sporskifte er bare heldigt.
Det er ikke af lyst at vi bygger med standardskinner, men af nød.
Så det var faktisk et godt spørgsmål......
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Som jeg husker jernbanefærger i 1:1 var det med rilleskinner, da de var meget lettere at få lagt sammen med trædækket og dermed gøre det tæt
Men med et 3 sporskifte - det har jeg aldrig set live .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Rilleskinner findes, se http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/sp45-1.htm foto 4.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
På ældre færger anvendtes dæk af tømmer, så var der ingen grund til at anvende rilleskinner. Rilleskinner har den ulempe at sporrillen jævnligt skal renses op. Nyere færger med belægning af asfalt el. lign. kan anvende rilleskinner.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/