Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Nødvendige tvangskinner?

Hej

Jeg sidder og funderer om hvorvidt tvangskinnerne i et sporskifte er strengt nødvendige, på en modeljernbane altså.

Grunden er at jeg er ved at lægge spor på en færge :!: og anvender hjertestykkedelen af et 3-vejs sporskifte. På den er der på de 2 yderste afgreninger 2x2 plastiktvangskinner som jeg egentlig helst ville undvære idet de ikke er særlig kønne når der skal lægges planker mellem sporene - ja faktisk vil det komme til at se noget dumt ud.

Så ville jeg kunne skære dem helt af uden konsekvenser og føre plankedækket helt frem til hjertestykket? Eller har de en reel funktion ud over det modelmæssige?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 826

Ikke angivet

Indlæg: 186

PB  Hjemmeside

Hej Henk

Det er pussigt at du lige skriver dette, for den tanke har jeg også gået med vedr. mit byggeri af færgen storebælt som du var nede og se.. Jeg har også overvejel om de skulle fjernes, men har ikke gjort det. Og det er da rigtigt at det ser kønnere ud hvis de ikke var der, navnligt når det er så kompakt i 1:87, for jeg ved at på de rigtige færger var der vist nok tvangs skinner.

Jeg bliver hentet af en af medlemmerna fra klubben her i eftermiddag, ham Flemming som hjalp mig med at ligge sporene på storebælt, jeg kan prøve at hører ham hvad han mener om det, og han syntes de kan undlades.

Er det den gamle Dronning Ingrid du er ved at bygge??

Hilsen Martin - D 826

__________________

D 826

http://www.ricemann.dk/kmk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej Martin

Citat:
Det er pussigt at du lige skriver dette, for den tanke har jeg også gået med vedr. mit byggeri af færgen storebælt som du var nede og se.. Jeg har også overvejel om de skulle fjernes, men har ikke gjort det. Og det er da rigtigt at det ser kønnere ud hvis de ikke var der, navnligt når det er så kompakt i 1:87, for jeg ved at på de rigtige færger var der vist nok tvangs skinner.
Øv, jeg havde håbet at du var færdig med dækket og havde prøvekørt det så jeg kunne få nogle af dine erfaringer.
Citat:
Jeg bliver hentet af en af medlemmerna fra klubben her i eftermiddag, ham Flemming som hjalp mig med at ligge sporene på storebælt, jeg kan prøve at hører ham hvad han mener om det, og han syntes de kan undlades.
Du må meget gerne prøve at spørge Flemming, jeg skal alligevel ikke beslutte mig lige med det samme.
Citat:
Er det den gamle Dronning Ingrid du er ved at bygge??

Næh, det er godt nok en Storebæltsfærge men indtil videre er det hemmeligt Smile

Mere seriøst, så har jeg ikke besluttet mig for det kan ende med en af to søsterfærger.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Jeg sidder og funderer om hvorvidt tvangskinnerne i et sporskifte er strengt nødvendige, på en modeljernbane altså.

Som hovedregel er tvangskinner nødvendige.

Ved du noget om hvorfor man overhovedet benytter tvangskinner? Måske kan http://www.modelbaneteknik.dk/model/stnd/afsp.htm hjælpe på forståelsen.

Ellers hjælper jeg gerne med yderligere forklaring.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 826

Ikke angivet

Indlæg: 186

PB  Hjemmeside

Hej igen Henk

Hmm, jeg er delvist færdigt med dækket - altså den del der omhandler lægning af sporene, men vi har endnu ikke fået lavet strøm på det. Men prøvekørslerne med vogne fungere vist godt nok.

Det er gået lidt i stå mit byggeri nede i klubben, grundet manglende materialer. Klubben har ikke så mange penge fortiden, så de bliver mest brugt på elektronik da det er en vigtig del lige fortiden. vi skulle gerne have anlægget til at fungere til vores 10 års fødselsdag i maj.

Jeg skal prøve at spørge Flemming, så kan du finde et svar herinde inden dagen er omme.

Mvh. Martin - D 826

__________________

D 826

http://www.ricemann.dk/kmk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hvis skinnerne ligger nede i dækket/rampen, vil belægningen mellem skinnerne jo virke som tvangskinner, hvorfor du ikke burde have brug for de originale.

Som Erik Olsen er inde på, er tvangskinner ellers nødvendige for at lede hjulet på den rigtige side af hertestykspidsen. Specielt ved kørsel ad det afvigende spor, vil et hjul, der sidder stift i rammen, ellers have en tendens til at ramme spidsen eller blive ledt den forkerte vej med afsporing til følge. Det går lidt bedre med en bogie.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Kan man ikke lade dæksplankerne virke som tvangsskinner og dermed slå to fluer med et smæk ?

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Litra ME" skrev:
Kan man ikke lade dæksplankerne virke som tvangsskinner og dermed slå to fluer med et smæk ?Vh Claus

Hej

Det var det der var min tanke men jeg er lige begyndt prøvekørslerne (med en løs boogie) og det kunne godt se ud som om tvangskinnerne var nødvendige alligevel. Sad

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hm... Selvfoelgelig *SKAL* du have dem. -Det er jo defor de hedder tvangskinner! Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"hxmiesa" skrev:

Smart, efter sådan en bemærkning!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"bl" skrev:
Smart, efter sådan en bemærkning!

Det er det der hedder at "holde en lav (skinne)profil" Cool

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

I min grænseløse uvidenhed hvad angår færger, bliver jeg nødt til, at spørge : Hvorfor anvendtes der ikke rilleskinner ligesom på havnene rundt omkring ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
HejI min grænseløse uvidenhed hvad angår færger, bliver jeg nødt til, at spørge : Hvorfor anvendtes der ikke rilleskinner ligesom på havnene rundt omkring ?

Hej

Jeg tror at alle der på et tidspunkt har bygget en jernbanefærge inderligt har ønsket sig at der var nogen der producerede rilleskinner så man slap for alle disse "besværlige" løsninger.

Det er muligt at købe sporvognsskinner som kan løse en del af opgaven. Problemet opstår når vi når til sporskifter. For det første er afvigelsen i grader i et sporvejsskifte alt for stor og for det andet findes (såvidt jeg ved) der ikke y- og 3-vejsskifter.

Alene det at finde et symmetrisk 3-vejs skifte (jernbanespor) der er tilgængeligt på det danske marked umuligt, medmindre man bruge Piko. At det så er et godt sporskifte er bare heldigt.

Det er ikke af lyst at vi bygger med standardskinner, men af nød.

Så det var faktisk et godt spørgsmål......

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Som jeg husker jernbanefærger i 1:1 var det med rilleskinner, da de var meget lettere at få lagt sammen med trædækket og dermed gøre det tæt

Men med et 3 sporskifte - det har jeg aldrig set live .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Jeg tror at alle der på et tidspunkt har bygget en jernbanefærge inderligt har ønsket sig at der var nogen der producerede rilleskinner så man slap for alle disse "besværlige" løsninger.

Rilleskinner findes, se http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/sp45-1.htm foto 4.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
I min grænseløse uvidenhed hvad angår færger, bliver jeg nødt til, at spørge : Hvorfor anvendtes der ikke rilleskinner ligesom på havnene rundt omkring?

På ældre færger anvendtes dæk af tømmer, så var der ingen grund til at anvende rilleskinner. Rilleskinner har den ulempe at sporrillen jævnligt skal renses op. Nyere færger med belægning af asfalt el. lign. kan anvende rilleskinner.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.