Picture

brascoe

Indlæg: 14

PB  Hjemmeside

Mystisk lys i siden på ROCO MA 461 DSB

Hej med jer,

Jeg har lige købt et sæt ROCO Lyntog MA 461 DSB

Det er jeg meget glad for, men jeg synes dog at lyset der slipper ud af hullerne i enden på styrevognen er noget skæmmende?

Er der nogle andre der har bemærket dette?

Mystisk_lys_02

Mystisk_lys_01

__________________

/ Dennis Johansen
_____________________
ECoS, C-Spor, Blandet dansk materiel - 122x244 cm plade og nybegynder

Like 0 kan lide
Top

Picture

Busk

Indlæg: 475

PB

Uden at kende modellen eller have den, men forsvinder det ikke når du monterer rangerbøjler?

vh Torben

__________________

Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

brascoe

Indlæg: 14

PB  Hjemmeside

"Busk" skrev:
Uden at kende modellen eller have den, men forsvinder det ikke når du monterer rangerbøjler?

Hmm, det har jeg selvfølgelig ikke lige tænkt på, det skulle jo bare hurtigt på sporet Smile

Jeg kigger i æsken når jeg kommer hjem, og sender nyt billed.

__________________

/ Dennis Johansen
_____________________
ECoS, C-Spor, Blandet dansk materiel - 122x244 cm plade og nybegynder

Like 1 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Muligvis skulle modellen åbnes og "lys-isoleres", så fx. kørelyset ikke skinner igennem ved førerhuset o.l.? Nogle steder har jeg også set at det kraftige lys, faktisk lyser igennem chassiset.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Jeg har med forbedret lyset i mine MA ved at male lyslederne med noget Humbrol sølvfarve, så der kun er åbent hvor lyset skal ind og ud af lyslederen. Det giver en meget forbedret seperation af de forskellige lygter, så der ikke er halvt lys i det slutlyset, når der køres med frontlys og omvendt. Det har også forhindret lyset i at skinne ud gennem andre åbninger.

Det bedste vil nok være at pakke lyslederne ind i staniol, da det reflekterer lyset tilbage, men det virker nu fint med malingen.

På dette billede ses det tydeligt, forskellen i lysfarven skyldes at det modificerede tog også har fået LED i stedet for pærer.

lys_paa_ma_1

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"brascoe" skrev:
Er der nogle andre der har bemærket dette?

Du har ikke monteret rangerbøjlerne. De ligger i æsken.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 1 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"leonard" skrev:
På dette billede ses det tydeligt, forskellen i lysfarven skyldes at det modificerede tog også har fået LED i stedet for pærer.

Det ser godt ud Leonard. Er der noget specielt jeg skal tænke på, når jeg sætter en diode i? Du må næsten have benyttet en modstand eller noget?

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Der skal altid en passende formodstand før en LED.

Der kommer ca 16v ud af dekoderen og LEDen skal vel bruge 10-20mA for at lyse, så Ohms lov må i brug og afrundet bliver det til at 1,5 kohm er et passende valg. Så kan lyset nemt lyse det der svarer til et par hundrede meter frem i 1:87 og evt. kan det dimmes ned ved at justere på værdierne i dekoderen.

De LEDs jeg har brugt er desværre meget blålige og giver det samme lys som en moderne bil med Xenon-lygter, det lyser helt vildt og får andre lokomotiver med almindeligt farvet lys til at se ud som om de har positionslys på.

Mikael har nævnt et trick med en stump fra en orange badebold og det er da værd at prøve.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"leonard" skrev:
Mikael har nævnt et trick med en stump fra en orange badebold og det er da værd at prøve.

Hans Ole (fra d.f.j.m) har nævnt en orange filtpen.

Ellers køber man "blot" lysdioder med sunny white lys.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Hans Ole (fra d.f.j.m) har nævnt en orange filtpen.

Den kan jeg anbefale - den virker rigtig godt. Pennen kan ses hos Bjørn Runar Larsen.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.