Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

MY & MX i Odense 9/7 - 09

Jeg var i Odense torsdag d.9/7. Medens vi kørte i museets skovvogn spottede jeg MX og MY. Hvad laver en ContecRail MY i Odense :?: Hvem har leaset BLDX :?: som det ses var vi også fotogene Laughing out loud

http://www.bldx.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Kan nogen fortælle lidt om hvorfor DSB afhændede de gamle My'er, der tilsyneladende bare blir ved at køre?

Var de ikke gode nok til regulær drift?

Var for få gode nok, så det blev for dyrt i vedligehold ift. seriens størrelse?

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Kan nogen fortælle lidt om hvorfor DSB afhændede de gamle My'er, der tilsyneladende bare blir ved at køre?Var de ikke gode nok til regulær drift?Var for få gode nok, så det blev for dyrt i vedligehold ift. seriens størrelse?

MX blev udrangeret fordi de var for svage til den tilbageværende persontrafik i forbindelse med indførelsen af IC3. Der var heller ikke brug for dem i i godstrafikken, da IC3 også frigav flere MY & MZ.

Storebæltstunnelen blev dødsstødet til litra MY - de måtte ikke køre i tunnellen. Dette bevirkede at DSB begyndte en langsom udrangering - først på Sjælland hvor sidste DSB MY kørte d.27/9 1997. 1/8 1998 havde DSB stadig 10 MY i drift i vest - hvor de hovedsageligt varetog opgaver hvor MZ havde for stort akseltryk. MZ måtte heller ikke køre under Storebælt - så de første blev hensat i løbet af 1997. - 1 juni 1999 var hele serie III enten hensat 18stk, udrangeret MZ1433 eller kun sporadisk i brug MZ1436.

17.juni 2001 var det slut med MY & MZ hos DSB - Railion overtog godstransporten (og de fleste MZ) i Danmark.

Banestyrelsen(Bane Danmark) overtog er par MY og 6 MZ.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Kan nogen fortælle lidt om hvorfor DSB afhændede de gamle My'er, der tilsyneladende bare blir ved at køre?

Gamle og utidssvarende, samt yderst reperationskrævende.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Selvom de officielt var ude - kørte 1156 stadig i Østjylland (Silkeborg-Skanderborg - svage spor) og 1159 på Fyn (nedbrudsreserve) i vinteren 2001 - 2002.

"Moppe" skrev:
Gamle og utidssvarende, samt yderst reperationskrævende.

MY'erne stod foran en omfattende miljørenovering (støj og udstødning) - dette var en medvirkende årsag til udfasningen, men da man lige havde bekostet nye cylindere/foringer af MZ typen, ville DSB nok have holdt fast ved MY et par år længere. Men tunnellen og EU ville det anderledes.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Hvad laver en ContecRail MY & en BLDX MX i Odense :?: - sporrenovering :?: eller :?:

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Hvad laver en ContecRail MY & en BLDX MX i Odense :?: - sporrenovering :?: eller :?:

BLDX maskinen bliver lejet ud til firmaer der har brug for trækkraft, så det kan være lidt af hvert.

Chefen bag firmaet er dog sjældent blandet ind i aftalerne og er ikke altid klar over hvem der kører med den i tiden. Ellers kunne jeg have spurgt ham.

Maskinen er ellers superflot malet, rigigt amerkansk inspireret.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Hvad laver en ContecRail MY & en BLDX MX i Odense :?: - sporrenovering :?: eller :?:
BLDX maskinen bliver lejet ud til firmaer der har brug for trækkraft, så det kan være lidt af hvert.Maskinen er ellers superflot malet, rigigt amerkansk inspireret.Klaus

Ja, det havde jeg jfr. ovenfor allerede fundet ud af :!:

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

God forklaring, tak for det

Jeg kan desværre ikke hjælpe med dit oprindelige spørgsmål.

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Hvad laver en ContecRail MY & en BLDX MX i Odense :?: - sporrenovering :?: eller :?:

Eftersom der er sporarbejde på Svendborgbanen, jvf. http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=8574, kunne man foranlediges til at tro at lokomotiverne evt. bruges til transport af materialer osv. til dette arbejde. Ellers har jeg ikke umiddelbart noget bud.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjarke Hvass

Indlæg: 21

PB

"DennisTR" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Hvad laver en ContecRail MY & en BLDX MX i Odense :?: - sporrenovering :?: eller :?:
Eftersom der er sporarbejde på Svendborgbanen, jvf. http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=8574, kunne man foranlediges til at tro at lokomotiverne evt. bruges til transport af materialer osv. til dette arbejde. Ellers har jeg ikke umiddelbart noget bud.

MX 1019 har været i brug på Svendborgbanen i forbindelse med sporarbejdet:

Tråd på Tog-sim.dk om sporarbejdet

Billed af MX 1019 (foto: Jacob Wittrup)

Hilsen Bjarke

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

lafoca

Indlæg: 46

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Selvom de officielt var ude - kørte 1156 stadig i Østjylland (Silkeborg-Skanderborg - svage spor) og 1159 på Fyn (nedbrudsreserve) i vinteren 2001 - 2002.
"Moppe" skrev:
Gamle og utidssvarende, samt yderst reperationskrævende.
MY'erne stod foran en omfattende miljørenovering (støj og udstødning) - dette var en medvirkende årsag til udfasningen, men da man lige havde bekostet nye cylindere/foringer af MZ typen, ville DSB nok have holdt fast ved MY et par år længere. Men tunnellen og EU ville det anderledes.

Undskyld men kommer jeg vaek fra det oprindelige emne :roll:

Men hvad noejagtigt gjorde at tunnellen og (EU Evil) "forseglede" MY'ernes skaebne for DSB? De klarer sig jo stadigt hos div. privat-baner.

Og hvad har saa overtaget deres "arbejde" istedet?

BTW: Jeg syntes at BLDX har gjort et udemaerket "paint-job" der Smile

-Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"lafoca" skrev:
Undskyld men kommer jeg vaek fra det oprindelige emne :roll: Men hvad noejagtigt gjorde at tunnellen og (EU Evil) "forseglede" MY'ernes skaebne for DSB? De klarer sig jo stadigt hos div. privat-baner.Og hvad har saa overtaget deres "arbejde" istedet?

De måtte ikke køre under tunnelen - IC3 havde fortrængt MY, så de kun kørte med gods.

EU bestemte at der ikke måtte gives offentlige tilskud til godstransport - derfor blev "Gods" en del af Railion. Railion var ikke interesseret i at overtage MY-lokomotiver, derfor måtte DSB (der heller ikke havde brug for litra MY- de kunne ikke holde tid i persontogsløb - max. 133km/t), sælge/udleje til anden side.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

Contec og BLDX er samme firma efter hvad jeg har læst Smile

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Mx104" skrev:
Contec og BLDX er samme firma efter hvad jeg har læst Smile

Ikke ifølge deres hjemmeside og firmaprofil:

BLDX hjemmeside

Contec Entreprise firmaprofil

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Mx104" skrev:
Contec og BLDX er samme firma efter hvad jeg har læst Smile

Det er ganske forkert.

Hvor har du læst det henne?

BLDX er et firma der har "hardwaren" og udlejer den (uden en mand bag styrepinden).

Klaus)

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Det er ganske forkert.Hvor har du læst det henne?BLDX er et firma der har "hardwaren" og udlejer den (uden en mand bag styrepinden).

Hvor Contec Rail er et datterselskab til Contec Entreprise der bla. har stået for sporrenovering ved Køge - lejede materiel af Lollandsbanen (LJ M 36).

18/1 2008 blev LJ M 38 solgt nu Contec My 1153. Den 30/3 2008 købte de LJ M 32 (Marcipanbrød).

I 2008 købte de desuden de tidligere Skagensbanen lokomotiver SB M 11 nu Contec MX 1009. SB M 10 nu Contec MX 1038. SB M 9 nu Contec MX 1041.

Har de købt mere :?: :?: :?:

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

til Klaus jeg ville lige prøve at finde det igen Wink

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Regionstog

Indlæg: 7

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Jeg var i Odense torsdag d.9/7. Medens vi kørte i museets skovvogn spottede jeg MX og MY. Hvad laver en ContecRail MY i Odense :?: Hvem har leaset BLDX :?: som det ses var vi også fotogene Laughing out loud http://www.bldx.dk/

Det er gode billeder 1019 i friske farver. MY 1153 trænger sådan til en pæn farve, den vækker minder, da vi havde den på Lollandsbanen som LJ M38.

Hilsen.

Jan.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

J.C Aabenraa

Indlæg: 10

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Hvor Contec Rail er et datterselskab til Contec Entreprise der bla. har stået for sporrenovering ved Køge - lejede materiel af Lollandsbanen (LJ M 36). 18/1 2008 blev LJ M 38 solgt nu Contec My 1153. Den 30/3 2008 købte de LJ M 32 (Marcipanbrød).I 2008 købte de desuden de tidligere Skagensbanen lokomotiver SB M 11 nu Contec MX 1009. SB M 10 nu Contec MX 1038. SB M 9 nu Contec MX 1041.I november 2008 den tidligere VNJ My 1153 nu Contec My 1153.Har de købt mere :?: :?: :?:

Ja de har også købt MT 167 og MX 1030 - fra DSB Musæum - de er nu kørt til Padborg, og står ved det gamle CFL værksted som Contec nu også har købt og dermed er ny ejer af. Udover værkstedet har Contec også købt MX 1008 af CFL

Venlig hilsen

J.C

Aabenraa

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.