Picture

Lars Brix

Indlæg: 113

PB

MX & MY

Hej Alle

Jeg har nu kikket lidt omkring, for at finde udaf om my og mx er identiske. eller er det bare mig der har misforstået noget. hvis de er identiske hvordan og hvorfor ????

Jeg håber at der er nogle som kan give mig en forklaring.

__________________

Med venlig tog hilsen
Lars Brix


Lars Brixs billede

Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG

Like 0 kan lide
Top

Picture

lokalbanen

Indlæg: 161

PB  Blog  Hjemmeside

MX er en MY med en mindre motor, så den kunne køre på mindre lokalbaner (mindre akseltryk). MX er også ændert udvendigt, du kan lettest kende forskel på antallet af "koøjer" - der er 4 på en MY men kun 3 på en MX (det ene er erstattet af en rist).

__________________

/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Lars Brix" skrev:
Hej AlleJeg har nu kikket lidt omkring, for at finde udaf om my og mx er identiske. eller er det bare mig der har misforstået noget. hvis de er identiske hvordan og hvorfor ????Jeg håber at der er nogle som kan give mig en forklaring.

De er absolut ikke identiske,

Mx

My

My har 1950 HK, længde 18,9 m og vejer 101,6 Ton, Mx 1445 Hk,længde 18,3 m og vejer 89 Ton

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Lidt supplerende:

MY1101-1105 16 cyl 1500 hk (senere oml. MV og senere 1700 hk)

MY1106-1144 16 cyl 1700 hk

MY1145-1159 16 cyl 1950 hk

MX1001-1020 12 cyl 1425 hk

MX1021-1045 12 cyl 1445 hk

Ovenstående er uden skelen til div. motorombytninger og ombygninger.

Og så er der jo de to MY 1201 og 1202 (Desværre ikke en MY 1287 Laughing out loud )

MX blev skabt til sidebanerne, som ikke havde de samme behov for trækkraft, men som til gengæld ikke kunne klare så stort et aksel tryk.

Den lavere ydelse gjorde, at MX var lettere med et akseltryk på under 15 tons. MY kunne ikke køre på sidebanerne, da den kom over de højst tilladte tryk.

Opbygning og udseende er meget lig hinanden, men der er flere forskelle. Se f.eks. http://www.jernbanen.dk/motor_main.php?s=8 som Flemming også linker til.

Den letteste måde at se forskel på dem, er på tanken underneden og på de runde vinduer/koøjer som Bo skriver..

Se også tegningerne på: http://www.jernbanesider.dk/page3.html . Her ses også forskellen ret tydeligt. Både mht tanke (batterikasser?), vinduer, hjul og bogier.

Bogen "Motormateriel 5 - Med motor fra GM" kan klart anbefale. Se boglisten http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&i...

Andre sider:

http://www.trn-martens.dk/danish/gm-emd/index.htm

http://www.christianbruun.dk/MY-artikel.html

http://www.gm-nyt.dk/index.php (Mest billeder)

http://www.ravnsbak.dk/articles/my%20mx%20class/infosite%20danish.htm

http://www.jernbanesider.dk/page70.html

http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/Straekningslok/my.asp

http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/Straekningslok/mx.asp

Læs også NOHAB´s leverancer af rullende materiel og MY/MX/MZ-lokomotivet.

http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=145:nohaba...

Håber det kunne bruges.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Lars Brix" skrev:
Hej AlleJeg har nu kikket lidt omkring, for at finde udaf om my og mx er identiske. eller er det bare mig der har misforstået noget. hvis de er identiske hvordan og hvorfor ????Jeg håber at der er nogle som kan give mig en forklaring.

Kan da kun anbefale "lokomotivets" hæfte: "de ligner jo hinanden...", der netop gennemgår MY og MX med henblik på hvilke forskelle lokomotiverne har - såvel ydelsesmæssigt som udseende. Kan lånes på biblo.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

- og så glemmer I lige en anden, væsentlig forskel: MX larmer ikke nær så meget som MY. Forskellen er så stor, at der var en lang periode, hvor kun MX (og MZ) måtte køre i tæt bebyggede områder mm. - således var MY bandlyst fra f.eks. Kystbanen og godsbanen rundt om København på grund af larmen.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Forskellen skyldes vel primært, at de ikke har samme udstødningssystem - MX har rilleudstødningen. der er en lyddæmper.

Så mangler vi bare en lyddekoder med MX lyd.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Så mangler vi bare en lyddekoder med MX lyd.

Helt enig!!

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Kan da kun anbefale "lokomotivets" hæfte: "de ligner jo hinanden...", der netop gennemgår MY og MX med henblik på hvilke forskelle lokomotiverne har - såvel ydelsesmæssigt som udseende. Kan lånes på biblo.

Tak Skott. Den er fluks bestilt på biblioteket Smile

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Og så er der jo også bogen: "MM5 - med motor fra GM" - det er en rigtig god bog Wink

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"cfrost" skrev:
Og så er der jo også bogen: "MM5 - med motor fra GM" - det er en rigtig god bog Wink

Helt enig (Nævnt højere oppe) Laughing out loud

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Lige for en ordens skyld: Der har kørt masser af tog fremført af MY på Kystbanen gennem tiden. Men det er korrekt at man indsatte mere støjsvage lokomotiver da Danlink-ruten til/fra Frihavnen via Lersøen blev etableret. Her blev anvendt litra MZIV og MX samtidig med at hastigheden for godstog blev nedsat til (så vidt jeg husker) 40 km/t på den største del af godsforbindelsesbanen/ydre bybane (ringbanen).

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Svend" skrev:
Lige for en ordens skyld: Der har kørt masser af tog fremført af MY på Kystbanen gennem tiden. Men det er korrekt at man indsatte mere støjsvage lokomotiver da Danlink-ruten til/fra Frihavnen via Lersøen blev etableret. Her blev anvendt litra MZIV og MX samtidig med at hastigheden for godstog blev nedsat til (så vidt jeg husker) 40 km/t på den største del af godsforbindelsesbanen/ydre bybane (ringbanen).

Ringbanen - Jeg troede faktisk den blev kaldt højbanen ...???

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

"Højbanen" er vist den mere folkelige betegnelse for den del af Ringbanen, som starter lige før Nørrebrogade og slutter lige før Bispeengbuen (set fra Hellerup-siden), altså den lange brokonstruktion.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Svend" skrev:
"Højbanen" er vist den mere folkelige betegnelse for den del af Ringbanen, som starter lige før Nørrebrogade og slutter lige før Bispeengbuen (set fra Hellerup-siden), altså den lange brokonstruktion.

Ja, jeg kan se at Banedanmark bruger begge betegnelser ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Jeg kender dem altid på giteret på MY føgler det taget hele vejen, men på MX er der et "hul" i midten.

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

MYNord

Indlæg: 16

PB

Jeg var forleden forbi Padborg og må desværre sige at en række af de prægtige maskiner står og ser noget triste ud.. Bl.a. 4 på en række med - den med nordjyske øjne - hvide MX 1038 ex-Skagensbanen- der er voldsomt malet med grafiti, Crying Shock

Der var vel ca. 8 maskiner forleden der -flere meget trætte...og kun MX 1006 var aktiv. Meget trist at se disse stå på denne måde....og fristende ide at bl.a. lade MX 1038 vende "hjem" tll nordjylland som museumstog eller lignende Smile , men bestemt samme tanke & ide med de øvrige.. Vil være trælst at miste de sidste af MY/MX klassen i Danmark

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Brix

Indlæg: 113

PB

Jeg vil takke jer alle, for de super fine indlæg. Jeg vil nu bruge søndagen på at tjekke div. links ud.

Tak for hjælpen

__________________

Med venlig tog hilsen
Lars Brix


Lars Brixs billede

Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG

Like 0 kan lide
Top

Picture

MYNord

Indlæg: 16

PB

"MYNord" skrev:
Jeg var forleden forbi Padborg og må desværre sige at en række af de prægtige maskiner står og ser noget triste ud.. Bl.a. 4 på en række med - den med nordjyske øjne - hvide MX 1038 ex-Skagensbanen- der er voldsomt malet med grafiti, Crying Shock Der var vel ca. 8 maskiner forleden der -flere meget trætte...og kun MX 1006 var aktiv. Meget trist at se disse stå på denne måde....og fristende ide at bl.a. lade MX 1038 vende "hjem" tll nordjylland som museumstog eller lignende Smile , men bestemt samme tanke & ide med de øvrige.. Vil være trælst at miste de sidste af MY/MX klassen i Danmark

mx10381 1mb

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

MYNord

Indlæg: 16

PB

"MYNord" skrev:
"MYNord" skrev:
Jeg var forleden forbi Padborg og må desværre sige at en række af de prægtige maskiner står og ser noget triste ud.. Bl.a. 4 på en række med - den med nordjyske øjne - hvide MX 1038 ex-Skagensbanen- der er voldsomt malet med grafiti, Crying Shock Der var vel ca. 8 maskiner forleden der -flere meget trætte...og kun MX 1006 var aktiv. Meget trist at se disse stå på denne måde....og fristende ide at bl.a. lade MX 1038 vende "hjem" tll nordjylland som museumstog eller lignende Smile , men bestemt samme tanke & ide med de øvrige.. Vil være trælst at miste de sidste af MY/MX klassen i Danmark

mx padborg feb 2010

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

J.C Aabenraa

Indlæg: 10

PB

"MYNord" skrev:
"MYNord" skrev:
"MYNord" skrev:
Jeg var forleden forbi Padborg og må desværre sige at en række af de prægtige maskiner står og ser noget triste ud.. Bl.a. 4 på en række med - den med nordjyske øjne - hvide MX 1038 ex-Skagensbanen- der er voldsomt malet med grafiti, Crying Shock Der var vel ca. 8 maskiner forleden der -flere meget trætte...og kun MX 1006 var aktiv. Meget trist at se disse stå på denne måde....og fristende ide at bl.a. lade MX 1038 vende "hjem" tll nordjylland som museumstog eller lignende Smile , men bestemt samme tanke & ide med de øvrige.. Vil være trælst at miste de sidste af MY/MX klassen i Danmark

Det er kun MY 1154, MT 167, MX 1030 og "marzipanbrødet" der kræver større renovering før de igen kan køre. Det er MX 1030 der har mindst chance for at komme i drift igen, det andre tre bliver renoveret og sat i drift. Alle andre lokomotiver er kun hensat i Padborg på grund af at den hårde vinter har indstillet arbejdet for BDK. Lige så snart jorden er tøet op, kommer de ud at køre igen.

J.C

Aabenraa

Like 0 kan lide
Top

Picture

MYNord

Indlæg: 16

PB

"J.C Aabenraa" skrev:
"MYNord" skrev:
"MYNord" skrev:
"MYNord" skrev:
Jeg var forleden forbi Padborg og må desværre sige at en række af de prægtige maskiner står og ser noget triste ud.. Bl.a. 4 på en række med - den med nordjyske øjne - hvide MX 1038 ex-Skagensbanen- der er voldsomt malet med grafiti, Crying Shock Der var vel ca. 8 maskiner forleden der -flere meget trætte...og kun MX 1006 var aktiv. Meget trist at se disse stå på denne måde....og fristende ide at bl.a. lade MX 1038 vende "hjem" tll nordjylland som museumstog eller lignende Smile , men bestemt samme tanke & ide med de øvrige.. Vil være trælst at miste de sidste af MY/MX klassen i Danmark
Det er kun MY 1154, MT 167, MX 1030 og "marzipanbrødet" der kræver større renovering før de igen kan køre. Det er MX 1030 der har mindst chance for at komme i drift igen, det andre tre bliver renoveret og sat i drift. Alle andre lokomotiver er kun hensat i Padborg på grund af at den hårde vinter har indstillet arbejdet for BDK. Lige så snart jorden er tøet op, kommer de ud at køre igen.J.CAabenraa

Hej J.C. [u]Tak for din info [/u]vedr. disse maskiner...og mit udsagn bygger udelukkende på amatørens indtryk ved at se dem stå der :? Dejligt at høre vi kommer til at de dem igen Laughing out loud smider lige et vinterfoto med MX1006 der holdt i venteposition den pågældene dag Laughing out loud

MX1006 1mb

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.