Hej Alle
Jeg har nu kikket lidt omkring, for at finde udaf om my og mx er identiske. eller er det bare mig der har misforstået noget. hvis de er identiske hvordan og hvorfor ????
Jeg håber at der er nogle som kan give mig en forklaring.
Hej Alle
Jeg har nu kikket lidt omkring, for at finde udaf om my og mx er identiske. eller er det bare mig der har misforstået noget. hvis de er identiske hvordan og hvorfor ????
Jeg håber at der er nogle som kan give mig en forklaring.
lokalbanen
Indlæg: 162
MX er en MY med en mindre motor, så den kunne køre på mindre lokalbaner (mindre akseltryk). MX er også ændert udvendigt, du kan lettest kende forskel på antallet af "koøjer" - der er 4 på en MY men kun 3 på en MX (det ene er erstattet af en rist).
/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
De er absolut ikke identiske,
Mx
My
My har 1950 HK, længde 18,9 m og vejer 101,6 Ton, Mx 1445 Hk,længde 18,3 m og vejer 89 Ton
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Lars
Lidt supplerende:
MY1101-1105 16 cyl 1500 hk (senere oml. MV og senere 1700 hk)
MY1106-1144 16 cyl 1700 hk
MY1145-1159 16 cyl 1950 hk
MX1001-1020 12 cyl 1425 hk
MX1021-1045 12 cyl 1445 hk
Ovenstående er uden skelen til div. motorombytninger og ombygninger.
Og så er der jo de to MY 1201 og 1202 (Desværre ikke en MY 1287
)
MX blev skabt til sidebanerne, som ikke havde de samme behov for trækkraft, men som til gengæld ikke kunne klare så stort et aksel tryk.
Den lavere ydelse gjorde, at MX var lettere med et akseltryk på under 15 tons. MY kunne ikke køre på sidebanerne, da den kom over de højst tilladte tryk.
Opbygning og udseende er meget lig hinanden, men der er flere forskelle. Se f.eks. http://www.jernbanen.dk/motor_main.php?s=8 som Flemming også linker til.
Den letteste måde at se forskel på dem, er på tanken underneden og på de runde vinduer/koøjer som Bo skriver..
Se også tegningerne på: http://www.jernbanesider.dk/page3.html . Her ses også forskellen ret tydeligt. Både mht tanke (batterikasser?), vinduer, hjul og bogier.
Bogen "Motormateriel 5 - Med motor fra GM" kan klart anbefale. Se boglisten http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&i...
Andre sider:
http://www.trn-martens.dk/danish/gm-emd/index.htm
http://www.christianbruun.dk/MY-artikel.html
http://www.gm-nyt.dk/index.php (Mest billeder)
http://www.ravnsbak.dk/articles/my%20mx%20class/infosite%20danish.htm
http://www.jernbanesider.dk/page70.html
http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/Straekningslok/my.asp
http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/Straekningslok/mx.asp
Læs også NOHAB´s leverancer af rullende materiel og MY/MX/MZ-lokomotivet.
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=145:nohaba...
Håber det kunne bruges.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Kan da kun anbefale "lokomotivets" hæfte: "de ligner jo hinanden...", der netop gennemgår MY og MX med henblik på hvilke forskelle lokomotiverne har - såvel ydelsesmæssigt som udseende. Kan lånes på biblo.
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
- og så glemmer I lige en anden, væsentlig forskel: MX larmer ikke nær så meget som MY. Forskellen er så stor, at der var en lang periode, hvor kun MX (og MZ) måtte køre i tæt bebyggede områder mm. - således var MY bandlyst fra f.eks. Kystbanen og godsbanen rundt om København på grund af larmen.
MVH
Lars
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Forskellen skyldes vel primært, at de ikke har samme udstødningssystem - MX har rilleudstødningen. der er en lyddæmper.
Så mangler vi bare en lyddekoder med MX lyd.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Helt enig!!
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Tak Skott. Den er fluks bestilt på biblioteket
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
cfrost
Indlæg: 272
Og så er der jo også bogen: "MM5 - med motor fra GM" - det er en rigtig god bog
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Helt enig (Nævnt højere oppe)
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Lige for en ordens skyld: Der har kørt masser af tog fremført af MY på Kystbanen gennem tiden. Men det er korrekt at man indsatte mere støjsvage lokomotiver da Danlink-ruten til/fra Frihavnen via Lersøen blev etableret. Her blev anvendt litra MZIV og MX samtidig med at hastigheden for godstog blev nedsat til (så vidt jeg husker) 40 km/t på den største del af godsforbindelsesbanen/ydre bybane (ringbanen).
Svend
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ringbanen - Jeg troede faktisk den blev kaldt højbanen ...???
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
"Højbanen" er vist den mere folkelige betegnelse for den del af Ringbanen, som starter lige før Nørrebrogade og slutter lige før Bispeengbuen (set fra Hellerup-siden), altså den lange brokonstruktion.
Svend
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ja, jeg kan se at Banedanmark bruger begge betegnelser ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Sydbanen
Indlæg: 321
Jeg kender dem altid på giteret på MY føgler det taget hele vejen, men på MX er der et "hul" i midten.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
MYNord
Indlæg: 16
Jeg var forleden forbi Padborg og må desværre sige at en række af de prægtige maskiner står og ser noget triste ud.. Bl.a. 4 på en række med - den med nordjyske øjne - hvide MX 1038 ex-Skagensbanen- der er voldsomt malet med grafiti,
Der var vel ca. 8 maskiner forleden der -flere meget trætte...og kun MX 1006 var aktiv. Meget trist at se disse stå på denne måde....og fristende ide at bl.a. lade MX 1038 vende "hjem" tll nordjylland som museumstog eller lignende
, men bestemt samme tanke & ide med de øvrige.. Vil være trælst at miste de sidste af MY/MX klassen i Danmark
Lars Brix
Indlæg: 113
Jeg vil takke jer alle, for de super fine indlæg. Jeg vil nu bruge søndagen på at tjekke div. links ud.
Tak for hjælpen
Med venlig tog hilsen
Lars Brix
Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG
MYNord
Indlæg: 16
MYNord
Indlæg: 16
J.C Aabenraa
Indlæg: 10
Det er kun MY 1154, MT 167, MX 1030 og "marzipanbrødet" der kræver større renovering før de igen kan køre. Det er MX 1030 der har mindst chance for at komme i drift igen, det andre tre bliver renoveret og sat i drift. Alle andre lokomotiver er kun hensat i Padborg på grund af at den hårde vinter har indstillet arbejdet for BDK. Lige så snart jorden er tøet op, kommer de ud at køre igen.
J.C
Aabenraa
MYNord
Indlæg: 16
Hej J.C. [u]Tak for din info [/u]vedr. disse maskiner...og mit udsagn bygger udelukkende på amatørens indtryk ved at se dem stå der :? Dejligt at høre vi kommer til at de dem igen
smider lige et vinterfoto med MX1006 der holdt i venteposition den pågældene dag 