hejsa.
Jeg tænker om ikke det er muligt at lave modulkørsel uden om S88 (som efter min mening er en dyr og klodset sag). Jeg kører märklin C-skinner og har en ESU. Mon ikke at man, ligesom ved digitale sporskift, kan føre kontaktskinnerne direkte til ESU'en uden om et ekstra modul som koster lige omkring 500 bobs!? Det ville satme være smart
__________________
Bibihest
Indlæg: 1.300
Nej, det kan man ikke. Du skal have noget der kan forstå kontakten og det er det et S88 modul gør og sender derefter signal til Ecos. Du kan ikke bare sætte en kontakt til Ecos'en og regne med den så kan finde ud af det.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvor mange indgange har ESU'en da til det?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Sammenligningen holder ikke.
I et digitalt sporskifte sidder en (hundedyr) dekoder. Hvis du undlod denne dekoder og i stedet anvendte et "K83 kompatibelt modul" som dekoder mellem sporskifterne og din "ESU eller andet", ville du spare penge.
På samme måde med S88 modulet, som erstatter et S88 modul (dekoder) i hvert kontaktspor. Så er ca. 500 kr. ret billigt for et modul, som kan sende informationen fra ret mange kontaktspor til din "ESU et eller andet".
Men du er åbenbart villig til at anvende (for) mange penge på sporskiftedekodere og ikke på tilbagemeldingsmoduler.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Willjax
Indlæg: 179
Ok ok ...jeg skulle bare høre mine muligheder. Hvilket S88-modul anbefaler I? Jeg var nede og kigge på Viessmann's
Bibihest
Indlæg: 1.300
Bruger selv Viessmanns og de virker fint. Har ikke haft problemer med nogen. Der er to slags, en med 8 indgange og en med 16. Den med 8 leverer strøm til et område og registrerer et tog ved hjælp af forbrug. Den med 16 indgange leverer ikke noget strøm, men registrerer kun en kontakt fra fx et kontaktspor eller lign. så du skal finde ud af hvad der passer til dig.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Willjax
Indlæg: 179
hvad med denne løsning?
http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=368_211&products_id=3873
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Jeg troede, at du ville spare penge?
Lissy systemet kræver, at at du indbygger Lissy modtagere/sendere i dine lokomotiver og at dine dekodere er kompatible med det.
Systemet er smart, men kræver altså, at du gennemtænker hele dit system lige fra lokomotiver over digital central til opbygning i sporet.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Willjax
Indlæg: 179
jo jo det ville jeg også. Kan se at systemet koster halvandet hundrede mere. Men der står så lidt om det at jeg ikke ved:
om det kræver en S88?
om det kan samarbejde med ESU?
hvilke dekodere der kan samarbejde?
jeg går ud fra at der i pakken kun er til ét tog men der kan vel købes flere.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Nu kan jeg se du har fået en del svar, men hvad er det egentligt du mener med "modulkørsel"? Eller med andre ord: hvordan er det du gerne vil bruge det her? Snakker vi automationer, pendulfart,. .. ?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Du bliver nødt til at vænne dig til at være mere præcis i dine definitioner.
ESU er et firmanavn, Jeg går ud fra, at du har en EcOS (men hvilken af dem) fra firmaet ESU.
Lissy er et system til "LocoNet", som er det netværk (system til at koble flere enheder sammen) som bl.a. Uhlenbrock anvender i Intellibox og Lissy systemet. ESU EcOS anvender mig bekendt ikke "LocoNet".
Du kan læse om Lissy på http://www.uhlenbrock.de
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
En meget almindelig ting i dag: At henvise til et eller andet på nettet, og ja, det er altid en god ide at være præcis !
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Willjax
Indlæg: 179
Ok det må I undskylde.
med modulkørsel mener jeg pendulfart hvor toget (evt to tog) kører fra A til B og venter en lille snees sekunder inden det kører tilbage. Det er til en juleudstilling. Når jeg skriver evt to tog er det fordi jeg godt kunne tænke mig at banen blev tosporet, lige med undtagelse af de to punkter (A og B)
Jeg har en ESU Ecos 5000...er godt klar over hvad der er firma og hvad der er produkt, tog det bare som en selvfølge at der var tale om Ecos 5000. Burde have været mere præcis.
Men sådan lige for at opsumere mine egentlige spørgsmål med dette topic:
-Hvilket system er det bedste, både til pris og funktion (det har jeg fået svar på, S88)
og
-Hvilke kontaktskinner er bedst?
håber at jeg er til at forstå denne gang:)
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Du skal anvende C-spor, hvor sporstrengene er isoleret, så du får kontakt ved at de to sporstrenge forbindes via de uisolerede hjul. Du skal ikke anvende reed kontakter, de har en tendens til at svigte engang imellem.
Din ECoS 50000 indeholder den nødvendige pendultog styring.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Overvej at lave det i 2 skinne drift.
Her kan du lave det med en timer, et relæ og 2 dioder.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willjax
Indlæg: 179
Ville det ikke betyde en større investering?
Jeg har intet toskinne-materiel.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jamen du skal da ikke undskylde
Pendulfart, javel, ja jeg vil sige det er nærliggende at anbefale at lave det hele analogt.
Moppe: hvis nu det skal være 3-skinne er det så ikke lige så nemt? Og hvis sporskifterne kan opskæres behøver man vel i princippet ikke skifte dem overhovedet...?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
En brugt skinnebus til 500 kr, lidt skinner og en transformator (300 kr) samt lidt elektronik og et relæ.
Alt i alt er du under en tusse og du skal ikke bruge noget af dit eget materiel.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willjax
Indlæg: 179
Hvordan gør man det? Hvad skal der bruges (helt praktisk)? Synes nnemlig også at det kan være lidt klodset at have ecos'en stående fremme til projektet.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvor meget kender du til elektronik?
Er dette helt afskrækkende?
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/AutoRevCheap.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willjax
Indlæg: 179
det må jeg svare ja til. Men som jeg kunne læse mig frem til var det DC?
Hvis det er så kompliceret tror jeg at det er bedst at jeg holder mig til S88.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Inden du er færdig med S88 er det blevet mere kostbart og måske en kende mere besværligt....
Denne (hvis man skifter en enkelt komponent) kan klare timeren for dig
http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10738
Derudover kræver det et 2 polet relæ og 2 dioder, samt en 12 volts forsyning.
Hvor i landet bor du?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willjax
Indlæg: 179
Jeg bor i Herlev lidt uden for København.
Og så vil jeg lige understrege at jeg sætter stor pris på hjælpen!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Okay, lige i overkanten langt væk til en "hands on - hjælpepakke".
Hvor lang tid tager det at køre strækningen og hvor lang tids pause ønsker du i hver ende?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willjax
Indlæg: 179
det tager 15 sekunder at køre strækningen.
jeg tror at 15 sekunders pause i hver ende er rimeligt.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Altså vil byggesættet jeg linkede til hos "Brinck" let kunne klare det meste af opgaven.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willjax
Indlæg: 179
det fra elextra eller den tyske side?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
elextra - det gamle brinck elelktronik i København
Men husk, det er kun til 2 skinne drift!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willjax
Indlæg: 179
da jeg er næsten komplet elektronik-spasser valgte jeg at se bort fra din anbefaling moppe - og kastede mig istedet ud i s88 fra Viessmann. Min bane, en lille juleopstilling på halvanden meter, blev stillet op og jeg forsøgte at isolere to skinner (brugte Märklins "dutter") og tilslutte s88'eren.
Endnu - flere timer senere har jeg ikke fået det til at virke
Jeg har forsøgt mig med adskillige manualer (både ecos, viessmann og diverse på nettet) men de forvirrer mig mere end de skaber forståelse.
Da jeg som bekendt ikke er teknisk anlagt har jeg derfor en række spørgsmål som jeg håber I vil svare på uden for meget foragt
1: Isolering...jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg har gjort det korrekt. Jeg har sat "dutterne" på den inderste i begge ender ... og også på den opgrænsende skinne, der hvor de mødes. Hvor skal isoleringsdutterne sidde helt præcist, og hvad med de opgrænsende skinner?
2: Hvor skal s88 tilsluttes?
3: Kan man se på ecos eller s88 hvilke porte der er tilsluttet korrekt?
Mvh.
Martin
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej det burde stå på s 88 modulet hvad port det er.
Jeg har gjort det jeg klipper det forbindelse plade vær mellem de 2 skinner og lodder et ledning på som skal ned til modulet så isolere du med mærklings dutter i begge ender. Husk modulet skal også have stel fra skinnerener af. Har lige lavet en skinne så du kan se det. Det er andre måder at gøre det på men det synes jeg er nemt.
Håber det her kan hjælpe dig vidre i denne gode hobby.
MVH Sorenvw
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Willjax
Indlæg: 179
mange tak for den udførlige vejledning!
Nu skulle det kunne lade sig gøre. Jeg må i første omgang klare loddearbejdet med malertape, har ikke en loddekolbe.
Willjax
Indlæg: 179
og så lykkedes det endeligt. Mange tak for hjælpen SC og moppe!
Leif Bach
Indlæg: 122
Noup! Decoderne skal IKKE være kompatible med noget som helst i forb. med LISSY. LISSY-senderen, der skal monteres under lok'et, kobles direkte til sporoptaget inde på printet i lok'et. Det eneste LISSY gør er, at sende lok'ets adresse ud til styreenheden - Intellibox via en 3 mm infrarød lysdiode, der monteres mellem 2 sveller. Decoder fabrikat, type, årgang mm. er ligegyldigt.
Enhver lok-adresse kan efterflg. "trigge" alle de muligheder, der ligger i IB - fuldkomment individuelt. Hastighedsændringer, F-funktioner on/off, skift af magnetartikler og togveje, blokstyring, nøjagtig nedbremsningstyring foran signal, styring af sporriste/banegårde på op til 10 spor........ Ethvert lok kan udløse en hvilken som helst kombination af de kommandoer, IB understøtter.
Penge??? - - - Der er selvfølgelig regnet på det. Hvis man sammenligner de muligheder, LISSY systemet tilbyder med nødvendigheden af ekstra bremsemoduler, s88, relæer mmm for sammenlignelige muligheder, er LISSY ganske enkelt billigere.
Problemer ved fx dobbeltraktioners opbremsning, skift af strømførende slæbesko, samtidig regulering af 2 motorer i fx 8-vogns MA lyntog, styrevogns regulering af "skyderen" bagfra - er løst i systemet, fordi alle kommandoer er ren data. Fx er det intet problem at bede flere adresser/lok's om at bremse ned med præcist de samme køretrins-reguleringer - og on/off af F-funktioner samtidig med at signaler og sporskifter stilles!
Der skal ikke skæres i sporene overhovedet! Det, der opfanger kommandoerne fra lok's, er som nævnt en 3mm infrarød diode, der placeres mellem 2 sveller. Ikke andet. Den er nem at flytte.
Og så er det driftssikkert. De væsntligste fejl er "fejl 40".
Hygge
Leif - TFJS
Willjax
Indlæg: 179
Det er så LISSY med Intellibox. Men fungerer den sammen med ECoS? Er der nogen der har erfaring med dette?