Picture

bluesy

Indlæg: 52

PB

Modul spørgsmål

Jeg tænker på at lave nogle modul elemnter til min bane, det er en gulv bane hvor jeg overvejer at bygge moduler, men hvor noget af banen stadigt vil være lagt på gulvet til at starte med, men der er lidt praktiske ting jeg vil spørge om (jeg skal ikke køre sammen med andre så behøver ikke standarder)

1. lednings føring til occupied feedback og lignenede, har i nogle erfaringer med at bruge et data stik, så når man sætter 2 moduler sammen, så bliver strøm, feedback, strøm til signal osv kørt den vej?

2. nogle erfaringer med hvad maks størrelse pr modul bør være for at det er til at håndtere?

3. bør jeg køre rent roco geoline, eller kunne man være kreativ på modulet og ligge en anden type skinner så man evt kunne have slanke sporskifter? og i såfald, hvad ville være et godt bud på en flot skinne uden at den koster en formue?

Tanken var at starte med en banegård som modul, skal bare have lagt hovedet i blød da jeg sal lure om ranger område skal ligge i samme modul omgang Smile

Hilsen

Dennis

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

"bluesy" skrev:
Jeg tænker på at lave nogle modul elemnter til min bane, det er en gulv bane hvor jeg overvejer at bygge moduler, men hvor noget af banen stadigt vil være lagt på gulvet til at starte med, men der er lidt praktiske ting jeg vil spørge om (jeg skal ikke køre sammen med andre så behøver ikke standarder)1. lednings føring til occupied feedback og lignenede, har i nogle erfaringer med at bruge et data stik, så når man sætter 2 moduler sammen, så bliver strøm, feedback, strøm til signal osv kørt den vej?2. nogle erfaringer med hvad maks størrelse pr modul bør være for at det er til at håndtere?3. bør jeg køre rent roco geoline, eller kunne man være kreativ på modulet og ligge en anden type skinner så man evt kunne have slanke sporskifter? og i såfald, hvad ville være et godt bud på en flot skinne uden at den koster en formue?Tanken var at starte med en banegård som modul, skal bare have lagt hovedet i blød da jeg sal lure om ranger område skal ligge i samme modul omgang :)HilsenDennis

add 1. det er i orden - kan lade sig gøre. Men kørestrømmen skal helst løbe i 1,5 kvadrat eller tykkere ledninger. Overføres evt. med bananstik.

add 2. lav dem så de passer til geolines geometri dvs. 6x61110 (ca.120cm) eller 7x61110 (ca.140cm) lange og 40cm - 70 cm brede.

add 3. Roco Line, Tillig (kræver øvelse), Peco (code 83 - men USA sveller) code 70 eller 100 med overgangslasker. Peco er det letteste at arbejde med og det mest driftsikre - Tillig de flotteste Laughing out loud (dem bruger jeg), men også dem der giver flest driftsproblemer Sad - Roco Line er det oplagte valg, men også det dyreste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bluesy

Indlæg: 52

PB

Nu sidder jeg og læser om de forskellige spor typer, puha en jungle men Peco 83 virker fornuftigt, ser godt ud og overraskende billige Smile men der skal mere research til, blandt andet hvordan jeg bedst laver sporskifte digitale uden at trækker for meget lednings værk osv

Jeg var godt klar over jeg roede mig ud i et stort projekt, men det skal gøre ordentligt Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.756

PB

"bluesy" skrev:
Nu sidder jeg og læser om de forskellige spor typer, puha en jungle men Peco 83 virker fornuftigt, ser godt ud og overraskende billige Smile men der skal mere research til, blandt andet hvordan jeg bedst laver sporskifte digitale uden at trækker for meget lednings værk osvJeg var godt klar over jeg roede mig ud i et stort projekt, men det skal gøre ordentligt Smile

Prøv evt. at læse denne gode artikel på mj-blog: http://www.mj-blog.dk/category/anlaeg-og-styring/skinner/

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Tillig de flotteste Laughing out loud (dem bruger jeg), men også dem der giver flest driftsproblemer Sad

Undskyld hvis jeg går OT, men hvilke driftsproblemer har du med Tillig Elite :?: Grunden til mit spørgsmål er at jeg har valgt netop Tillig som sporfabrikat (på synlige strækninger) til min kommende bane, og så bliver man jo lidt nysgerrig efter hvilke udfordringer man kan møde.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Tillig de flotteste Laughing out loud (dem bruger jeg), men også dem der giver flest driftsproblemer Sad
Undskyld hvis jeg går OT, men hvilke driftsproblemer har du med Tillig Elite :?: Grunden til mit spørgsmål er at jeg har valgt netop Tillig som sporfabrikat (på synlige strækninger) til min kommende bane, og så bliver man jo lidt nysgerrig efter hvilke udfordringer man kan møde.

På klubbens faste anlæg - er der ikke de store problemer - Mellemstangen knækker efter et stykke tid, men kan let udskiftes med en ny. Hjertestykkerne skal selvfølgelig også justeres med jævne mellemrum. Englændere overholder ikke NEM så der kan være problemer med kortslutninger - justeringsproblem. Lange skifter, pladsering af tvangsskinner skal justeres med jævne mellemrum.

På moduler - større temperatursvingninger - Hjertestykkerne skal justeres hver gang - Mellemstangen knækker ofte - skinner får let solkurver især i skifter -

og så er der selvfølgelig bruneringen: svært at lodde, dårlig kontakt efter længere tids stilstand - Roco/Pico/Peco skinneviskelædder er en god & nødvendig ting -

Og så den sidste - faktisk et problem - der skal bruges motordrev der holder fast! - Tilligs egen er faktisk ikke egnet til Elite skifter.

Som du ser er der et par småting - men Tillig skinner er flotte - Smile , desværre er det altid på det mest ubelejlige tidspunkt de driller Crying

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"DennisTR" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Tillig de flotteste Laughing out loud (dem bruger jeg), men også dem der giver flest driftsproblemer Sad
Undskyld hvis jeg går OT, men hvilke driftsproblemer har du med Tillig Elite :?:
På klubbens faste anlæg - er der ikke de store problemer - Mellemstangen knækker efter et stykke tid, men kan let udskiftes med en ny. Hjertestykkerne skal selvfølgelig også justeres med jævne mellemrum. Englændere overholder ikke NEM så der kan være problemer med kortslutninger - justeringsproblem. Lange skifter, pladsering af tvangsskinner skal justeres med jævne mellemrum.og så er der selvfølgelig bruneringen: svært at lodde, dårlig kontakt efter længere tids stilstand - Roco/Pico/Peco skinneviskelædder er en god & nødvendig ting -
Ok. Hvis ikke det er værre Smile Tak for oplysningerne.
"F.Ormstrup" skrev:
Og så den sidste - faktisk et problem - der skal bruges motordrev der holder fast! - Tilligs egen er faktisk ikke egnet til Elite skifter.

Fint nok. Har heller ikke tænkt mig at benytte Tilligs eget drev, men servodrev, måske fra ESU eller MBTronik.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

"DennisTR" skrev:
Ok. Hvis ikke det er værre Smile Tak for oplysningerne.
Selv tak!
Citat:
Fint nok. Har heller ikke tænkt mig at benytte Tilligs eget drev, men servodrev, måske fra ESU eller MBTronik.

God ide! - vi (SVJMJK) er faktisk lige gået igang med ESU + billige servoer fra Conrad.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.807

PB

På det sidste har MIBA bragt et par artikler om "ombygning" af Tilligs sporskifter og englændere af ældre type for at undgå kortslutninger, specielt omkring tungespidserne. Jeg har både "gamle" og "nye" sporskifter, og "ombygningen" er uproblematisk. Det er heller ikke noget problem at lodde på skinnerne, hvis man først filer/sliber bruneringen væk.

Og Flemming: Hvad er det for NEM-mål, englænderne ikke overholder? Og hvor er det, Tilligs egne drev ikke slår til?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

"bl" skrev:
Og Flemming: Hvad er det for NEM-mål, englænderne ikke overholder? Og hvor er det, Tilligs egne drev ikke slår til?

Mellemrum (NEM 127) i center. Muligvis kun gl. Tillig. Tilligs egne drev har det med at "vandre", så de ikke trykker tungerne ind mod skinnen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.807

PB

Tak for det!

Jeg er begyndt at gå over til Conrads drev, da jeg ikke har brug for tilbagemeldingsfunktionen, og Conrads er mere end væsentligt billigere!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.588

PB  Blog  Hjemmeside

"bl" skrev:
Tak for det!Jeg er begyndt at gå over til Conrads drev, da jeg ikke har brug for tilbagemeldingsfunktionen, og Conrads er mere end væsentligt billigere!

De er OK! til formålet - og til en pris på under 30,- pr/stk er det til at leve med den svingende kvalitet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 472

PB

Jeg bygger TreMo - dvs treledeer moduler i H0 - og synes, at mine (l*b*h) 100*50*20 cm er det største, som er håndterbar for een person (også hvis modulerne skal med i bilen).

Er dine moduler 'blot' til hjemmebrug, så tag udgangspunkt din mulighed for opbevaring. Her ville jeg ikke være bange for 120*50 eller længere, når blot kvinden giver en hånd med ved håndtering.

__________________

mvh niels peter

3mo-duler, DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.497

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Jeg bygger TreMo - dvs treledeer moduler i H0 - og synes, at mine (l*b*h) 100*50*20 cm er det største, som er håndterbar for een person (også hvis modulerne skal med i bilen).Er dine moduler 'blot' til hjemmebrug, så tag udgangspunkt din mulighed for opbevaring. Her ville jeg ikke være bange for 120*50 eller længere, når blot kvinden giver en hånd med ved håndtering.

Det tilslutter jeg mig også. Ingen moduler over 100 cm - de er svære at håndtere med mine korte arme.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg bakser selv med moduler på 120x50x20, og de er ganske ok at bakse med, så længe at de stortset kun består af skinner, flamingo og så selve rammen af træ Laughing out loud . efter det begynder de at veje for meget, specielt når der engang kommer sporskiftedrev. så det er nok en god idé at holde sig 100 cm istedet for 120.

med venlig hilsen

jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg bakser selv med moduler på 120x50x20, og de er ganske ok at bakse med, så længe at de stortset kun består af skinner, flamingo og så selve rammen af træ Laughing out loud . efter det begynder de at veje for meget, specielt når der engang kommer sporskiftedrev. så det er nok en god idé at holde sig 100 cm istedet for 120.

med venlig hilsen

jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.067

PB  Blog

Jeg vil anbefale at holde dig på 90 cm i længden ... nogle biler (bl.a. min) har kun 90 cm mellem hjulkasserne i baggagerummet ... og så kan det altså blive et problem at få et modul på 100 cm ind. Wink

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.497

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Jeg vil anbefale at holde dig på 90 cm i længden ... nogle biler (bl.a. min) har kun 90 cm mellem hjulkasserne i baggagerummet ... og så kan det altså blive et problem at få et modul på 100 cm ind. ;-)Mvh. Per

Det kan jeg godt tilslutte mig. Det passer så endda med en "meter"-skinne som gerne er lidt kortere ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.