Hej allesammen.
Jeg er ny her og søger lidt hjælp til at komme i gang med at lave en bane i spor n.
Det jeg helt konkret søger er viden om hvad der skal til for at kunne køre med mere end 1 tog på en bane.
håber at der er nogen der kan hjælpe.
Ps der er analogt anlæg.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Ps der er analogt anlæg.
Dit PS er vigtigt, for den enkleste måde at kunne køre med flere tog ad gangen er at køre med et digitalsystem, i skala N betyder det DCC.
Hvis man på et analogt anlæg vil køre med flere tog ad gangen, må man opdele spornettet i flere sektioner som kan kobles sammen og/eller til kørekontrollen. Det kan gøres på flere måder. Den gammeldags måde kan man kalde for "sektionskontrol" hvor hver sektion har sin kørekontrol, den nyere måde kan man kalde for "cab-kontrol" hvor en kørekontrol (cab) kan kobles til en eller flere sektioner, enten manuelt eller automatisk.
Manuel cab-kontrol er et system som kan virke rigtigt godt hvis det er planlagt rigtigt, men der er et stort arbejde med at lave ledningsanlægget. Det har været beskrevet bl. a. i Model Railroader og var det foretrukne i Amerika inden DCC kom på banen.
Man bør begynde med sektionsopdeling af banen. Har du nogen konkrete planer for opbygning af dit anlæg? Det er nemmest at tage udgangspunkt i et konkret eksempel.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej allesammen.
Jeg er ny her og søger lidt hjælp til at komme i gang med at lave en bane i spor n.
Det jeg helt konkret søger er viden om hvad der skal til for at kunne køre med mere end 1 tog på en bane.
håber at der er nogen der kan hjælpe.
Ps der er analogt anlæg.
Hej sniperjack101
Velkommen til. Prøv at se nederst på dette link http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/grundlagen.htm#stromkreis Jeg havde megen glæde af de "pædogogiske" tegninger, inden jeg skiftede til digitaldrift.
Jeg ved at det er en Tysk side, men tegingerne er meget forklarende.
Som du kan se i linket, kan meget lade sig gøre selv med en strømforsyning og nogle vippekontakter. Men man skal holde "tungen" lige i munden under udførslen.
Nederste tegning med to strømforsyninger, en til "blå" bane og en til "grøn" bane, illustrerer meget godt princippet med analogdrift.
Har du ikke overvejet at gå den digitale vej, priserne er meget overkommelige. Digitaldrift ar ganske simpelt hvis du "bare" vil køre.
Venlig hilsen
Carsten
sniperjack101
Indlæg: 3
Hej Erik
Jeg har ikke noget konkret i tankerne endnu.
Da det er min første bane, er der jo en del jeg skal have styr på inden jeg går igang med det.
men hvis du har nogle gode link, tager jeg gerne imod.
sniperjack101
Indlæg: 3
hej Carsten.
Det lyder meget nemt med det digitale, og det kunne da godt være man skulle gå den vej istedet for.
er der på nogen måde jeg kan genbruge det analoge udstyr jeg har mig eller skal det bygges helt om, her tænker jeg på lokomotiverne f.eks.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Det kommer an på hvilke lokomotiver du har. Jo nyere de er, des nemmere vil de normalt være at ombygge. Fortæl lidt om hvad du har.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Jeg prøver at finde noget i morgen, det er snart min sengetid.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
hej Carsten.
Det lyder meget nemt med det digitale, og det kunne da godt være man skulle gå den vej istedet for.
er der på nogen måde jeg kan genbruge det analoge udstyr jeg har mig eller skal det bygges helt om, her tænker jeg på lokomotiverne f.eks.
Hej igen
Som Erik skriver, ville det være noget nemmere at hjælpe hvis vi ved hvilket materiel du har.
Men helt generelt;
Der er ingen forskel på skinnerne til analog- og digital-drift .
Din nuværende strømforsyning kan du stadig bruge til elektriske sporskifter, medmindre du også vil digitalisere disse.
I det jeg går ud fra at dit materiel er af nyere dato, er det med næsten 100% sikkerhed forberedt for digitaldrift, hvilket I skala N betyder at det er udstyret med en NEM 651tilslutning. I NEM 651 tilslutningen på et analog lokomotiv er der monteret et analog print med 6 stikben, for at digitalisere skal dette print udskiftes med et andet "digitalt print" med 6 stikben, det digitale print kaldes for en dekoder. Udskiftningen er en let operation, man tager bare det analoge print ud af NEM 651 stikket og sætter dekoderen i. En dekoder koster mellem 250-380 kr. alt efter fabrikat og forhandler.
Den største investering i forbindelse med digitalisering er valget af digital styreenhed. Styreenheden består af en strømforsyning, en digitalforstærker samt en controller. Jeg har haft en Trix Mobilestation, men har udskiftet den med en Roco MultiMaus, sidstnævnte er min foretrukne da den er meget stabil og nem at håndtere. Uden at have undersøgt markedet vil jeg tro at det kan lade sig gøre at købe en brugt MultiMaus, strømforsyning og digitalforstærker for 600-800kr.
Men du gør nok den bedste handel ved at købe et digitalt startsæt, hvor du får både skinner, evt. sporskifter, digitaliseret lokomotiv, vogne, og digitalstyringen. Hvis det er en MultiMaus du går efter, skal du som N kører se efter Fleischmann.
Det kan godt betale sig at købe et startsæt, da jeg i sin tid købte min MultiMaus gav jeg 1676,- kr. for startsættet, hvilket også var den vejl. pris. Værdien af indholdet var 4695,- kr i vejl. priser. Jeg undersøgte samtidig de billigste priser på nettet og der var værdien 3401,- kr.for indholdet i startsættet. Med en udregning i forholdstal gav jeg 779,-kr. for MM (controller, forstærker og strømforsyning) i startsættet, priserne på nettet var 1434,- kr.for det tilsvarende.
MultiMausen (MM) er noget af det mere simple inden for digitalisering, der findes større og væsentlig mere avancerede digitalstyringer end MM. Men som en start, og stadig for mit vedkomne opfylder MM stort set alle mine behov. Du kan også styre digitaliserede sporskifter fra en MM.
Men som skrevet ville det være lettere at rådgive, hvis vi vidste hvad det konkret drejer sig om
Venlig hilsen
Carsten
LJJ
Indlæg: 49
hej
pc-rail fra busch er et tegneprogram med mange baner,god inspiration til banebygning, du kan tegne din egen bane,men også se de mange færdige der ligger i programmet.med hensyn til flere tag på samme bane.
en trafo -et lokomotiv, så man opbygger nogle områder hvor trafoer har magt,faktisk 3 trafoer . så er det 3 baner som hænger sammen, dog afbrudt af plasticlasker.rangerområder afbrydes med en plasticlasker,samme princip som
en afbryder ved en standerlampe.ps
jeg har selv kørt analog,men skiftede til digital,da det gir mange flere muligheder.fx 4 lokomotiver kan køre lige efter hinanden,det er meget svært analog og du sparer også alle de afbrydelser af spor.
hilsen LJJ