Hej.
Jeg har købt Rivarossi 9157 Big Boy, men hvilke vogne er passende til dette lokomotiv ???
Amerikansk er ganske nyt for mig, så jeg ved ikke om det har kørt med passagervogne eller godsvogne.
Mvh.
Finn
__________________
Spor N, tysk epoke 3
Digitalt med DCC hjemme, og i klubben.
Snuser lidt til spor 0
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Tillykke med dit køb.
Imponerende maskine. Har selv Märklins.
Big Boy var et gods lokomotiv og har udelukkende været brugt sådan. Find en masse Union Pacific Box Cars (de brune passer til farven i perioden) og gerne flat cars også.
Big Boy var en vigtig brik i transport af krigsmateriel fra Midtvesten ud til Stillehavs kysten under 2. Verdenskrig. Så du kunne sagtens belæse flat cars med Sherman Tanks og andet der ville passe til den tid.
Union Pacific er i gang med at at renovere en Big Boy med ambitionen om at den skal ud og køre igen. Men det er dyrt og tidskrævende hvorfor man ikek kan sige noget om endnu hvornår den er køreklar.
Men jeg kunne forestille mig at når den bliver køreklar, bliver det som Museums tog. Her kunne man godt forestille sig at den får efterspændt passager vogne.
God fornøjelse.
Mvh
Klaus
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
BIG BOY klassen blev – som også skrevet tidligere – anskaffet som godslokomotiver. De var et supplement og videreudvikling til den tidligere CHALLENGER type lokomotiver, der dog også har været anvendt til passagertransport i nogen omfang.
UP hovedlinje går faktisk øst vest og passerer her Wasatch Mountains med de meget lange og kraftige stigninger (og fald). Da det samtidig – bortset fra 2. verdenskrig - var (er) hovedlinjen for al godstransport mellem Atlanterhavet og Stillehavet og især for fødevarer, frugt og grønt fra Californien, kød i Midtvesten til Østkystens store befolkningsgrupper, blev man for ikke at belaste banerne nødt til at køre med ret store tog på flere tusind tons togvægt. Især strækningen mellem OGDEN i Utah og CHEYENNE i Colorado var vanskelig p.g.a. the Wasatch Mountains med bl.a. Shermann hill plateauet, der virkelig krævede sit.
Så til dit spørgsmål med hvilke vogne er svaret nok også, at en meget, meget stor dels af netop togene var lastet med let fordærvelige varer det ene vej (vest-øst) og industrigods den anden vej (øst-vest).
Derfor så man gennem slutningen af 1940´erne og gennem 1950´erne, BIG BOYS trække af med de hurtige (p.g.a. indhold) og gennemkørende tog med såkaldte ”Refrigerated cars” eller tit omtalt som Reefers. Mener at de på dette tidspunkt var gule og med store reklamer på. Men altså MASSER af ”woodside refers” i heltog over Sherman hill. På de fladere strækninger kunne andre typer lokomotiver (eller de første diesler af F typerne) anvendes.
For vogne se eventuelt her: http://mthtrains.com/sites/default/files/catalog_files/2015_ho_v_1/index.html
Med venlig hilsen
Steff
Steff
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Hej!
En lille side historie hvorfor de fik navnet, reefeers, ”Refrigerated cars”.Det var en yardmaster som i sjov sagde, sikken masse reefeers vi ha på krogen, til lokoføren, som undrede sig, da reefeers er slang for en joint, eller en fed eller, ja noget med pot eller hash i.
Ole
& lige et link,her har jeg handlet med stor succes http://www.trainworld.com/
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det er tilsyneladende ikke nemt at finde at finde farvebilleder af Big Boys på nettet, men her er nogle billeder fra mine bøger om amerikanske jernbaner.
Som det kan ses, er jeg ikke de bedste venner med Image Picker, men jeg håber, det hele alligevel giver mening. Billedteksterne burde stå under billederne.
Big Boy 4002 samler fart ud af Cheyenne for at klatre op ad Sherman Hill i marts 1955.
Big Boy 4019 bliver overhalet af "City of New Orleans". Bemærk længden på skinnerne og de forskudte skinnestød.
Big Boy på vej over Sheman Hill i sommeren 1956.
Big Boy 4000 på vej ud af Rawlings i september 1954. Billedet er taget med for følgetekstens skyld: "Da caboose'en endelig kom forbi, var det blevet mørkt!"
Godt nok en Challenger, 3933, men toget kunne sagtens have været trukket af en Big Boy. Toget er på vej ned mod Buford 7. december 1941, datoen for angrebet på Pearl Harbour
Bjarne
El Capitan
Indlæg: 141
De kørte med gods - og som andre har skrevet, så var det lange tog med forskellige lukkede godsvogne, iblandet f.eks. tankvogne og andet fra den korrekte epoke.
En klassiker til Big Boy er en laaaang stribe PFE vogne - Pacific Fruit Express - som var gule/orange kølevogne.
PFE reefer på Flickr
Der er faktisk masser af Big Boy farvebilleder - men man skal vide hvor de er:
Big Boy på railpictures.net
Big Boy på railpictures.net
Big Boy på railpictures.net
... find selv flere
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej ... jeg er også den lykkelige ejer af en Big Boy. Det kan godt være, at det er svært at finde farvebilleder af Big Boy ... men til gengæld er der rigtigt MANGE farvefilmoptagelser i professionel kvalitet. Der er udgivet et par film med titlen "Last of the Giants 1 og 2". De ligger på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=HR5dEc5VeNw
Det var så heldigt, at man valgte at dokumentere Big Boy RIGTIGT GRUNDIGT inden de blev taget ud af drift. Der er herlige optagelser på den kæmpe drejeskive, under klargøring, med lange godstog og meget andet. Ren togporno.
I øvrigt kan du se min Big Boy i drift her (dog med danske vogne):
BigBoy with 100 cars
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 513
og endnu en film i model med lidt us vogne bagerst - hvis jeg ellers husker rigtigt er der 102 vogne på krogen
https://www.youtube.com/watch?v=nj8DIih93jI
Christian
http://3modul.dk/
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
og endnu en film i model med lidt us vogne bagerst - hvis jeg ellers husker rigtigt er der 102 vogne på krogen
https://www.youtube.com/watch?v=nj8DIih93jI
Christian
Ja det var sørme min Big Boy ført af Per Olsen
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Vi må snart se at få gjort alvor af vores idé om en film af 2 x Big Boy i dobbelttraktion med 200 vogne. Måske skal vi lave en særlig køredag med det formål?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 513
Ja det kunne være hyggeligt , det kunne sargtens lade sig gøre på weekendens anlæg på http://www.tak16.dk/ der er ca 60 meter dobbeltspor og 20 meter med enkeltspor
og det er selvom der kom et afbud mere grundet sygdom , så der måtte lidt småjusteringer til , herligt at der er så mange flotte moduler
Christian
http://3modul.dk/
El Capitan
Indlæg: 141
Vi må snart se at få gjort alvor af vores idé om en film af 2 x Big Boy i dobbelttraktion med 200 vogne. Måske skal vi lave en særlig køredag med det formål?
Hvis I kan nøjes med en enkelt Big Boy og 201 vogne, så kan I slå rekorden her ;)
https://www.youtube.com/watch?v=Fs7_fH0Bx5g
Det er godt nok skala 1:29, men alligevel.
Og to Big Boys i forspand?
Som de siger over there: "Pictures or it didn't happen". Men det er faktisk forekommet i virkeligheden ...
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever